نقد و بررسی گوشی Razer Phone 2 - تکفارس 
نقد و بررسی گوشی Razer Phone 2 - تکفارس 

نقد و بررسی گوشی Razer Phone 2

امیر محمد مریخی
۱۶ آذر ۱۳۹۷ - 20:00
نقد و بررسی گوشی Razer Phone 2 - تکفارس 

Razer Phone 2: گوشی مخصوص گیمرها

وقتی که Razer در سال گذشته کار خود را جهت ساخت تلفن‌های همراه شروع کرد، تبدیل به یکی از اولین سازنده‌های گوشی‌های هوشمند گیمینگ شد. با این که ممکن است در ایالات متحده اینطور به نظر نرسد، اما تقاضا برای تلفن‌های گیمینگ در جهان مخصوصا در آسیا (جایی که بازی‌های سبک موبا، بسیار محبوب هستند) روز به روز افزایش پیدا می‌کند. برای این که به این درخواست‌ها پاسخ داده شود، شیائومی تلفن‌های Black Shark و Black Shark Hello را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، به دنبال آن ایسوس نیز گوشی Rog phone را با کلی لوازم جانبی روانه بازار کرد. حالا Razer برای این که از قافله جا نماند، دومین تلفن همراه گیمینگ خود یعنی Razer Phone 2 را عرضه کرده است. این تلفن بسیار شبیه به Razer Phone اصلی است اما بهبود‌های مختلفی در جای جای این آن مشاهده می‌شود. این شرکت تصمیم دارد تا تلفن‌های خود را به پرچمداران بزرگ نزدیک کند. Razer می‌خواست با صیقلی‌تر و قوی‌کردن تلفن خود، گیمرها را از پیکسل‌ها و گلکسی‌هایشان دور کند. بنابراین درست مثل Razer Phone هیچ شکی نیست که این تلفن هم در بخش گیمینگ بسیار عالی عمل خواهد کرد ولی مشکل اینجاست که هنوز برای تبدیل شدن به پرچمداری که بتواند به عنوان یک رقیب برای دیگر تلفن‌ها شناخته شود راه درازی در پیش دارد.

 

نگاه کلی

Razer Phone 2 بدون هیچ شکی یک تلفن عالی برای گیمرها است. این گوشی دارای یک صفحه نمایش روان و با کیفیت است، صدای نیرومندی دارد و توسط یک باتری قدرتمند تغذیه می‌شود. این باتری شما را بیش از پیش در بازی نگه می‌دارد. بهبودهای جزیی مثل ویژگی ضد آب و صفحه نمایش روشن‌تر نیز در این تلفن به چشم می‌خورند. البته باید بدانید که کیفیت دوربین این تلفن همچنان پایین است و طراحی آن نیز چندان ارگونومیک نیست. اگر گیمینگ اولویت اصلی شماست پس Razer Phone 2 ارزش خریدن دارد در غیر این صورت وقت خود را صرف آشنایی با گزینه‌های بهتری کنید.

سخت‌افزار

بر اساس گفته‌های خودِ Razer این نوع طراحی، بخشی از هویت برند است، اگر لپ‌تاپ‌ها و قطعات جانبی این کمپانی را دیده باشید این موضوع با عقل جور در می‌آید. اما بسیاری طرفدار این طراحی برای یک تلفن هوشمند نخواهند شد. نه فقط اینکه تلفن مثل یک تکه آجر به نظر می‌رسد بلکه لبه‌های تیز و کناره‌های صاف باعث شده‌اند نگه‌داشتن این تلفن در دست سخت و طاقت فرسا شود؛ مخصوصا برای مدت‌های طولانی.

وقتی افراد با این تلفن بازی می‌کنند، باید آن را افقی نگه‌ دارند بنابراین مجبور هستند گوشه‌های تیزش را در کف دستانشان قرار دهند. هر چند ممکن است فکر کنید که برای چند دقیقه مشکل خاصی پیش نمی‌آید اما بعد از مدتی وزن تلفن باعث می‌شود گوشه‌های تیز آن در دستتان فرو رود و زود شما را خسته کند. بنابراین ترجیح اکثر گیمرها آن است که از یک گیم‌پد استفاده کننند زیرا نگه‌داری آن راحت‌تر است.

نقد و بررسی گوشی Razer Phone 2 - تکفارس 

گفته‌‌ می‌شود که Razer Phone 2 مانند یک تلفن ارزان قیمت و کوچک نخواهد بود چرا که اندازه ۶٫۲۴*۳٫۱*۰٫۳۳ اینچی آن نسبتا بزرگ و همچون تلفن قبلی از آلومینیوم ساخته شده است، بدنه آن طراحی آینه‌ای دارد که در تلفن‌های هوشمند امروزی یک ترند به حساب می‌آید.

نقد و بررسی گوشی Razer Phone 2 - تکفارس 

یکی دیگر از تفاوت‌های Razer Phone 2 با مدل قبلی این است که لوگوی کروماتیک Razer (به عنوان یک ویژگی خاص که در برخی محصولات Razer قرار دارد) در پشت تلفن روشن می‌شود. شما در انتخاب مدل این نورها آزادی عمل زیادی دارید، این لوگو می‌تواند به شکل موجی روشن و خاموش یا به شکل رنگین کمان بین رنگ‌های مختلف جا به جا شود. ممکن است که این ویژگی کمی کودکانه به نظر برسد اما در عین حال می‌تواند به ظاهر سرد دستگاه شخصیت بدهد. جالب است بدانید که این لوگوی کروماتیک به عنوان یک هشدار هم کار می‌کند و می‌تواند رنگ اصلی یک برنامه را تقلید کند. به عنوان مثال وقتی در فیسبوک پیام دریافت می‌کنید لوگو آبی می‌شود و یا وقتی یک جیمیل جدید به دستتان می‌رسد لوگو قرمز رنگ خواهد شد. البته این رنگ‌ها ممکن است برای برنامه‌های دیگری هم استفاده شوند اما باز هم اطلاعاتی که منتقل می‌کنند از یک چراغ معمولی بیشتر است. اگر شما هشدار‌های متفاوتی دریافت کنید لوگو بین رنگ‌های آن‌ها جا به جا می‌شود.

حسگر اثر انگشت در سمت راست، درگاه USB-C در پایین، دکمه‌های کاهش و افزایش صدا و جایگاه سیمکارت در سمت چپ تلفن قرار دارند. متاسفانه این تلفن جک ۳٫۵ میلی‌متری هدست ندارد. ویژگی جدید Razer Phone 2 این است که با نمره IP67 در برابر آب مقاوم می‌باشد.

پردازنده این تلفن اسنپدراگون ۸۴۵ با قدرت ۲٫۸ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی آن Adreno 630 است. ضمن اینکه ۸ گیگابایت حافظه رم در این گوشی قرار دارد و حافظه داخلی آن ۶۴ گیگ است و از حافظه خارجی تا یک ترابایت نیز پشتیبانی می‌کند.

صدا و تصویر

روی کاغذ، صفحه نمایش Razer Phone 2 چندان با مدل قبلی فرق نمی‌کند. این تلفن همچنان یک صفحه نمایش IGZO LCD 5.72 اینچی با کیفیت QHD یعنی رزولوشن ۱۴۴۰*۲۵۶۰ دارد که با نرخ فریم ۱۲۰ هرتز به شما کیفیت تصویر شگفت‌انگیزی می‌دهد. این نرخ بازسازی تصویر بالا وقتی در منوها جا به جا می‌شوید یا بین صفحه طولانی اینترنت حرکت می‌کنید و البته در هنگام بازی به زیبایی خودش را نشان خواهد داد. Razer با کمی تغییر در صفحه نمایش کاری کرده است که رنج رنگ‌ این تلفن وسیع‌تر و روشنایی آن افزایش پیدا کند. وقتی تلفن‌ها در کنار هم در حال پخش فیلم بودند، تفاوت با مدل قبلی به راحتی قابل مشاهده بود. صفحه نمایش Razer Phone 2 با رنگ مشکی عمیق به شدت غنی‌تر به نظر می‌رسد. همچنین صفحه نمایش این مدل جدید در زیر نور آفتاب به شدت واضح‌‌تر است که این موضوع در مدل سال گذشته یک مشکل بزرگ به حساب می‌آمد.

گفته می‌شود که صفحه LCD این تلفن کمی تاریک‌تر از صفحه‌های OLED و AMOLED است اما ما بر این باوریم که این مورد چندان مهم نیست ولی اگر می‌خواهید از تلفنی با صفحه OLED به Razer Phone 2 کوچ کنید به این نکته کمی بیشتر توجه نمایید.

همانطور که قبلا گفتم، فایده صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی هنگام بازی کردن مشخص می‌شود. ما برای آزمایش، بازی‌های Vainglory  و Fortnite را در این تلفن اجرا کردیم که هر دوی آن‌ها از نظر گرافیکی بسیار سنگین هستند. با وجود جزییات زیاد، هر دو فوق‌العاده روان اجرا شدند و نرخ بازسازی بالا در بازی مثل Fortnite که محیط پویایی دارد بسیار چشم‌نواز و حیرت‌انگیز بود. درست مانند Razer Phone 2 ،Razer Phone هم دارای بلندگوی Dolby با قابلیت Atmos است و همانطور که انتظار داشتید، صدای این تلفن بلند و با کیفیت خواهد بود. اما صدای بم کمی پایین است و به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت عمیق نبود ولی با وجود این هم صدای Razer Phone 2 یکی از باکیفیت‌ترین‌ها در بین تمام تلفن‌های هوشمند دنیاست. صدای عمیق این تلفن واقعا نقش موثری در بازی‌هایی مثل Fortnite داشت؛ جایی که گیمرها می‌توانند صدای بازیکن‌هایی که از پشت به آنها نزدیک می‌شوند را به راحتی بشنوند.

نرم‌افزار

Razer Phone 2 با اندروید ۸٫۱ عرضه شد اما قرار است در اوایل سال آینده به اندروید پای ارتقا پیدا کند. البته اگر شما به دنبال آخرین و بروزترین نسخه نرم‌افزاری بودید این ممکن است کمی برایتان ناامیدکننده به نظر برسد اما خوشبختانه نیازی نیست که مدت زیادی برای عرضه این بروزرسانی صبر کنید. درست مانند Razer Phone اصلی، این تلفن هم با لانچر Nova عرضه شده است که صفحه اصلی پیش‌فرض را با یک دسکتاپ قابل شخصی‌سازی عوض می‌کند. به جز این، بقیه موارد پیش‌فرض اندروید هستند.

اگرچه Razer در این قسمت کمی هنر به خرج داده و به برخی آیکون‌های اصلی مثل ساعت، دوربین و تنظیمات کمی رنگ سبز اضافه کرده ولی چند برنامه ساخته خودش را نیز در این تلفن جای داده است؛ مانند Razer تم استور (یک برنامه برای لوگوی کرومی که درباره آن حرف زدیم) و یک برنامه جدید به نام کورتکس که یک فروشگاه برای بازی‌های موبایل است. هدف اصلی از ساخت کورتکس این است که به جای اینکه مجبور باشید مدت زیادی در گوگل‌ پلی بگردید تا بازی پیدا کنید از نهایت پتانسیل Razer Phone 2 بهره ببرید. شما می‌توانید به راحتی وارد کورتکس شوید، سپس در آنجا لیستی از بازی‌هایی را مشاهده خواهید کرد که با نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتز برای این تلفن بهینه شده‌اند. با زدن بر روی بازی مورد علاقه، مستقیما به صفحه گوگل‌ پلی آن منتقل می‌شوید. به گفته خودِ Razer، بازی‌های پیشنهادی در کورتکس به مرور زمان و بسته به اینکه چه بازی‌هایی بیشتر انجام‌ می‌دهید، تغییر می‌کنند.

کورتکس شامل دو بخش دیگر نیز می‌شود؛ یکی که شما را به قسمت بازی‌های نصب شده می‌برد، درحالی که دیگری به برنامه Game Booster متصل است، این برنامه‌ای است که کاربرهای Razer Phone با آن آشنایی دارند. این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد که نرخ فریم، رزولوشن و توان مصرفی پردازنده را برای هر بازی به طور جداگانه شخصی‌سازی کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید بازی‌هایی مثل Fortnite یا Vainglory همیشه با نهایت کیفیت اجرا شوند اما بازی مانند Pokemon Go کمتر از تلفن کار بکشد و باتری کمتری مصرف کند، می‌توانید این‌ کارها را در این برنامه انجام دهید. برای این که فرایند انجام چنین اقدامی برای شما ساده‌تر شود، این برنامه یک گزینه برای حالت صرفه جویی دارد و دیگر شما نیازی نیست جزییات آن را تغییر دهید. این آپشن، همه جزییات گرافیکی را تا حد ممکن کم می‌کند تا استهلاک تلفن کمتر و باتری نیز کمتر مصرف شود.

دوربین

یکی از بزرگترین مشکلات Razer Phone، دوربین آن بود. به همین دلیل کمپانی سازنده تلاش کرد تا این قسمت از تلفن خود را بهبود بخشد. رزولوشن همچنان همان قبلی است. ضمن اینکه دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت گوشی و یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلوی آن قرار دارد.

همچنین حسگرها و لنزهای تلفن این بار به جای سامسونگ، توسط سونی ساخته شده‌اند و نرم‌افزار آن نیز بهبود پیدا کرده است تا اشتباهات گذشته جبران شود. به عنوان مثال دوربین Razer Phone 2 در حال حاضر از فیلم‌ برداری ۴K، تشخیص چهره و مد زیبایی پشتیبانی می‌کند. هیچکدام از این موارد در دنیای تلفن‌های هوشمند جدید نیستند اما خوب است که می‌بینیم Razer مشغول رسیدن به رقبا است.

متاسفانه کیفیت دوربین Razer همچنان ضعیف است؛ مخصوصا وقتی که با پرچمداران دیگری مانند آیفون ایکس اس یا گوگل پیکسل ۳ مقایسه می‌شود. در کل عکس‌هایی که با Razer Phone 2 گرفته می‌شوند، یکنواخت و بی‌رنگ به نظر می‌رسند. رنگ سفید کمی سبز دیده‌ می‌شود و رنگ سیاه به خاکستری می‌خورد. عکس‌هایی که در نور کم گرفته شدند از بقیه بدتر بودند.

کارایی و طول عمر باتری

همانطور که قبلا گفتیم Razer Phone 2 دارای یک پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵، پردازنده گرافیکی Adreno 630 و هشت گیگ رم است. ترکیب این موارد با صفحه ۱۲۰ هرتزی برای اجرای بازی‌ها عالی است اما برای باتری اصلا خوب نیست زیرا تلفن به شدت داغ می‌شود. Razer یک سیستم خنک کننده بخاری به تلفن خود اضافه کرده است.  این یعنی همان ویژگی که آن را در لپ‌تاپ‌‌های Razer نیز مشاهده کرده‌ایم اما به نظر نمی‌آید که برای تلفن چندان کارآمد باشد. بعد از بازی کردن به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، تلفن به شدت داغ می‌شود طوری که احساس می‌کنیم باید مدتی دست از بازی برداریم تا تلفن کمی سرد شود تا بتوانیم دوباره به آن دست بزنیم.

ظرفیت باتری مشابه Razer Phone همچنان ۴۰۰۰ میلی آمپر است که با استفاده از تکنولوژی شارژ سریع باتری در عرض ۳۰ دقیقه تا ۵۰ درصد پر می‌شود. باتری به اندازه‌ای قوی هست که یک روز با استفاده معمولی دوام بیاورد ولی اگر بخواهید بازی کنید، با ۲ ساعت بازی کردن، به راحتی نیمی از ظرفیت باتری آن خالی می‌شود.

نقد و بررسی گوشی Razer Phone 2 - تکفارس 

رقبا

در حال حاضر تلفن‌های گیمینگ زیادی در بازار نیست، حداقل در بازار ایالات متحده وضعیت این‌گونه است اما می‌شود Razer Phone 2 را با Asus Rog که نزدیک‌ترین رقیبش است مقایسه کرد. بسیاری از ویژگی‌های تلفن ایسوس مانند پردازنده و دوربین، با Razer Phone 2 مشترک است اما تفاوت اصلی این دو دستگاه در این است که Asus Rog صفحه نمایشی AMOLED FHD با نرخ بازسازی ۹۰ هرتز دارد. به علاوه، Rog قابلیت‌های گیمینگ بیشتری مانند دکمه‌های حسی در گوشه‌های تلفن ارائه می‌کند. همچنین این تلفن تعداد زیادی لوازم جانبی گیمینگ نیز دارد.

رنج مدل‌های Asus Rog از ۹۰۰ دلار با حافظه ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌شود در حالی که Razer Phone 2 از ۸۰۰ دلار با ۶۴ گیگابایت است.

همچنین ما پرچمداران دیگر اندرویدی را مانند گوگل پیکسل ۳ و گلکسی اس ۹ نیز داریم که هر دو به ترتیب حدود ۸۰۰ و ۷۰۰ دلار قیمت دارند. درحالی که هیچ‌کدام از آن‌ها صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی ندارند اما صفحه‌های OLED آن‌ها روشن‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. با این وجود، انتخاب یک گوشی به سلیقه بستگی دارد اما کاربران طراحی خمیده پرچمداران دیگر شرکت‌ها را از طراحی آجری Razer بیشتر می‌پسندند. همچنین دوربین‌ این دو گوشی بسیار بهتر از Razer Phone 2 است.

نتیجه گیری

بدون هیچ شکی Razer Phone 2 یک تلفن گیمینگ عالی است به طوری که با نرخ فریم ۱۲۰ هرتز، صفحه نمایش زیبا، بلندگوهای شگفت‌انگیز و پردازنده‌ قوی، بازی کردن با این تلفن یک تجربه فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود. همچنین بهبودهای جزیی مانند ضد آب بودن و لوگو کروماتیک هم بسیار جالب هستند. اما اگر گیمر نیستید یا گیمینگ جزو اولویت‌های شما نیست، Razer Phone 2 بدرد شما نمی‌خورد زیرا کیفیت دوربین آن چندان خوب نیست و طراحی آجری با سلیقه همه جور در نمی‌آید. ولی اگر شما کسی هستید که بازی کردن را در اولویت اول خود قرار می‌دهید پس Razer Phone 2 یک گزینه عالی برای خرید است.

شما کاربران تک‌فارس در مورد Razer Phone 2 چه فکری می‌کنید؟ نظر خود را در قسمت “ارسال دیدگاه” با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید