چین با استفاده از «لباس‌های هوشمند» دانش آموزان خود را ردیابی می‌کنند - تکفارس 
چین با استفاده از «لباس‌های هوشمند» دانش آموزان خود را ردیابی می‌کنند - تکفارس 

چین با استفاده از «لباس‌های هوشمند» دانش آموزان خود را ردیابی می‌کنند

امیر مریخ
۱۱ دی ۱۳۹۷ - 12:00
چین با استفاده از «لباس‌های هوشمند» دانش آموزان خود را ردیابی می‌کنند - تکفارس 

طبق گزارش روزنامه دولتی The Global Times و به نقل از مجله‌ی The Telegraph، مدارس چینی اکنون قادر خواهد بود تا مکان دقیق دانش آموزان خود را با استفاده از «لباس‌های هوشمند» مجهز به تراشه‌هایی مخصوص ردیابی کنند. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

بر اساس گفته‌ی این روزنامه‌ی دولتی، هدف دولت چین از انجام چنین کاری، تشویق رسیدگی و خدمت رسانی به دانش آموزان چینی و افزایش میزان رضایت آن‌ها از حضور در مدرسه بیان شده است.

با این حال بسیاری از افراد معتقدند پیاده سازی این پروژه‌ی عظیم، به همان اندازه که جالب توجه است، نگران کننده و ناقض حریم خصوصی افراد نیز خواهد بود. چرا که به واژه‌ای دیگر این لباس‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که با استفاده‌ از امکاناتی که تکنولوژی روز در اختیار حکومت قرار داده است، از آن به منظور جاسوسی از دانش آموزان بپردازند.

هر یک از این لباس‌ها دارای دو چیپ بر روی ناحیه‌ی شانه‌ هستند تا اینجای کار تنها معلوم شده است که این لباس‌ها به این منظور استفاده می‌شوند تا زمان و مکان ورودی و خروجی دانش آموزان ردیابی شود. همچنین به این یونیفرم ردیاب(!) یک تشخیص‌گر چهره‌ نیز به طور فشرده اضافه شده است تا فضایل آن را تکمیل کند. این حسگر‌های چهره‌ای در ورودی مدارس نصب خواهند شد تا مسئولین مدرسه از اینکه دانش آموزان لباس‌های مخصوص به خود را پوشیده‌ باشند، مطمئن شوند. (به این ترتیب اگر شما یکی از آن دانش آموزان بازیگوشی باشید که برای نرفتن به مدرسه، دوستتان را مجبور به پوشیدن دو یونیفرم ردیاب در آن واحد کنید، باید به شما بگوییم که این تکنولوژی حسگر چهره برای شما طراحی شده است تا نتوانید به این راحتی‌ها از زیر بار درس و مشق شانه خالی کنید!). همینطور اگر از شما هم اوقات درس و مشق را حوصله سر بر دانسته و اقدام به فرار از مدرسه کنید، حدس بزنید چه اتفاقی می‌افتد! زنگ هشدار به صدا در آمده و مسئولین به دنبال شما جستجو خواهند کرد که طبیعتا نتیجه‌ی خوبی را در نمره انضباطتان به جای نخواهد گذاشت! به راستی که تکنولوژی جدید در حال از بین بردن لذت‌های زندگی ما است!

اگر هم فکر می‌کنید که می توانید با آوردن بلایی بر سر این حسگرها بهانه‌ای را برای غیاب خود در جلسات کلاسی بیاورید باید بگوییم که تکنولوژی در این زمینه هم راه را بر شما بسته است، چرا که این لباس‌ها کاملا قابل شستشو هستند و شرکت سازنده‌ی این حسگر‌ها، آن‌ها را به نوعی طراحی کرده است تا حداکثر ۵۰۰ دوره‌ی شستشو را بدون اسیب دیدن پشت سر بگذارند. شرکت سازنده‌ی این لباس‌ها یعنی شرکت فن‌آوری محور Guizhou Guanyu اعلام کرده است این لباس‌ها همچنین توانایی تحمل دمایی معادل  ۱۵۰ درجه سانتیگراد (۳۰۲ درجه فارنهایت) را خواهند داشت. علاوه بر این، به گفته یک گزارش از مجله‌ی The Epoch Times، ویژگی‌هایی حتی بیشتر از موارد ذکر شده در این لباس‌ها نهفته شده است؛ چیپ‌هایی که بر روی ناحیه‌ی شانه تعبیه شده‌اند ظاهرا می‌توانند هنگامی که یک دانش آموز را که در یک کلاس درس به خواب رفته باشد را شناسایی کنند همچنین دانش آموزان با استفاده از این لباس‌ها می‌توانند به حساب بانکی خود دسترسی داشته و با استفاده از فناوری تشخیص چهره و تشخیص اثر انگشت، به خرید اقلام مورد نیاز خود بپردازند.

در حال حاضر این لباس‌های فورم هوشمند در ۱۰ مدرسه استان گویچو (Guizhou) چین به استفاده می‌رسد و ظاهرا بر اساس گفته‌ی Lin Zongwu ،یکی از مدیران این مدرسه‌های آزمایشی، بر اساس دستورالعمل شماره‌ی ۱۱ مدارس منطقه‌ی Renhuai، مدرسه‌ی او شامل ۸۰۰ دانش آموز می‌شود که همه‌ی آن‌ها از سال ۲۰۱۶ تا کنون ملزم به استفاده از این لباس‌های فرم شده‌اند.

در حالی که حکومت با شعار افزایش سطح مراقبت و پشتیبانی از دانش آموزان این لباس‌های فورم را به تن آن‌ها کرده است، ولی به نظر این حقیقت به طرز آشکاری به چشم می‌خورد که هدف اصلی آن‌ها در استفاده از این لباس‌های فورم ردیابی دانش آموزان در خارج از مدرسه باشد که این مسئله حداقل از نظر قواعد تکنولوژیکی، یک مسئله‌ی هشدار دهنده و ناقض حقوق شخصی در نظر گرفته می‌شود. با این وجود آقای Lin Zongwu در مصاحبه‌ای گفته است:

ما تصمیم گرفته‌ایم تا موقعیت دقیق دانش آموزان را در زمانی که در خارج از مدرسه به سر می‌برند، بررسی و رد‌یابی نکنیم.

نظر شما در مورد این لبا‌س‌های فورم هوشمند چیست؟ آیا جنبه‌ی مثبت این لباس‌ها به آن مقدار بالا و قابل توجه است که بتوانیم از نکات منفی موجود در آن‌ها چشم پوشی کنیم؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید