فضاپیمای شرکت بوئینگ در ماه آینده اولین پرواز خود را تجربه خواهد کرد - تکفارس 
فضاپیمای شرکت بوئینگ در ماه آینده اولین پرواز خود را تجربه خواهد کرد - تکفارس 

فضاپیمای شرکت بوئینگ در ماه آینده اولین پرواز خود را تجربه خواهد کرد

پوریا اسدی
۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - 11:00
فضاپیمای شرکت بوئینگ در ماه آینده اولین پرواز خود را تجربه خواهد کرد - تکفارس 

در سال گذشته بوئینگ در حین توسعه فضاپیمای خود  با نام Starliner به مشکل برخورد و در حین آزمایش این فضاپیما دچار نشت سوخت شد. اما بنابر گفته‌های این شرکت اکنون مشکلات رفع شده است و فضاپیما برای اولین پرواز آزمایشی خود آماده شده است.

بوئینگ یکی از دو شرکت خصوصی (همراه با SpaceX) است که توسط ناسا برای حمل فضانوردان از زمین به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) درنظر گرفته شده است. شرکت بوئینگ Starliner CST-100 را برای انجام وظیفه نهایی پرواز فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی توسعه داده است، اما قبل از اینکه هر کسی بتواند در داخل این فضاپیما قرار بگیرد، باید یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین را انجام دهد تا مطمئن شود که می‌تواند با خیال راحت پرواز کند و در ایستگاه فضایی بین المللی پهلو بگیرد.

ایستگاه فضایی بین المللی آماده دریافت Starliner است، زیرا فضانوردان قبلا دوربین‌های با کیفیت بالا را بر روی تجهیزات پهلوگیری نصب کرده‌اند تا فضاپیمای بازدید کننده با دقت پهلو بگیرد. هنگامی که فضاپیما به ایستگاه فضایی بین المللی نزدیک می‌شود، باید ایستگاه دقیقا هماهنگ شود و اطمینان حاصل شود که بدون آسیب رساندن به هیچ یک از تجهیزات حساس  به طور صحیح پهلو بگیرد.

Starliner هنوز در فضا آزمایش نشده است، اما مهندسان اطمینان دارند که پرواز خود را به صورت ایمن انجام خواهند داد. این وسیله در آزمایش‌های  پروازی در جو زمین موفق بوده است. آزمایش‌ها نشان دادند که فضاپیما ساختار خود را حفظ کرده و با موفقیت سپر گرماشی خود را از دست داده است که محافظت از این فضاپیما را در برابر حرارت بالا در حین عبور از جو بر عهده دارد.

Maribeth Davis، سخنگوی بوئینگ، به Space.com گفت:

اگر پرواز آزمایشی خوب و بدون هیچ مشکلی انجام شود، Starliner می‌تواند اولین فضانوردان خود را در ماه آگوست امسال به ایستگاه فضایی بین المللی برساند. این مأموریت با نام “Orbital Flight Test” شناخته می‌شود و از ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب می‌شود که محلی معروف و تاریخی برای پرتاب ماموریت‌های Gemini و برنامه آپولو است.

 

پرواز Starliner به نخستین پرتاب فضاپیما از خاک آمریکا در طی هشت سال گذشته تبدیل خواهد شد، زیرا برنامه شاتل در سال ۲۰۱۱ به پایان رسید. پرواز‌های Boeing و SpaceX همچنین برای اولین بار منجر به پرواز افراد عادی به ایستگاه فضایی خواهد شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید