نجات جان یک کاربر همزمان با عرضه قابلیت نوار قلب اپل واچ - تکفارس 
نجات جان یک کاربر همزمان با عرضه قابلیت نوار قلب اپل واچ - تکفارس 

نجات جان یک کاربر همزمان با عرضه قابلیت نوار قلب اپل واچ

مصطفی اسماعیلیان
۱۹ آذر ۱۳۹۷ - 13:00
نجات جان یک کاربر همزمان با عرضه قابلیت نوار قلب اپل واچ - تکفارس 

در سال جاری شاهد عرضه محصولات زیادی از سری آیفون، مک بوک ایر و آیپد شرکت اپل بوده‌ایم اما از میان آن‌ها سری ۴ اپل واچ مهم‌ترین محصول این شرکت است.  شب گذشته اپل قابلیت نوار قلب (ECG) را برای ساعت‌های هوشمند خود فعال کرد و درست چند ساعت بعد از آن باعث نجات جان انسانی شده است. با تکفارس همراه باشید.

Edentel، یکی از کاربران وب‌سایت Reddit از تجربه امروز خود نوشت. او بعد از دریافت هشداری با عنوان بیماری فیبریلاسیون دهلیزی (به اختصار ای‌فیب) از اپل واچ خود، تصمیم گرفت به بیمارستان مراجعه کند. دکتر نیز بعد از آزمایش‌های پزشکی، پیش‌بینی اپل واچ را تأیید کرد و افزود : “این دستگاه جان تو را نجات داده است.”

خلاصه ماجرا این کاربر بدین صورت بود :

دیشب اپل واچ را بروزرسانی کردم. عجیب بود، هشدار های پی‌در‌پی از ضربان غیرعادی در آن نشان داده می‌شد. نرم‌افزار ECG را نیز اجرا کردم و نشان داد که من بیماری ای‌فیب دارم. خب اول فکرکردم که این یک باگ نرم‌افزاری است پس دوباره امتحان کردم. باز هم در صفحه نمایش ای‌فیب را نشان می‌داد. بارها و بارها این کار را تکرار کردم اما باورم نمی‌شد.

همسرم بیدار شد و تصمیم گرفتم تا قابلیت ECG را روی او نیز امتحان کنم اما ساعت به درستی کار می‌کرد و ضربان قلب را عادی نشان می‌داد. ساعت را بر روی دست دیگرم نیز تست کردم اما هنوز هم هشدار ای‌فیب دریافت می‌شد.

از این رو تصمیم گرفتم که برای آیکه مطمئن شوم نزد یک دکتر بروم. بعد از رسیدن به بیمارستان و انجام آزمایشات اولیه، دکتر به صفحه نمایش ساعت نگاه کرد و گفت: “باید تمام محصولات اپل رو بخری! این دستگاه جونتو نجات داد. دیشب در مورد این قابلیت خوندم و مطمئن بودم که پیشرفت بزرگی در پزشکی رخ میده اما انتظار نداشتم همین صبح امروز اولین نشانه رو ببینم.”

اپل واچ اولین دستگاهی است که به قابلیت ECG مجهز شده و مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا را برای کاربران فراهم آورده است. این قابلیت بدون نیاز به مراجعه به دکتر، اطلاعات حیاتی مهمی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

البته این ویژگی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای دکتر را بگیرد. در واقع ECG نمی‌تواند تمام شرایطی که یک پزشک با آن روبرو است را بررسی کند اما ابزاری بسیار کارآمد است و امیدواریم به زودی در دیگر ساعت‌های هوشمند نیز افزوده شود.

این دسته از نمونه‌ها نشان‌دهنده جنبه درست تکنولوژی هستند. بیماری ای‌فیب تقریبا در ۲ تا ۳ درصد ساکنین اروپا و آمریکای شمالی دیده شده است و بسیاری از این بیماران به‌خاطر هزینه زیاد به دکتر مراجعه نمی‌کنند.

انتظار داریم در هفته‌ها و ماه‌های آینده نمونه‌های زیادی از نجات جان افراد توسط اپل واچ را بشنویم.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد ویژگی ECG اپل واپ چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید