هوش مصنوعی شرکت Volvo با حرکات اندامتان، ذهنتان را می‌خواند - تکفارس 
هوش مصنوعی شرکت Volvo با حرکات اندامتان، ذهنتان را می‌خواند - تکفارس 

هوش مصنوعی شرکت Volvo با حرکات اندامتان، ذهنتان را می‌خواند

امیر مریخ
۲۴ آذر ۱۳۹۷ - 17:00
هوش مصنوعی شرکت Volvo با حرکات اندامتان، ذهنتان را می‌خواند - تکفارس 

ولوو فکر می کند که سامانه‌ی هوش مصنوعی داخلی‌اش، لیادار (lidar)، می‌تواند پای خود را حتی فراتر از گلیم خود گذاشته و کارهایی بیش از تشخیص عابران پیاده را انجام دهد، آن‌ها معتقدند این هوش مصنوعی می‌تواند متوجه شود که چه اتفاقی به وقوع خواهد پیوست! در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید.

این ادعا از آنجایی شروع شد که این شرکت تصمیم به افزودن مقداری نوآوری به واحد سازنده‌ی هوش مصنوعی لیدار کردند: شریک ولوو در این پروژه، Luminar، با استفاده از طول موج غیر معمول از نور لیزر، با طول ۱،۵۵۰ نانومتر در مقایسه با با حالت معمولی آن که طولی معادل ۹۰۵ نانومتر دارد، به آن‌ها این اجازه  را می‌دهد تا بتوانند پرتو‌های لیزری با قابلیت عمق نفوذ بسیار بیشتری را تولید کنند، این افزایش عمق نفوذ در حالی است که بی‌خطری آن همچنان برای عنبیه‌ی چشم انسان تضمین شده است و متخصصین بی ضرری آن را به تایید رسانده‌‌اند. تمام این‌ها بدان معنی است که پرتو تولیدی تا مسافت ۲۵۰ متر را طی خواهد کرد، این مسافت حتی از دو برابر تکنولوژِ سابق نیز مسافت بیشتری را طی خواهد کرد. در تکنولوژی لیدار سابق به دلیل اینکه می‌توانست در طول موج ۹۰۵ نانو متری در انرژی‌های بالا به چشم انسان آسیب وارد کند دارای محدودیت انرژی بود که با تکنولوژی جدید این مشکل به طور کامل رفع شده است.

ولی اما تکنولوژی لیدار چیست و چرا در صنعت خودرو سازی کاربرد دارد؟ اگر بخواهیم به طور ساده این فن‌آوری را تعریف کنیم باید بگوییم که لیدار یک روش تشخیصی و شناسایی است که از آن با استفاده از یک پالس از نور لیزر و تابیدن آن به هدف مورد نظر و در نتیجه بازتاب آن از هدف، ما به درک کلی از ماهیت آن هدف میرسیم. اطلاعات به دست آمده از هدف تنها بستگی به نور لیزر بازتاب شده از جسم دارد که توسط حسگر‌هایی بازجذب می‌شوند، آنگاه هوش مصنوعی به کار رفته در این سیستم با بررسی طول موج و زمان بازگشت نور لیزر به یک درک سه بعدی از جسم مورد بررسی، می‌رسد.

واحد لومینار همچنین به شدت فشرده شده نیز هست، اما در عوض، در سیستم جدید از یک لیزر تک استفاده می‌شود که به طور مداوم و سریع پرتو‌های لیزر را هدفگیری و منتشر می‌کند. سازندگان Luminar دیدگاه خود را در مورد سیستم جدید این چنین بیان می‌کنند که این سیستم مانند نگاه کردن به بیرون از پشت یک حصیر است، شما در نگاه اول شاید ه درک کاملی از محیط اطراف خود نرسید اما این دستگاه با تولید میلیون‌ها نگاه کوچک در یک ثانیه به یک میدان دید، چشم گیری دست پیدا می‌کند. تمام این عملکرد که در طول یک ثانیه درون این سیستم رخ می‌دهد، یک واحد را تشکیل می‌دهد که قابلیت جای گرفتن در بدنه‌ی خودرو را فراهم کرده و به راحتی می‌تواند به یک جزء اصلی از خودرو تبدیل شود. در فن‌آوری‌های سابق این یک نکته‌ی منفی به حساب می‌آمد که این سیستم‌ها معمولا فضای زیادی را به خود اختصاص داده و همچنین از کارآمدی مطلوبی که مورد نظر سازندگان بود برخوردار نبودند.

هوش مصنوعی شرکت Volvo با حرکات اندامتان، ذهنتان را می‌خواند - تکفارس 

واحد جدید لیدار شرکت Luminar از طول موجی بالاتر از طیف‌های نور نور مرئی (طول موج ۱،۵۵۰ نانومتر) استفاده می‌کند، این درحالی است که این طول موج به هیچ وجه برای قوه‌ی بینایی انسان مضر نبوده و استفاده از این تکنولوژی در خودرو‌ها مانع و شکایتی را در پی نخواهد داشت. این سیستم لیدار می‌تواند خروجی و محدوده‌ی لیزر خود را بدون آسیب رساندن به چشم‌ها تا جایی که ممکن است افزایش دهد.

همانطور که توضیح داده شد این سیستم لیدار قابلیت آن را دارد تا بتواند اشیاء را با جزئیات بسیار زیادی شناسایی کند که در نتیجه‌ی آن این داده‌ها به یک الگوریتم جدید AI که به وسیله‌ی شرکت Volvo ساخته و توسعه‌ی یافته است، ارسال می‌شود. این سیستم هوش مصنوعی جدید نه تنها توانایی تشخیص و شناسایی و طبقه بندی اشیاء را دارد، بلکه در صورتی که اشیاء مورد بحث ما در واقع همان افراد پیاده رو باشند، این سیستم قابلیت آن را دارد تا با تشخیص مکانی افراد و بر اساس موقعیت و جنبش اندام آن‌ها، حدس بزند که در چه مسیری حرکت می‌کنند. این دست آورد جدید می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت تصمیم گیری‌های یک ماشین خودکار ایجاد کند، و در نهایت جان سواران و پیاده رو‌ها در امنیت و سلامت بیشتری خواهد بود.

در سیستم لیدار جدید، الگوریتم به نحوی نوشته شده است که سیستم لیدار با تشخیص اندام‌هایی مانند پا ،دست و بدنه‌ی افراد پیاده رو جهت حرکت و همچنین مکان حدودی آن‌ها را در چند ثانیه‌ی آینده پیشبینی خواهد کرد، در نتیجه به زبانی دیگر این سیستم به این قابلیت دست یافته است تا ذهن انسان‌ها را با اسکن اندام آن‌ها، به وضوح بخواند و از آن در جهت رانندگی بهتر برای ماشین‌های بدون راننده استفاده کند.

با این حال این سیستم هم اکنون تنها در حال توسعه است و راه زیادی تا ورود به بازارهای جهانی دارد اما در میان معیارهای اصلی موفقیت، قیمت آن همواره حرف اول را برای مصرف کنندگان و همچنین برای خود شرکت ولوو خواهد بود، با وجود این واقعیت محض که صنعت خودرو نیازمند به واحدهای لیدار است اما شرکت‌های سازنده‌ی خودرو به آن نیاز دارند که این سیستم برای تولید انبوه حداقل چند صد دلار کاهش پیدا کند، چرا که در حال کنونی این سیستم‌ها مبلغی معادل هزاران دلار خواهند داشت، که این قیمت برای متقاضیان ستفاده از این تکنولوژی مبلغی بالا و غیر قابل قبول خواهد بود. علاوه بر بحث قیمت، خودرو سازان مایل به آن‌ هستند که این سیستم را به حدی کوچک کنند تا بتواند به راحتی در خودرو‌های امروزی جا بگیرند، آن‌ها به این نیاز دارند تا سیستم لیدار به اندازه کافی کوچک باشد تا بتوانند به راحتی آن را در بدنه‌ی خوردو مخفی کنند، اما در حال حاضر این تکنولوژی همچنان در سطحی قرار دارد که باید سیستم لومنیار را به دستگاه چسباند و یا اینکه حجم بسیار زیادی را در بدنه به آن اختصاص داد که هم اکنون برای سازندگان چنین امکانی مقدور نیست. از طرفی چسباندن این قطعه‌ی بد فورم به بدنه‌ی خودرو نیز بسیار بی سلیقگی را به دنبال خواهد داشت چرا که طراحی که خودرو سازان زمان زیادی بر روی آن وقت گذاشته‌اند را به طور کامل از بین خواهد برد. روند پیشرفت سیستم لیدار در صورتی که شرکت Luminar قصد داشته باشد تا فناوری لیدار منحصر به فرد خود را به طور انبوه تولید کند، به آن نیاز خواهد داشت تا در مسیر پیشرفت تکنولوژی ‌اش نقطه ضعف‌های کنونی موجود در این سیستم را نیز رفع کند و در غیز این صورت با بازاری سرد و کم خرید در مورد این محصول مواجه خواهیم شد. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.