کشف آب در صورت فلکی پگاسوس - تکفارس 
کشف آب در صورت فلکی پگاسوس - تکفارس 

کشف آب در صورت فلکی پگاسوس

پوریا اسدی
۵ آذر ۱۳۹۷ - 14:00
کشف آب در صورت فلکی پگاسوس - تکفارس 

ستاره شناسان از رصدخانه Keck در Maunakea ‌هاوایی در یک سیاره‌ی نزدیک زمین به نام HR 8799 c آب یافتند. HR 8799 c تنها ۱۷۹ سال نوری از زمین فاصله دارد که یک همسایه نسبتا نزدیک به ما به حساب می‌آید.

HR 8799 c یک سیاره‌ی بزرگ است که هفت برابر عظیم‌تر از مشتری بوده و هر ۲۰۰ سال یک بار به دور ستاره خود می‌‌چرخد. این سیاره اولین بار در سال ۲۰۰۸ کشف شد، زمانی که ستاره شناسان درحال بررسی ستاره‌ای بودند که این سیاره به دور آن می‌ چرخد. علاوه بر HR 8799 c، سیارات دیگری نیز در اطراف ستاره در حرکت هستند که به نام HR 8799 b، d و e نیز شناخته می‌ شوند. ستاره‌ی HR 8799 در صورت فلکی پگاسوس قرار داشته و بیش از ۳۰ میلیون سال سن دارد و ستاره‌ای بزرگ به حساب می‌آید که دارای ویژگی غیر معمول عدم وجود فلزات در جو بالای آن است.
کشف آب در جو HR 8799 c با استفاده از دو فناوری تلسکوپ ویژه از رصدخانه Keck عملی شده است. فناوری اول اپتیک تطبیقی است که یک روش کاهش تاری تصاویر بوده که توسط جو زمی‌ن ایجاد شده است، به طوری که تلسکوپ‌ها می‌ توانند با دقت بیشتر به فضا نگاه کنند. در مرحله دوم، یک طیف سنج به نام Spectrograph Echelle Cryogenic Near-Infrared (NIRSPEC) از نور مادون قرمز برای تشخیص مواد شیمیایی موجود در سیاره با کمک چگونگی شکست نور در داخل جو، استفاده می‌کند.

یکی از دلایلی که پیدا کردن آب در چنین سیاره خبر بزرگی به حساب می‌آید این است که سیاره می‌ تواند به طور بالقوه از میزبان حیات باشد. اکثر سیارات یا خیلی سرد هستند و یا خیلی داغ به طوری که آب نمی‌تواند روی سطح آنها مایع باشد علت این امر نزدیکی یا دوری بسیار از ستاره است که به دور آن می‌گردد. بنابراین ستاره شناسان سیارات را در ناحیه Goldilocks جستجو می‌‌کنند که نه بسیار نزدیک و نه بسیار دور از ستاره‌ی خود هستند و برای وجود آب مایع در سطح سیاره مناسب هستند.

هدف از مشاهدات Keck این است که مواد شیمیایی را در اتمسفر سیاره‌هایی که در منطقه Goldilocks Zone ستاره قرار دارند، شناسایی کنند که نشان دهنده حضور مواد برای ایجاد حیات مانند آب، اکسیژن و متان هستند. تیم تحقیقاتی پس از موفقیت آنها با شناسایی HR 8799 c، قصد دارند تا سیارات بیشتری را با استفاده از تلسکوپ  Thirty Meter که باید تا سال ۲۰۲۰ تکمی‌ل شود، ردیابی کنند.

یافته‌های این پژوهش در مجله‌ی  The Astronomical Journal منتشر شده است.
به نظر شما دانشمندان موفق به یافتن سیاره‌ای مانند زمین موفق خواهند شد؟ لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.