بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 
بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 

بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate

سید محمد معلمی
۱۶ دی ۱۳۹۷ - 10:00
بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 

در دوره‌ای که اکثر افراد به دنبال خرید گوشی یا لپ‌تاپ برای انجام کارهای خود هستند، ممکن است برخی‌ها بخواهند یک تبلت خریداری کنند که نیازهایشان را پاسخ دهد. به نظر می‌رسد در این حوزه، تبلت‌های تولید شده توسط سامسونگ و اپل از محبوبیت بالایی برخوردار باشند ولی اگر بگوییم گوگل نیز تبلت باکیفیت و جدیدی تولید کرده، شاید چندین نفر به استفاده از محصول کمپانی مالک اندروید ترغیب شوند. در ادامه با تکفارس همراه باشید تا شما را با یکی از جدیدترین تبلت‌های گوگل یعنی Pixel Slate آشنا کنیم.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش باکیفیت
  • بدنه عالی و مستحکم
  • انعطاف‌پذیر و باز شونده

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف در برخی مواقع
  • قیمت بالا

شاید فکر کنید گوگل این تبلت را تولید کرده تا بازار محصولات رقبای دیگر را بر هم بزند ولی باید بگوییم این‌گونه نیست. Google Pixel Slate از Chrome OS به عنوان سیستم عامل بهره می‌برد اما توانایی اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز دارد. پلتفرم این محصول شباهت زیادی به سیستم عامل پیکسل‌بوک‌ها دارد.

البته نمی‌توانیم این دستگاه را یک تبلت همه چیز تمام بدانیم ولی به خاطر ظاهر شیک، صفحه نمایش باکیفیت و مشخصات فنی فوق‌العاده، نظرات بسیاری به سمت آن جلب خواهد شد.

سخت‌افزار و صفحه نمایش

این تبلت هر چه که هست و برای هر مصرفی که ساخته شده، قصد رقابت با محصولات مایکروسافت و برند محبوب آن یعنی سرفیس را دارد زیرا بازار تبلت‌های ویندوزی به شدت تحت سلطه مایکروسافت بوده و این کمپانی بدون رقیب در حال یکه‌تازی است. Google Pixel Slate یک کروم‌بوک در ظاهر تبلت است که افراد هم می‌توانند با آن بازی کنند و هم کارهای خود را انجام دهند اما نمی‌توانیم آن را جایگزین کاملی برای یک لپ‌تاپ یا تبلت بدانیم چون از کامپیوتر شخصی کوچک‌تر و از تبلت بزرگ‌تر است.

مدلی که بررسی تخصصی روی آن انجام شده، دارای مشخصات فنی پردازنده Core i5 اینتل و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی می‌باشد و قیمتش هم به ۹۶۹ پوند می‌رسد. این را نیز اضافه کنیم که اگر شما نمونه‌ای را خریداری کنید که کم‌ترین مقدار رم را دارد، باید چیزی حدود ۵۴۹ پوند بپردازید. در صورتی که تمایل به انجام این کار داشتید، پردازنده تبلت خریداری شده Celeron اینتل و رم آن ۴ گیگ خواهد بود. هرچند گران‌ترین نمونه آن که ۱۶ گیگ رم دارد و پردازنده آن Core i7 اینتل است، برای شما ۱۵۴۹ پوند آب خواهد خورد. البته اگر برای خرید کیبورد Pixel Slate (که ضروری به نظر می‌رسد) و قلم نه چندان کاربردی آن تصمیم گرفته‌اید، باید به ترتیب ۱۸۹ و ۹۹ پوند دیگر نیز بپردازید.

بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 

حالا سؤالی که مطرح می‌شود این است؛ در قبال چنین پول زیادی چه نوع دستگاهی نصیب شما خواهد شد؟ باید این‌گونه پاسخ دهیم که مهم‌ترین قسمت هر تبلتی، صفحه نمایش آن است. در Google Pixel Slate، نوعی نمایشگر به نام Molecular Display به کار رفته که به نظر می‌رسد بسیار باکیفیت باشد. در واقع تبلت ساخته شده توسط گوگل دارای صفحه نمایشی است که می‌توانیم آن را با پنل به کار رفته در سری سرفیس مایکروسافت مقایسه نماییم زیرا رزولوشن آن ۳۰۰۰*۲۰۰۰ پیکسل بوده و در هر اینچ آن نیز ۲۹۳ پیکسل قرار دارد. همان‌طور که پیش از این نیز اعلام کردیم، نمایشگر Google Pixel Slate 12.3 اینچی است که کیفیت خوبی هم دارد زیرا رنگ‌ها را به خوبی نشان می‌دهد و بیش از حد شفاف نیست.

وقتی انگشت خود را روی صفحه ۱۲٫۳ اینچی می‌گذارید و از قسمت بالا به سمت پایین حرکت می‌کنید، متوجه روان بودن این دستگاه می‌شوید. ضمن اینکه کیفیت رنگ فوق‌العاده سبب خواهد شد تا به کیفیت این تبلت ایمان بیاورید. صفحه نمایش Google Pixel Slate به‌گونه‌ای است که می‌توانیم آن را به راحتی با نمایشگر بی‌عیب و نقص Retina در آیپد پرو مقایسه نماییم. یکی از دلایلی که ما معتقدیم پردازنده Celeron اینتل به درد محصول گوگل نمی‌خورد این است که چنین تراشه‌ای توانایی پشتیبانی از شش میلیون پیکسل در هر فریم را ندارد بنابراین نیاز به یک پردازنده قوی‌تر احساس می‌شود.

بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 

در کنار صفحه نمایش، دو اسپیکر جلویی مشاهده می‌شوند که وقتی Google Pixel Slate را به صورت افقی پیش روی خود قرار می‌دهید، صدای استریو به خوبی شنیده خواهد شد. کیفیت این قطعات بسیار بالاست و اشکالاتی که اکثر گوشی‌های هوشمند از آنها رنج می‌برند را ندارد. نکته دیگر که باید آن را یک دلیل برای زیبایی این دستگاه بدانیم، گوشه‌های گرد و لبه‌های بسیار شیک می‌باشند.

در هر طرف از لبه‌ها، یک جفت پورت USB-C مشاهده می‌شود و این یعنی شما می‌توانید همزمانی که دارید با این تبلت کار می‌کنید، آن را به شارژ نیز بزنید. بر خلاف آیپد پرو اپل، امکان جداسازی کیبورد، ماوس و حافظه اکسترنال وجود دارد که ممکن است برای خیلی‌ها مهم باشد. دکمه پاور آن که در بالای کناره بدنه آلومینیومی Google Pixel Slate کار گذاشته شده است، نصف اندازه حسگر اسکنر اثر انگشت می‌باشد. دوربین عقب از لنز ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد و دوربین سلفی نیز چنین لنزی دارد و به علاوه، Google Pixel Slate مجهز به منظره‌یاب گسترده نیز می‌باشد. یکی از اشکالاتی که می‌توان به تبلت ۱۲٫۳ اینچی گرفت، نبود جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری است هرچند گوگل در جعبه فروش این دستگاه یک مبدل USB 3.0 در اختیار متقاضیان خرید گذاشته است. در مورد دوام باتری نیز اضافه کنیم که می‌تواند پاسخ‌گوی نیازهای افراد به مدت حداقل یک روز باشد.

کیبورد

Google Pixel Slate به خودیِ خود صفحه کلید اضافه ندارد ولی اگر می‌خواهید این دستگاه را یک وسیله پرکاربرد بدانید، باید حتماً کیبورد اکسترنال آن (که قیمتش را در ابتدای مقاله آوردیم) را بخرید. داشتن چنین چیزی بسیار مهم است زیرا بدون آن امکان ایستاده قرار دادن تبلت گوگل وجود نداشته و آهنرباهای این دستگاه قدرت کافی برای انجام چنین کاری را ندارند.

بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 

پوشش، نرم‌افزار و قلم

اگرچه پوشش پشت دستگاه به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است و می‌تواند دستگاه را در هر زاویه‌ای که می‌خواهید نگه دارد ولی این احتمال وجود دارد که به یک‌باره سازه Google Pixel Slate هنگامی که بسته است، بپرد. شاید عجیب باشد ولی قرار دادن دستگاه گوگل در درون قاب آهن‌ربایی آن احساس خوبی به افراد نمی‌دهد. این در حالی است که اپل و مایکروسافت تا به حال به چنین مشکل عجیبی برنخورده‌اند.

در مورد سیستم عامل باید بگوییم که Chrome OS از آن چیزی که بود خیلی بهتر شده است. این پلتفرم دیگر از حالت یکنواختی درآمده و توانایی اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز دارد. اگر به اندازه کافی جرأت دارید، می‌توانید سیستم عامل Google Pixel Slate را با استفاده از آوردن پایه و اساس پلتفرم لینوکس گسترش دهید ولی به نظر نمی‌رسد انجام چنین کاری منطقی باشد.

بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 

رابط کاربری این دستگاه در حد و اندازه‌ای که از آن انتظار می‌رود در یک تبلت و رایانه کار کند، پاسخ‌گوی نیازهای افراد است و به عنوان یک رابط کاربری، عملکرد خوبی دارد. حتی بدون دکمه‌های فیزیکی کیبورد، گشت‌وگذار در منوی این تبلت ۱۲٫۳ اینچی آسان است ولی اگر می‌خواهید تجربه کار کردن با یک رایانه معمولی و البته سبک را به دست آورید، حتماً کیبورد اکسترنال را به Google Pixel Slate اضافه نمایید. نمونه دارای پردازنده Core i5 اینتل به سرعت از استندبای خارج می‌شود، از حالت چند کارایی پشتیبانی می‌کند و به راحتی می‌توانیم قابلیت نصف کردن صفحه نمایش (Split-screen) را در آن اجرا کنیم. اگر تا به حال با گزینه Tablet Mode ویندوز ۱۰ کار کرده‌اید و متوجه سخت بودن آن شده‌اید، باید بگوییم در Google Pixel Slate چنین چیزی احساس نخواهد شد. بار دیگر تکرار می‌کنیم، این دستگاه هم می‌تواند کارایی یک لپ‌تاپ را داشته باشد و هم یک تبلت را.

اما یک مشکل وجود دارد و آن تیک داشتن محصول گوگل می‌باشد. حتی نمونه دارای Core i5 نیز هنگام نقاشی کشیدن، حرکت انگشت از بالا به پایین، پایین به بالا و . . . از کندی سرعت رنج می‌برد. در دنیایی که آیپد پرو وجود دارد و بسیاری از افراد برای استفاده از آن تمایل بیشتری دارند، اگر دستگاهی واقعاً می‌خواهد رقیبی جدی برای محصول اپل به حساب بیاید، نباید در عملکردش کندی مشاهده نماییم. البته امکان برطرف کردن این مشکل با بروزرسانی نرم‌افزاری وجود دارد. صفحه لمس این دستگاه سرعت خوبی دارد و به راحتی با قلم ارتباط برقرار می‌نماید.

بررسی تخصصی تبلت Google Pixel Slate - تکفارس 

شاید به نظر بیاید که ما در حال صحبت کردن در مورد نقاط ضعف Google Pixel Slate هستیم ولی واقعیت آن است که چنین قصدی نداریم. به طور کلی، محصول گوگل یک تبلت بسیار باکیفیت، خوش دست و زیباست هرچند قیمت آن به نظر می‌رسد بیش از حد گران باشد. شاید عجیب به نظر بیاید ولی هنوز مشخص نیست این تبلت مخصوص چه کسانی ساخته شده و حتی نمی‌دانیم هدف گوگل از تولید چنین دستگاهی چه بوده است. ممکن است بگویید بیشتر به درد کار و یا بازی می‌خورد ولی امکان تأیید این ادعا وجود ندارد.

نظر نهایی

اگر به دنبال آلترناتیو می‌گردید، به راحتی می‌توانید به نمونه دلخواه خود برسید. برای مثال آیپد پرو یا سرفیس Pro 6 از یک سمت، و در سمتی دیگر آیپد ۹٫۷ اینچی و سرفیس Go حضور دارند بنابراین مشکلی از این بابت پیدا نخواهید کرد.

باید اعتراف کنیم که Pixel Slate یک نوع انقلاب برای محصولات خودِ گوگل یعنی کروم‌بوک‌ها می‌باشد. اگر بخواهیم این‌گونه بررسی کنیم، مطمئناً باید این تبلت را نمونه بسیار موفقی از لپ‌تاپ‌های گوگل به حساب آوریم هرچند از جهت قیمت و عملکرد، تفاوت‌هایی با آنها دارد. در پایان اشاره کنیم که رؤیای گوگل برای تولید یک لپ‌تاپ ۲در۱ اندرویدی، با تولید Pixel Slate به خوبی محقق نشده است.

شما در مورد این تبلت ۱۲٫۳ اینچی گوگل و سیستم عامل آن یعنی Chrome OS که می‌تواند اپلیکیشن‌های اندروید را اجرا کند چه فکر می‌کنید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید