شش قابلیت در گوشی‌های هوشمند که به آنها نیازی پیدا نخواهید کرد - تکفارس 
شش قابلیت در گوشی‌های هوشمند که به آنها نیازی پیدا نخواهید کرد - تکفارس 

شش قابلیت در گوشی‌های هوشمند که به آنها نیازی پیدا نخواهید کرد

امیر مریخ
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - 18:30
شش قابلیت در گوشی‌های هوشمند که به آنها نیازی پیدا نخواهید کرد - تکفارس 

خب بیایید فرض کنیم که شما به تازگی یک گوشی هوشمند جدید برای خود خریده‌اید و در یک چشم بر هم زدن قبل از اینکه آن دستگاه تیره بخت به خود بیاید، شما تمام برنامه‌ها و خدمات مورد علاقه‌تان را بر روی آن نصب کردید. اما آیا در نهایت شما مطمئن هستید که دستگاه‌تان را به درستی پیکربندی کرده‌اید؟ و یا اینکه هرچیزی که هم اکنون بر روی گوشی شما نصب شده است و در حال اجراست کاربرد متناسب با نیاز‌های شما را دارد یا خیر؟ بیایید با همدیگر به این مقاله نگاهی بیاندازیم و کاربری‌هایی از گوشی‌تان که شاید آنقدر‌ها هم مورد نیاز نباشند را شناخته و هر چه زود‌تر از دست‌شان خلاص شویم!

پیش از این که این مقاله را به طور رسمی شروع کنیم باید این نکته را ذکر کنیم که آیتم‌های نام برده شده در این مقاله نباید به طور کامل و همواره به عنوان یک ابزار بی‌مصرف در نظر گرفته شوند. ضمن اینکه این مطلب یک وحی منزل نیست بنابراین افراد معدودی با توجه به کاربری‌های خود این برنامه‌ها را نگه خواهند داشت؛ به هر حال بسته به عادات و ترجیحات، شما می‌توانید انتخاب کنید که این ویژگی‌ها را غیرفعال نمایید یا خیر. از هرچه که بگذریم، این یکی از زیبایی‌های سیستم عامل اندروید است: انتخاب با خودِ شماست. پس با تک‌فارس همراه باشید.

[divider][/divider]

بهینه‌سازی و روان بودن

همه ما گوشی هوشمندی مطلوب مورد نظرمان خواهد بود که  فوق‌العاده سریع باشد و بدون وقفه برنامه‌های کاربردیمان را اجرا کند و عمر باتری حداکثری را به ما ارائه دهد. بعضی از شما در صورتی که یک گوشی هوشمند قدرتمند و گران قیمت داشته باشید، نسبت به دیگران اوضاع بهتری را تجربه خواهید کرد. در هر دو مورد، توصیه شده است که چند مرحله ساده را برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات اساسی دنبال کرده و انجام دهید.

۱) روشنایی خودکار و ویژگی‌های دیگری که بر عمر باتری تاثیر می گذارد:

بسیاری از تولیدکنندگان، سیستم روشنایی خودکار یا «انطباقی» را در گوشی هوشمندشان به کاربران ارائه می‌دهند. گوشی هوشمند سطح نور محیط را تشخیص می‌دهد و صفحه نمایش آن را با محیط موردنظر سازگار می‌کند تا خواندن و استفاده‌ی کاربر از صفحه‌ی نمایش راحت‌تر شده و نور زیاد محیط مانع از مشاهده‌ی نمایشگر نباشد. با وجود اینکه این سیستم یک ایده قابل ستایش است اما باید اقرار کنیم که در اغلب موقعیت‌ها ناامیدکننده ظاهر شده زیرا ممکن است شما در یک محیط بسیار تاریک حضور داشته باشید که حتی کمترین حد روشنایی صفحه‌ هم برای شما می‌تواند بالاتر از میزان موردنیازتان باشد. روشنایی به معنای انرژی است و این روشنایی بیش از حد، حجم زیادی از ذخیره‌ی انرژی باتری گوشی‌تان را مصرف خواهد کرد و در نهایت این باتری دستگاه خواهد بود که باید هزینه‌ی این بی‌تدبیری سازندگان را بدهد. به طور خلاصه، در این حوزه باید به شما پیشنهاد دهیم که بهتر است تا روشنایی اتوماتیک را خاموش و خودتان آن را به طور دستی تنظیم کنید. چرا که به طور دستی شما به حدی از روشنایی کم صفحه‌ی نمایش دست پیدا خواهید کرد که در حالت اتوماتیک هیچ‌گاه برای شما قابل دسترسی نخواهد بود.

صفحه نمایش عنصری است که بیشتر از سایر قسمت‌ها بر روی بخش اتوماتیک و خودمختار گوشی‌های هوشمند تاثیر می‌گذارد بنابراین از دست دادن یک نکته‌ی ریز در این حوزه باعث می‌شود تا آسیب زیادی به بهینه‌سازی کلی گوشی‌تان برسد. شما با نگاهی به گزینه‌های صفحه نمایش خود می‌توانید مواردی که به آن‌ها نیاز ندارید را غیرفعال کرده و در مصرف باتری به میزان زیادی صرفه جویی کنید و در نهایت طول عمر موبایل را افزایش دهید. البته باید این مطلب را نیز خاطر نشان کنیم که این نکات به استفاده و عادات شما بستگی دارد اما در اغلب موارد به عنوان مثال به نظر بی‌فایده می‌رسد که صفحه‌ی نمایشتان را بیش از یک دقیقه روشن نگه دارید.

شش قابلیت در گوشی‌های هوشمند که به آنها نیازی پیدا نخواهید کرد - تکفارس 

۲) اپلیکیشن‌های Bloatware بی‌مصرف و آزار دهنده‌ را شناسایی و غیر فعال کنید

پیش از هر چیزی بگذارید معنای Bloatware را برای آن دسته از افرادی که اطلاعی از این کلمه ندارند توضیح دهیم، Bloatware به دسته اپلیکیشن‌هایی گفته می‌شود که توسط سازند‌ه‌ی گوشی هوشمند به طور پیش‌فرض در آن قرار گرفته‌اند و معمولا حجم زیادی از حافظه‌ی گوشی‌تان را به خود اختصاص داده و تنها مایه زحمت کاربر می‌شوند.

گوشی هوشمند احتمالا حاوی حداقل یک برنامه است که شما از آن استفاده‌ نمی‌کنید یا اصلا علاقه‌ای به آن ندارید و اپلیکیشن‌های مشابهی را یافته‌اید که با کاربری مشابه امکانات بهتری را به شما ارائه می‌دهند. ممکن است که این اپلیکیشن مورد بحث ما مربوط به خانواده‌ای از سرویس‌های Google (به عنوان مثال Duo)، یک برنامه از پیش نصب شده توسط اپراتور، یک برنامه‌ی مزاحم از سازنده یا یک برنامه حمایت شده از شرکت سازنده‌ی گوشی شما باشد. این برنامه‌ها نه تنها فضا را اشغال می‌کنند، بلکه ممکن است در پس زمینه همواره در حال اجرا باشند. در بسیاری از موارد، آن‌ها را می‌توان به راحتی حذف کرد پس بهتر است هر چه زودتر این اپلیکیشن‌ها را شناسایی کرده و در صورت امکان آن‌ها را حذف کنید و حتی در صورتی که آن‌ها غیرقابل حذف از روی گوشی‌تان باشند نیز می‌توانید دسترسی آن‌ها را در مواردی قطع کنید تا نگران در حال اجرا بودن‌شان در پس‌زمینه نباشید.

بگذارید این نکته را یک بار و برای همیشه بگوییم: به عنوان یک قاعده، برنامه‌های Google را نمی‌توان حذف کرد (حداقل این کار بدون هک کردن گوشی‌تان غیر ممکن است). ضمن اینکه برخی از برنامه‌های نصب شده توسط سازندگان را هم نمی‌توان به این راحتی‌ها از بین برد. خب در این حالت چه کار کنیم؟ شما می‌توانید آن‌ها را به سادگی غیرفعال نمایید. فواید این کار از این قرار بود که نه تنها آن‌ها فضای کمتری را در سیستم شما خواهند گرفت بلکه دیگر شما را برای بازکردن و اجرا بی‌فایده‌شان، تحریک نخواهند کرد. برای انجام این کار، به تنظیمات گوشی‌تان بروید، لیست برنامه‌ها را پیدا کرده و نام این دسته از اپلیکیشن‌ها را جستجو نمایید تا آن‌ها را پیدا کرده و دسترسی‌تان را از انرژی با ارزش گوشی‌تان برای همیشه ساقط کنید!

۳) انیمیشن‌ها و نقل‌وانتقالات

اگر گوشی هوشمند شما بسیار قدرتمند نیست، می توانید سعی کنید آن را با جزییات گرافیکی پایین اما روان‌تر از همیشه اجرا کنید. یک ترفند کوچک وجود دارد که می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند تا به طور روزانه انرژی قابل توجهی را ذخیره سازی نمایید و از هدر رفتن انرژی باتری جلوگیری کنید و آن کار غیرفعال کردن نقل‌وانتقالات و انیمیشن‌های بی‌مورد است. برای این که بخواهیم این مسئله را به صورت باز شده‌تر برای شما توضیح دهیم، باید بگوییم که این انیمیشن‌ها مربوط به زمانی می‌شود که شما از یک صفحه‌ یا اپلیکیشن به صفحه یا اپلیکیشن دیگر سوویچ می‌کنید. این دسته از انیمیشن‌ها اگرچه زیبایی نمایشی و جذابیتی به گوشی شما می‌دهند اما زیبایی آن‌ها مسئله‌ی ضروری نیست و اگر آن‌ها را غیرفعال کنید، جابه‌جایی و نقل‌وانتقالات بین بخش‌های مختلف گوشی‌تان سریع‌تر و روان‌تر از همیشه خواهد شد.

همه‌ی چیزی که برای غیر فعال کردن این انیمیشن‌ها باید انجام دهید این است که گزینه‌های توسعه دهنده (developer options) را فعال کنید. هنگامی که این کار را انجام می‌دهید، منوی گزینه‌های برنامه‌نویس و «مقیاس انیمیشن پنجره»، «مقیاس انیمیشن متحرک» و «مقیاس مدت زمان انیمیشن» را خواهید یافت (به ترتیب ‘Window animation scale’و ‘Transition animation scale’ و ‘Animation duration scale’). هنگامی که این کار را انجام دادید، بعد از این تنها کافیست مقدار مشخص شده را به مقدار دلخواه ( به عنوان مثال مقدار ۰٫۵ کافی است) کاهش داده و یا این انیمیشن‌ها را به طور کامل غیرفعال کنید.

شش قابلیت در گوشی‌های هوشمند که به آنها نیازی پیدا نخواهید کرد - تکفارس 

تجربه‌ی کاربر

تجربه شما از کار کردن با گوشی هوشمند بستگی به عناصر بسیاری دارد که برخی از آن‌ها کاملا ذهنی هستند. بعضی چیزها می‌توانند موارد موردعلاقه‌ی موجود در گوشی‌تان باشند که به صورت روزانه نیاز دارید تا آن‌ها را چک کنید. این بخش از مقاله مختص این قسمت از اپلیکیشن‌ها و موارد موجود در گوشی هوشمندتان می‌باشد.

۴) ارتعاشات و صداها

لرزش و صداهای گنجانده شده در گوشی‌های هوشمند به این صورت در نظر گرفته شده‌اند تا بتوانند تقلید از عملکرد یک دکمه فیزیکی را ارائه بدهند اما در عمل آن‌ها معمولا بسیار تحریک‌کننده‌تر از دکمه‌های فیزیکی ظاهر می‌شوند و حتی شاید بدتر از آن. آن‌ها خودمختاری و بخش اتوماتیک دستگاه را تحت تأثیر خود قرار خواهند داد. به همین دلیل است که باید از خودتان بپرسید آیا این ویژگی واقعا برای شما کاربرد یا خیر. اگر جواب آن سوال پاسخ مثبتی نیست پس باید به فکر غیرفعال کردن این صداها و لرزش‌ها باشید تا با یک تیر دو نشان زده باشید؛ یعنی هم مصرف باتری گوشی‌تان را بهینه کرده و هم اعتیاد آور بودن این صدا‌ها و لرزش‌ها و در نتیجه آن اعتیادآور بودن اپلیکیشن‌هایی که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند را کاهش دهید.

به منظور غیرفعال کردن صداها و ارتعاشات موجود در گوشی هوشمندتان باید به آدرس تنظیمات> صدا و اعلان (Settings > Sound & notifications) بروید. هنگامی که شما در این منو هستید، می‌توانید همه چیز را غیرفعال کنید: صداهای صفحه شماره‌گیری، صداهای قفل صفحه، صداهای شارژ، صداهای لمسی، و همچنین انواع بخش‌هایی که باعث ایجاد لرزش در گوشی شما می‌شود از جمله لرزش در لمس و غیره. لطفا به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر گوشی هوشمند با استفاده از یک فرد مسن که دارای قوه‌ی لامسه‌ی قوی و حساسی نیست، توصیه می‌شود که لرزش را روشن نگه دارید تا فرد استفاده کننده بتواند صفحه را بهتر احساس کند.

حریم خصوصی و محرمانه بودن

حریم خصوصی کاربران امروزه در دنیای فناوری، سرفصل‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است. پرونده کمبریج آنالیتیکا فیسبوک که برای مدت‌های طولانی در طی سال جاری به سر خط اصلی خبرگزاری‌های مربوطه تبدیل شده بود و پرونده‌ای سیاه برای این شرکت به حساب می‌آید تنها بخشی از این جنجال است که حول سطح امنیتی شبکه‌های مجازی تبدیل شده است. (با توجه به انتقاد از مدل کسب و کار این شرکت و قرار گرفتن اطلاعات کاربران در معرض عموم به دلیل برخی از شیوه‌های‌ نادرست به کار رفته در سطح فیسبوک پرونده‌ی کمبریج به وجود آمد و برای مدت‌ها مدیران این شبکه اجتماعی را به دادگاه‌های بین‌المللی کشاند). همچنین دیگر نام‌های بزرگ در فنآوری به سرعت و در پی اتفاقات پیش آمده برای فیسبوک با ارائه شرایط واضح‌تر برای حریم خصوصی کاربران، تصمیم به تغییر در روش‌های خود گرفتند. به این ترتیب ما دو روش پایانی را به این بخش اختصاص داده‌ایم و به عنوان اولین گام شما نیاز به این دارید که:

۵) فیسبوک را از گوشی هوشمندتان پاک کنید! به طور کامل!

برنامه فیسبوک به صورت از پیش نصب شده بر روی بسیاری از تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شود اما این را می‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که این عمل یک جاسوسی به تمام معنا از اطلاعات شخصی و منابع موجود در گوشی‌های هوشمند است (این قضیه در مورد داده‌های شخصی شما حتمی است و در این زمینه حتی داده‌های تلفن همراه نیز در خطر خواهد بود.). همچنین این نکته را باید مجددا اضافه کنیم که حذف این شبکه‌ی اجتماعی باعث سرعت بخشیدن به گوشی هوشمند شما و بهبود عملکرد دستگاه‌تان خواهد شد. در این زمینه پژوهشگران حتی پیشنهاد می‌کنند که اجتناب از رسانه‌های اجتماعی به شما احساس شادی بیشتر و همچنین احساس تنهایی کمتری را هدیه می‌دهد. (با این وجود مقالاتی هم در مخالفت با این نظر وجود دارد پس از این بعد به عنوان نمی‌توان به این موضوع به عنوان یک مقوله اجباری نگاه کرد.)

حتی اگر می‌خواهید از فیسبوک در گوشی هوشمند خود استفاده کنید، روش‌های کارآمدتری برای دسترسی به این شبکه‌ی اجتماعی نسبت به برنامه رسمی آن شما وجود دارد و شما با یک جستجوی ساده می‌توانید به این راه‌های ثانویه دسترسی پیدا کنید.

شش قابلیت در گوشی‌های هوشمند که به آنها نیازی پیدا نخواهید کرد - تکفارس 

۶) شخصی سازی برای تبلیغات

مطمئنا Google از اطلاعات خصوصی شما برای شناخت بهتر کاربران بهره می‌برد که این به آن‌ها کمک می‌کند تا با تبلیغات بیشتر و بهتری به استقبال شما بیایند! با قبول گوگل در تلفن خود، قوانین بازی را با دستان خود قبول کرده‌اید و هم اکنون شما به یک بازی بدون بازگشت پا خواهید گذاشت. گوگل از طریق سرویس‌های مختلف و برنامه‌های شما اطلاعاتی در موردتان به دست خواهد آورد. شما نمی‌توانید کار زیادی در این زمینه از پیش ببرید و تغییری به نفع خود به وجود بیاورید (مگر اینکه Google و تمام اپلیکیشن‌های تحت پشتیبانی‌اش را به طور کامل تحریم کنید)، اما حداقل می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا برنامه‌ها می‌توانند از شناسه تبلیغ (ad ID) شما استفاده کنند یا نه. اگر تصمیم به غیرفعال کردن این گزینه دارید، Google قادر به ارائه تبلیغات مورد نظر و مطابق سلایق‌تان به شما نخواهد بود. (اما با این حال همچنان آن‌ها به فرستان تبلیغ به شما ادامه خواهند داد و از این زاویه ذره‌ای کوتاه نخواهند آمد.)

برای انجام این کار (استفاده نکردن گوگل از شناسه‌ی تبلیغی مربوط به شما)، به سادگی به تنظیمات بروید و در منوی گوگل جستجو کنید. سپس بخش “آگهی” (Ads) را پیدا خواهید کرد و در آنجا می‌توانید تنظیم کنید که کدام برنامه‌ها ممکن است از شناسه تبلیغ شما برای ایجاد پروفایل‌های تبلیغاتی استفاده و آگهی‌های سفارشی را اجرا کنند. البته، اگر می‌خواهید آگهی‌های هدفمند را ببینید، بهتر است این گزینه را به صورت فعال شده نگه دارید، اما در صورتی که می‌خواهید نام کاربری تبلیغاتی شما برای گوگل به نمایش درنیاید، می‌توانید این گزینه را غیرفعال کنید.

آیا ویژگی‌های نامبرده شده در طی این مقاله را هنگام تهیه‌ی یک گوشی هوشمند جدید غیرفعال می‌کنید؟ با کدام یک از پیشنهادات ما موافق یا کدام یک از آن‌ها را برای خود نا مناسب می‌دانید؟ در بخش نظرات، اطلاعات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.