موتور جستجو Bing در چین بلاک شد - تکفارس 
موتور جستجو Bing در چین بلاک شد - تکفارس 

موتور جستجو Bing در چین بلاک شد

امیر مریخ
۶ بهمن ۱۳۹۷ - 22:37
موتور جستجو Bing در چین بلاک شد - تکفارس 

در حال حاضر علت واقعی غیر فعال شدن این موتور در چین، مشخص نمی‌باشد اما در گزارشات اولیه علت این اتفاق، دخالت ناصحیح حکومت این کشور اعلام شده است. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

موتور جستجوی بینگ مایکروسافت پس از نزدیک به یک روز که از دسترس کاربران چینی خارج شده بود، مجددا به حالت آنلاین بازگشت. این اتفاق عامل آن شد تا بسیاری به این قضیه شک کنند که عامل اصلی قطع ارتباط، حکومت چین بوده است. با توجه به سابقه‌ی حکومت چین این یک اتفاق محتمل بود. اما در روز اخیر، کاربران گزارش دادند که قابلیت دسترسی به موتور جستجوی بینگ مجددا در چین فعال شده است، در طی گزارش بلومبرگ در روز اخیربه طور مستقلا این خبر به تایید رسید که فعالیت بینگ در حوزه‌ی دیوار بزرگ به حالت سابق خود بازگشته است.

در طی این عدم دسترسی، کاربران اینترنت در چین ابتدا شکایت کردند که  دامنه‌ی cn.bing.com از روز گذشته تا به حال از دسترس خارج شده است، اما در عین حال هنوز هم دسترسی به آن برای افرادی که خارج از چین زندگی می‌کنند همانند سابق وجود دارد. با این حال، طبق گزارش Financial Times، تلویزیون دولتی چین Unicom ظاهرا تایید کرده است که دستور قطع این موتور جستجو از سمت حکومت داده شده است. خبرگزاری‌ها نمی‌دانند که این قطع ارتباط دقیقا به چه صورتی رخ داده است، و همچنین مایکروسافت نیز در زمان قطعی، هیچ جزئیات خاصی که مربوط به دولت باشد را رد یا تایید نکرد. آن‌ها تنها ابراز داشتند:

ما تایید می‌کنیم که  Bing در چین غیرقابل دسترس است و در حال حاضر مشغول پیشبینی گام‌های بعدی هستیم.

مایکروسافت در بیانیه ای که امروز منتشر شد، هنوز علت قطع شدن را اعلام نکرده اما با این حال می‌گوید موتور جستجو در حال بازگشایی مجدد و فعال سازی است. یک سخنگوی مایکروسافت به The Verge گفت:

ما می‌توانیم تأیید کنیم که بینگ در چین غیرقابل دسترس بود، اما این سرویس اکنون مجددا فعال شده است.

این امر اتفاق غیر معمولی نیست که یک وب سایت غربی که مخاطبان اینترنتی چینی زیادی را به خود جذب کرده است، در طی سیاست ‌های محدودیت طلبانه‌ی حکومت چین، از دسترس خارج شود. پیش از این نیز، در ماه سپتامبر، Twitch ممنوع شد و همینطور فیس بوک، Instagram و توییتر برای سال‌های طولانی است که به طور دائم ممنوع شده‌اند. اما در طی واقعه‌ی اخیر، ممنوع شدن یک موتور جستجوی به دو دلیل قابل توجه است:

مورد اول آن است که بینگ مایکروسافت یکی از معدود خدمات اینترنتی است که در عین رقابت با خدمات مرتبط با دولت محلی، توسط یک شرکت آمریکایی به ساکنان چین ارائه می‌شود و تا به حال دولت، اقدام خاصی علیه آن نکرده بود. البته یکی از دلایل اصلی بقای موتور جستجوی بینگ در محدوده‌ی خاک چین، آن است که مایکروسافت سیاست‌های سانسور طلبانه‌ی دولت چین را به طور کامل قبول کرده بود، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که حتی توافق انجام گرفته هم برای دولت چین کافی نباشد. در سال گذشته رییس جمهور این کشور آقای شی جینپینگ (Xi Jinping)، که قدرت خود را با لغو محدودیت‌ها به دست آورده بود، سیاست‌های خود را تغییر داده و با تسلط بیشتر بر اینترنت، سعی بر کنترل مستقیم آن کرد.

موتور جستجوی طراحی شده برای بازار‌های چینی که توسط مایکروسافت پدید آمده است، دومین دلیل قابل توجه بودن این تصمیم‌گیری دولت چین می‌باشد. این پروژه که در مرز‌های داخلی چین با نام Dragonfly شناخته می‌شود، در هنگام عرضه واکنش‌های عظیم شرکت‌ها را در داخل و خارج از چین در پی داشت. گوگل پیش از واقعه‌ی اخیر در سال ۲۰۱۰ نیز در چین از فعالیت محروم شده بود، علت این محرومیت، اعتراض مایکروسافت در مورد سیاست‌های ضد آزادی بیان و دسترسی به اطلاعاتی،  حکومت چین بود.

در آن زمان به عنوان یک نتیجه از این غیبت گوگل، شرکت Baidu که تحت کنترل دولت چین بود به عنوان ارائه دهنده جستجوی اصلی در کشور ظاهر شد و بیش از ۷۰ درصد از بازار را تحت کنترل خود قرار داد. (در آن زمان بینگ در حدود تنها ۲ درصد از بازار مصرف را در اختیار داشت) اما در حال حاضر گوگل، بازار چین را به عنوان یک فرصت برای رشد بالقوه در نظر گرفته است. ساندار پیچایی (Sundar Pichai) ،عضو هیئت مدیره‌ی این شرکت، در ماه گذشته ابراز امیدواری کرد که برنامه‌هایش برای این کشور در مرحله‌ی تجربی و اکتشافی قرار دارد.

اما در طی ماه گذشته اولین ضربه به بدنه‌ی پروژه‌ی Dragonfly زمانی وارد شد که گوگل اقدام به غیر فعال کردن دامنه‌ی ۲۶۵٫com کرد. ریشه‌ی این دامنه‌ که به شرکت Baidu باز می‌گشت، در طی فعالیت خود اطلاعات جستجو‌های کاربران چینی را جمع آوری می‌کرد. گوگل در طی گزارشات مختلف، در پاسخ به واکنش‌های داخلی که حول این اتفاق به وجود آمده بود، بخش جمع آوری اطلاعات خود را نیز از پروژه Dragonfly حذف کرد.

با وجود بازگشت بیینگ به حالت آنلاین اما همچنان دلیل قطع آن  در حال حاضر به طور واضح مشخص نیست، دشوار است بگویم که آیا Google موفق خواهد شد تا گلیم خود را از آب بیرون بکشد یا خیر، به ویژه اگر این شرکت همچنان علیه سیاست‌های محدودیت طلبانه‌ی حکومت چین اعتراض داشته باشد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.