پرتاب مخفیانه فضاپیمای Astra با شکست مواجه شد - تکفارس 
پرتاب مخفیانه فضاپیمای Astra با شکست مواجه شد - تکفارس 

پرتاب مخفیانه فضاپیمای Astra با شکست مواجه شد

مصطفی اسماعیلیان
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - 21:00
پرتاب مخفیانه فضاپیمای Astra با شکست مواجه شد - تکفارس 

طبق گزارش اداره هوانوردی فدرال، اواخر ماه نوامبر پرواز مخفیانه فضاپیمای کوچکی در آلاسکا با شکست مواجه شد. با تکفارس همراه باشید.

در کنفرانس فضایی-بازرگانی ایالات متحده که در تاریخ ۱۵ آذرماه حول محور ایمنی تجارت فضایی برگزار شد، دن الوِل، مدیرعامل بخش FAA به حادثه‌ای گزارش نشده از پرتاب فضاپیمایی در منطقه آلاسکا اشاره کرد.

وی گفت:

تکنولوژی ساخت راکت‌ها بسیار پیچیده است و پرتاب آن‌ها ممکن است با مشکلات زیادی روبرو شود اما به لطف رویکردی که ما در صدور مجوز شرکت‌ها داریم و اقدامات امنیتی که در پی آن برمی‌داریم، باعث شده تا هیچ‌کس از مردم آسیب نبیند.

الون ادامه داد:

در حادثه هفته گذشته آلاسکا، هر پنج موتور راکت دچار مشکل شدند اما آوارهای ناشی از انفجار فضاپیما بر روی محل پرتاب فرود آمدند و هیچ آسیب یا صدمه‌ای به مردم وارد نشد.

الون جزییات بیش‌تری از این حادثه را ارائه نداد و سوالات این کنفرانس را بدون جواب گذاشت. به هر حال، طبق مجوز FAA، قرار بود که فضاپیمای Astra Rocket 2 در تاریخ ۲۹ نوامبر از منطقه آلاسکا به خارج مدار زمین پرتاب شود. نکته عجیب این پروژه این است که در جزییات آن هیچ اطلاعاتی از محموله ارسالی و هدف از مأموریت آن درج نشده است و کاملا سری مانده است.

مجوزی که FAA به شرکت فضایی Astra اعطا کرده است، این شرکت را مجاز به پرتاب فضاپیمای Rocket 2 از مجتمع فضایی اقیانوس آرام – آلاسکا دانسته است. این مجتمع فضایی که عموما برای مقاصد تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط سازمان Astra اداره می‌شود.

پرتاب مخفیانه فضاپیمای Astra با شکست مواجه شد - تکفارس 

مجتمع فضایی اقیانوس آرام – آلاسکا

پروژه مورد نظر اولین مرحله از پرتاب فضاپیما بود و انتظار می‌رفت که راکت پیشرانه در مدار ۱۹۵ شمالی و یا کمی به سمت جنوب غربی مجتمع فضایی هدایت شود اما در مجوز FAA هیچ اشاره‌ای به ارتفاع و مقصد مورد نظر آن نشده است.

همانطور که از نام فضاپیما معلوم است، این پرتاب دومین محصول سازمان فضایی Astra بود. این شرکت مراحل اولیه پرتاب فضاپیمای خود را در تاریخ ۲۰ جولای به پایان رساند که لحظه پرتاب آن نیز در شرایط آب‌وهوایی مه‌آلود و در منطقه‌ای کاملا حفاظت شده انجام شده بود تا تمام جزییات آن به صورت محرمانه باقی بماند. سازمان FAA اعلام کرد که این پرتاب به دلایلی نامشخص به شکست منجر شد اما شرکت هوافضای آلاسکا عقیده دارد که سازمان مربوطه هیچ علاقه‌ای به افشای جزییات این پروژه نداشته و از نتیجه این پرتاب بسیار خوشنود است.

از آنجایی که سوالات بی‌پاسخ زیادی حول این حادثه باقی مانده است، شرکت Astra همچنان اصرار بر محرمانه ماندن این حادثه دارد اما طبق گفته‌های منابع FAA، به نظر می‌رسد که انفجار فضاپیما هیچ خسارتی به مجتمع فضایی آلاسکا وارد نکرده است.

همچنین شرکت Astra تاکنون هیچ اظهار نظری به شکست پروژه نداشته است اما طبق شایعات، محققان این سازمان مشغول کار بر روی نوعی فضاپیمای کوچک و سریع هستند که بتواند در مدار اطراف زمین و در ارتفاعی بالاتر از هواپیمای مرسوم پرواز کند.

با اینکه انفجار فضاپیمای Astra Rocket 2 سر و صدای زیادی به پا کرد اما مسئولین بالارده در پی آن هستند تا جزییات آن همچنان محرمانه باقی بماند.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد این خبر چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید