SpaceX به زودی آخرین موشک خود با نام Falcon 9 را به فضا می‌فرستد - تکفارس 
SpaceX به زودی آخرین موشک خود با نام Falcon 9 را به فضا می‌فرستد - تکفارس 

SpaceX به زودی آخرین موشک خود با نام Falcon 9 را به فضا می‌فرستد

امیر مریخ
۳ دی ۱۳۹۷ - 23:08
SpaceX به زودی آخرین موشک خود با نام Falcon 9 را به فضا می‌فرستد - تکفارس 

در صبح روز یکشنبه پیش رو، شرکت هوا فضایی SpaceX تلاش خواهد کرد ماهواره جدید موقعیت یاب خود را به منظور کمک به نیروی هوایی ایالات متحده از سایت پرواز ایالت فلوریدا به آسمان پرتاب کند. در ادامه‌ی خبر با تکفارس همراه باشید.

همانطور که در تیتر این خبر نیز ذکر شد، فرستادن Falcone 9، آخرین ماموریت این شرکت در سال ۲۰۱۸ میلادی خواهد بود. در صورتی که این ماموریت در طی هفته‌ی آینده با موفقیت به پایان برسد، آنگاه شرکت Space X در این سال با رقم خیره‌ کننده‌ی ۲۱ پرتاب ماهواره‌ی موفقیت آمیز پرونده‌ی سال ۲۰۱۸ را خواهد بست و رکورد جدیدی را به ثبت خواهد رساند. جالب است بدانید که این شرکت در سال گذشته نیز رکورد خیره کننده‌ای داشت، به طوری که آن‌ها در سال ۲۰۱۷ موفق به انجام ۱۸ ماموریت فضایی شدند. با این حال، در طی این ماموریت به خصوص، شرکت Space X تمایلی به باز فرود نشاندن این موشک را ندارد و تماشاگران این ماموریت تنها شاهد این خواهد بود که این موشک پس از قرار دادن ماهواره‌ی موقعیت یاب بر روی مدار مورد نیاز به سطح زمین بازگشت کرده و با فرود به درون یک دریا ماموریت خود را پایان خواهد داد.

SpaceX تلاش کرده است تا این ماموریت نهایی را در طول هفته گذشته آغاز کند، اما ترکیبی از شرایط نامناسب از جمله هوای نامساعد و اشکالات پیشبینی نشده‌ای در خود موشک Falcone 9 (مشکلاتی از جمله اشتباه خواندن سنسورها به طور عجیب و غریب روی موشک) باعث شد تا این شرکت برنامه‌ی پرتاب موشک خود را به تاخیر بیاندازد و در نهایت این موشک را در اوائل هفته‌ی آینده به فضا بفرستد.

 همچنین پیش از این از سمت صاحب نظران برخی از نگرانی‌ها وجود داشت که تعطیلی غیر برنامه‌ریزی شده‌ی دولت ایالات متحده، ممکن است بر روی کیفیت و جزییات این عملیات تاثیر بگذارد. شرکت Space X براساس برنامه‌‌ی پرتاب موشک خود در فلوریدا، به کمک ۴۵ فروند نیروی هوا فضای ایالات متحده کمک خواهد گرفت، این نیروی هوایی کمکی از منطقه‌ی  Cape Canaveral ایالت فلوریدا، درجهت بررسی و کنترل شرایط انجام ماوریت پرتاب ماهواره به این شرکت کمک می‌کند. این گروه کمکی که با نام ۴۵th Space Wing شناخته می‌شوند، وظیفه دارند تا با پاک کردن فضای هوایی محل انجام ماموریت، شرایط را برای راه اندازی موشک فراهم کنند، این گروه همچنین وظیفه‌ی رساندن گزارشات آب و هوایی را نیز بر عهده دارد، آن‌ها همینطور ملزم شده‌اند تا در بسته شدن جاده‌ها برای اطمینان جلوگیری از ورود مردم به سابت پرتاب موشک، به شرکت Space X یاری رسانی کنند. با این حال، بودجه وزارت دفاع ایالات متحده در حال حاضر برای سال مالی ۲۰۱۹ تعیین و متمرکز شده است، بنابراین تعطیل شدن بخشی از دولت حاکم، تاثیر بر کیفیت انجام عملیات پیش رو نخواهد گذاشت و این نیرو با تمام قوا به انجام آن پایبند خواهد بود. سخنگوی امور عمومی نیروی هوایی در طی بیانیه‌ای به وبسایت Verge در خصوص انجام ماموریت پیش رو اعلام کرد:

در صورت وقوع تعطیلی قابل پیش بینی دولت در ماه دسامبر سال جاری، نیروی هوایی نیروی هوایی همچنان فعال مانده و این تعطیلی تاثیری در سطح توانایی ما در انجام عملیات پرتاب موشک نخواهد گذاشت.

بنابراین با حل این دقدقه‌ی صاحب نظران، به جز مسائل فنی‌ای که مربوط به خود موشک Falcone X می‌شود، اصلی‌ترین چیزی که می تواند در راه SpaceX مطرح شده و یا احتمال تاثیر گذاری بر روی کیفیت اجرای ماموریت را داشته باشد، عاملی به نام آب و هوا خواهد بود، به نظر می‌رسد که شانس با این شرکت در زمینه‌ی شرایط جوی و آب و هوا، همراه است و آن‌ها در این زمینه نگرانی آنچنانی ندارند. با توجه به اطلاعاتی که توسط نیرو‌ی هوایی the 45th Space Wing به دست ما رسیده است، روز انجام عملیات، با احتمال ۹۵ درصد شرایط جوی مساعدی برای انجام صحیح ماموریت وجود دارد.

محموله‌ای که شرکت Space X قصد دارد تا به وسیله‌ی موشک Falcone 9 خود به فضا فرستاده و در مدار مورد نظرشان قرار دهند، شامل یک موقعیت یاب به نام GPS III SV01 می‌باشد. این نام اولین ماهواره به روز شده بر اساس ماهوار‌ه‌ی موقعیت یاب GPS III  می‌باشد، همچنین نیرو‌ی هوایی ایالات متحده ۹ ماهواره‌ی به روز شده‌ی دیگر بر اساس ماهواره‌ی GPS III را در دستور کار دارد که آن‌ها را بر اساس برنامه‌ ریزی‌های تعیین شده به مدارشان به دور زمین خواهد فرستاد.

اطبق برنامه ریزی‌ها نیروی هوایی ایالات متحده قصد دارد تا با جایگذاری این ماهواره‌ی جدید در مداری که هم اکنون برای ماهواره‌های موقعیت یاب استفاده می‌شود، شروع برنامه‌ای را پایه ریزی کند که در نهایت فن‌آوری موقعیت یابی را به GPSای قدرتمندتر از آنچه که هم اکنون در دسترس ما قرار دارد، منتقل کند. طبق آنچه که مقامات نیروی هوایی تا به حال ابراز داشته‌اند، انتظار می‌رود که سیستم موقعیت یابی جدید از دقتی، سه برابر فناوری پیشین بهره ببرد. با این حال این هدف نهایی به زودی قابل دسترسی نخواهد بود و در حدود چند سال تا آن نقطه فاصله داریم. این مدت زمان تنها صرف پرتاب ماهواره‌های موقعیت یاب به مدارشان نخواهد شد و همچنین به این نیاز است که فراخور تکنولوژی جدید، سیستم کنترل زمنی متناسب با آن نیز توسعه و تولید شود، توانایی که هم اکنون با سیستم‌های حال حاضر در اختیار ما قرار ندارد.

شاید تعداد زیادی از مشتاقان پرتاب‌های شرکت Space X، خواستار این بودند که موشک Falcone 9 نیز مانند پیشینیان خود بتواند با فرود موفقیت آمیز و دقیق بر روی زمین ماموریت خود را به پایان برساند اما در این ماموریت خاص، مجموع دو عامل وزن زیاد موشک و سطح ارتفاع بالای مدار مورد نظر برای ماهواره GPS III SV01 باعث شده‌اند تا شرکت SpaceX پس از پرتاب موشک Falcon 9 تصمیم بر فرود مجدد آن نگیرد. به همین دلایل که ذکر شد، تمام سوخت دیزلی مورد مصرف برای انجام این ماموریت صرف بلند شدن موشک و پرتاب آن در طی شروع ماموریت خواهد بود، و دیگر انرژی آنچنانی به منظور مصرف برای موتور‌های فرودی این موشک ،باقی نخواهد ماند. حتی اگر بخواهیم با وضوح بیشتری اهمیت بعد وزنی این موشک را برای شما توضیح بدهیم، باید این نکته را ذکر کنیم که دانشمندان در این موشک خاص حتی پایک‌های فرودی و همچنین باله‌های شبکه‌ای موشک که به منظور هدایت به هنگام فرود موشک کاربرد پیدا می‌کنند، نیز از محصول نهایی حذف شده‌اند، و این مسئله به طور قطعی نهایی شده است که در این ماموریت به خصوص خبری از فرو موشک نخواهد بود.

با تمام این احوالات مشتقان فضا و عملیات‌های شرکت Space X هنوز می‌توانند قسمت راه اندازی و پرتاب این موشک را اوائل هفته‌ی آینده به نظاره بنشینند. عملیات تیک آف این موشک طبق برنامه ریزی‌ها در ساعت ۸:۵۱AM ET از پایگاه هوایی منطقه‌ی Cape Canaveral به وقوع خواهد پیوست، طبق برنامه‌های شرکت نمایش این ماموریت تا ساعت ۹:۱۷AM ET ادامه خواهد داشت. پخش مستقیم و استریم این برنامه در حدود ۱۵ دقیقه قبل از انجام تیک آف موشک شروع خواهد شد. پس در روز یکشنبه کمربند‌ها را ببندید و شاهد یک نمایش خیره‌کننده‌ی دیگر از این غول فضایی امروزه‌ی دنیای مدرن باشید. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید