برنامه‌ی روسیه برای ایجاد استقلال اینترنتی در این کشور - تکفارس 
برنامه‌ی روسیه برای ایجاد استقلال اینترنتی در این کشور - تکفارس 

برنامه‌ی روسیه برای ایجاد استقلال اینترنتی در این کشور

امیر مریخ
۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - 17:00
برنامه‌ی روسیه برای ایجاد استقلال اینترنتی در این کشور - تکفارس 
به عنوان یک اقدام دفاعی سایبری، دولت روسیه، طبق گزارش‌های به دست آمده در حال برنامه ریزی برای اجراء یک عملیات آزمایشی است تا به این ترتیب بتواند به طور کامل اتصال خود را با وب باقی بخش‌های جهان قطع کند. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

سال گذشته، روسیه برنامه مالی ملی دیجیتال خود را معرفی کرد. این نام برنامه‌ای است که در طی آن دولت قصد دارد تا ارائه دهندگان اینترنت داخلی را به مقدار کافی تجهیز کند تا در صورت قطع شدن احتمالی دسترسی این کشور به اینترنت، شهروندان روس به مشکلی جدی در اتصال به وب برنخورند و کسب و کار داخلی بمختل نشود. تحت برنامه ریزی‌های انجام شده،  ISP های روسیه ترافیک وب را به نقطه‌های مسیریابی (routing points) در داخل کشور هدایت می‌کنند و آنگاه بر روی کپی خود از سیستم نام ‌گذاری دامنه یا (DNS) اتکا خواهند کرد. DNS به نوعی دایرکتوری یا فهرست راهنما از دامنه‌ها و آدرس‌هایی است که بر پایه اینترنت جهانی شکل گرفته‌‌اند.

این عملیات انجام گرفته از چند جهت، فواید و نکات مثبتی را برای این کشور به همراه خواهد داشت. در اولین مورد و هدف اصلی این آزمایش، در صورتی که این کشور مورد تهدید‌های سایبری در ابعاد کشوری قرار گیرد، آن‌ها می‌توانند به راحتی نیاز خود را تامین کنند و هیچ نیاز خارجی به بیگانگان در این زمینه نداشته باشند. اما همچنین از سمت دیگر اجرای چنین عملیاتی شک و شبه‌ها را در زمینه فضای باز اطلاعاتی و آزادی مطبوعاتی رسانه‌‌های مخالف دولت، در پی داشته است و شهروندان از نظر آزادی فردی و آزادی مطبوعات پس از اجراء این برنامه نگران هستند. اما اگر به نیمه‌ی پر لیوان نگاهی بیاندازیم حتی جنبه‌ی مثبت این نظارت را میتوان در کاهش میزان شایعات و اخبار نادرست دانست.

این عملیات بزرگ در صورتی که کاملا موفقیت آمیز ظاهر شود، به روسیه این اجازه را می‌دهد تا به طور کامل نیاز خود نسبت به اینترنت تامین کرده و دیگر نیازی به تامین کننندگان خارجی اینترنت نداشته باشد،  و در صورت لزوم حتی دولت این امکان را به دست می‌آورد تا به طور کامل نیاز خود را از اینترنت خارجی قطع کند. در حالی که خبرگزاری‌های مختلف همچنان در مورد تاریخ دقیق اجراء این عملیات اطلاع دقیقی ندارند، اما انتظار می‌رود تا این عملیات آزمایشی در تاریخ اول آپریل سال میلادی ۲۰۱۹ برنامه ریزی شده باشد، این تاریخ دقیقا اخرین روزی است که قانون‌گذاران در مورد برنامه‌ی اقتصاد دیجیتال این کشور تصمیم گیری نهایی خواهند کرد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید