گوشی های کشویی و تاشو از اوج تا سقوط - تکفارس 
گوشی های کشویی و تاشو از اوج تا سقوط - تکفارس 

گوشی های کشویی و تاشو از اوج تا سقوط

حسین چوبین
۷ بهمن ۱۳۹۷ - 21:00
گوشی های کشویی و تاشو از اوج تا سقوط - تکفارس 

اولین گوشی کشویی ساخته شرکت موتورولا  در سال ۱۹۹۶ با نام استارتک بود که توانست تحول بزرگی در ساخت گوشی و میدان رقابت بین گوشی‌ها ایجاد کند. پس از این گوشی موتورولا توانست با تولید یک گوشی محبوب دیگر با نام  RAZR V3 باردیگر بازار را متحول کند. پس از سال ۲۰۰۴ که این گوشی‌ها در اوج قدرت سخت افزاری و تکنولوژی بودند دیگر این گوشی‌ها به دلیل تغییر نظر کاربران به‌روز نشدند و کم کم بازار خود را از دست دادند و با ورود گوشی‌ها به دنیای گوشی‌های هوشمند به طور تقریبا کامل از میدان رقابت گوشی‌ها خارج شدند.

در زیر می‌توانید نمودار تغییر محبوبیت این گوشی را مشاهده کنید.

گوشی های کشویی و تاشو از اوج تا سقوط - تکفارس 

شاید یکی از دلایل تغییر نظر هواداران این نوع از گوشی ها ثابت ماندن طراحی ظاهری آن ها در دوران مختلف باشد؛ برای توضیح بیشتر اینگونه می‌توان گفت طراحی clamshell برای حالت هایی منطقی است که رابط کاربری حول صفحه نمایش و یک صفحه کلید یا یک کیبورد باشد همانند لپ‌تاپ ها. همانطور که اطلاع دارید لپ‌تاپ ها یک صفحه نمایش به نسبت بزرگ دارند و یک کیبورد که اندازه آن به همان نسبت صفحه‌نمایش می‌باشد. پس می‌توان گفت شاید این گوشی ها برای استفاده و کاربرد های امروزی به روز نشدند و همین سبب شده تا از دور خارج شوند.

از دلایل دیگری که می‌توان برای از دور خارج شدن این گوشی ها به آن اشاره کرد، تولید گوشی های با صفحه نمایش لمسی است. در همین دوران که استقبال از این دسته از گوشی ها در حال کاهش بود،شرکت اپل با تولید آیفون به طور کلی وجود کیبورد فیزیکی را در  گوشی‌ها منسوخ کرد.

سونی در همین زمان در تلاش بود تا یک تبلت لمسی تاشو تولید کند. سونی قصد داشت تا یک کیبورد را به صورت لمسی برای این تبلت تولید کند. چند سال پس از سونی ZTE هم تلاش کرد تا اقدامی همانند سونی انجام دهد؛ که البته کار این شرکت هم همانند سونی موفقیت آمیز نبود.

اجازه دهید تا به بحث لپ‌تاپ بازگردیم، برخی از شرکت های سازنده لپ‌تاپ در چند سال اخیر سعی کردند تا همین اقدام را برای لپ‌تاپ ها هم عملیاتی کنند؛ که نتیجه آن ساخت لپ‌تاپ هایی است که دارای صفحه نمایش لمسی هستند. اما باید این مسئله هم یادآور شویم، همانطور که در بالا هم گفتیم این موارد بستگی به رابط کاربری دستگاه دارد و همین موضوع شاید سبب ایجاد مشکلاتی شود و ادامه این کار را برای شرکت ها دشوار و همچنین شاید در مراحلی سبب تولید ناموفق برخی دستگاه ها شود.

به دلیل اندازه کوچک گوشی ها وجود کیبورد فیزیکی کمی استفاده از گوشی را سخت می‌کند؛ بنابراین در حال حاضر بهترین راه برای جایگزین کردن کیبورد گوشی ها صفحه‌نمایش لمسی می‌باشد. شاید با توجه به بزرگتر شدن اندازه و صفحه‌نمایش گوشی ها روزی مجددا کیبورد فیزیکی به صورت یک قابلیت اصلی به گوشی ها اضافه شود. همچنین در زیر می‌توانید تصاویری از این گوشی ها مشاهده کنید.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با این گوشی‌ها و استفاده از کیبورد فیزیکی در گوشی ها چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین ما را در تلگرام دنبال کنید. جهت عضویت کافی است برروی تلگرام کلیک کتید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید