استیک با فناوری پرینت سه‌بعدی راهی برای نجات زمین - تکفارس 
استیک با فناوری پرینت سه‌بعدی راهی برای نجات زمین - تکفارس 

استیک با فناوری پرینت سه‌بعدی راهی برای نجات زمین

پوریا اسدی
۱ آذر ۱۳۹۷ - 13:00
استیک با فناوری پرینت سه‌بعدی راهی برای نجات زمین - تکفارس 

آیا با دیدن استیک آب‌دار گرسنه می‌شوید؟ در مورد یک استیک آب‌دار با فناوری پرینت سه بعدی چه طور که با استفاده از یک خمیر تشکیل شده از مواد گیاهی مانند برنج، نخود فرنگی و جلبک دریایی ساخته شده است؟ این همان چیزی است که یک استار آپ جدید اسپانیایی، Novameat، در تلاش است تا آن را به بازار عرضه کند.

Giuseppe Scionti، بنیانگذار این محصول به Digital Trends گفت:

من برای نخستین بار دست به تولید استیک‌های گیاهی مبتنی بر فناوری پرینت سه بعدی زدم، در حالیکه به عنوان یک محقق پس از دکترا مهندسی بافت و استادیار دانشگاه UPC در بارسلونا کار می‌کردم. من خوش شانس بودم … چون این شهر یک مرکز بزرگ برای شرکت‌های چاپ سه بعدی و رستوران‌های مشهور جهان است.

Scionti گفت او  با انتخاب مواد تشکیل دهنده‌ای که به طور مرتب در کشاورزی یافت می‌شود و کشت آنها تهدیدی برای محیط زیست نیست، تلاش خود را برای ساختن یک استیک بدون گوشت شروع کرده است. او در مقایسه با گوشت حیوانات به سه برتری اصلی در محصولات گیاهی اشاره می‌کند. این‌ها شامل عوامل اخلاقی کشتار حیوانات، عوامل مرتبط با سلامت مانند کلسترول و عوامل محیطی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای کمتر و عدم قطع جنگل است. مواد تشکیل دهنده قبل از تبدیل شدن به مواد غذایی برای استیک نهایی به یک خمیر مخصوص تبدیل می‌شوند. این استیک احتمالا می‌تواند با سرعت بیش از یک چهارم پوند در ساعت تولید شود.

اما طعم آن چطور است؟ باید در نظر گرفت که برای بسیاری از مصرف کنندگان، این مسئله اصلی خواهد بود که همه چیز به آن منتهی می‌شود – صرفنظر از جاه طلبی‌های سازنده برای نجات سیاره .

Scionti گفت:

اولین تمرکز من در این پروژه، بدست آوردن یک جایگزین گوشتی با گیاه با همان بافت، سازگاری و یکپارچگی قطعات حیوانی از گوشت‌های فیبردار بود. در حقیقت، اگر چه بعضی از شرکت‌ها در حال حاضر موفق به تولید طعم گوشت حیوانات شده‌اند – مثل” Impossible Burger” و” Beyond Burger “- قبل از اینکه تکنولوژی من ثبت شود، هیچ روش موجود برای تکثیر همزمان بافت، مورفولوژی میکروسکوپی و ظاهر ماکروسکوپی قطعه‌ای از گوشت مانند استیک گوساله، سینه‌ی مرغ یا استیک ماهی تن  با این سطح از پیچیدگی وجود نداشت.

Scionti امیدوار است که محصولات گوشتی مبتنی بر گیاه Novameat در سه تا ۵ سال آینده در بازار عرضه شود. با این وجود هنوز کارهای زیادی در این زمینه نیاز با انجام دارد.

او گفت:

در حال حاضر، محصولات ما می‌توانند بافت و ظاهر ساده‌ای از استیک و گوشت مرغ را تقلید کنند، اما دستیابی به محصولاتی که به طور همزمان بتوانند بافت، ظاهر، طعم و خواص خوراکی از گوشت‌های فیبردار را تقلید کند هنوز نیاز به زمان دارد،  این امر تمرکز اصلی Novameat خواهد بود. سپس، افزایش تولید، اساسی خواهد بود تا آن را به سوپرمارکت‌ها و مناطق حاشیه‌ای  شهرهای جهان  که جایگزین‌های گوشتی بیشتر مورد نیاز است، ضروری خواهد بود.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید