با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 
با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید

میر مهدی حامی
۶ آذر ۱۳۹۷ - 21:30
با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

هوش مصنوعی در حال پیدا کردن راه خود در تمام ابعاد زندگی روزمره ماست و گوشی‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع این گوشی‌ها روز به روز هوشمندتر می‌شوند! در این مقاله ما قصد داریم تا به شما گوشی‌هایی که ویژگی‌های مختلف هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند، را معرفی کنیم. در ادامه با تکفارس همراه باشید.

در نمایشگاه‌های بزرگی مانند کنگره جهانی موبایل موسوم به WMC و IFA، هوآوی، سامسونگ و کوالکوم شرکت‌های اصلی هستند که روی هوش مصنوعی تمرکز کرده‌اند. ما شاهد Kirin 980 نه تنها با یک بلکه با دو NPU (واحد پردازش عصبی) از شرکت زیرمجموعه تراشه‌های هوآوی یعنی هایسیلیکون، بیکسبی ۲٫۰ از سامسونگ و موتور هوش مصنوعی کوالکوم بوده‌ایم. شما همچنین می‌توانید پردازنده جدید بیونیک اپل و هسته پردازش بصری پیکسل‌های گوگل را نیز به این ترکیب اضافه کنید. در حال حاضر سه حوزه مهم برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در گوشی‌های هوشمند عبارت است از:

تشخیص عکس، ویدئو و تصاویر:

تشخیص اشیاء موجود در مقابل دوربین، تنظیمات برای عکس‌ها و فیلم‌ها و فهرست‌بندی تصاویر بر اساس محتوای آنها، مهم‌ترین مواردی هستند که به راحتی می‌توانند با ابزارهای هوش مصنوعی مانند تراشه‌های یادگیری ماشینی و یا الگوریتم‌ها بهینه‌سازی شوند. این دقیقا همان چیزی است که گوگل، هوآوی و اپل روش‌های هوش مصنوعی خود را بر اساس آن پیاده‌سازی کرده‌اند. موتور هوش مصنوعی کووالکوم نیز برای این نوع پردازش‌ها بهینه سازی شده است.

زبان و ترجمه:

یادگیری ماشینی یک راه عالی برای شناخت الگوها در زبان گفتاری است. از این روش برای تشخیص دستورات کاربر، حتی در زمانی که در فاصله دور قرار گرفته باشد یا در محیط صدای‌های پس زمینه وجود داشته باشد، استفاده می‌شود. این مورد برای کمک به الکسا، سیری، کورتانا و غیره کاربرد دارد تا بتوانند ارتباط بهتری با کاربر برقرار کنند. خدماتی مانند ترجمه نیز در زمینه ارتباطات بسیار مهم هستند. مترجم مایکروسافت و DeepL به شدت به هوش مصنوعی برای ارائه نتایج ترجمه طبیعی‌تر متکی می‌باشند.

عملکرد و عمر باتری:

ایجاد وظایفی که از هوش مصنوعی برای استفاده کمتر از باتری و عملکردی بهینه استفاده می‌کنند، دیگر کاربرد این فناوری جدید است. در واقع هرچه ابزارهای هوش مصنوعی بیشتری استفاده شود، مصرف باتری نیز به مراتب بسیار پایین‌تر خواهد بود.

البته این موارد تنها وضعیت کنونی ویژگی‌های هوش مصنوعی به شمار می‌روند چرا که این تکنولوژی به سرعت در حال رشد در دنیای گوشی‌های هوشمند است و احتمالا در آینده ما شاهد استفاده و کاربردهای بیشتر آن خواهیم بود. روند توسعه این ویژگی در حال پیشرفت بوده و ما هنوز در ابتدای راه هستیم با این حال، حتی امروزه نیز گوشی‌های هوشمندی با قابلیت‌های هوش مصنوعی مختلفی وجود دارند که می‌توانید از استفاده از آن‌ها لذت ببرید.

[divider][/divider]

هوشمندترین گوشی‌های هوشمند در یک نگاه

هوآوی میت ۲۰ پرو

میت ۲۰ پرو یک گوشی کاملا هوشمند است. این پرچمدار هوشمند هوآوی اولین گوشی به شمار می‌رود که از تراشه Kirin 980 استفاده می‌کند و همچنین دارای دو NPU (واحد پردازش عصبی) است که یک مزیت فوق‌العاده برای این دستگاه به حساب می‌آید. ویژگی‌هایی که به تنهایی بسیار مفید هستند عبارتند از: تشخیص صحنه در دوربین، تشخیص چهره، مرتب‌سازی عکس و ترجمه مستقیم در دستگاه بدون نیاز به اتصال آنلاین. مهم‌تر از همه، بهبود عملکرد در مقایسه با Kirin 790 است که واقعا این تراشه جدید را از نسل قبل خود متمایز می‌کند. Kirin 980 همچنین در نسخه استاندارد میت ۲۰ نیز موجود است.

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

گوگل پیکسل ۳ (XL)

گوگل اخیرا پیکسل ۳ و برادر بزرگ‌تر آن یعنی پیکسل ۳ XL را عرضه کرده است. هوش مصنوعی در هر دو دستگاه نقش مهمی را در دو حوزه ایفا می‌کند: دستیار زبان گوگل که همیشه در حال انجام فرآیند یادگیری بوده و دوربینی که با وجود داشتن تنها یک لنز بسیار هوشمند است. گوگل نتایج نرم‌افزاری دقیق و بسیار عالی را با استفاده از آخرین پردازنده اسنپدراگون در این گوشی‌ها ارائه می‌دهد.

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

هوآوی P20 پرو

هوآوی P20 و P20 پرو در کنار خط تولید گوشی‌های میت جدید، از دستگاه‌های هوشمند محبوب و بروز هوآوی به شمار می‌روند. Kirin 790 اولین تراشه با NPU اختصاصی است که در یک گوشی هوشمند وجود داشته و عملکرد آن چندان متفاوت از جانشینش یعنی Kirin 980 نیست. اگر چه تراشه جدید بسیار سریعتر است اما تفاوت چندانی با پردازنده نسل قبلی خود ندارد. به طور مشخص، این مطلب یعنی که هوش مصنوعی به گرفتن عکس‌های عالی کمک می‌کند، در حالی که NPU مزایای بسیاری از نظر جستجوی تصویر و مصرف انرژی را ارائه می‌دهد.

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

آنر ۱۰

نام تجاری آنر زیر مجموعه‌ای از شرکت هوآوی به شمار می‌رود که گوشی‌های هوشمند را با قیمتی مناسب ارائه می‌کند. آنر ۱۰ اساسا همان P20 با دو دوربین است و از همان پردازنده و ویژگی‌های مشابه برخوردار می‌باشد. حتی زمانی که پای عکسبرداری در میان باشد آنر ۱۰ دقیق‌تر عمل می‌کند، چرا که شما می‌توانید در صورتی که از افکت‌های هوش مصنوعی ایجاد شده ناراضی بودید آن را پس از عکس برداری نیز غیر فعال کنید. با بیش از ۵۰۰ سناریو و ۲۲ دسته‌بندی، دوربین این گوشی تقریبا قادر است تا هر چیزی را که در مقابل لنز گوشی باشد شناسایی کند. آنر ۱۰ حتی می‌تواند تصویر را به چندین قسمت تقسیم کرده و هر بخش را به صورت جداگانه از طریق نرم‌افزار ویرایش کند. این امر به قدری سریع است که شما به سختی متوجه آن خواهید شد.

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

اپل آیفون XS

با وجود A12 Bionic در آیفون XS، اپل به دلیل داشتن سریع‌ترین پردازنده هوش مصنوعی در بین تمام گوشی‌های هوشمند به خود افتخار می‌کند. این تراشه هشت هسته‌ای تنها پنج تریلیون عملیات محاسباتی را در هر ثانیه در NPU محاسبه می‌کند که کاملا عملکردی قابل توجه به شمار می‌رود. اپل متخصص برنامه‌های واقعیت مجازی است، جایی که شناخت محیط اطراف با دقت و سرعت بالا یک امر بسیار مهم به حساب می‌رود و هیچ دستگاهی این کار را سریع‌تر از آیفون XS اپل انجام نمی‌دهد. اپل همچنین از طریق پلتفرم Core ML تکنولوژی یادگیری ماشینی را برای توسعه‌دهندگان خارجی نیز به بازار عرضه کرده است.

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

سامسونگ گلکسی اس۹ / اس۹ پلاس

سامسونگ فاقد یک واحد هوش مصنوعی در پردازنده خود است اما همچنان از طریق دستیار زبان خود یعنی بیکسبی بر هوش مصنوعی تکیه دارد. بیکسبی دارای دکمه‌ی خاصی در گلکسی اس ۹ می‌باشد و با بیکسبی ۲٫۰ ویژگی‌ها و امکانات بیشتری برای کاربران ارائه شده است. شما حتی می‌توانید این دستیار صوتی را به یک شبکه خانگی هوشمند با لوازم آشپزخانه و یا یک سیستم هشدار متصل کنید.

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

سامسونگ گلکسی نوت ۹

سامسونگ گلکسی نوت ۹ بسیار شبیه به گلکسی اس ۹ است که بهبودهایی را دریافت کرده است: بزرگتر و قدرتمندتر شده و با ارائه یک قلم منحصر به فرد برای کاربر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. اما هر دو مدل از این گوشی‌های هوشمند از اگزینوس ۹۸۱۰ استفاده می‌کنند که بدون واحد هوش مصنوعی اختصاصی و با دکمه بیکسبی عرضه شده‌اند. اگرچه دستیار سامسونگ نسبتا با سرعت کمی در حال توسعه است، اما این سکان‌دار بازار گوشی‌های هوشمند همچنان در آینده به آن تکیه خواهد کرد زیرا بیکسبی با دیگر دستگاه‌های شبکه‌ای مانند یخچال و فریزرهای یونیورسال ادغام خواهد شد.

با هوشمندترین گوشی‌ها آشنا شوید - تکفارس 

نظر شما در مورد هوش مصنوعی چیست و به نظر شما آینده آن چگونه خواهد بود؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید