دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟ - تکفارس 
دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟ - تکفارس 

دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟

سید محمد معلمی
۱ دی ۱۳۹۷ - 10:00
دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟ - تکفارس 

در گذشته برای اینکه بتوانیم دکمه‌های ناوبری گوشی‌های مختلف را تغییر دهیم، مجبور بودیم اپلیکیشن‌های متعدد نصب یا دستگاه خود را روت کنیم ولی حالا به خاطر طراحی تمام صفحه، تقریباً این مشکل برطرف شده است. اما چه چیزی باعث محبوبیت سیستم دکمه‌های ناوبری گوشی یک شرکت می‌شود؟ با تکفارس همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

طبق نظرسنجی انجام شده توسط یکی از سایت‌های خبری معتبر، شرکت‌های اپل، هوآوی، سامسونگ، وان‌پلاس و گوگل توانستند رده‌های اول تا پنجم محبوب‌ترین دکمه‌های ناوبری را از آن خود کنند. جزئیات مربوط به این نظرسنجی را در ادامه می‌خوانید.

دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟ - تکفارس 

دکمه‌های ناوبری iOS اپل

آیفون ایکس اپل نه فقط به خاطر وجود ناچ در بالای صفحه نمایش خود با دیگر گوشی‌های این شرکت متفاوت بود، بلکه عوامل دیگری نیز در این زمینه دخیل بودند. این بریدگی باعث شد تا اپل بتواند سنسور مربوط به تکنولوژی Face ID را دستگاه مذکور قرار دهد و سایز نمایشگر ۵٫۸ اینچی به خوبی نمایان شود.

به غیر از بریدگی صفحه نمایش، آیفون ایکس از نسبت بدنه به تصویر فوق‌العاده‌ای نیز بهره می‌برد که به دلیل نبود دکمه هوم، نمای پرچمدار سابق اپل به زیبایی هر چه تمام‌تر خودنمایی می‌کرد. با عرضه آیفون‌های جدید در سال ۲۰۱۸، اپل بار دیگر جایی برای دکمه هوم در نظر نگرفت تا روش دیگری برای جایگزینی دکمه‌های ناوبری ابداع کند تا کاربران احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

نقاط قوت دکمه‌های ناوبری iOS اپل

  • ناوبری آسان با سرعت بالا
  • انیمیشن‌ها و جلوه‌های بصری روان

نقاط ضعف دکمه‌های ناوبری iOS اپل

  • ناتوانی در شخصی‌سازی نشانگر ناوبری
  • ناوبری سخت با توجه به صفحه نمایش بزرگ‌تر از ۶ اینچ

دکمه‌های ناوبری One سامسونگ

سامسونگ در زمینه دکمه‌های ناوبری کمی نسبت به دیگر رقبا ضعیف‌تر عمل می‌کند و دلیل آن نیز صفحه نمایش‌های اولد و برآمده می‌باشد بنابراین کاربران به راحتی نمایشگرهای صاف توانایی ناوبری ندارند. اگرچه در این سیستم کمپانی کره‌ای شیوه‌های ناوبری مانند کشیدن انگشت به سمت بالا وجود دارد و سبب باز شدن اعلانات می‌شود، ولی باز هم مهم‌ترین مشکل چنین رابط کاربری، به پایین صفحه نمایش مربوط است.

دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟ - تکفارس 

جالب است بدانید که در رابط کاربری جدید سامسونگ موسوم به One UI، توجه ویژه‌ای به دکمه‌های ناوبری شده است بنابراین در پایین‌ترین بخش نمایشگر دستگاه، سه دکمه هوم، بازگشت و نرم‌افزارهای در حال اجرا به چشم خواهند خورد که البته امکان مخفی‌سازی آنها نیز وجود دارد هرچند به عقیده برخی‌ها، چنین سیستم ناوبری نیز کمک زیادی نخواهد کرد زیرا مشکل پیشین همچنان پابرجا خواهد بود. به هر حال، با توجه به اینکه هنوز رابط کاربری One UI سامسونگ به طور رسمی عرضه نشده نمی‌توانیم در مورد آن نظر خود را مطرح نماییم ولی با توجه به توضیحات موجود مربوط به آن، به نظر نمی‌رسد شرایط دکمه‌های ناوبری در گوشی های سامسونگ تغییر کنند.

نقاط قوت دکمه‌های ناوبری One سامسونگ

  • عملکرد سریع به خاطر حضور مجازی دکمه‌ها

نقاط ضعف دکمه‌های ناوبری One سامسونگ

  • سخت بودن کشیدن انگشتان به پایین‌ترین قسمت صفحه نمایش
  • ناتوانی جهت بهره‌گیری از دکمه‌های کناری به خاطر نمایشگرهای Edge

دکمه‌های ناوبری Emotion هوآوی

دکمه‌های ناوبری موجود در هوآوی سعی می‌کنند تا با کناره‌های سری گوشی‌های میت ۲۰ همکاری نمایند. ضمن اینکه سری P20 نیز پس از دریافت EMUI 9 و اندروید P، به این جرگه خواهند پیوست. اما سؤالی که ممکن است برای برخی افراد به وجود آمده باشد این است که آیا با قرار دادن قاب در گوشی، دکمه‌های ناوبری کناری، باز هم به خوبی کار می‌کنند یا خیر؟ باید پاسخ دهیم که مطمئناً انتظارات ما را برآورده خواهند کرد به خصوص با قاب سیلیکون رسمی هوآوی میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو که همزمان با آنها به فروش می‌رسد.

دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟ - تکفارس 

در کنار اینها، هوآوی به خاطر مشخص نکردن آخرین بخش از دکمه‌های ناوبری، کسی را گیج نمی‌کند؛ اتفاقی که در گوشی‌های سامسونگ به خوبی با آن روبه‌رو شدیم و در موردش صحبت کردیم. در واقع این کمپانی چینی، همان کاری را می‌کند که اپل با گوشی‌های دارای ناچ انجام می‌دهد زیرا یک حرکت را برای رفتن به هوم و اپلیکیشن‌های در حال اجرا اختصاص داده است به طوری که باید انگشت را به سمت بالا بکشید تا به این مهم دست یابید.

نقاط قوت دکمه‌های ناوبری Emotion هوآوی

  • جای‌گیری مناسب دکمه‌ها
  • کاربری قوی و گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد
  • حالت ناوبری ساده و در عین حال جذاب

نقاط ضعف دکمه‌های ناوبری Emotion هوآوی

  • نبود شیوه ناوبری برای باز کردن اعلانات

دکمه‌های ناوبری Oxygen وان‌پلاس

با توجه به اینکه شرکت‌های چینی طی سالیان اخیر در زمینه گوشی‌های هوشمند به خوبی خود را نشان داده‌اند و از صفحه نمایش‌های بزرگی در محصولاتشان استفاده کرده‌اند، امکان نام نبردن از وان‌پلاس در این لیست امکان‌پذیر نبود.

دلیل آوردن اسم وان‌پلاس در این خبر، استفاده شرکت‌های چینی از دکمه‌های ناوبری حتی پیش از مطرح شدن آنها می‌باشد. برای مثال شیائومی در این زمینه به خوبی کار کرده است ولی به خاطر همکاری وان‌پلاس با ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی آمریکایی یعنی T-Mobile، ترجیح دادیم این کمپانی را وارد این فهرست کنیم.

دکمه‌های ناوبری کدام شرکت محبوب‌تر است؟ - تکفارس 

در گوشی وان‌پلاس ۶ تی، شما دو گزینه پیش روی خود خواهید داشت؛ یکی دکمه‌های ناوبری ساده که گوگل از آنها در گوشی پیکسل ۳ استفاده کرده بود و دیگری دکمه‌های معمولی بدون هیچ ویژگی بصری. اگر آپشن دومی را انتخاب کردید، وان‌پلاس ۶ تی در قسمت جلویی خود حداقل در زمینه ناوبری، به یک گوشی تمام صفحه نمایش تبدیل خواهد شد.

نقاط قوت دکمه‌های ناوبری Oxygen وان‌پلاس

  • گزینه‌های شخصی‌سازی متعدد
  • دکمه‌های ناوبری معمولی بدون هیچ ویژگی بصری

نقاط ضعف دکمه‌های ناوبری Oxygen وان‌پلاس

  • نبود ناوبری کناری در گوشی‌های دارای صفحه نمایش بزرگ
  • گیج‌کننده بودن روش بازگشت به خاطر شیوه ناوبری یکسان

دکمه‌های ناوبری Pixel گوگل

با توجه به کنار گذاشتن ظاهر مجازی دکمه‌های ناوبری، قرار بود این سیستم گوشی‌های پیکسل گوگل به یک نمونه موفق تبدیل شود ولی به خاطر دکمه هوم و دکمه بازگشت دایره‌ای، این عملیات با شکست همراه شد.

کشیدن انگشت به سمت بالا، اپلیکیشن‌های در حال اجرا را نشان خواهد داد. به علاوه، از زیر آنها شما می‌توانید قسمت جستجو و چند نرم‌افزار را پیدا کنید.

کارایی این سیستم در حد خودش خوب است زیرا روان بودن آن را به خوبی می‌توانیم احساس کنیم. ضمن اینکه بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت، مشکلی از بابت کشیدن انگشت به کناره‌های گوشی وجود ندارد بنابراین برای دسترسی به دکمه‌های بازگشت یا اپلیکیشن‌های در حال اجرا، فقط کافی است به قسمت پایین صفحه نمایش گوشی خود نگاهی بیندازید.

گوگل هنوز امکان شخصی‌سازی را به کاربران اعطا نکرده و یا قسمت ناوبری که سال گذشته در محصولاتش وجود داشت را دوباره در دسترس قرار نداده است بنابراین باید با همین شیوه موجود، روزگار خود را بگذرانید.

نقاط قوت دکمه‌های ناوبری Pixel گوگل

  • گرافیک آشنای دکمه بازگشت
  • نمایش جذاب‌تر اپلیکیشن‌های در حال اجرا به خاطر گزینه جستجو کردن و نرم‌افزارهای بیشتر استفاده شده

نقاط ضعف دکمه‌های ناوبری Pixel گوگل

  • جلوه‌های بصری ناقص به خاطر نبود یک گزینه مهم
  • نبود قابلیت شخصی‌سازی دکمه‌های ناوبری

با توجه به توضیحات ارائه شده، شما کدام شیوه ناوبری را در گوشی‌ها ترجیح می‌دهید؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید