بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 
بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 

بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K

سید محمد معلمی
بررسی تخصصی ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - 20:00
بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 

پس از بررسی تخصصی دوربین‌های هوشمندی از شرکت‌های نیکون، سونی و . . . ، امروز قصد داریم سراغ دستگاهی دیگر برویم که توسط کمپانی Blackmagic تولید شده و در اسم خود عبارت ۴K را جای داده است تا نشان دهد به راحتی می‌تواند ویدیوهایی با این کیفیت ضبط کند. با تکفارس همراه باشید.

شرکت Blackmagic با طراحی خاص محصول خود یک ابزار عکسبرداری قدرتمند دیگر را روانه بازار کرده است

نقاط قوت

  • ذخیره تصاویر با فرمت RAW و ProRes
  • صفحه نمایش ۵ اینچی فول اچ‌دی و بسیار زیبا
  • ضبط ویدیو UHD و DCI با کیفیت ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه
  • رابط کاربری بسیار ساده اما کارآمد
  • مجهز به محل قرار دادن مموری کارت SD، CFast 2.0 و SSD

نقاط ضعف

  • فوکوس خودکار بی‌تأثیر
  • دوام باتری نه چندان مناسب

هر کدام از دوربین‌های MiniDV، Final Cut Pro و Canon EOS 5D Mark II توانستند روش فیلمبرداری دیجیتالی را تغییر دهند و به طور کلی این صنعت را با دگرگونی‌های زیادی همراه کردند. اما حالا با گذشت زمان، تولید فیلم‌های حرفه‌ای دیگر یک رؤیا نیست. دانشجویان رشته عکاسی امروزه از دستگاه‌ها و ابزارهایی استفاده می‌کنند که عکاسان قدیمی فقط خواب آنها را می‌دیدند. البته پیشرفت به همین جا ختم نمی‌شود.

وقتی همه شاهد موفقیت Canon با مدل ۵D Mark II بودند و این دستگاه توانست به فیلمبرداران حرفه‌ای کمک زیادی کند، حالا کمپانی دیگری به نام Blackmagic Design پا به این میدان گذاشته است. از زمان معرفی اولین دوربین سینمایی خود در سال ۲۰۱۲، این شرکت استرالیایی سعی کرده قیمت‌ها را کاهش دهد و فاصله میان مشتریان معمولی و عکاسان و فیلمبرداران حرفه‌ای را کم کند. جدیدترین محصول این کمپانی به نام Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K که با نام BMPCC 4K هم شناخته می‌شود، بهترین نمونه‌ای است که می‌توانید ویدیوهایی با کیفیت خارق‌العاده بگیرید در حالی که برای خرید آن ۱۳۰۰ دلار می‌پردازید.

به خاطر سایز، قیمت و کارایی به خصوص خود، این دوربین بیشتر به درد کارهای سینمایی می‌خورد. این دستگاه که از پایه Micro Four Thirds استفاده می‌کند، به راحتی می‌تواند رقابتی میان خود و دوربین‌های بدون آینه نظیر Panasonic GH5S به وجود بیاورد هرچند نمی‌توانیم این دستگاه‌ها را رقیب چندان جدی برای محصول Blackmagic Design به حساب بیاوریم. بر خلاف این موضوع که می‌توانیم Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K را به راحتی در بازار پیدا کنیم، ولی بهتر است کسانی سراغ این دوربین بروند که واقعاً قصد دارند به صورت حرفه‌ای فیلمبرداری کنند وگرنه این دستگاه امکاناتی دارد که برای یک فرد معمولی و آماتور کارایی زیادی ندارند.

کمپانی Blackmagic Design با استفاده از سخت‌افزار حرفه‌ای، رابط کاربری جذاب و ذخیره تصاویر با فرمت‌های مختلف، دوربینی را معرفی کرده که دانشجویان رشته فیلمبرداری و یا افراد باتجربه در این زمینه نمی‌توانند به راحتی از کنار آن بگذرند.

کارایی بیش از یک دوربین

واقعیت آن است که Blackmagic Design فقط یک شرکت تولیدکننده دوربین نیست. این کمپانی تا شش سال قبل اصلاً دوربینی نساخته بود بلکه با نرم‌افزار درجه بندی رنگ DaVinci Resolve نام خود را روی زبان‌ها انداخت که با رابط کاربری اختصاصی به قیمت ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رسید. حالا نسخه کامل این برنامه با قیمت ۲۹۹ دلار در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که کاربران می‌توانند از ابزارهای ویرایش تصاویر نیز بهره ببرند. امروز اما، نرم‌افزار نامبرده بدون هزینه‌ای اضافه با دوربین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K به فروش می‌رسد.

بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 

نکته‌ای که باید در مورد سیستم‌های شرکت Blackmagic Design بدانید این است که این کمپانی نرم‌افزار و سخت‌افزار محصولاتش را به‌گونه‌ای تولید می‌کند که افراد نمی‌توانند بدون یکی از آنها کار کنند یعنی هم نرم‌افزار و هم سخت‌افزار مکمل دیگری است. در واقع یکی از دلایلی که این شرکت وارد صنعت دوربین‌های دیجیتال شد، ارائه فرصتی به تولیدکنندگان ویدیو برای بهره‌مندی از ابزار DaVinci Resolve بوده است. Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K با فرمت‌های ذخیره عکس CinemaDNG RAW و ProRes 10 بیتی، به شما اجازه می‌دهد وقت درجه بندی رنگ‌ها طول تصاویر را به بیشترین مقدار خود برسانید. به علاوه، برعکس این قضیه نیز امکان‌پذیر است زیرا شرکت مذکور نرم‌افزار را به‌گونه‌ای طراحی کرده که تصاویر RAW با کم‌ترین طول هم کیفیت بالایی داشته باشند.

بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 

[highlight] Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K همان دوربین سینمایی است که شما منتظر آن بودید [/highlight]

لازم به ذکر است که فرمت‌های ProRes (فرمت ذخیره‌سازی حرفه‌ای که برای نخستین بار توسط اپل تولید شد) و CinemaDNG (فرمت ذخیره‌سازی ویدیوها که توسط کمپانی Adobe تولید شد)، استانداردهای حوزه فیلمبرداری به حساب می‌آیند که در دستگاه مورد بحث ما وجود دارند. عکس‌های گرفته شده با فرمت ProRes را به راحتی می‌توانید با استفاده از ابزار Final Cut Pro اپل و ویدیوهای ضبط شده با فرمت CinemaDNG را می‌توانید با استفاده از Premiere Pro کمپانی Adobe ویرایش نمایید بنابراین اصلاً مجبور نیستید سراغ نرم‌افزار خودِ Blackmagic Design بروید. نکته جالب‌تر اینکه، فرمت RAW شرکت Blackmagic دارای استاندارد باز است و خودِ شرکت فرمت SDK را در اختیار توسعه‌دهندگان و تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا در محصولاتشان به کار ببرند.

از آن جایی که هیچ چیزی بدون نقص نیست، نمی‌توانیم Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K را دستگاه کاملی بدانیم و مطمئناً اشکالاتی نیز در آن پیدا می‌شود ولی این مشکلات به اندازه‌ای نیستند که بتوانیم محصولات سایر شرکت‌ها را با آن مقایسه کنیم. اگر شما علاقه‌مند به فیلمبرداری با کیفیت بالا هستید، حتماً این دستگاه را جزو گزینه‌های مدنظرتان قرار دهید زیرا نمی‌توانید دوربین دیگری با این همه امکانات و قیمت پایین پیدا کنید.

بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 

ساخته شده فقط برای فیلمبرداری

ویدئو ضبط شده با دوربین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K

ترند کمپانی Blackmagic Design همیشه تولید دوربین‌هایی بوده که ظاهر عجیب و غریب داشته‌اند بنابراین BMPCC 4K نیز از این قاعده مستثنی نیست. این دستگاه کمی بیش از حد ظاهری کشیده از سمت چپ به راست دارد ولی از قسمت جلو به عقب، این قضیه برعکس است؛ در واقع وقتی Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K را در دستانتان می‌گیرید، یاد هر نوع دوربینی می‌افتید به جز دستگاهی مخصوص فیلمبرداری. به خاطر ترکیب فیبر کربن و پلاستیک، وزن آن بسیار کم است. برای دسترسی به دکمه‌های این دستگاه اصلاً به مشکل برنخواهید خورد چرا که کمپانی سازنده به خوبی آنها را جای داده است. در دیگر سمت دستگاه، محل قرار دادن مموری کارت SD و کارت‌های CFast 2.0 را مشاهده خواهید کرد و در طرف دیگر محل قرارگیری USB-C می‌باشد که به وسیله آن می‌توانید حافظه SSD متصل نمایید تا به صورت مستقیم، این دوربین ویدیوها را در آن ذخیره نماید.

بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 

اما جذاب‌ترین بخش این دوربین، صفحه نمایش ۵ اینچی و ۱۰۸۰p است که به نظر می‌رسد بهترین نمایشگری می‌باشد که تا کنون شاهد حضور آن در دوربین‌های با این رنج قیمت بوده‌ایم. فوکوس این دوربین آنطور که انتظار داشتیم چندان خوب نیست بنابراین شما باید خودتان به صورت دستی این کار را انجام دهید. علی رغم اینکه دوربین‌های DSLR و بدون آینه هیبریدی از نسبت بدنه به تصویر ۳ به ۲ یا ۴ به ۳ استفاده می‌کنند و سپس به حالت ویدیو تغییر حالت می‌دهند ولی Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K از نسبت بدنه به تصویر ۱۶ به ۹ بهره می‌برد تا تصاویری در اختیار کاربرد قرار دهد که به صورت تمام صفحه می‌باشند. شاید همین موضوع نشان دهد که چرا محصول Blackmagic Design تا این مقدار عریض است.

این احتمال وجود دارد که دیگر تولیدکنندگان دوربین‌های هوشمند، با مشاهده رابط کاربری محصولات Blackmagic Design، رابط کاربری دستگاه‌هایشان را طراحی می‌کنند

نمایشگر این دوربین نسبت به لمس حساس است بنابراین رابط کاربری آن را می‌توانید از این طریق کنترل نمایید. جستجو در منو و تغییر تنظیمات تا کنون این‌قدر آسان نبوده زیرا هر چیزی که می‌خواهید، در جای خودش قرار دارد و به زبان انگلیسی قابل مشاهده است. ضمن اینکه دکمه‌ها هم به اندازه کافی بزرگ هستند تا شما حواستان باشد که اشتباهی دکمه دیگری را فشار ندهید.

شاید وقتی تفاوت میان زاویه شاتر و سرعت شاتر را متوجه شوید، بهتر بتوانید منظور ما از دوربین‌های سینمایی را درک کنید. Blackmagic Design آن‌قدر خوب این دستگاه را ساخته و تولید کرده که بعید است کمپانی‌های دیگری بتوانند تا مدت‌ها بهتر از آن را بسازند. علی رغم فوق پیشرفته بودن این دوربین، کاربران آماتور به راحتی می‌توانند چگونگی کار کردن با آن را بیاموزند حال آن‌که برای استفاده از محصولات دیگر تولیدکنندگان باید دفترچه راهنمای مربوطه را بخوانند.

بررسی تخصصی دوربین BMPCC 4K - تکفارس 

شاید برخی‌ها Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K را به خاطر نبود منظره‌یاب الکترونیکی سرزنش کنند ولی اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این موضوع نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که کمبود این ویژگی آن‌قدرها هم به چشم نمی‌آید چرا که دیگر تکنولوژی‌ها در این دستگاه کار گذاشته شده‌اند. ضمن اینکه یک پورت خروجی HDMI در این دوربین وجود دارد بنابراین اتصال منظره‌یاب الکترونیکی اکسترنال کار بسیار راحتی است.

در بالای این دستگاه قطعه‌ای قرار دارد که می‌توانید آن را به اشیا مختلفی وصل کنید. ضمن اینکه در پایین نیز حفره‌ای ۱٫۴ اینچی برای گذاشتن دوربین روی سه پایه به چشم می‌خورد که در اکثر دوربین‌های فیلمبرداری نمی‌توانیم شاهد حضور آن باشیم. بنابراین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K دستگاهی است که شما برای استفاده حداکثری از امکاناتش باید لوازم جانبی مناسب را تهیه کنید.

فرمت‌های ذخیره‌سازی پیشرفته تصاویر

یکی از ویژگی‌های به خصوص Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K این است که ویدیوهای ذخیره شده توسط آن حداقل ۱۰ بیتی با نسبت رنگ ۴:۲:۲ هستند تا بتوانند از رقم معمول ۸ بیتی و نسبت رنگ ۴:۲:۰ رمزگشاهای مشابه در دوربین‌های دارای این قیمت پیشی بگیرد. این یعنی رنگ‌های گرادیان جذاب‌تر، رزولوشن بیشتر در تصاویر و حق انتخاب بیشتر برای ترکیب و درجه بندی ویدیوها.

تصاویر گرفته شده که توسط آن‌ها توانستیم مقاله بررسی تخصصی این دوربین را تنظیم کنیم، با فرمت ProRes 422 ذخیره شده‌اند که برای محصول کمپانی Blackmagic یک گزینه میان‌رده به حساب می‌آید ولی با همین کیفیت توانستیم بسیاری از دوربین‌های بدون آینه تولید شده توسط دیگر شرکت‌ها را کنار بزنیم. دستگاه‌هایی نظیر سری GH5 کمپانی پاناسونیک و X-T3 فوجی‌فیلم دارای رمزگشاهای بیت‌ریت بالا و قابل‌مقایسه با فرمت ProRes هستند ولی سرعت باز شدن و ویرایش آنها در کامپیوترها بسیار پایین است مگر اینکه همان ابتدا رمزگشایی شوند. در حالی که کیفیت ProRes، به راحتی و در کم‌ترین زمان قابل ویرایش هستند و در نهایت به کاربر این امکان را می‌دهند تا با فرمت دلخواه خروجی را ذخیره نمایند.

اگر توانایی پرداخت هزینه بیشتر برای خرید سیستم‌های پردازشگر و کارت سریع CFast را دارید، حتی امکان دریافت کیفیت بالاتر تحت عنوان CinemaDNG را نیز خواهید داشت. فرمت مذکور، نوعی فایل RAW است که در هر دو حالت فشرده و غیر فشرده در دسترس می‌باشد. بر اساس فرمت DNG شرکت Adobe برای عکسبرداری ثابت، CinemaDNG سبب خواهد شد تا هر فریم از ویدیو به صورت یک فایل جداگانه ذخیره شود و از متادیتا مخصوص به ویدیوها پشتیبانی نمی‌کند. به علاوه، این فرمت، استایل مورد علاقه رایانه‌ها نیز هست.

کمپانی Blackmagic که از همه مشکلات آگاه بود، فرمت RAW مخصوص به خود را تولید کرد. اگرچه این نوع فایل در دوربین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K به چشم نمی‌خورد ولی کاربران دوربین Ursa Mini Pro چند ماهی می‌شود که می‌توانند از آن استفاده نمایند و طبق اخبار دریافت شده، از آن رضایت نسبی نیز دارند. هدف کیفیت RAW شرکت Blackmagic این است که کیفیت و حق انتخاب گسترده این نوع فرمت را با کم‌ترین وابستگی‌ها به ProRes به وجود آورد و در نهایت اجرا کردن آنها نسبت به CinemaDNG برای رایانه کار سنگینی نباشد.

کیفیت RAW کمپانی Blackmagic در دو حالت کیفیت ادامه‌دار و بیت‌ریت ادامه‌دار در دسترس است که گزینه دوم می‌تواند فشرده‌سازی را تا نسبت ۱۲:۱ افزایش دهد. اگرچه این رقم بسیار شگفت‌انگیز است ولی دارندگان دوربین Ursa Mini Pro تا کنون کاهش کیفیت را گزارش نداده‌اند. این سطح از فشرده‌سازی به شما کمک می‌کند تا ویدیو RAW را بدون هیچ واسطه‌ای در مموری کارت SD دوربین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K ذخیره نمایید ولی چنین چیزی در دیگر دوربین‌های بدون آینه امکان‌پذیر نیست. Blackmagic عنوان کرده که فرمت RAW به زودی و از طریق یک آپدیت سفت‌افزاری (firmware) رایگان در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.

کیفیت ویدیو و کیفیت صدا

دوربین مورد بحث ما از سنسور تمام اندازه Four Thirds استفاده می‌کند که نسبت به حسگر موجود در Ursa Mini Pro، Canon Cinema EOS و دیگر دوربین‌های سینمایی پیشرفته سایز کوچک‌تری دارد ولی واقعیت آن است که بیش از حد انتظار کار می‌کند. این سنسور می‌تواند ویدیوهای اولترا اچ‌دی با رزولوشن ۲۱۶۰*۳۸۴۰ پیکسل و DCI با رزولوشن ۲۱۶۰*۴۰۹۶ پیکسل با ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ذخیره نماید.

همچون دیگر دوربین‌های Blackmagic، شما دو گزینه فیلم و ویدیو با رنج دینامیک را پیش‌رو خواهید داشت که آپشن اول نوعی برآمدگی لگاریتمی است که جزئیات سایه‌دار و نور بیشتری منعکس می‌کند ولی خروجی آن تصاویر نسبتاً ساده‌ای هستند که برای اینکه بتوانیم آنها را با کیفیت مناسب مشاهده کنیم، باید درجه‌بندی نماییم. فایل‌های درجه‌بندی شده ۱۰ بیت‌ریت ProRes بسیار باکیفیت می‌باشند بنابراین حتی اگر می‌خواهید نور کمتری منتشر کنید، با برداشتن سایه‌ها کار کم‌دردسرتری خواهید داشت. رنگ‌ها چه در تصاویر اشباع شده و چه در عکس‌های ساده بسیار عالی به چشم می‌خورند. ضمن اینکه جزئیات بیشتری در این نوع تصاویر مشاهده خواهد شد.

تصاویر گرفته شده با Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K

نویز در این شرایط به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است؛ به خصوص اینکه اگر ISO 1600 به عنوان حساسیت انتخاب کنید. ISO در این دوربین نهایتاً به ۲۵۶۰۰ می‌رسد که مطمئناً از دوربینی مانند Ursa Mini Pro بیشتر است. البته مقداری نویز در برخی شرایط مانند نورپردازی تصاویر مشاهده می‌شد که نمی‌توانیم این میزان را چندان تأثیرگذار بدانیم.

تصاویر گرفته شده با Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K

برای ضبط صداها، Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K علاوه بر میکروفون‌های استریو در جلو، دارای ورودی ۳٫۵ میلی‌متر و مینی XLR نیز می‌باشد. به علاوه، کیفیت صدا از یک میکروفون اکسترنال بسیار عالی است تا نشان‌دهنده فوق‌العاده بودن این دستگاه باشد. قسمت کیفیت صدا، از جمله جاهایی است که اکثر دوربین‌های بدون آینه بازار در آن ضعف دارند.

تصاویر گرفته شده با Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K

در مورد میکروفون‌های کار گذاشته شده در خودِ دوربین نیز بگوییم که کیفیت مناسبی دارند و می‌توانند همگام‌سازی را به خوبی انجام دهند ولی واقعیت آن است که نباید بیشتر از این از آنها انتظار داشته باشید.

تصاویر گرفته شده با Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K

چیزی که واقعاً در مورد Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K دوست‌داشتنی است، آپشن‌های متعدد تنظیمات فایل‌های صوتی است. برای مثال، این امکان وجود دارد که هم میکروفون‌های اکسترنال و هم میکروفون‌های درونی دستگاه به صورت همزمان فعال باشند و یا مشخص کنید که هر میکروفون از چه کانالی وظیفه ضبط صدا را به عهده گیرد. آیا می‌خواهید میکروفون سمت راست فعال و قطعه سمت چپ غیرفعال باشد؟ چنین کاری را می‌توانید انجام دهید. لازم به ذکر است که انتخاب هر کدام از گزینه‌های اشاره شده، به خاطر رابط کاربری ساده دوربین مورد بحث، به راحتی امکان‌پذیر است.

کیفیت باتری و تکنولوژی فوکوس خودکار

اگرچه Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K نقاط قوت زیادی دارد ولی در برخی جهات نیز در آن ضعف‌هایی مشاهده می‌شود. فوکوس خودکار در این دستگاه اگرچه کاربردهایی دارد ولی واقعیت آن است که خیلی کم از آن استفاده خواهد شد.

در بررسی انجام شده، فوکوس خودکار سرعت کمتری از انجام همین کار به صورت دستی داشت. به علاوه، این قابلیت تقریباً در نیمی از مواقع کار خود را به خوبی انجام نمی‌داد و حتی در شرایطی که نور کافی وجود داشت، نتوانستیم آنطور که می‌خواهیم از آن بهره ببریم.

این دوربین برای هر کاری مناسب نیست ولی هیچ دستگاهی با این قیمت نمی‌تواند این همه امکانات داشته باشد

نکته نگران‌کننده‌تر، شیوه مدیریت انرژی باتری است که در این بخش، صفحه نمایش سهم بیشتری دارد به طوری که در کمتر از ۲٫۵ ساعت به ۴ باتری دوربین Canon LP-E6 نیاز داریم. این را هم اضافه کنیم که وقتی ظرفیت باتری رو به اتمام است، هیچ پیام هشداری مشاهده نخواهد شد و دوربین یک‌دفعه خاموش می‌شود.

شاید ۱۰ یا ۲۰ درصد، مقدار ظرفیت کم باتری باشد ولی هر منبع نیرویی با دیگری فرق می‌کند. برای اشخاصی که مدام با دوربین کار می‌کنند، ممکن است Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K در این زمینه برایشان مشکل‌ساز شود.

مطمئناً کسانی که به صورت حرفه‌ای کار فیلمبرداری را انجام می‌دهند، با اتصال شارژر همراه و حمل باتری اضافه، مشکل موجود در این دستگاه را حل خواهند کرد ولی آن دسته از افرادی که فقط می‌خواهند از این دوربین برای کارهای معمولی خود بهره ببرند، بعید است چنین اقداماتی انجام دهند.

ممکن است بعضی‌ها نبود سیستم درونی ثابت‌سازی تصاویر را یک نقطه ضعف برای محصول Blackmagic بدانند ولی اگر بخواهیم عادلانه نظر خود را اعلام کنیم، باید بگوییم دستان این کمپانی برای گنجاندن این فناوری بسته بوده است. بسیاری از کاربران دوربین‌های سینمایی اصلاً نسبت به استفاده از ثابت‌سازی سنسورها حس خوبی ندارند زیرا ممکن است در برخی مواقع حرکاتی به وجود آورد؛ به خصوص اینکه دوربین را بردارید و یا بخواهید از یک شیء در حال حرکت عکس یا فیلمبرداری نمایید.

اشخاصی که برای خرید دوربین ۱۳۰۰ دلار هزینه می‌کنند مطمئناً به سیستم ثابت‌سازی تصاویر نیاز دارند بنابراین وجود این تکنولوژی در این دوربین نیز ضروری به نظر می‌رسد بنابراین با استفاده از لنزهای ثابت‌سازی شرکت پاناسونیک، دست‌یابی به این هدف نیز شدنی است.

نظر تکفارس

دوربین Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K محصولی است که مطمئناً بازار دوربین‌های سینمایی را دچار تغییرات اساسی خواهد کرد زیرا با قیمت پایین خود این امکان را فراهم کرده تا دانشجویان رشته‌های عکس و فیلبرداری، مستندسازان تازه کار و تولیدکنندگان مستقل صاحب یک دستگاه نسبتاً پیشرفته شوند. فیلم‌سازان هندی به جای کرایه دوربین، دانشجویان رشته‌های نامبرده به جای خرج کردن هزینه‌های گزاف و افراد علاقه‌مند برای جلوگیری از گیج شدن به خاطر وجود آپشن‌های متعدد، می‌توانند سراغ این دوربین بروند و به راحتی با رابط کاربری ساده آن آشنا شوند. ضمن اینکه مستندسازان این دستگاه را به خاطر اندازه کوچکش ستایش خواهند کرد.

متأسفانه کسانی که ویدیو کلیپ‌های کوتاه آماده می‌کنند، بهتر است دور خرید Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K را خط بکشند زیرا تکنولوژی‌هایی نظیر دوام باتری و فوکوس خودکار به خوبی در این دوربین کار گذاشته نشده‌اند. به هر ترتیب این دستگاه با توجه به قیمت مناسبی که دارد مطمئناً می‌تواند نظر بسیاری از افراد را به سوی خود جلب کند.

آیا آلترناتیو بهتری وجود دارد؟

هیچ دوربینی با این قیمت پایینی توانایی ارائه این همه امکانات را ندارد بنابراین پاسخ ما به سؤال مطرح شده منفی است. ضمن اینکه، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند دوربین بدون آینه‌ای بخرند تا بتوانند با آن راحت‌تر کار کنند. مدل GH5 شرکت پاناسونیک در زمینه تشخیص چهره و ثابت‌سازی داخلی گزینه مناسبی به حساب می‌آید ولی به همان مقدار هم قیمت بیشتری دارد.

دوام این دستگاه چه‌قدر خواهد بود؟

دوربین مورد بحث ما با کیفیت بالایی ساخته شده بنابراین نگرانی از بابت مقاومت آن وجود نخواهد داشت. در مورد نرم‌افزار نیز باید بگوییم که کمپانی سازنده تا کنون سعی کرده با آپدیت‌های مکرر، سیستم این دستگاه را بروز نگه دارد که عرضه فرمت RAW در آینده‌ای نزدیک، گواه ادعای ماست با این وجود انتظارمان این است که چند سال می‌توانیم از این دستگاه استفاده کنیم.

آیا این دوربین ارزش خریدن دارد؟

اگر شما در زمینه تولید ویدیو کلیپ فعالیت می‌کنید، دانشجوی رشته عکاسی یا فیلمبرداری هستید و یا مستند می‌سازید، بله بهتر است سراغ این دوربین بروید؛ در واقع این دستگاه همانی است که شما می‌خواهید. اما اگر برای عکس‌های مسافرت خود نیاز به دوربینی دارید، بد نیست به آپشن‌های دیگر فکر کنید. به هر حال، Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K دستگاهی است که می‌تواند برای هر کسی کارآمد باشد ولی برای افراد حرفه‌ای در زمینه تولید فیلم، قطعاً گزینه بهتری است.

آیا شما حاضرید برای خرید دوربینی با این امکانات ۱۳۰۰ دلار هزینه کنید؟ در مورد محصول کمپانی Blackmagic Design چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

اگر چنان‌چه می‌خواهید بررسی تخصصی محصولی را مطالعه نمایید ولی آن را در سایت تکفارس پیدا نمی‌کنید، مدل آن را کامنت کرده تا در اسرع وقت، نقد و بررسی آن توسط تیم تحریریه ما آماده شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید