حقایق ناگفته درباره‌ انسان‌های ویرایش ژنتیک شده از زبان برنده‌ جایزه نوبل - تکفارس 
حقایق ناگفته درباره‌ انسان‌های ویرایش ژنتیک شده از زبان برنده‌ جایزه نوبل - تکفارس 

حقایق ناگفته درباره‌ انسان‌های ویرایش ژنتیک شده از زبان برنده‌ جایزه نوبل

مهدی ملکی
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - 11:00
حقایق ناگفته درباره‌ انسان‌های ویرایش ژنتیک شده از زبان برنده‌ جایزه نوبل - تکفارس 

پروژه‌ی ویرایش ژنتیک که اخیرا به طور جهانی واکنش جامعه‌ی علمی را در پی داشته است، هم اکنون با افشائات جدیدی مواجه شده است، در ادامه‌ی گزارش با تکفارس همراه باشید.

هی جیانکوی (He Jianku) یک محقق چینی است. او در زمانی که دست به ترکیب ژن‌ها‌ی انسانی و ویرایش ژن نوزادان انسانی کرد انتقادات گسترده‌ای را حول پروژه‌ی خود به وجود آورد. او چندین ماه قبل از آنکه پروژه‌اش به طور عمومی مطرح شود، و از ادامه‌ی آن جلوگیری شود از یک مشاور متعهد در مورد پروژه‌اش نظر سنجی کرد.

اگرچه که آقای کریگ ملو (Craig Mello) ،برنده جایزه نوبل و استاد دانشگاه کالیفرنیا ماساچوست، به او تذکر داد که پروژه‌‌‌ای که قصد انجامش را دارد، یک پروژه‌ی خلاف اصول اخلاقی به حساب می‌آید، با توجه به ایمیل‌هایی که از سوی اسوشیتد پرس منتشر شد، آقای ملو، هیچ تلاشی در جهت افشاء این پروژه به طور عمومی نکرد و در ادامه‌ی پروژه‌ به عنوان یک مشاور در کنار شرکت جیانکوی باقی ماند. این همکاری تا زمانی امتداد پیدا کرد تا اینکه اخبار مربوط به این آزمایشات غیر قانونی به بیرون درز پیدا کرد.

جیانکوی در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ به میلو یک ایمیل فرستاد، این ایمیل زمانی انجام شد که جیانکوی مراحل حاملگی موارد آزمایشی‌اش را با موفقیت انجام داد، در تیتر این ایمیل تنها یک واژه دیده می‌شود: «موفقیت»

در پاسخ به این ایمیل، ملو نگرانی‌های اخلاقی در مورد این پروژه را مطرح کرد و از او خواسته بود که با او بیشتر از این در مورد موارد اخلاقی بحث نکند. وی در این پاسخ نوشته بود:

من برای شما خوشحالم، اما من ترجیح می دهم در این دور باطل باقی نمانم. شما با ویرایش ژنتیکی کودکان موجود در پروژتان، آن‌ها را در خطر سلامتی جبران ناپذیری قرار می‌دهید، من فقط نمی‌توانم توجیح شوم که واقعا چرا اصرار بر انجام چنین کاری دارید. آرزو می کنم بیمارانتان سالم باشند و بهترین شانس را برای بارداری سالم داشته باشد و همچنین برای کودکان ویرایش ژنتیکی شده نیز آرزوی سلامتی دارم.

پس از اینکه این استاد دانشگاه ماساچوست در مورد کودکان ویرایش ژنتیکی شده زبان گشود و پروژه‌ی در حال اجراء را افشاء کرد، جامعه‌ی علمی در سراسر جهان واکنش‌های خود را نسبت به این پروژه نشان دادند. این خبر به بیرون نیز درز کرده است که این استاد دانشگاه برای پروژه‌ی انجام شده یک تاییدیه‌ی اخلاقی را جعل کرده است، دانشگاه محل کار ملو، او را اخارج کرده است و طبق گزارشات اخیر او تحت نظارت نظامیان مسلح قرار دارد.

در یکی دیگر از ایمیل‌هایی که توسط نشریه‌ی آسوشیتد پرس جمع آوری شده است، به نظر می رسد که ملو چنین واکنشی را پیشبینی کرده بود، او در یک ایمیل به جیانکو ابراز داشت که او «ریسک بسیار بزرگی» را انجام می‌دهد و همچنین در ادامه بیان کرد که نمی‌خواهد دیگران فکر کنند که او کار جینکای را تایید می‌کند. ملو در این ایمیل نوشت:

من اعتقاد دارم که شما ریسک بسیار بزرگی می‌کنید، و من به هیچ وجه نمی‌خواهم دیگران فکر کنند که با مشارکت در این پروژه من کار شما را تایید می‌کنم. من متاسفم، اما دیگر نمی‌توانم در این پروژه از شما حمایت کنم، میدانم که شما هم به خوبی دلیل چنین تصمیمی را درک می‌کنید.

در ادامه ملو به به درخواست مصاحبه با مجله‌ی آسوشیتد پرس پاسخی نداد و سکوت اختیار کرد. نظرات خود را با ما در مورد این گزارش به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید