فیسبوک بار دیگر مورد حمله عموم قرار گرفت، اینبار بخاطر یک مسئله قدیمی - تکفارس 
فیسبوک بار دیگر مورد حمله عموم قرار گرفت، اینبار بخاطر یک مسئله قدیمی - تکفارس 

فیسبوک بار دیگر مورد حمله عموم قرار گرفت، اینبار بخاطر یک مسئله قدیمی

امیر محمد مریخی
۱۹ دی ۱۳۹۷ - 18:00
فیسبوک بار دیگر مورد حمله عموم قرار گرفت، اینبار بخاطر یک مسئله قدیمی - تکفارس 

اول باید به شما یک خبر قدیمی بدهیم، تعداد زیادی از تلفن‌های سامسونگ درحالی منتشر می‌شوند که نرم‌افزار فیسبوک بر روی آن‌ها بطور پیشفرض نصب است و شما نمی‌توانید آن را پاک کنید. شما فقط می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

اما حالا بعد از این که باخبر شدیم تعداد زیادی از برنامه‌های اندرویدی بدون رضایت صاحب تلفن همراه، اطلاعات شخصی او را به فیسبوک می‌دهند، غیرقابل پاک حذف بودن فیسبوک در نظر عموم بزرگ جلوه می‌کند.

اخیرا در یک مصاحبه از وبسایت Bloomberg یک عکاس به نام نیک وینک، نگرانی‌های خود را از این مسئله به اشتراک گذاشت. او یک گلکسی S8 که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده بود خریده بود و به صورت پیشفرض دارای برنامه فیسبوک بود. او مانند بسیاری از مردم به این موضوع اهمیت نداده بود. او مدتی از برنامه برای برقراری ارتباط با دوستش و همینطور مسائل کاری از فیسبوک استفاده کرد و بعد از آن تصمیم گرفت تا استفاده از آن را متوقت کند، فقط او نتوانسته بود برنامه را حذف کند بلکه فقط آن را غیرفعال کرده بود.

طبیعتا این عکاس گیج شده بود و نمی‌دانست که غیرفعال دقیقا در اینجا به چه معنایی است، اگر با غیرفعال کردن، برنامه تمام کارایی خود را از دست می‌دهد پس چرا او نمی‌تواند آن را به طور کامل از تلفن خود پاک کند.

” این کاملا باعث گیچ شدن من شده بود، من می‌خواستم به طور کامل از شر این برنامه راحت بشوم، اما آن همچنان روی تلفن من بود، همین موضوع خودش باعث سوالات دیگری می‌شد. آیا این برنامه همچنان می‌تواند موقعیت مکانی، اطلاعات شخصی و یا هر چیز دیگری را ردیابی کند؟ چرا مصرف کنندگان در این مورد حق انتخاب ندارند؟”

البته که این موضوع برای آن دسته از کاربران سامسونگی که در گذشته تلاش کرده‌اند تا این برنامه را از تلفن خود پاک کنند خبر قدیمی است، این برنامه به صورت پیشفرض در اکثر مدل‌ها مخصوصا در مدل‌هایی که به شرکت مخابرات خاصی وابسته نبودند قرار داشته است.

این مسئله زمانی دوباره در نظر عموم جلوه کرد که فیسبوک با یک سری از تولیدکنندگان تلفن همراه قرار دادی مبنی بر نصب یک نسخه دائمی از فیسبوک بر روی تلفن‌ها عقد کرد. این قرارداد باعث شد سوالات زیادی در ذهنمان شکل بگیرد، هدف واقعی فیسبوک از این کار چیست؟ به جز این که ما مجبور نشویم زحمت دانلود فیسبوک را بکشیم.

بر اساس سخنگوی فیسبوک، نسخه غیرفعال شده فیسبوک درست مانند این است که برنامه از روی تلفن شما پاک شده باشد و دیگر به جمع آوری اطلاعات و ارسال آن‌ها به فیسبوک نمی‌پردازد. همچنین این کمپانی ادعا دارد که فیسبوک بسته به نسخه تلفن و قراردادی که فیسبوک با تولید کننده دارد، ممکن است قابل حدف باشد. معنای دقیق این ادعا نامشخص است اما فیسبوک می‌گوید این بدین خاطر است تا بهترین تجربه از لحظه باز کردن جعبه تلفن به مصرف کننده داده شود. این کمپانی همچنین لیست رسمی همکاران خود را نشان نمی‌دهد و می‌گوید که این قرارداد بسته به منطقه کاری متفاوت است.

اینکه آیا این توجه دوباره عموم به قرارداد فیسبوک با شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه باعث عکس العملی از سمت این کمپانی می‌شود یا نه معلوم نیست. در سال گذشته فیسبوک بخاطر مشکلات امنیتی و رخنه در سرورهای اطلاعاتی خود از طرف عموم مورد حمله قرار گرفته است، حالا هم که مسئله برنامه‌های دائمی دارد به شکل وسیع‌تری به معرض دید عموم گذاشته می‌شود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید