۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود - تکفارس 
۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود - تکفارس 

۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود

مصطفی اسماعیلیان
۱۲ آذر ۱۳۹۷ - 14:00
۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود - تکفارس 

فرقی نمی‌کند از چه مدل گوشی هوشمندی استفاده می‌کنیم چرا که همیشه کبود حافظه داخلی مشکل‌ساز است.به خصوص وقتی بروزرسانی‌های پلی‌استور، داده‌های نقشه‌های آفلاین، بازی‌های سنگین، عکس‌ها و آلبوم‌های موسیقی‌ همگی در حافظه‌ی گوشی هوشمند ذخیره شده باشند، فضای زیادی اشغال خواهد شد. خیلی از کاربران هستند که هر چند وقت یک‌بار این مشکل گریبان‌گیرشان می‌شود. مقاله زیر کمک می‌کند تا یک‌بار برای همیشه این‌گونه مسائل را حل کنیم. با تکفارس همراه ما باشید.

کمبود حافظه داخلی علاوه بر کاهش سرعت عملکرد گوشی هوشمند، از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و ضبط تصاویر نیز جلوگیری می‌کند. راه‌کار‌های زیر سه نمونه از بهترین روش‌های مدیریت حافظه گوشی هوشمند هستند:

خانه‌تکانی حافظه داخلی

عموما حافظه داخلی گوشی‌ هوشمند برای ذخیره سه چیز استفاده می‌شود:

  • داده‌های برنامه‌ها
  • حافظه مخفی (Cache) مخفی سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها
  • اطلاعات کاربر (عکس، موسیقی، ویدیو و …)

خوش‌بختانه می‌توانیم همه این سه مورد را کنترل کنیم. فقط کافیست کمی وقت بگذارید و برنامه‌ها، حافظه‌ی مخفی بدون استفاده و فایل‌های غیرضروری را پاک کنید. یا در عوض می‌توانید از یک برنامه مدیریت حافظه بهره ببرید تا این کار را برای شما انجام دهد.

۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود - تکفارس 

برنامه SD Maid تمام فرآیند پاک‌سازی حافظه را به صورت خودکار انجام می‌دهد و ES File Explorer نیز فایل‌های سیستمی گوشی هوشمند شما را زیر‌ و رو کرده و فایل‌های باقی‌مانده در هنگام حذف یک برنامه را از حافظه‌ دستگاه پاک می‌کند.

برای دانلود این دو برنامه از لینک‌های زیر استفاده کنید:

دانلود برنامه SD Maid از فروشگاه گوگل‌پلی

دانلود برنامه ES File Explorer از فروشگاه گوگل‌پلی

کمبود حافظه گوشی هوشمند بسیار آزاردهنده است، از این رو امکان دارد به فکر پاک‌کردن فایل‌های حجیمی نظیر عکس و فیلم‌های شخصی خود بیفتید اما از طرفی نیز دوست ندارید آن‌ها را از دست بدهید.

در این مورد می‌توانید آن‌ها را با چند کلیک ساده به مکان امنی مثل کامپیوتر یا هارد ذخیره‌ساز خود منتقل کنید.

برای این کار گوشی هوشمند خود را با یک کابل USB به کامپیوتر متصل کرده و قفل صفحه‌نمایش گوشی را باز کنید.

سپس پوشه و فایل‌هایی که به آنها نیاز ندارید را به کامپیوتر منتقل کنید. همه پوشه‌ها را یکی پس از دیگری بررسی نمایید. اگر از پیام‌رسان‌های تلگرام، بله و یا واتس‌آپ استفاده می‌کنید، ممکن است پوشه‌هایی پر از عکس‌ها و فایل‌های بلااستفاده داشته باشند، پس نگاهی هم به این بخش‌ها بیاندازید.

بعضی از گونه‌های اندروید مانند رابط‌ کاربری هوآوی از سیستم مدیریت حافظه برخوردار هستند که پاک‌سازی فایل‌های اضافی را برای شما بسیار راحت‌تر می‌کند.

۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود - تکفارس 

 

رسیدگی به حافظه microSD

با وجود تلاش‌های بسیار گوگل در محدود‌ کردن استفاده از microSD، این حافظه قابل ارتقاء مثل همیشه نزد کاربران گوشی‌های هوشمند محبوب است. حتی اگر گوشی هوشمند شما از microSD پشتیبانی نمی‌کند، باز هم می‌توانید از آن برای ذخیره اطلاعات خود استفاده کنید.

۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود - تکفارس 

استفاده از حافظه microSD برای افزایش فضای ذخیره‌ساز همیشه ایده‌آل نیست اما کمک می‌کند تا مقدار محدود حافظه گوشی هوشمند خود را خالی‌تر از همیشه نگه دارید. پس اگر گوشی هوشمندتان از microSD پشتیبانی می‌کند، می‌توانید عکس‌ها، موسیقی و فایل‌های حجیم خود را در آن ذخیره کنید تا بدین صورت حافظه داخلی تنها برای برنامه‌های ضروری مورد استفاده قرار گیرد.

اما اگر گوشی هوشمند از microSD پشتیبانی نمی‌کرد، از یک کابل USB OTG و مبدل microSD کمک بگیرید.

همچنین می‌توانید تعدادی از برنامه‌ها را به حافظه خارجی دستگاه منتقل کنید. البته این کار ممکن است مشکلاتی را در همگام‌سازی برنامه‌ها با سیستم اندروید به همراه داشته باشد. اگر نظر ما را می‌خواهید، بهترین و امن‌ترین کار، انتقال فایل‌های حجیم نظیر عکس‌ها، ویدیو‌ها و موسیقی‌ها است. همین اقدام به تنهایی باعث آزاد شدن مقدار زیادی از فضای ذخیره‌ساز خواهد شد.

 

استفاده از حافظه داخلی ابری

اگر عکس‌ها و موسیقی‌های شما بیش‌ترین حافظه را اشغال می‌کنند، چرا آن‌ها را به حافظه ابری منتقل نمی‌کنید؟ برنامه Google Photos که معمولا به‌طور پیش‌فرض در گوشی هوشمندتان وجود دارد، فضای ذخیره‌ساز نامحدود و کاملا رایگانی را در اختیار کاربران قرار داده است. البته حداکثر کیفیت عکس‌‌ها باید ۱۶ مگاپیکسل باشد. همچنین امکان ذخیره رایگان ویدیوهای ۱۰۸۰p نیز فراهم شده است.

اگر هم میانه خوبی با گوگل ندارید، مشکلی نیست. حافظه‌های ابری دیگری نیز برای ذخیره اطلاعات وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. Google Photos تنها یکی از این سرویس هاست.

دانلود برنامه Google Photos از فروشگاه گوگل‌پلی

۳ ترفند ساده برای اینکه هیچ‌وقت حافظه داخلی گوشی پر نشود - تکفارس 

برنامه Google Play Music یکی دیگر از برنامه‌های مفیدی است که به کمک شما می‌آید. این برنامه امکان ذخیره آنلاین قطعه‌های موسیقی را برای کاربران فراهم آورده است، البته نمی‌توان موسیقی‌های خارج از سرویس گوگل را در آن ذخیره کرد. بعد از آپلود، هر موقع که خواستید می‌توانید با استفاده از برنامه‌های Spotify، SoundCloud و یا iHeartRadio به صورت آنلاین به آن‌ها گوش دهید. در نظر داشته باشید که پخش موسیقی از این سرویس‌ها نیازمند اینترنت است و حجم زیادی مصرف خواهد شد.

اگر برای آزاد‌سازی فضای ذخیره‌ساز در نظر دارید تا موسیقی‌های خود را به سرویس Google Play Music آپلود کنید، نیازمند یک برنامه همراه در گوشی هوشمند و یا یک افزونه مرورگر کروم در کامپیوتر خود هستید. فرآیند و دستورالعمل‌های ارسال موسیقی به سرویس Play Music در قسمت Add Music نرم‌افزار توضیح داده شده است. هر کاربر قادر به ارسال ۵۰ هزار قطعه موسیقی به سرویس موسیقی گوگل است. همچنین با ابزار pin می‌توانید کاملا آفلاین به موسیقی‌های منتخب خود گوش دهید.

دانلود برنامه Google Play Music از فروشگاه گوگل‌پلی

نتیجه

با چند تکنیک ساده نظیر استفاده از حافظه ابری، microSD و یا پاک‌سازی حافظه داخلی می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دیگر با مشکل کمبود حافظه مواجه نمی‌شوید. اگر سرویس ابری جواب‌گوی کار شما نیست، برنامه‌های اضافی دستگاه را پاک کنید و یا فایل‌های حجیم شخصی را به کامپیوتر و یا microSD انتقال دهید.

اگر هم برای پاک‌سازی حافظه به کمک بیش‌تری نیاز داشتید و یا راه‌حل دیگری برای رفع این مشکل می‌شناسید، آن را در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.