نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 
نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6

مصطفی اسماعیلیان
۲۳ دی ۱۳۹۷ - 10:00
نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 
نقاط منفینقاط مثبت

عدم پشتیبانی از یک مموری کارت

فوکوس خودکار ضعیف نسبت به دوربین‌های DSLR

عکاسی متوالی با نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه

محدوده گسترده در نرخ ISO

تصاویر صاف در نور کم

قیمت به صرفه

کیفیت بالا در ضبط تصاویر

دوربین Nikon Z7 مطمئنا یکی از بهترین دوربین‌های بدون ‌آینه است که شرکت نیکون در اوایل سال ۲۰۱۸ با عنوان اولین محصول از سری Z معرفی کرد اما در این بین، دوربین Nikon Z6 نیز جایگاه ویژه‌ای نزد کاربران دارد. Z6 که برادر کوچک‌تر Z7 محسوب می‌شود، از حسگر فول‌فریم کوچک‌تری برخوردار است (۲۴٫۵*۴۵٫۷ مگاپیکسل)، اما در سرعت عکس‌برداری و حساسیت ISO بسیار قوی‌تر عمل می‌کند. مطمئنا، Z7 به دلیل اینکه اولین دوربین معرفی شده توسط نیکون است، توجه همه را به خود جلب می‌کند اما دوربین Z6، که از جهات بسیار زیادی شبیه به Z7 است، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر و البته دارای عملکردی چندمنظوره است. با نقد و بررسی این دوربین در تکفارس همراه ما باشید.

[divider][/divider]

 سرعت بالای عکس‌برداری و محدوده بالا نرخ ISO، آن هم تنها با قیمت ۲,۰۰۰ دلار (تنها بدنه) باعث شده تا دوربین NIKON Z6 به انتخاب بهتری در نزد عکاسان تبدیل شود.

سال‌هاست که در طراحی دوربین‌های رده‌بالای DSLR، نام شرکت نیکون در جلو و نوار قرمز رنگی در کنار بدنه دوربین طراحی می‌شوند اما Z6 به دلایل مختلفی، از این نوع طراحی بهره نبرده است. در عوض، طراحی عالی آن باعث شده تا جای‌گیری و تثبیت مناسبی در دست عکاس داشته باشد. همچنین قابلیت عکاسی متوالی با نرخ ۱۲ فریم بر ثانیه در مقایسه با ۹ فریم Z7، به نوعی آن را در کنار دوربین‌های گران‌قیمتی مثل Nikon D5 قرار می‌دهد. همه این مشخصه‌ها در کنار سبک‌وزنی و بدنه ضد آب باعث شده تا حس لذت‌بخش عکاسی با این دوربین دو چندان شود.

از سوی دیگر، دوربین Nikon Z6 ضعف‌هایی نیز دارد. سیستم فوکوس خودکار، با اینکه عملکرد خوبی دارد اما در نور کم، کاملا مطابق با استاندارد دوربین‌های DSLR نیست. باتری آن نیز قدرتمند نیست و وجود تنها یک محل قرار دادن مموری برای کارت حافظه خارجی ممکن است بعضی عکاسان را اذیت کند. با این حال، Nikon Z6 نسبت به قیمت خود، امکانات زیادی را به کاربر ارائه می‌دهد، از این رو برای بسیاری از کاربران می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

طراحی بدنه : همتایی متناسب با Z7

به دست گرفتن دوربین Z6 حس آشنایی است که آدم را یاد Z7 می‌اندازد، به طوری که می‌توان گفت طراحی هر دو دوربین در اندازه و نحوه کنترل تقریبا یکسان است. دوربین Z6 مانند تمام دوربین‌های DSLR جای زیادی برای قرارگیری دست ندارد اما در اغلب موارد به راحتی قابل جابه‌جایی و کنترل است.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

همانند تمامی دوربین‌های DSLR فول‌فریم که قابلیت APS-C پیشرفته دارند، در بالای دوربین Z6 نیز، صفحه‌نمایش دوم برای نمایش اطلاعات عکس‌برداری قرار گرفته است. این صفحه‌نمایش با اینکه مانند دوربین‌های DSLR بزرگ نیست، اما تنظیمات نوردهی تصویر، مقدار باتری، میزان فضای خالی کارت حافظه و اطلاعات مهم دیگر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

در بالای صفحه‌نمایش مجموعه‌ای از دکمه‌های کنترلی وجود دارد که به چشم کاربران دوربین‌های DSLR نیکون بسیار آشنا است. دو دکمه چرخشی و یک شاتر که توسط گزینه روشن/خاموش احاطه شده است. در این قسمت یک دکمه کوچک قرمز رنگ نیز برای فیلم‌برداری در کنار دکمه حساسیت ISO وجود دارد. در سمت دیگر دوربین نیز یک دکمه تنظیم حالت وجود دارد که نسبت به دیگر دوربین‌های رده‌بالای DSLR نیکون کمی بیرون‌تر از بدنه دوربین قرار دارد. این دکمه تنظیم حالت در دوربین Z7 نیز یافت می‌شود.

در قسمت سخت‌افزار دوربین، دو دکمه قابل‌شخصی‌سازی در جلوی دوربین، بین لبه لنز و گیره جای گرفته است. این دکمه‌ها معمولا برای تنظیم تعادل میان رنگ سفید و حالت فوکوس خودکار استفاده می‌شود اما امکانات دیگری نیز به کاربر ارائه می‌دهند. دکمه‌های تنظیم‌کننده با هر دو دکمه چرخشی نیز عمل می‌کنند، به عنوان مثال وقتی بر روی فوکوس خودکار تنظیم شده باشد، دکمه چرخشی جلو محدوده فوکوس را مشخص خواهد کرد و دکمه چرخشی عقب حالت فوکوس را از تک‌منظره به  صورت مداوم تغییر می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

صفحه‌نمایش لمسی و کج تقریبا تمام قسمت عقب دوربین را به خود اختصاص داده است. درحالی که تعداد زیادی از دکمه‌های فیزیکی کوچک برای کنترل حالات دوربین وجود دارد، اما با این حال صفحه‌نمایش لمسی نیز امکانات مفیدی را برای تنظیم نقطه فوکوس، جابه‌جایی میان تصاویر و البته دسترسی به منوی نرم‌افزاری دوربین ارائه داده است. این امکانات به صورت دکمه‌هایی در قسمت بالا و سمت راست صفحه‌نمایش وجود دارند. دوربین Nikon Z6، درست مانند Z7 و D850 دارای یک اهرم کوچک است که کاربر به‌ وسیله آن می‌تواند فاصله و نقطه فوکوس دوربین را تنظیم کند که البته میزان نوردهی خودکار را در حالت ثابتی نگه می‌دارد.

منوی نرم‌افزاری Nikon Z6 از طراحی مشابهی در منو دوربین‌های DSLR نیکون برخوردار است. این منو قابلیت شخصی‌سازی دارد تا بتوانید امکانات و دسترسی‌های سریع آن را متناسب به نوع عکس‌برداری خود تنظیم کنید. مانند تمامی مدل‌های DSLR نیکون، منوی این دوربین نیز بخشی به نام تنظیمات شخصی‌سازی شده کاربر دارد.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

یکی از نقاط قوت دوربین Nikon Z6 نمایاب الکترونیکی ۳٫۶۹ میلیون نقطه‌ای آن است. درحالی که نمایاب‌های الکترونیکی (EVF) در مقایسه با نمایاب‌های اپتیکی دارای نقاط ضعفی مثل استفاده زیاد از باتری هستند. مزایای زیادی هم وجود دارد که باعث شده نقاط منفی آن به چشم نیایند. برخلاف نمایاب اپتیکی، EVF دقت بیش‌تری را در پیش‌نمایش عکس دارند و همچنین در این نوع فناوری، تعادل میان رنگ سفید و نوردهی به خوبی رعایت می‌شود. این قابلیت باعث شده تا دوربین Nikon Z6 هم برای تازه‌کارها و هم برای عکاسان حرفه‌ای گزینه‌ای مناسب باشد.

با روشن‌بودن گزینه پیش‌نمایش نوردهی، EVF دقت +/- ۳ EV را برای ضبط تصاویر در همه حالات نوردهی خودکار نشان می‌دهد. علاوه بر این، مقدار نوردهی را به طور دقیق ثبت نمی‌کند. به هر حال، EVF در حالت دستی نیز مقدار نوردهی را نمایش می‌دهد؛ حتی زمانی که تصویر کاملا تاریک و سیاه باشد.

گوشه‌ بیرونی دوربین Nikon Z6 تقریبا ۲٫۵ سانتی‌متر پهنا دارد اما گیره‌ متصل شده به آن باعث می‌شود تا حس یک دوربین ایده‌آل DSLR را برای کاربر ایجاد کند. خروجی بخش EVF نیز باعث شده است تا بدنه دوربین کمی حجیم‌تر از آن چیزی باشد که برای یک دوربین بدون آینه انتظار دارید. اما با این حال نسبت به دوربین‌های فول‌فریم و رده‌بالای DSLR، مقدار فضای کم‌تری را در کیف دوربین اشغال خواهد کرد.

دوربین Nikon Z6، مانند مدل Z7 پهنایی کوچک‌تر از نگهدارنده‌های سه‌پایه QR دارد که این موضوع در زمان استفاده از آداپتور FTZ مشکل‌ساز می‌شود و نگهدارنده به دلیل اندازه نامناسب از جای‌گیری درست آداپتور بر روی دوربین جلوگیری می‌کند (آداپتور لنزهای FTZ به کاربر امکان استفاده از لنزهای مختلف را در دوربین‌های DSLR سری Z نیکون فراهم می‌کنند). خوشبختانه برای حل این مشکل، نگه‌دارنده‌های مخصوصی در بازار وجود دارند اما حمل آن‌ها در کنار لنزهای معمولی و تعویض نگه‌دارنده در حین عکس‌برداری ممکن است کمی سخت و آزاردهنده باشد.

دوربین‌های کوچک‌تر، وزن کم‌تری هم دارند. از این رو تفاوت وزن بین DSLR فول‌فریم D610 با دوربین Nikon Z6 تنها حدود ۱۷۰ گرم است. همین کاهش وزن باعث شده تا دوربین به راحتی جابه‌جا شده و عکس‌برداری‌های طولانی مدت با لنزهای FTZ را بسیار آسان سازد.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

طبق گفته شرکت نیکون، دوربین Z6 از طراحی ضد آب مشابهی نسبت به مدل Z7 برخوردار است، از این رو می‌توان گفت کیفیت مطلوبی دارد. در بررسی ما، عکس‌برداری با هر دو دوربین در شرایط آب‌وهوایی بارانی بدون هیچ مشکلی انجام شد.

طبق اطلاعات رسمی از باتری Z6، این دوربین پس از هر شارژ کامل قادر به ضبط ۳۰۰ تصویر خواهد بود اما به نظر می‌رسد در این مورد کم‌توجهی شده است. در بررسی‌ها مشخص شد که باتری قبل از خاموش شدن می‌تواند حدود ۱,۰۰۰ عکس را در حالت متوالی و پشت‌سرهم ضبط کند. در این بین اگر تنظیمات حالات مختلف عکس‌برداری را نیز تغییر دهید باز هم همین تعداد عکس را ضبط خواهد کرد. در کل، مقدار مصرف باتری به تنظیمات و نحوه استفاده از دوربین نیز بستگی دارد به طوری که در صورت استفاده از حالت EVF، شارژ بیش‌تری مصرف خواهد شد.

درحالی که دوربین Z6 از طراحی مرسوم نیکون بهره برده، امیدواریم این کمپانی پشتیبانی از حافظه دوم را برای این دوربین عرضه دارد. تعویض نگهدارنده دوربین برای جای‌گیری مناسب لنزها نیز ممکن است برای کاربران کمی آزاردهنده باشد. اما جدای از این دو مشکل جزئی، طراحی دوربین Z6 به عنوان اولین محصول از نسل خود تحسین‌برانگیز است چرا که جای‌گیری بخش‌های مختلف دوربین در بهترین حالت خود قرار گرفته‌اند.

حسگرهای تثبیت‌شده

با دیدن عملکرد حسگر تثبیت‌کننده ۵ محوره در این دوربین، تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. این را در نظر داشته باشید که پیش از عرضه سری Z، نیکون به هیچ عنوان از حسگرهای تثیبت‌کننده درون‌ دوربین استفاده نمی‌کرد اما سیستم موجود در دوربین Z6 با لرزه‌گیر ۵ ایستگاهی خود، به خوبی قابل مقایسه با دوربین‌های Alpha سونی است. در بررسی خود توانستیم عکس‌های بسیار شفافی را در سرعت شاتر ۱/۸ با تکیه آرنج به دیوار و همچنین در سرعت ۱/۲۰ حتی بدون هیچ تکیه‌گاهی ضبط کنیم.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

اما این حسگر تثبیت‌کننده به جز از بین‌بردن لرزش دست، با انواع لنزهای معمول سری Z و سری F هم سازگاری دارد. به عنوان مثال در دوربین سنگین و ۱۰۵ میلی‌متری Nikkor، عدم پشتیبانی این تثبیت‌کننده از لنزهای خارجی، عکاس را در چالشی بزرگ قرار می‌دهد و ضبط تصاویری شفاف را بسیار دشوار خواهد ساخت. از این رو در دوربین Z6، ضبط تصاویر شفاف حتی در سرعت شاتر ۱/۶۰ بسیار راحت است. این حسگر تثبیت‌کننده در ضبط ویدیو نیز می‌تواند کمک بسزایی را ایفا کند.

عملکردی سریع

از زمان عرضه اولین دوربین فول‌فریم سونی در سال ۲۰۱۳ با نام A7، دوربین‌های بدون آینه در حال رقابتی نزدیک با DSLRها هستند. از این رو تصاویر ضبط شده با دوربین Z6 در ۹۰ درصد مواقع بسیار مشابه تصاویر DSLR خواهند بود.

عملکرد دوربین به میزان قابل توجهی سریع است. ضبط تصاویر متوالی با سرعت ۱۲ فریم‌ بر ثانیه این را اثبات می‌کند. فوکوس خودکار در این حالت نیز بسیار چشم‌گیر است. البته در صورت نیاز به نمایش زنده، باید ضبط تصاویر را روی ۵٫۵ فریم‌ بر ثانیه تنظیم کنید اما خاموش‌ بودن این قابلیت در ضبط مناظری که قابل پیش‌بینی هستند، عملکری بهتر را ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر، حافظه موقت دوربین Z6 بعد از ضبط ۱۵ عکس به سرعت پر خواهد شد. اما وجود یک کارت حافظه سریع XQD می‌تواند به پاک‌سازی سریع حافظه موقت سرعت بخشد. در پایین‌ترین میزان ضبط تصاویر متوالی نیز ۴۰ عکس قابل ضبط است.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

جدای از سرعت عکس‌برداری، یکی از تفاوت‌های بزرگ دوربین Z6 با مدل Z7، در قابلیت فوکوس خودکار است. دوربین Z7 از ۲۷۳ نقطه در سیستم فوکوس خودکار استفاده می‌کند درحالی که این مقدار در مدل Z6 به ۴۹۳ نقطه افزایش یافته است. تعداد نقاط کم‌تر در فوکوس به معنی دقت کم‌تر است از این رو دوربین Z6 می‌تواند بسیار سریع‌تر بر اشیاء ثابت و یا در حال حرکت قفل شود و تصاویری شفاف‌تر را به ثبت برساند. این دوربین در تمام موقعیت‌های عکاسی، از تصاویر تک‌چهره گرفته تا پرندگان در حال پرواز، می‌تواند دقیقا همانطور که از یک دوربین DSLR نیکون انتظار می‌رود، عمل کند.

با اینکه سیستم فوکوس خودکار عملکرد خوبی دارد اما در عین حال، بدون نقص هم نیست. این ویژگی در بیش‌تر موقیعت‌های عکاسی مشکلی ندارد اما در نور کم و ضبط اشیایی که دارای کنتراست رنگی هستند، به چالش کشیده خواهد شد. به عنوان مثال در بررسی‌های ما، هنگام عکس‌برداری از یک صحنه تئاتر با نور پس‌زمینه کم، دوربین Z6 نسبت به یک دوربین DSLR میان‌رده، زمان بیش‌تری را صرف فوکوس روی اشیاء کرد.

دوربین‌های DSLR نیکون به خاطر عملکرد سریع فوکوس خودکار در نور کم شناخته شده هستند، به همین دلیل کمی ناامیدکننده است که سری Z نیکون به این استاندارد پایبند نبوده است. دوربین D850 نیکون قادر است در محیطی با شدت نور -۴ EV  فوکوس کند، این مقدار در Z6 به -۲ EV می‌رسد. اما به هر حال این محدوده فوکوس بهتر از مدل Z7 با -۱ EV است.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

متأسفانه، سری Z دوربین‌های نیکون از دستیار پرتو (AF assisst) در نور فلاش خود پشتیبانی نمی‌کنند. این بدین معنی است که عملکرد فوکوس خودکار این دوربین‌ها در نور کم قابل مقایسه با مدل‌های DSLR نیست. حتی زمانی که نور فلاش مورد استفاده قرار نگیرد، باز هم عکاسان می‌توانند از امکانات این دستیار استفاده کنند. اما در دوربین Z6 این ویژگی فراهم نشده است.

در دوربین Nikon Z6 سیستم تشخیص چهره و فوکوس متوالی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند. سیستم فوکوس خودکار در اشیاء سه بعدی نیز نسبتا عالی است اما سرعت آن در دنبال‌ کردن اشیاء کمی پایین است. اگر شیء سه بعدی از محدوده عکاسی خارج و دوباره وارد شود، دوربین نمی‌تواند آن را به درستی شناسایی کند. در کل می‌توان گفت این قابلیت به خوبی از پس رهگیری بسیاری از اشیاء بر می‌آید اما عملکردی قابل اعتماد را ارائه نخواهد داد. این مورد یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی دوربین Z6 با مدل‌های DSLR است.

در ضبط ویدیو نیز تنظیمات متنوعی برای فوکوس خودکار وجود دارد. در حالی که دوربین‌های DSLR نیکون بعد از عرضه D7000، فوکوس خودکار را به صورت تمام‌ وقت به اجرا در می‌آورند، امکان AD-C در دوربین Z6 به شما این قابلیت را می‌دهد تا زمان فوکوس مجدد روی اشیاء را کنترل کنید. در این صورت دوربین تنها هنگامی که دکمه شاتر به صورت نیمه فشرده شده است، فوکوس متوالی را انجام خواهد داد. این قابلیت باعث می‌شود تا عکاس همراه با اشیاء متحرک پیش رفته و وقتی شیء متوقف شد، فوکوس را روی آن متمرکز سازد.

کیفیت عکس

مدل Z7 نیکون ممکن است برای نمایش جزییات بیش‌تر مناظر عملکرد بهتری داشته باشد اما دوربین Nikon Z6 مناسب عکس‌برداری در نور کم است. عدد مگاپیکسل کم‌تر در حسگر دوربین به معنی پیکسل‌های بزرگ‌تر در تصاویر ضبط شده است که به نورگیری کمک کرده و در شدت ISO بالا، نویز کم‌تری در تصاویر یافت می‌شود. دوربین Z6 در میان تمامی دوربین‌های نیکون، بهترین تصاویر با ISO بالا را ضبط می‌کند. عکس‌برداری در شب و یا زبانه‌های آتش با این دوربین نویز کم و تصاویری شفاف را نمایش می‌دهد.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

عکس ضبط شده در ISO 51,200

حداکثر محدوده ISO در دوربین Z6 به ۵۱,۲۰۰ می‌رسد، در حالی که این مقدار در دوربین Z7 تنها ۲۵,۶۰۰ است. از این رو به سختی می‌توان در تصاویر ضبط شده در ISO 800 حتی در فرمت JPEG و با برش صد درصدی نویز مشاهده کرد. در محدوده ۱,۶۰۰ نویز کمی مشاهده می‌شود. البته بدون پردازش دوربین، تصاویر خام نویز بیش‌تری را خواهند داشت اما دوربین مقدار زیادی از آن‌ها را بر می‌دارد، از این رو حتی در ISO 6,400 نیز بهترین نتیجه را دریافت خواهیم کرد. از آنجایی که در ISO 12,800 طبیعتا نویز مشاهده می‌شود، می‌توان تصاوی خام را با استفاده از یک نرم‌افزار ویرایشگر، اصلاح کرد. تصاویری که در محدوده ISO پایین ضبط شوند، مطمئنا کیفیت بهتری خواهند داشت اما در این بین، ISO 12,800 در دوربین Z6 نیز یکی از بهترین عملکردها را میان دوربین‌های امروزی به نمایش می‌گذارد.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

دوربین Nikon Z6 رنگ‌های زنده‌ای را در عکس ارائه می‌دهد به طوری که بسیار نزدیک به رنگ‌های واقعی است. همچنین در صورت استفاده از رنگ‌های پیش‌فرض در فرمت JPEG، باز هم رنگ‌بندی به بهترین نحو دیده می‌شود. از این رو تصاویر خام بهترین تطبیق‌پذیری را با رنگ‌های واقعی خواهند داشت.

طبق اطلاعات منتشر شده از شرکت نیکون، کاهش فاصله فلنج در لنز‌های سری Z باعث می‌شود تا لنزهایی شفاف‌تر را تولید کند. این مورد در دوربین Z6 نیز به خوبی قابل مشاهده است. این دوربین با اینکه از وضوح خوبی برخوردار است اما به نسبت مدل Z7 جزییات کم‌تری را نشان می‌دهد. البته این موضوع با در نظر گرفتن قیمت و امکانات بیش‌تر Z7 قابل توجیه است. کیفیت ۲۴ مگاپیکسلی برای موقعیت‌های مختلف عکاسی به خوبی جوابگو است. همچنین می‌توان برای افزایش شفافیت از لنزهای جداگانه Z استفاده کرد.

کیفیت فیلم‌برداری

یکی از نقاط قوت دوربین‌های سری Z نیکون، بهبود حالت فیلم‌برداری است. این بخش در مقایسه با دوربین‌های DSLR، امکانات بیش‌تری را ارائه می‌دهد. برای اولین بار شرکت نیکون از تکنولوژی منحنی صدای لگاریتمی (N-log) و سیستم ۱۰ بیتی ویدیویی استفاده کرده است. البته توجه داشته باشید که این دو قابلیت تنها هنگام ضبط ویدیو روی حافظه خارجی و با استفاده از یک کابل HDMI در دسترس خواهند بود و به دلیل کمبود حافظه ذخیره‌ساز داخل دوربین، تنها ویدیوی ۸ بیتی و پروفایل رنگ‌های طبیعی قابل استفاده است.

در این مورد، نزدیک‌ترین رقیب دوربین Z6 با نام Sony A7 III نیز تنها قادر است ویدیوهای ۸ بیتی را در حافظه داخلی خود ذخیره کند اما در عوض امکاناتی مثل S-log و Hybrid Log Gamma را در بین گزینه‌های بی‌شمار خود به کاربر ارائه می‌دهد. به هر حال، دوربین‌های نیکون با کمک یک حافظه ذخیره‌ساز خارجی می‌توانند ویدیوهای ۱۰ بیتی شفاف‌تری را تولید کنند. به نظر می‌رسد شرکت نیکون به بخش فیلم‌برداری در دوربین‌های بدون آینه خود توجه ویژه‌ای داشته است و این یکی از نقاط قوت دوربین Z6 محسوب می‌شود.

نظر تکفارس

کیفیت عالی عکس‌برداری در نور کم، سرعت بالای ضبط تصاویر و قیمت مناسب باعث شدند تا دوربین Nikon Z6 به یک گزینه عالی برای عکاسان تبدیل شود. کیفیت عکس‌برداری در بهترین حالت خود قرار دارد و طراحی بدنه، قدرت و راحتی تمام را برای کاربر به نمایش می‌گذارد. در این بین، حسگر تثبیت‌کننده نفس تازه‌ای را به لنز‌های سری F نیکون داده است. فوکوس خودکار با اینکه قابل مقایسه با دوربین‌های رده‌بالای DSLR نیست اما با این حال به عنوان اولین نسل دوربین بدون آینه پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود، مخصوصا وقتی که نیکون تا به حال از حسگر فوکوس خودکار درون بدنه دوربین‌های خود استفاده نکرده است.

همه این قابلیت‌ها در کنار قیمت مناسب، دوربین Z6 را به محصولی مناسب برای علاقه‌مندان عکاسی و همچنین عکاسان حرفه‌ای تبدیل کرده است.

نقد و بررسی تخصصی دوربین Nikon Z6 - تکفارس 

آیا جایگزین بهتری برای این دوربین وجود دارد؟

در ماه‌های اخیر، دوربین‌های بدون آینه زیادی به بازار عرضه شده‌اند. دوربین Z6 نیکون در مقایسه با دوربین EOS R شرکت Canon از تثبیت‌کننده درون‌دوربین و البته فریم‌دهی سریع‌تری برخوردار است.

دوربین A7 III سونی نیز می‌تواند به عنوان یکی از جایگزین‌های ما باشد. این دوربین از دو کارت حافظه پشتیبانی می‌کند، عمر باتری طولانی‌تری دارد و البته عملکرد سیستم فوکوس خودکار بهتری را ارائه می‌دهد. همچنین در صورت استفاده از لنز‌های جداگانه، طیف گسترده‌تری از آن‌ها را یافت خواهید کرد اما بر خلاف Z6 از لنزهای DSLR پشتیبانی نمی‌کند. از سوی دیگر طراحی بدنه، منوی نرم‌افزاری و نمایاب Z6 عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهند.

آیا این دوربین ارزش خرید دارد؟

در عکاسی حرفه‌ای، دوربینی که برای یک عکاس مناسب است، ممکن است برای دیگری بهترین نباشد. اگر در تجربه‌های عکاسی خود تا به امروز مجموعه خوبی از لنزهای Nikkor را جمع‌آوری کرده‌اید و حالا به دنبال یک دوربین بدون آینه برای عکاسی در سفر، نماهای تک‌چهره، خیابان و یا مناظر طبیعی می‌گردید، حتما دوربین Nikon Z6 را پیشنهاد می‌کنیم.

اما اگر به دنبال عکاسی در محیط‌های تاریک هستید و عملکرد فوکوس خودکار برای شما در اولویت است، پیشنهاد می‌کنیم، گزینه خرید Z6 را کنار گذاشته و یک دوربین DSLR نیکون تهیه کنید.

قیمت دوربین Z6 نیکون (بدون لنز) حدود ۲,۰۰۰ دلار است که با خریداری لنزهای ۲۴-۷۰ F/4، f/1.8 50 میلی‌متری و یک آداپتور FTX ارزشی حدود ۲,۸۴۰ دلار پیدا خواهد کرد. آداپتور FTZ نیز به تنهایی با قیمت ۲۵۰ دلار یافت خواهد شد.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد دوربین Nikon Z6 چیست؟ آیا تجربه عکاسی با این دوربین را داشته‌اید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید