بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 
بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

پس از اینکه گوشی میان‌رده Galaxy A7 2018 را بررسی کردیم، حالا می‌خواهیم سراغ مدل بعدی یعنی Galaxy A9 2018 برویم. اما فلسفه تولید این گوشی‌ها توسط سامسونگ چیست؟ برای پاسخ به این سؤال، باید به بازار گوشی‌های هوشمند نگاهی بیندازیم. در سالیان اخیر، کمپانی کره‌ای رقبای زیادی پیدا کرده که توانسته‌اند گوشی‌های پرچمدار ولی مقرون به صرفه متعددی تولید کنند که از آن جمله می‌توانیم به وان‌پلاس ۶ تی و شیائومی Pocophone F1 اشاره کنیم. البته نباید از نام‌های دیگری هم‌چون آنر، ویوو و اوپو نیز به راحتی بگذریم. بنابراین با چنین شرایطی، سامسونگ باید به فکر احیای بازار گوشی‌های میان‌رده خود می‌بود و حالا سعی کرده با بهبود سری A و راه‌اندازی خط تولید گلکسی M، خود را دوباره مطرح کند. با تکفارس همراه باشید تا Galaxy A9 2018 را به صورت تخصصی بررسی نماییم.

Galaxy A9 2018 یک گوشی میان‌رده نزدیک به پرچمداران است که با قیمت ۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد. در قاب پشتی این دستگاه، مهم‌ترین ویژگی آن را می‌توانید مشاهده کنید؛ یعنی جایی که نه یکی، نه دو تا، نه سه تا، بلکه چهار لنز به عنوان دوربین عقب وظیفه عکس‌برداری و فیلم‌برداری را بر عهده دارند. این برای نخستین بار می‌باشد که سامسونگ چنین اقدامی را انجام داده است.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش AMOLED بسیار زیبا
  • دوام باتری قابل‌قبول
  • حافظه داخلی نسبتاً زیاد
  • پشتیبانی از سیمکارت و مموری کارت SD به صورت همزمان

نقاط ضعف

  • قیمت زیاد
  • سیستم عامل و رابط کاربری قدیمی
  • احتمال عدم دریافت بروزرسانی
  • پردازنده‌ای ضعیف‌تر نسبت به دیگر رقبا
  • عدم پشتیبانی از شبکه ۴G در ایالات متحده

طراحی

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

ظاهر Galaxy A9 2018 ترکیبی از فلز و شیشه است. ظاهر باریک و گوشه‌های نوک تیز اگرچه این گوشی را بزرگ کرده‌اند ولی نگه داشتن آن در یک دست کار سختی نیست. البته با این توضیحات ارائه شده، نمی‌توانیم بگوییم Galaxy A9 2018 هم عریض است و هم قد بلند اما در مقایسه با دیگر رقبا مانند Pocophone F1 شیائومی و وان‌پلاس ۶ تی، ظاهر بزرگ‌تری دارد.

سامسونگ سعی کرده در زمینه رنگ‌های Galaxy A9 2018 خلاقیت خرج دهد بنابراین شما می‌توانید این دستگاه را به رنگ صورتی، آبی و مشکی مشاهده نمایید. قاب پشتی این گوشی شیشه‌ای است بنابراین مانند دیگر دستگاه‌های از این جنس امکان دارد از دست صاحب آن لیز بخورد و با لمس اثر انگشت لکه‌هایی روی آن باقی بماند. این نکته را اضافه کنیم که در نمونه مشکی رنگ Galaxy A9 2018، اثرات انگشت بیشتر مشاهده می‌شوند پس برای این مدل حتماً قاب محافظ خریداری نمایید.

گرچه ظاهر Galaxy A9 2018 بسیار زیباست ولی کیفیت ساخت آن نمی‌تواند ما را شگفت‌زده کند. فقط کافی است این دستگاه را در دستان خود کمی تکان دهید تا احساس کنید که چیزی درون گوشی در حال جابه‌جا شدن است. شاید به این فکر فرو بروید که سامسونگ چیزی در این محصولش جا گذاشته است!!!.

حال که صحبت در مورد نقاط ضعف Galaxy A9 2018 شد، باید اشاره کنیم که دکمه فیزیکی بیکسبی (دستیار هوشمند سامسونگ) هنوز در این دستگاه مشاهده می‌شود. اگر امکانی فراهم بود تا به جای بیکسبی از گوگل اسیستنت استفاده کنیم، خیلی بهتر می‌شد ولی باز هم باید خوشحال باشیم که می‌توانیم کارایی دکمه بیکسبی را غیرفعال نماییم. برای انجام این کار، فقط کافی است دکمه مربوطه را بزنید و سپس آیکون چرخ دنده که نشان‌دهنده تنظیمات می‌باشد را فشار دهید تا از آن قسمت به هدف خود برسید.

در قاب پشتی گوشی، دوربین عقب با چهار لنز مشاهده می‌شود که در بخش مربوط به آن، این قسمت را مفصل بررسی می‌کنیم. در کنار ماژول دوربین اصلی، سنسور اسکنر اثر انگشت نیز به چشم خواهد خورد.

کارایی این حسگر بسیار زیاد بوده و به راحتی می‌تواند اثر انگشت صاحب دستگاه را شناسایی کند. البته وقتی قرار است انیمیشن پس از اسکن شدن انگشت ناپدید شود، کندی احساس می‌گردد که نباید چنین اتفاقی در یک گوشی میان‌رده که در سال ۲۰۱۸ معرفی شده رخ می‌داد.

در مورد درگاه‌های این گوشی باید بگوییم که پورت USB-C و جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری در Galaxy A9 2018 به چشم می‌خورد. ضمن اینکه یک اسپیکر نیز در قسمت پایینی این دستگاه وجود دارد. به علاوه، امکان قرار دادن یک سیمکارت و یک میکرو SD فراهم شده است.

نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کنیم، نبود فناوری مقاومت در برابر آب است پس باید مراقب باشید که Galaxy A9 2018 هیچ‌گاه خیس نشود.

صفحه نمایش

Galaxy A9 2018 دارای نمایشگر ۶٫۳ اینچی فول اچ‌دی پلاس با رزولوشن ۲۲۲۰*۱۰۸۰ پیکسل و از نوع Super AMOLED است که همین صفحه نمایش سبب شده گوشی مورد بحث ما، ظاهر زیبایی داشته باشد. رنگ‌ها در این پنل بسیار زنده و شفاف مشاهده می‌شوند. هم‌چون گوشی‌های جدید سامسونگ، در Galaxy A9 2018 نیز گزینه روشنایی خودکار یا Adaptive brightness روشن است که البته شما می‌توانید از میان سه آپشن دیگر بهره ببرید که از آن جمله می‌توانیم به sRGB اشاره کنیم.

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

اگرچه خودِ سامسونگ صفحه نمایش Galaxy A9 2018 را Infinity می‌نامد ولی باز هم اثری از یک بریدگی بسیار کوچک در بالا و پایین به چشم می‌خورد.

نهایت روشنایی دستگاه مورد بحث ما به ۴۶۶ نیت می‌رسد بنابراین Galaxy A9 2018 از وان‌پلاس ۶ تی، نمایشگر روشن‌تری دارد. چنین عددی به این گوشی کمک می‌کند تا در فضاهای باز و زیر نور خورشید راحت‌تر دیده شود.

به خاطر اینکه پنل به کار رفته از نوع AMOLED است، حالت Always-on در اختیار کاربران قرار گرفته تا به آنها زمان، تاریخ، ظرفیت باتری و اعلانات از دست رفته را نشان دهد. لازم به ذکر است که این ویژگی را نمی‌توانیم در بسیاری از محصولات کمپانی‌های رقیب پیدا کنیم.

کیفیت صفحه نمایش

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

رابط کاربری

هم‌چون دیگر گوشی‌های میان‌رده، Galaxy A9 2018 نیز با رابط کاربری (Samsung Experience) و نسخه اندرویدی (۸٫۱ اوریو) عرضه شده که از زمان معرفی آن مدت زیادی گذشته است. چنین چیزی به سبب آن‌که چند ماه از انتشار آخرین نسخه اندروید می‌گذرد، کمی عجیب به نظر می‌رسد. وجود ورژن قدیمی اندروید روی یک گوشی که ۵۰۰ دلار می ارزد اصلاً قابل‌قبول نیست زیرا پول خوبی برای خرید آن پرداخت کرده‌ایم!!!. حالا هم مانند همیشه، مشخص نیست چه زمانی Galaxy A9 2018 به اندروید ۹ آپدیت می‌شود.

گوشی مورد بحث ما، تنها در زمینه رابط کاربری و سیستم عامل قدیمی نیست زیرا کسانی که تصمیم به خرید آن می‌گیرند، مجبورند با دکمه‌های پیمایشی قدیمی اندروید نیز کنار بیایند.

پردازنده، عملکرد و مموری

Galaxy A9 2018 از تراشه اسنپدراگون ۶۶۰ بهره می‌برد و از آن جایی که این قطعه جزو سری ۶۰۰ می‌باشد، نباید انتظار آن را داشته باشید که عملکردی شبیه به یک گوشی پرچمدار از آن به ثبت برسد. فقط کافی است به امتیازات زیر نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که فاصله Galaxy A9 2018 با وان‌پلاس ۶ تی چه‌قدر است.

همان‌طور که مشخص است، بیشترین ضعف این پردازنده در زمان اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین به ثبت رسیده در حالی که هنگام انجام کارهای روزانه، محصول میان‌رده سامسونگ بدون هیچ مشکلی آنها را انجام می‌دهد.

امتیازات ثبت شده مربوط به عملکرد

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

از اینکه می‌بینیم کمپانی کره‌ای در Galaxy A9 2018 از ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره برده و امکانی را فراهم کرده تا کاربران یک سیمکارت و مموری کارت SD را در آن قرار دهند، احساس رضایت می‌کنیم. این قابلیت یعنی شما نباید هنگام افزایش ظرفیت کارت حافظه از به وجود آمدن مشکل در عملکرد سیمکارت نگران شوید.

اینترنت و اتصالات

در ایالات متحده، Galaxy A9 2018 فقط می‌تواند از اینترنت ۳G استفاده کند.

در مورد دیگر اتصالات نیز باید بگوییم که این دستگاه ۶٫۳ اینچی دارای وای‌فای دو بانده، بلوتوث ۵٫۰، NFC و سرویس Samsung Pay است.

دوربین

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

مهم‌ترین ویژگی Galaxy A9 2018، به دوربین اصلی چهارگانه مربوط می‌شود که در آن چهار لنز تله فوتو، فوق عریض و زاویه گسترده، تشخیص عمق و حسگر اصلی وجود دارد.

این ماژول به شما حق انتخاب بیشتری می‌دهد. برای مثال، می‌توانید تا دو برابر روی یک سوژه زوم کنید و یا بیش از اندازه عرض را افزایش دهید تا جزئیات بیشتری در فریم مربوطه جای گیرد و از فضاهای بسته و تنگ راحت‌تر عکس بگیرید. به علاوه، دوربین تشخیص عمق هم امکان گرفتن تصاویر پرتره را فراهم می‌کند که سامسونگ آن را Live Focus نامیده است.

در ادامه می‌توانید به صورت خلاصه‌وار، به ویژگی‌های لنزهای موجود در Galaxy A9 2018 نگاهی بیندازید:

  • لنز اصلی دوربین عقب: ۲۴ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.7
  • لنز دوم دوربین عقب: ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو با دریچه دیافراگم f/2.4 و زوم دو برابری
  • لنز سوم دوربین عقب: ۸ مگاپیکسلی فوق عریض و زاویه گسترده با دریچه دیافراگم d/2.4 بدون فوکوس خودکار
  • لنز چهارم دوربین عقب: ۵ مگاپیکسلی تشخیص عمق برای گرفتن تصاویر پرتره با دریچه دیافراگم f/2.2
  • دوربین سلفی: ۲۴ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.0

کیفیت تصویر

نمی‌توانیم به کیفیت تصاویر گرفته شده با دوربین Galaxy A9 2018 امتیاز بالایی بدهیم زیرا در دستگاهی که ادعا می‌شود اولین گوشی دنیا با چهار لنز به عنوان دوربین اصلی است، خروجی چندان باکیفیتی نمی‌بینیم.

یک مقایسه کوتاه میان دوربین وان‌پلاس ۶ تی و Galaxy A9 2018 نشان می‌دهد تصاویر گرفته شده با محصول سامسونگ حرفی برای گفتن ندارند زیرا تعادل رنگ سفید به خوبی مشاهده نمی‌شود و سایه‌های زیادی وجود دارد. به طور کلی رنگ‌ها آن‌طور که انتظار می‌رفت شفاف نیستند و جزئیات زیادی به چشم نمی‌خورد.

اگر بخواهیم واقعیت را بگوییم، باید ادعا کنیم که به هیچ عنوان امکان مقایسه وان‌پلاس ۶ تی و Galaxy A9 2018 وجود ندارد.

آلبوم تصاویر زیر، گواه ادعای ماست که نشان می‌دهد تصاویر پرتره در Galaxy A9 2018 چگونه خراب شده‌اند.

تصویری با لنز تله فوتو

تصاویری با لنز تله فوتو

تصویری با لنز اصلی

تصاویری با لنز زاویه گسترده

البته در این گوشی، حالت Live Focus وجود دارد ولی نمی‌توانیم به این مورد نیز دلخوش باشیم زیرا بیشتر ناامید می‌شویم به دلیل اینکه چندان کاربردی ندارد.

باید چهار یا پنج عکس در حالت پرتره بگیرید تا بلکه حداقل یک مورد کیفیت خوبی داشته باشد. این را نیز اضافه کنیم که در بهترین تصویر نیز به نظر می‌رسد سوژه از پس‌زمینه جداست. اگر در یک روز آفتابی بودید، بهتر است سراغ دوربین Galaxy A9 2018 نروید زیرا نمی‌توانید آن‌طور که دوست دارید تصاویر باکیفیتی بگیرید.

دوربین سلفی نیز در برخی موارد مشکلاتی داشت که حرکت نه چندان مناسب لنز سبب می‌شود نتوانید عکس‌های سلفی خوبی بگیرید. به طور کلی اگر شرایط آب و هوایی خوب بود، می‌توانید عکس‌های نسبتاً باکیفیتی بگیرید.

کیفیت ویدیو

در مورد کیفیت ویدیوهای ضبط شده نیز باید بگوییم که اگرچه گوشی ۶٫۳ اینچی یک دستگاه میان‌رده به حساب می‌آید ولی از کیفیت ۴K پشتیبانی می‌کند اما باید این نکته را مدنظر داشته باشید که شیوه الکترونیکی ثابت‌سازی ویدیوها برای کیفیت ۱۰۸۰p فوق‌العاده عمل خواهد کرد که در حالت ۴K ممکن است لرزش دست تأثیر منفی بر خروجی کار شما بگذارد. لازم به ذکر است که هیچ‌گونه روش اپتیکی ثابت‌سازی روی هیچ‌کدام از لنزهای موجود در Galaxy A9 2018 کار گذاشته نشده است.

نمونه ویدیو با کیفیت ۴K

بر خلاف اسم ۴K که باید حداقل روی کاغذ کیفیت مناسبی داشته باشد، در گوشی مورد بحث ما، برعکس این قضیه رخ می‌دهد زیرا جزئیات کمی تار و نه چندان شفاف به چشم می‌آیند. البته امکان استفاده از فوکوس ادامه‌دار وجود دارد ولی سرعت آن پایین شده و به خوبی روی یک نقطه متمرکز نمی‌شود.

نمونه ویدیو با کیفیت ۱۰۸۰p

نکته گیج‌کننده‌ای که بد نیست به آن اشاره‌ای داشته باشیم، مکانیسم سوئیچ کردن میان دوربین‌ها برای فیلمبرداری است. ابتدا وقتی شروع به ضبط ویدیو با دوربین اصلی کردید، هیچ راهی برای تغییر لنز و استفاده از مورد زاویه گسترده وجود ندارد و تنها روش سوئیچ کردن میان دوربین‌ها در حالت عکسبرداری است. سپس وقتی این کار را انجام دادید، نمی‌توانید از دو لنز دیگر استفاده کنید.

کیفیت صدا

در پایین Galaxy A9 2018 یک اسپیکر وجود دارد که کیفیت صدای آن نه زیاد خوب است و نه زیاد بد. محل قرارگیری این بلندگو یعنی شما می‌توانید هر وقت که خواستید، دستتان را روی آن بگذارید تا صدا بلند پخش نشود. مشکل کیفیت صدای دستگاه مورد بحث این است که اگر آن را تا آخرین حد زیاد کنید، با نویز همراه می‌شود.

کیفیت تماس

واقعیت آن است که مشکلی با کیفیت تماس Galaxy A9 2018 نخواهید داشت زیرا صداها به خوبی و بدون هیچ مشکلی پخش می‌شوند و نویزی به گوش نمی‌رسد.

دوام باتری

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

Galaxy A9 2018 از یک باتری با ظرفیت ۳۸۰۰ میلی‌آمپری بهره می‌برد که نشان داده می‌تواند منبع انرژی قابل‌اتکایی باشد بنابراین حداقل یک روز و نیم پاسخ‌گوی نیازهای شما خواهد بود.

در آزمایش ثبت شده، Galaxy A9 2018 توانست به امتیاز ۹ ساعت و نیم دست یابد که کمی از امتیاز میانگین بالاتر است و اگرچه به سختی تا دو روز دوام می‌آورد ولی با این حال باز هم ناامید نخواهید شد.

محل قرار دادن شارژر همان‌طور که انتظار می‌رفت، USB-C است. به علاوه، این دستگاه از تکنولوژی شارژ سریع سامسونگ نیز پشتیبانی می‌کند به همین دلیل می‌توانیم در مدت زمان کم‌تری منبع انرژی این دستگاه را پر کنیم. لازم به ذکر است که هیچ‌گونه سیستم شارژ بیسیم در این محصول میان‌رده کار گذاشته نشده است.

امتیازات بنچمارک باتری

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

قیمت و آلترناتیوها

طبیعتاً قیمت این دستگاه در کشورهای مختلف متفاوت بوده ولی در ایالات متحده و اروپا، ارزش این گوشی ۵۵۰ دلار تخمین زده شده است.

با امکانات گفته شده، چنین قیمتی کمی بالا به نظر می‌رسد زیرا آلترناتیوهای بسیار برتری از این گوشی در بازار یافت می‌شوند که در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شوید:

  • وان‌پلاس ۶ تی که از هر نظر Galaxy A9 2018 را شکست می‌دهد (شما می‌توانید با کلیک روی لینک انتهای این مقاله، بررسی تخصصی این گوشی را بخوانید)
  • شیائومی Pocophone F1 که قیمت آن تقریباً نصف گوشی میان‌رده سامسونگ است و در زمینه عملکرد، دوربین و دوام باتری نیز آمار بهتری به ثبت رسانده است (شما می‌توانید با کلیک روی لینک انتهای این مقاله، بررسی تخصصی این گوشی را بخوانید)
  • گوشی‌های قدیمی‌تر مانند گوگل پیکسل ۲ که حالا تقریباً با قیمت کم‌تری به فروش می‌رسند نیز از نظر دوربین، پشتیبانی نرم‌افزاری و رابط کاربری جذاب، دیگر گزینه جای‌گزینی Galaxy A9 2018 به حساب می‌آید

خلاصه

بررسی تخصصی گوشی Galaxy A9 2018 - تکفارس 

شاید با خواندن این مقاله، شما هم از خود بپرسید که آیا سامسونگ چنین گوشی را تولید کرده؟ آیا همه آن چیزی که سامسونگ ادعا می‌کرد می‌تواند با وان‌پلاس و شیائومی و آنر رقابت کند، همین است؟

Galaxy A9 2018 اگرچه ظاهر جذابی دارد، صفحه نمایش آن زیباست و عملکرد خوبی از خود به جا می‌گذارد ولی همین کارها را برخی دستگاه‌های ارزان‌قیمت‌تر نیز انجام می‌دهند. از یک گوشی با چنین قیمتی انتظار می‌رفت رابط کاربری، دوربین، سیستم عامل و عملکرد بهتری داشته باشد بنابراین ما از سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در دنیا، بیشتر توقع داشتیم.

آیا Galaxy A9 2018 انتظارات شما به عنوان یک گوشی میان‌رده تولید شده توسط سامسونگ را برآورده می‌کند؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید