IBM از ابزار پوشیدنی برای نظارت بر سلامتی افراد پرده برداشت - تکفارس 
IBM از ابزار پوشیدنی برای نظارت بر سلامتی افراد پرده برداشت - تکفارس 

IBM از ابزار پوشیدنی برای نظارت بر سلامتی افراد پرده برداشت

پوریا اسدی
۳ دی ۱۳۹۷ - 12:00
IBM از ابزار پوشیدنی برای نظارت بر سلامتی افراد پرده برداشت - تکفارس 

با کمک تکنولوژی راه حل‌های زیادی برای نظارت بر سلامتی توسط ابزارهای جدید وجود دارد که از میان آنها می‌توان به نمونه گیری در بازدم و تشخیص نوع تایپ کردن اشاره نمود. در این میان IBM روش جدیدی را برای اضافه کردن به این لیست بوجود آورده است و بر خلاف بعضی از رویکردهای که قبلا توضیح داده شده، این روش می‌تواند به طور مداوم شما را نظارت کند. و این ابزار کار را به طریقی انجام دهد که به راحتی می‌تواند آن را در طی کارهای روزمره به کار بگیرید.

در ۲۱ دسامبر IBM از چیزی پرده برداشت که آز آن به عنوان  یک نمونه اولیه سنسور “ناخن” یاد می‌کند. این سنسور طوری طراحی شده است که خم شدن و حرکت کردن انگشتان شما را در طی روز اندازه گیری کند. این عمل ممکن است بیهوده به نظر برسد اما در عمل چنین نیست. در واقع، این سنسور به عنوان یک وسیله اندازه گیری دقیق برای تعیین میزان قدرت گرفتن اجسام در دست به کار گرفته می‌شود. این به نوبه خود می‌تواند شاخصی از شرایط پزشکی مختلف باشد. با جمع آوری این داده‌ها و استفاده از الگوریتم‌ برای تجزیه آن، تغییرات را می‌توان در طول زمان تحت نظارت قرار داد و به طور بالقوه برای هشدار دادن به پزشکان در مورد مشکلات سلامتی از آن استفاده نمود.

Ajay Royyuru، معاون تحقیقاتی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی و علوم زیستی در IBM، گفت:

این سنسور طوری طراحی شده است تا تمام حرکت افراد را در زندگی روزمره – چه در خانه و چه در بیرون  – را ضبط نماید. این یک وسیله سبک وزن، بی‌سیم و ساده است. ما تیمی‌ داریم که بر روی کوچکتر کردن دستگاه تمرکز نموده است، به طوری که آن را به اندازه‌ی تنها یک نوک انگشت برساند. [در تحقیقات] با توجه به قدرت در دست گرفتن اجسام ، بینش‌هایی را در مورد شرایط مزمن مانند اسکیزوفرنی و بیماری پارکینسون در اختیار ما قرار داده است. در مطالعه بیماری قلب و عروق، توانایی گرفتن اجسام در دست، پیش بینی کننده بهتری برای مرگ و میر نسبت به فشار خون است.

هنگامی‌ که این سنسور به یک فرد متصل می‌شود، سنسور داده‌ای را که جمع آوری نموده به ساعت هوشمند و سپس به فضای ابری منتقل می‌کند تا بتواند این اطلاعات را با الگوریتم‌های یادگیری ماشینی تجزیه و تحلیل کند.

Royyuru همچنین ادامه داد:

به عنوان مثال، داده‌ها می‌توانند به ما نشان دهد که فرد در خانه فعالیت خود را انجام می‌دهد، فعالیت‌هایی مانند نگهداری و باز اشیاء روزمره در آشپزخانه. در طول زمان، هوش مصنوعی سیستم نه تنها می‌تواند مشخص کند که چه اقداماتی انجام می‌شود، بلکه همچنین الگوهای موجود در داده‌ها را شناسایی کرده که می‌تواند بینشی در مورد کاربر ایجاد کند. [به عنوان مثال]، ما می‌توانیم ناهنجاری‌ها را در داده‌ها مشاهده کنیم که نشان می‌دهد اثر داروهای فرد در حال از بین رفتن و لرزش‌ها در حال افزایش است و یا در طول دوره‌های خاص روز قدرت گرفتن اجسام در دست تضعیف شده است. این می‌تواند به ارائه بینشی درباره پیشرفت بیماری یا وضعیت سلامتی، از قبیل افزایش  استرس کمک کند.

البته نباید انتظار نداشته باشید که این سنسور به زودی عرضه شود. این وسیله یک پروژه پژوهشی است، نه یک تکنولوژی تجاری که  IBM قصد عرضه‌ی آن را در آینده نزدیک داشته باشد. با این حال، در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که این تحقیق به محصولات تجاری IBM تبدیل شود اما این واقعیت را می‌رساند که این نوع ارزیابی ممکن است به چگونگی پزشکی در آینده اشاره داشته باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید