کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸cx را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد - تکفارس 
کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸cx را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد - تکفارس 

کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸cx را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد

میر مهدی حامی
۱۷ آذر ۱۳۹۷ - 19:58
کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸cx را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد - تکفارس 

کوالکوم در اجلاس اسنپدراگون در هاوایی از آخرین تراشه خود برای رایانه‌های ویندوز ۱۰ یعنی اسنپدراگون ۸cx رونمایی کرده است. این تراشه در واقع جانشین اسنپدراگون ۸۵۰ است، که البته کاملا با هم متفاوت هستند. برای جزئیات ببشتر در ادامه همراه تکفارس باشید.

در حالی که ۸۵۰ تنها اسنپدراگون ۸۴۵ را کمی اصلاح و بهبود بخشید و برای گوشی‌های همراه طراحی شده است، ۸cx اولین تراشه این شرکت از نوعی SoC است که به طور خاص برای رایانه‌های شخصی ویندوز ۱۰ ساخته شده است. فرآیند ساخت آن نیز بر پایه معماری ۷ نانومتری بوده و احتمالا شاهد عرضه آن در سه ماه سوم سال آینده باشیم.

این شرکت می‌گوید که در این تراشه میزان عملکرد را نسبت به اسنپدراگون ۸۵۰ دو برابر کرده است، که اگر درست باشید بسیار عالی خواهد بود و به همین دلیل است که کوالکام می گوید عملکرد ۸cx در هنگام اجرای برنامه‌های ARM با یک پردازنده Core i5 U رقابت خواهد کرد. اسنپدراگون ۸۵۰ در نمرات بنچمارک چند هسته‌ای Core i5-6300U را شکست داد و تنها در نمرات تک هسته‌ای امتیاز کمتری را کسب کرد، بنابراین می‌توان به گفته کوالکوم اعتماد کرد، اگرچه بدیهی است که ۸cx می‌بایست با نسل فعلی Core i5 8th gen مقایسه شود.

پردازنده گرافیکی Adreno 680 اسنپدراگون ۸cx قادر به مدیریت دو نمایشگر ۴K HDR بوده و پتانسیل سخت افزاری را برای پخش فیلم ۴K HDR در ۱۲۰ فریم در ثانیه خواهد داشت. هسته پردازنده‌های این چیپست Kryo 495 خواهد بود و همچنین یک مودم X24 Cat.20 LTE یکپارچه با سرعت دانلود سریع ۲ گیگابیت در ثانیه و آپلود ۳۱۶ مگابیت در ثانیه نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

کوالکام تراشه اسنپدراگون ۸cx را برای ویندوز ۱۰ معرفی کرد - تکفارس 

نسل سوم PCI-E و نسل دوم USB 3.1 برای استفاده از تعداد بیشماری لوازم جانبی پشتیبانی می‌شوند و برای ذخیره سازی نیز پشتیبانی از SSD های NVMe در نظر گرفته شده است. Hexagon 685 DSP درونی این تراشه تجربه پیشرفته دستیار صوتی برای کورتنا و الکسا را ایجاد می‌کند و موتور هوش مصنوعی نسل چهارم کوالکوم نیز در این تراشه به کار رفته است.

بلوتوث ۵٫۰ و همچنین شارژ سریع ۴+ نیز پشتیبانی می‌شوند. ۸cx بدون شک سریعترین پردازنده اسنپدراگون تا کنون است. شاهکاری در رده لپ تاپ / ۲ در ۱ که به لطف تخلیه گرما بهتر از آنچه که در هر گوشی یافت می‌شود، امکان پذیر شده است. کوالکام همچنین وعده عمره چند روزه باتری پس از هر بار شارژ برای دستگاه‌هایی که از ۸CX استفاده خواهند کرد را می‌دهد.

علاوه بر این، این تراشه اولین چیپست اسنپدراگون لقب خواهد گرفت که گواهینامه‌ای برای ویندوز ۱۰ Enterprise دریافت می‌کند که برای همکاری با شرکت‌هایی که ممکن است در پلتفرم PC فعالیت داشته باشند بسیار مهم خواهد بود.

در نهایت، اجازه دهید تا به نام این تراشه بپردازیم: حروف “cx” برای “محاسبه” و “بی‌نهایت” به کار رفته‌اند تا به نوعی اشاره به این داشته باشند که این چیپست قوی‌ترین تراشه‌ای است که کوالکوم تاکنون تولید کرده است.

نظر شما در مورد تراشه جدید اسنپدراگون چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید