ربات خنثی کننده‌ی بمب ارتش انگلستان، ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد - تکفارس 
ربات خنثی کننده‌ی بمب ارتش انگلستان، ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد - تکفارس 

ربات خنثی کننده‌ی بمب ارتش انگلستان، ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد

امیر مریخ
۶ دی ۱۳۹۷ - 18:00
ربات خنثی کننده‌ی بمب ارتش انگلستان، ویژگی‌های جدیدی را ارائه می‌دهد - تکفارس 

کارشناسان خنثی سازی بمب دیگر نیاز ندارند تا در هر حادثه‌ی تروریستی و یا تحدیدات بزرگتر، جان خود را در کف دستان خود بگذارند و برای نجات جان افراد به تنهایی سلامت خود را به خطر بیاندازند. در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید.

خوشبختانه با پیشرفته علم در زمینه‌ی ربات‌ها، این دسته از افراد زحمت کش قادر خواهند بود تا ازین پس با استفاده از یک ربات واسطه، بمب‌ها را خنثی و در امنیت و سلامت کامل، کار خود را به نهایت برسانند. به گفته وزیر دفاع دولت انگلستان، ارتش بریتانیا به تازگی چهار روبات پیشرفته را به خدمت گرفته است قادر خواهند بود تا در عملیات‌های خنثی سازی بمب به کارشناسان این زمینه کمک کنند و جان انسان‌ها (از جمله خود کارشناسان خنثی کننده‌ی بمب را نیز) نجات دهند.  بر خلاف سایر ماشین و ابزار آلات خنثی سازی بمب، این ربات‌ها از فناوری «بازخورد لمسی پیشرفته» یا advanced haptic feedback بهره‌مند هستند که این قابلیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حس لامسه را برای اپراتور یا کارشناس خنثی کننده‌ی بمب تداعی کنند، به این صورت که اپراتور هدایت کننده‌ی این ربات‌ها به کمک این قابلیت قادر خواهد بود تا آنچه را که بازو‌های مکانیکی این ربات لمس می‌کند (از جمله سیم و دیگر تشکیلات بمب) را لمس و احساس کند. این قابلیت به وسیله‌ی یک دستگاه کنترل لمسی قابل دستیابی شده است.

قابلیت دیدن به عنوان یک کارشناس خنثی کننده‌ی بمب به سطح بالایی از مهارت نیاز دارد، به ویژه هنگامی که این دسته از افراد با مواد منفجره دست ساز به طور بالقوه بمب گذاری شده مواجه می‌شوند و در شرایطی غیر معمول و یا غیر منتظره قرار می‌گیرند، در این شرایط وجود بازخورد لمسی قابلیتی است که کارشناسان به واسطه‌ی آن می‌توانند دامنه‌ی عملکردی خود را گسترش و بازده مفیدتری را از این ربات‌ها دریافت کنند.

در ادامه‌ی برنامه‌ریزی‌ها این چهار ماشین که به ارتش بریتانیایی تحویل داده می‌شود تنها کسر کوچکی از مقدار نیروی رباتیکی است که در این حوزه در قرار داد‌های نیروی نظامی حکومت بریتانیا یاد شده است، این سازمان دولتی در این حوزه برای تجهیز ناوگان راباتیکی خود با شرکت هریس (Harris) وارد قرار داد شده است. علاوه بر وجود قابلیت بازخورد لمسی، ربات بدون سرنشین T7 همچنین مجهز به دوربین‌هایی با کیفیت HD بوده و این قابلیت را دارد تا از تمام سطوح فیلم برداری انجام دهد.

ارتش بریتانیا این چهار ماشین اولیه را پس از چند مرحله آزمون‌های ویژه و تدارک دیده شده برای سنجش این ربات‌ها تحویل گرفت. مراحل آزمایشی که به طور گسترده و در طی هشت هفته در کشورهای انگلیس و ایالات متحده مورد آزمون و اجراء قرار گرفت. این ربات‌ها در طی این عملیات آزمایشی مجبور بودند چندین ماموریت در میدان جنگ و همچنین وظایف وزنه برداری و مهارت‌های مختلف دیگری را در میان بسیاری از آزمایشات دیگر را با موفقیت به انجام برسانند. سرهنگ زک اسکات (Zac Scott)، رئیس اداره خنثی سازی مواد منفجره و دفاعی ارتش، توضیح داد:

ربات هریس T7 با بهره گیری از تکنولوژی پیشرفته برای ارائه اپراتورهای EOD از سطوح بی‌سابقه‌ای از تحرک و مهارت بهره‌مند شده است که این مهم نشان دهنده یک گام بزرگ در جهت تغییر سطح توانایی پرسنل خدمات رسان ما خواهد بود و و ما در نهایت جان‌های بسیاری را به واسطله‌ی این ربات نجات خواهیم داد.

انتظار می رود اسکات و تیم او ۵۲ دستگاه دیگر را به عنوان بخشی از قرارداد نظامی ۵۵ میلیون پوندی (۷۰ میلیون دلار) دولت بریتانیا در ادامه‌ دریافت کنند. نظرات خود را در رابطه با این خبر با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید