نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 
نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3

مصطفی اسماعیلیان
۲ دی ۱۳۹۷ - 10:00
نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

دانش و تکنولوژی، زندگی را ساده و آسان می‌کند اما ما انسان‌ها معمولا بیش از اندازه خود را به آن وابسته می‌کنیم به‌طوری که مراقبت از سلامت و تناسب اندام را به فراموشی می‌سپاریم. از آنجایی که بهترین روش برای داشتن بدنی سالم، ورزش و تمرین مستمر است، تکنولوژی در این زمینه به کمک ما آمده تا ورزش را لذت‌بخش‌تر از قبل سازد.

امروزه، رهگیرهای هوشمندی مثل Fitbit charge 3 ارتباطی لحظه‌ای را میان بدن و گوشی هوشمند ایجاد می‌کنند تا بدن کاربران را سالم‌تر و فعال‌تر از گذشته نگه دارند. Fitbit charge 3 که در قالب یک ساعت مچی طراحی شده است، هم‌اکنون با قیمت ۱۵۰ دلار و ارائه ابزارهای جدید به بازار عرضه شده و البته تمام امکانات مدل قبلی خود را نیز به ارث برده است. با تکفارس، در نقد و بررسی تخصصی این محصول همراه باشید.

ابتدا با تجهیزات درون جعبه این ساعت هوشمند شروع می‌کنیم:

  • ساعت مچی Fitbit charge 3
  • دو عدد بند ساعت با اندازه کوچک و بزرگ
  • کابل شارژر USB به همراه یک گیره
  • دفترچه راهنما و کارت گارانتی

طراحی و زیبایی

نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

ساعت هوشمند Charge 3 از طراحی بسیار ساده، شیک و تمیزی برخوردار است. مدل مرسوم آن در دو رنگ خاکستری و صورتی به بازار عرضه شده است که مچ‌بندهای آن نیز در رنگ‌های متنوع و انواع طرح‌های چرمی و پارچه‌ای موجود هستند که می‌توان آن‌ها را به طور جداگانه از فروشگاه‌های آنلاین fitbit تهیه کرد. اما با این حال مچ‌بندهای سیلیکونی همراه ساعت نیز بسیار زیبا و شیک هستند و حس خوبی را به کاربر منتقل می‌کنند. جنس بدنه Fitbit charge 3 بر خلاف ظاهر پلاستیکی خود از آلومینیوم ساخته شده است و کیفیت بالایی دارد.

لازم به ذکر است که Charge 3 با مچ‌بند مدل‌های پیشین خود سازگاری ندارد.

صفحه نمایش Fitbit Charge نیز از طراحی محکمی برخوردار است اما اگر مراقب نباشید امکان دارد برآمدگی بالای آن به راحتی به اجسام مختلف برخورد کند.

به طور کلی، Charge 3 ابزاری نیست که بعد از کمی استفاده از آن خسته شوید. البته احساس راحتی با آن کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد. درحالی که کاربران زیادی از استفاده روزمره Fitbit Charge 3 خوشنود هستند، ممکن است بعضی از افراد را تحت تأثیر خود قرار ندهد.

بخش پایینی ساعت که حسگرها را در خود جای داده، بسیار کوچک است و حتی زمانی که مچ‌بند محکم بسته نشده باشد، وزن آن فشاری جزئی به دست وارد می‌کند پس اگر بخواهید از این ساعت هوشمند علاوه بر زمان ورزش در تمام ساعات روز استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنم قبل از خرید، آن را امتحان کرده و از حس راحتی آن در استفاده طولانی مدت مطمئن شوید.

صفحه نمایش و رابط کاربری

ساعت هوشمند Charge 3 دارای یک صفحه نمایش OLED، تک رنگ و لمسی است که به راحتی با حرکت انگشت در جهات مختلف کنترل می‌شود. همچنین فرو رفتگی در کناره صفحه نمایش وجود دارد که با فشار کم انگشت به عنوان دکمه بازگشت عمل می‌کند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

در هنگام استفاده، زمانی که دست خود را برای مشاهده ساعت بلند می‌کنید، صفحه نمایش به صورت خودکار روشن خواهد شد و علاوه بر زمان، تعداد قدم‌ها و ضربان قلب را نیز برای شما به نمایش می‌گذارد. عملکرد حسگر حرکت، بسیار تحسین‌برانگیز است اما با این حال لازم است بعضی مواقع دست خود را چند بار تکان دهید تا به درستی عمل کند. در هنگام استفاده از زمان‌سنج، این عملکرد باعث می‌شود تا صفحه نمایش چند ثانیه بعد از پایین آوردن دست خاموش شود و از آنجایی که تنظیماتی برای تغییر آن وجود ندارد ممکن است ناراحتی هایی را برای کاربران به ارمغان آورد. البته اگر شرکت Fitbit اجازه روشن ماندن همیشگی صفحه نمایش را به کاربران می‌داد، می‌توانستیم این دسته از مشکلات را نادیده بگیریم.

به طور کلی صفحه نمایش Charge 3 از نور کافی برخوردار است تا در فضای آزاد نیز به راحتی قابل استفاده باشد. دو سطح روشنایی کم و زیاد برای صفحه نمایش در نظر گرفته شده است که می‌توان آن را به طور دستی و یا خودکار تنظیم کرد.

عملکرد نرم‌افزاری

نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

نرم‌افزار Fitbit بخشی ضروری در تجربه امکانات Charge 3 است. بدون این نرم‌افزار حتی امکان نصب مچ‌بند نیز وجود ندارد. این نرم‌افزار مرکز فرماندهی ساعت است که نه تنها می‌توانید تنظیمات مختلف آن را کنترل کنید بلکه امکان مشاهده و دسترسی به اطلاعات و آمار فعالیت‌های بدنی نیز از طریق آن انجام می‌شود. در تنظیمات موجود می‌توانید ظاهر رابط کاربری ساعت را تغییر داده، حالت هشدارها را بر روی بی‌صدا تنظیم و یا نوع فعالیت و هدف اصلی خود را در روز مشخص کنید. از این رو تمام اطلاعاتی که به آنها نیاز پیدا می‌کنید در این محیط نرم‌افزاری شیک و ساده نمایش داده می‌شود.

همچنین نرم‌افزار Fitbit با چالش‌ها و مسابقاتی که میان کاربران برگزار می‌کند، انگیزه شما را برای انجام حرکات ورزشی دو چندان خواهد کرد. چالش‌های زیادی در لیست مسابقات وجود دارند که بعد از اتمام هر کدام می‌توانید نتیجه را با دیگر کاربران Fitbit مقایسه کنید اما حتی اگر علاقه‌ای به رقابت ندارید، می‌توانید در انجمن‌هایی متناسب با فعالیت بدنی خود عضو شده و تمرین‌های خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. در این بین، تنظیمات متنوع زیادی در نرم‌افزار Fitbit وجود دارد تا کاربران را در رسیدن به تناسب اندام و سلامت بدن همراهی کند.

نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

از طریق این برنامه می‌توانید دریافت و یا مصرف روزانه کالری را با چند روش مختلف بدست آورید. بخش “Quick Calorie Add” امکان وارد کردن نوع غذا (صبحانه/ناهار/شام) و مقدار کالری را فراهم کرده است. این مقدار کالری به میزان دریافت روزانه کاربر اضافه خواهد شد و به همین ترتیب در پایان روز مقدار کل کالری بدست آمده از وعده‌ها محاسبه می‌شود.

همچنین اگر غذایی را از فروشگاه محل زندگی خود خریداری کردید، با اسکن بارکد بسته‌بندی آن می‌توانید مقدار کالری دریافتی را در نرم‌افزار اضافه کنید.

علاوه بر این، امکان افزودن غذاهای سفارشی نیز وجود دارد تا کاربران با یک کلیک، غذاهای دلخواه و خاص خود را نیز در لیست کالری نرم‌افزار اضافه کنند.

محاسبه مصرف آب از این هم ساده‌تر است و قادر خواهید بود تا با چند کلیک ساده تعداد لیوان یا بطری آب را در نرم‌افزار وارد کنید.

ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، امکاناتی جالب و البته کاربردی را نیز ارائه می‌دهد. زمانی که گوشی هوشمند شما در کنار شما قرار ندارد، از طریق این ساعت به اعلانات دسترسی خواهید داشت. می‌توانید اجازه ارسال اعلانات را در نرم‌افزار Fitbit کنترل کرده و دسترسی به برنامه‌های گوشی هوشمند خود را از Charge 3 ساقط کنید. همچنین مشاهده تاریخچه موقعیت و اطلاعات آب و هوایی نیز از دیگر امکانات جذاب این ساعت هوشمند هستند.

ورزش و تناسب اندام

نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 قادر است شش حرکت ورزشی دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا (بله، این ساعت تا عمق ۵۰ متری، ضد آب است)، تردمیل، تمرین سنگین و یا تعدادی با وزنه را پیگیری کند. شما می‌توانید به راحتی با لمس صفحه نمایش، تمرین خود را شروع کرده تا دستگاه به طور خودکار نوع ورزش را شناسایی کند. همچنین قادر هستید با استفاده از برنامه Fitbit، نوع فعالیت را به طور دستی وارد کنید تا دستگاه از دقت بیش‌تری در انجام حرکات برخوردار شود. هوش به کار رفته در این ساعت بسیار تحسین‌برانگیز است، به طوری که دویدن‌های روزمره برای رسیدن به قطار یا کلاس دانشگاه را به حساب تمرینات ورزشی ضبط نمی‌کند. (حتی اگر در این مورد خودتان را گول زده باشید!)

ساعت هوشمند Charge 3 علاوه بر رهگیری حرکات ورزشی، مقادیر مختلفی مثل تعداد قدم‌ها، پله‌های ساختمان، کالری مصرف شده، مسافت طی شده و ضربان قلب را نیز محاسبه می‌کند. زمانی که برای استراحت به تخت‌خواب می‌روید، ساعت شروع به رهگیری خواب شما خواهد کرد و آن را در قالب یک نمودار به نمایش می‌گذارد. از این طریق خواهید دانست که در چه بازه زمانی به خواب رفته‌اید و زمان هر مرحله از خواب شما چه میزان به طول انجامیده است. البته در این مورد باید ساعت بر روی مچ دست شما حاضر باشد و البته پوشیدن ساعت در طی خواب ممکن است برای همه کاربران خوشایند نباشد. نمودارهای آماری خواب از طریق برنامه Fitbit قابل نمایش هستند و به وسیله آن می‌توانید برای شب بعدی خود هدف تعیین کنید.

ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 به طور مداوم وضعیت سلامت شما را تحت نظارت دارد و اگر بدن شما به آب و یا حرکات ورزشی نیاز داشت، با هشدارهای خود شما را آگاه خواهد کرد.

این اطلاعات به مدت ۷ روز در Fitbit Charge 3 ذخیره خواهند شد. حتی اگر اطلاعات تمام روزهای خود را همگام‌سازی نکرده باشید، نرم‌افزار Fitbit در اولین زمان ممکن این کار را برای شما انجام خواهد داد. به علاوه، تمام اطلاعات در حساب کاربری Fitbit ذخیره خواهد شد از این رو تعویض گوشی هوشمند و یا نصب مجدد نرم‌افزار مربوطه مشکلی ایجاد نخواهد کرد. تنها کاری که باید انجام دهید، همگام‌سازی ساعت با حساب کاربری است.

عمر باتری

نقد و بررسی ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 - تکفارس 

طبق گزارش سازندگان، باتری ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 بعد از یک شارژ کامل تا ۷ روز قادر به پاسخگویی است. در آزمایش ما معلوم شد که هنگام استفاده عمومی، هر ۲۴ ساعت تنها ۱۶ درصد از حجم باتری کم می‌شود. این بدین معناست که محصول شرکت Fitbit تا ۶ یا ۷ روز می‌تواند به کار خود ادامه دهد. شارژ کامل باتری چیزی حدود ۲ ساعت به طول می‌انجامد.

جمع بندی

طراحی  و امکانات ساعت هوشمند Fitbit Charge 3 همانطور که انتظار می‌رفت تحسین برانگیز است اما قیمت محصول در مقایسه با ویژگی‌های آن کمی ناعادلانه است. اگر به دنبال یک ساعت هوشمند کوچک می‌گردید که به راحتی بتوانید از امکانات آن استفاده کنید، Fitbit Charge 3 می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. اما به طور کلی، صفحه نمایش کوچک باعث نمی‌شود تا این محصول برتری چندانی نسبت به دیگر ساعت‌های هوشمند بازار پیدا کند. پیشنهاد می‌کنیم اگر بیش از هر چیز دیگری به دنبال امکانات نرم‌افزاری هستید، ساعت هوشمند Fitbit Versa با قیمتی تقریبا ۵۰ دلار بیش‌تر، امکانات برنامه‌ای گسترده‌تری را برایتان فراهم می‌کند.

نقاط منفینقاط مثبت
عدم پشتیبانی از GPS

عدم روشنایی دائم صفحه نمایش

دقت بالا در رهگیری فعالیت‌های بدن

دوام بالای باتری

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.