نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس بوک۲ ۱۵ اینچی| بخش دوم - تکفارس 
نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس بوک۲ ۱۵ اینچی| بخش دوم - تکفارس 

نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس بوک۲ ۱۵ اینچی| بخش دوم

حسین چوبین
۸ دی ۱۳۹۷ - 10:00
نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس بوک۲ ۱۵ اینچی| بخش دوم - تکفارس 

در بخش اول برخی از ویژگی‌ها و مشکلات سرفیس بوک ۲ را بررسی کردیم که برای مطالعه می‌توانید اینجا کلیک کنید. در ادامه جهت مطالعه بخش دوم همراه ما باشید.

خلاصه بخش اول

در برنامه اصلی طراحی و مهندسی سرفیس بوک ۲ قرار بوده که این لپ‌تاپ یک مدل مفهومی و کاربردی‌تر نسبت به مدل سرفیس بوک پرو باشد و همچنین به عنوان یک سیستم ویندوز لمسی، توانایی پشتیبانی از موارد مختلف دیجیتالی را دارد که صفحه‌نمایش آن کمی بزرگتر از ۱۳ اینچ بوده و دارای پردازنده قوی‌تر و گرافیک مجزا است و به نظر می‌رسد که شرکت مایکروسافت به این تولید خود افتخار می‌کند و تا حدودی این موضوع را می‌توان در قیمت ۱۵۰۰ دلاری این لپ‌تاپ مشاهده کرد.

پردازنده جدید اینتل، سرفیس بوک ۲ را بهتر نشان می‌دهد

پردازنده جدید اینتل یعنی Core i7-8650U با این لپ‌تاپ معرفی و به نظر می‌رسد که برای این دستگاه ساخته شده است. این پردازنده تک هسته‌ای عملکرد عالی یک پردازنده چند هسته‌ای را نشان می‌دهد که به ‌طور شگفت‌انگیزی از میزان انرژی کمتری (در حدود ۱۵ وات) استفاده می‌کند.

نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس بوک۲ ۱۵ اینچی| بخش دوم - تکفارس 

Geekbench 4 مزایایی را برای این پردازنده جدید معرفی کرده است. در حالی که نسخه تک هسته‌ای این پردازنده امتیاز ۴۵۴۷ را گرفته و عملکرد آن ۱۲ درصد بهتر از مدل اصلی سرفیس بوک است، پردازنده چند هسته‌ای این لپ‌تاپ امتیاز ۱۳۹۰۰ را دریافت کرده و ۸۵ درصد بهتر از مدل اصلی سرفیس بوک عمل می‌کند. سرفیس بوک ۲ مجهز به برنامه Hand Brake نسخه ۰٫۱۰٫۵ می‌باشد که می‌تواند کد فایل های ویدیویی ۴K را از h.264 به h.265 در حدود ۱۲ دقیقه تبدیل کند. این عمل با سرفیس بوک حداقل حدود ۲۷ دقیقه طول می‌کشد که این زمان می‌تواند بیشتر هم باشد.

با توجه به تمامی این موارد نمی‌توان گفت این لپ‌تاپ هیچ رقیبی ندارد. در ابعادی کوچکتر، لنوو Yoga 920 توانست در بخش‌های جزئی، مایکروسافت را در امتیاز بنچمارک شکست دهد و در حالی که آخرین مدل اچ‌پی Spectre 15 که مورد بررسی قرار دادیم پردازنده نسل هشتم چهارهسته‌ای را نداشت اما به خوبی توانست کیفیتی تقریبا برابر با مدل‌های کنونی داشته باشد. اما صبر کنید مبارزه سرفیس بوک ۲ با رقیبان همچنان ادامه دارد. تنها پردازندهKaby Lake-G  که در لپ‌تاپ دل XPS 15 با مصرف انرژی ۴۵ وات قرار دارد توانست در آزمایش‌های مختلف پردازنده سرفیس بوک ۲ را از پیش روی بردارد.

سیستم های جدید مایکروسافت در بیشتر موارد از رقیبان خود جلوترند اما به مراتب سریعتر از گذشته پیشرفت می‌کنند و همچنین سریعتر از سایر رقیبان دستگاه‌های ۲در۱ بروز می‌شوند. براساس آزمایش‌های انجام شده توسط برنامه Hand Brake، سرفیس بوک ۲ می‌تواند یک فایل ۴۲۰ مگابایتی را به H.264 تبدیل کند که در مقایسه با سایر رقیبان جایگاه دوم را به لنوو Yoga 920 می‌دهد. استفاده از این پردازنده جدید می‌تواند یک جهش به سمت جلو و به سود نرم‌افزارهای سرفیس بوک ۲ باشد.

در اینجا باید به یک نکته در مورد تامین برق سری سرفیس بوک ۲ اشاره کنیم. میزان برق ورودی ۹۵ وات است که این میزان انرژی به اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست تا بتواند پردازنده و گرافیک را با بالاترین سرعت اجرا کند و این موضوع یعنی اگر شما قصد رمزگشایی  یک فایل ویدیویی یا اجرا یک بازی را دارید، سرفیس بوک ۲ میزان کمبود انرژی خود را از باتری تامین می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود تا پس از چندین بار انجام این کار که سبب تخلیه باتری و به هم خوردن چرخه شارژ می‌شود، منبع انرژی ضعیف شده و عمر مفید آن بسیار کم شود.

به غیر از پردازنده، مدل پایه این لپ‌تاپ دارای هارد ۲۵۶ گیگابایتی است که تا یک ترابایت قابل ارتقاء است. این مسئله هم یکی دیگر از مشکلات این لپ‌تاپ می‌تواند به حساب بیاید چرا که با این تغییر در هارد، قیمت این لپ‌تاپ از ۲۵۰۰ دلار به ۳۳۰۰ دلار افزایش می‌یابد این در صورتی است که سایر مولفه‌های موجود برای این لپ‌تاپ ۱۵ اینچی در بالاترین میزان و مقدار خود در مدل پایه هستند. اما در ادامه قصد داریم بررسی کنیم چرا یک هارد SSD باید ۸۰۰ دلار قیمت داشته باشد.

همانطور که در بالا هم گفتیم قیمت این هارد ۸۰۰ دلار است و شاید تقبل این اختلاف قیمت بالا فقط بابت یک هارد کمی دشوار باشد اما باید در همین لحظه به این موضوع هم اشاره کرد که به همان نسبت که این هارد گران است، بازدهی بسیار بالایی هم دارد و می‌تواند با سرعت ۲٫۸ گیگابایت در ثانیه، اطلاعات را انتقال دهد. تنها لپ‌تاپ دیگری که دارای این قابلیت بوده و سیستم عامل آن هم ویندوز است محصول شرکت اچ‌پی با مدل ZBook14uG4 می‌باشد. البته XPS15  هم تقریبا عملکردی نزدیک به این لپ‌تاپ دارد و رقیبی جدی برای سرفیس بوک ۲ به حساب می‌آید. سرعت انتقال اطلاعات بر روی هارد این دستگاه حدود ۱٫۲ گیگابایت بر ثانیه می‌باشد که ممکن است ضعیف به حساب بیاید اما در حال حاضر برای رقابت با این دسته کافی است.

نمی‌توان به این لپ‌تاپ گیمینگ گفت اما می‌توان با آن بازی اجرا کرد

مایکروسافت قول داد تا با ارتقاء این لپ‌تاپ عملکرد آن را بهبود بخشد و اکنون توانسته با دستاوردهای بزرگی همچون پردازنده قدرتمند و هارد درایو با سرعت بالا به قول خود عمل کند. در ادامه قصد داریم به بخش مهم‌تر این لپ‌تاپ که تاثیر زیادی بر اجرای بازی‌ها دارد بپردازیم. سرفیس بوک ۲ ۱۵ اینچی دارای گرافیک  GTX1060می‌باشد اما مدل ۱۳ اینچی آن دارای گرافیک GTX1050 است.

اینها همان پردازنده‌های گرافیکی هستند که شما می‌توانید در لپ‌تاپ های گیمینگ پیدا کنید. اما سوال اینجاست که با توجه به این سخت‌افزار و پردازنده گرافیکی قدرتمند سرفیس بوک ۲ وارد میدان رقابت لپ‌تاپ های گیمینگ شده است؟ بیایید این موضوع را از نزدیک بررسی کنیم.

[highlight] در زیر می‌توانید نمودارهای مربوط به عملکرد این لپ‌تاپ در بازی‌های مختلف را مشاهده کنید. [/highlight]

در حالی که ممکن است عملکرد این لپ‌تاپ در معیارهای مختلف کاهش یابد اما سرفیس بوک ۲ ۱۵ اینچی به طور کلی توانسته نتیجه نهایی را اینگونه کسب کند؛ در بازی دئوس ای‌ایکس این لپ‌تاپ توانست بازی را با حدود ۴۰ فریم در ثانیه و با کیفیت اچ‌دی ۱۰۸۰p پخش و بازی Civilization VI را با ۴۶ فریم در ثانیه و با کیفیت اولترا اچ‎‌دی و  ۱۰۸۰pاجرا کند.

این نتایج به وضوح نشان می‌دهد که یک لپ‌تاپ جدید ۲در۱ که دارای ظرفیت گیمینگ بودن است برای رقابت با دل XPS 2در۱ که این لپ‌تاپ هم تازه وارد میدان لپ‌تاپ های گیمینگ شده است رقابت می‌کند. لپ‌تاپ ساخته شده توسط دل، توانایی اجرا بازی دئوس ای‌ایکس را با ۳۳ فریم بر ثانیه دارد و همچنین می‌تواند این بازی را با بیشترین میزان گرافیک اجرا کند. لپ‌تاپ های گیمینگ واقعی همانند ایسر پریدیتور هلیوس ۳۰۰ هم از گرافیک GTX1060 که همان گرافیک سرفیس بوک ۲ است استفاده می‌کنند با این تفاوت که این لپ‌تاپ می‌تواند بازی دئوس ای‌ایکس را با ۵۲ فریم در ثانیه و با گرافیک بالا و رزولوشن ۱۰۸۰p پخش کند.

این میزان از عملکرد و بازدهی خبر خوبی برای گیمرها می‌باشد اما نیاز به یک هشدار هم دارد. مایکروسافت برای درایور این گرافیک از درایور تولید شده توسط شرکت سازنده گرافیک یعنی انویدیا استفاده نمی‌کند و به جای آن از درایوری که خودش برای این گرافیک ساخته است بهره می‌برد که همین موضوع سبب بروز مشکلاتی خواهد شد. یک نمونه از این مشکلات این است که بعضی از بازی‌ها نمی‌توانند گرافیک را تشخیص دهند و اجرا نخواهند شد؛ برای مثال بازی  For Honorدر این لپ‌تاپ به همین علت اجرا نمی‌شود. به علاوه، رزولوشن ۳:۲ صفحه نمایش این لپ‌تاپ هم سبب ایجاد مشکل خواهد شد. در حالی که باید بیشتر بازی‌ها با این رزولوشن اجرا شوند ولی این کیفیت سبب افزایش میزان باگ خواهد شد. به عنوان مثال بازی Civilization 6 در سایر رزولوشن‌های کمتر از این مقدار در سرفیس بوک ۲ در حالت پنجره باز می‌شود یا به عبارت ساده‌تر صفحه‌ بازی به طور کامل باز نمی‌شود.

عمر باتری در حالت لپ‌تاپ

تمامی موارد بالا که به بررسی آنها پرداختیم مربوط به سرفیس بوک ۲ با صفحه نمایش ۱۵ اینچی می‌باشد اما این موضوع را هم باید یادآور شویم که حمل‌ونقل مدل ۱۵ اینچی بسیار سخت‌تر از مدل‌های با اندازه های کوچکتر است ولی باید گفت مایکروسافت سرفیس بوک ۲ سزاوار تمامی تعریف‌های مثبت بالا می‌باشد. ضخامت مدل ۱۵ اینچی این لپ‌تاپ برابر با مدل کوچکتر این سری است و وزن مدل ۱۵ اینچی هم حدود ۱ پوند سنگین‌تر از مدل کوچکتر می‌باشد. اختلاف میزان وزن مدل ۱۵ اینچی و مدل کوچکتر لپ‌تاپ رقیب یعنی HP Spectre x360 بسیار بیشتر از این مدل است. میزان اختلاف بین دو مدل بزرگ و کوچک این لپ‌تاپ حدود ۱٫۵ پوند است و این مسئله را هم به یاد داشته باشید که سرفیس بوک ۲ دارای یک تبلت جداشدنی است. زمانی که صفحه نمایش را از قسمت پایینی جدا کنید و به یک تبلت تبدیل شود، متوجه خواهید شد که صفحه نمایش یا در واقع تبلت به تنهایی ۱٫۷ پوند وزن دارد.

[highlight] در نمودار های پایین می‌توانید عملکرد و بازدهی باتری را در حالت‌های مختلف مشاهده کنید. [/highlight]

 

نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس بوک۲ ۱۵ اینچی| بخش دوم - تکفارس 

مهمترین مسئله در لپ‌تاپ باتری آن است که مدل ۱۵ اینچی دارای ورودی برق ۹۰ وات ساعت می‌باشد. البته باید این موضوع را هم یادآور شویم که در حالت تبلت ۲۳ وات ساعت لازم است و قسمت کیبورد هم ۶۷ وات در ساعت خواهد بود که در مجموع و در حالت اتصال این دو بخش به یکدیگر (همانطور که در بالا گفتیم) ۹۰ وات ساعت می‌باشد. به طور کلی باتری این لپ‌تاپ ترکیبی از دو باتری است که به یک تراشه قدرتمند اینتل متصل می‌شود و در نهایت نتیجه شکوهمندی را نشان می‌دهد.

آزمایش وبگردی، باتری این لپ‌تاپ را به یک ستاره واقعی تبدیل کرد. این تست بر اساس شروع وبگردی در اینترنت در زمانی که باتری کاملا پر است تا زمانی که باتری تمام می‌شود انجام می‌گیرد. اما نتیجه این آزمایش این بود که باتری لپ‌تاپ سرفیس بوک ۲ می‌تواند تا ۱۵ ساعت و ۳۰ دقیقه روشن بماند و باید این مورد را هم اضافه کرد که این نتیجه بهترین امتیاز دریافت شده تاکنون است. در لپ‌تاپ Yoga 920 که هنگام معرفی آن از این آمار بسیار شگفت‌زده شدیم، باتری فقط می‌توانست حدود ۸ ساعت در هنگام استفاده از اینترنت فعال باشد. آزمایش بعدی بررسی باتری این لپ‌تاپ در حالت پخش ویدیو است. برای این کار ما باتری لپ‌تاپ را کاملا پر و سپس یک تریلر از فیلم انتقام جویان با کیفیت ۱۰۸۰p پخش کردیم و آن قدر این کار را انجام دادیم تا باتری این لپ‌تاپ تمام شود. در این آزمایش ما متوجه شدیم که سرفیس بوک ۲ توانایی توانایی روشن ماندن و استفاده در این حالت ب مدت ۲۰ ساعت را دارد در صورتی که مایکروسافت این میزان ساعت را ۱۷ ساعت اعلام کرده بود.

اما بررسی باتری این لپ‌تاپ در حالت بارگذاری اطلاعات سنگین و یا در هنگام استفاده همزمان از چندین نرم‌افزار؛ در آزمایش این مورد، عمر باتری ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه است. این هم یکی ‌دیگر از مواردی است که بار دیگر سرفیس بوک ۲ رقیبان خود را در آن شکست می‌دهد بنابراین لنوو Yoga 920 و HP Spectre x360 کمتر از ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه در این حالت کار می‌کنند.

نقد و بررسی مایکروسافت سرفیس بوک۲ ۱۵ اینچی| بخش دوم - تکفارس 

سرفیس بوک ۲ ۱۵ اینچ یک ماشین ماراتون بزرگ و واقعی است که توانسته رقابت خوبی را با رقیبان خود داشته باشد. یک سوم از ولتاژ این دستگاه مربوط به صفحه نمایش آن است که با جدا کردن آن از پایه و استفاده در حالت تبلت میزان عمر باتری به سرعت کاهش می‌یابد. در حالت تبلت هم باتری می‌تواند در آخرین میزان بازدهی خود ۸۳ دقیقه کار کند اما در هنگام وبگردی در اینترنت چهار ساعت باتری این دستگاه کار می‌کند و می‌تواند تقریبا ۶ ساعت ویدیو با کیفیت  ۱۰۸۰pرا ذخیره نماید.

این نتایج کافی به نظر می‌رسند اما اندازه این تبلت بسیار بزرگ است بنابراین جایگزین کردن آن با آیپد و سرفیس پرو کمی سخت خواهد بود. شما می‌توانید بیشتر از ۲ ساعت از این تبلت استفاده کنید. با این حال سایر تبلت‌هایی که دارای سیستم عامل ویندوز هستند کمتر از یک ساعت دوام می‌آورند اما در پایان این را هم باید اضافه کرد که سرفیس بوک ۲ یک لپ‌تاپ است که گاهی اوقات قابل تبدیل به تبلت هم می‌شود.

جمع‌بندی

مایکروسافت سرفیس بوک ۲ محبوب‌ترین لپ‌تاپی است که ما در این رده آن را بررسی کرده‌ایم. این لپ‌تاپ قدرتمند، زیبا، چندکاره و قابل حمل و نقل است اما همانطور که در قسمت‌های قبلی این مقاله هم گفتیم قیمت آن بسیار بالاست و از حدود ۲۵۰۰ دلار شروع می‌شود و تا ۳۳۰۰ دلار هم ادامه دارد. با توجه به آزمایش های انجام شده و مواردی که در بالا بررسی کردیم و همچنین قیمت آن ممکن است کمی مایکروسافت با فروش آن مشکل داشته باشد.

در پایان برخی از سوالاتی را که ممکن است برای شما کاربران تکفارس پیش‌ آمده باشد آورده‌ایم

  1. گزینه بهتری هم برای انتخاب وجود دارد؟

این سوال بستگی به این موضوع هم دارد که آیا ۲در۱ بودن دستگاه برای شما اهمیت دارد؟

اگر این موضوع برایتان مهم است، باید گفت این لپ‌تاپ رقیبان کمی دارد. اما رقیب جدی این لپ‌تاپ همان محصول ساخت شرکت دل با مدل XPS 15 می‌باشد که دارای سیستم قدرتمندی است و می‌توانید با هزینه کمتری صاحب آن شوید. در عوض صفحه نمایش XPS 15 جدا نمی‌شود بنابراین شانس استفاده از آن به عنوان تبلت را از دست می‌دهید. همچنین عملکرد و بازدهی حالت بازی و همچنین میزان عملکرد باتری را از دست خواهید داد.

گزینه دیگر لنوو Yoga 920 است که دارای دو مدل ۱۳ و ۱۵ اینچی می‌باشد ولی مدل صفحه نمایش آن با سرفیس بوک ۲ متفاوت است. قیمت این لپ‌تاپ بسیار ارزان‌تر از سرفیس بوک ۲ است اما سرفیس بوک ۲ بسیار سریعتر و شارژ آن طولانی‌تر است.

شاید بتوان گفت که تا حدودی مک‌بوک پرو ۱۵ اینچ همراه با تاچ بار گزینه مناسبی برای جایگزینی باشد هرچند این مدل بهتر از دل XPS 15 می‌باشد. در پردازنده شاید تفاوت این مدل ها خیلی قابل لمس نباشد اما زمانی که به بررسی پردازنده گرافیکی آنها بپردازیم تفاوت به طور کامل مشخص می‌شود که هیچکدام از آنها انعطاف‌پذیری و کیفیت سرفیس بوک ۲ را ندارند.

  1. این دستگاه تا چه مدت می‌تواند به روز باشد؟

به علت سیستم و سخت‌افزار قدرتمند سرفیس بوک ۲ و همچنین میزان پیشرفت تکنولوژی، در حال حاضر این لپ‌تاپ تا ۵ سال دیگر می‌تواند بازدهی خوب و یا عالی داشته باشد اما در مورد لولا جدید این لپ‌تاپ نمی‌توانیم موردی را تضمین کنیم چرا که نظرات کاربران با یکدیگر تفاوت های زیادی دارد و در حال حاضر هم هیچ مشکلی جدی با مدرک معتبر برای این لولا جدید به چشم نخورده است.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با سرفیس بوک ۲ چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین برای مطالعه بخش اول اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید