روسیه با پرتاب موفقیت‌آمیز اخیر، به دنبال ارسال مجدد فضانوردان است - تکفارس 
روسیه با پرتاب موفقیت‌آمیز اخیر، به دنبال ارسال مجدد فضانوردان است - تکفارس 

روسیه با پرتاب موفقیت‌آمیز اخیر، به دنبال ارسال مجدد فضانوردان است

امیر مریخ
۳۰ آبان ۱۳۹۷ - 19:30
روسیه با پرتاب موفقیت‌آمیز اخیر، به دنبال ارسال مجدد فضانوردان است - تکفارس 

شرکت Roscosmos، شرکت فضایی دولتی روسیه، در ماموریت قرار دادن یک کپسول سوختی در ایستگاه بین المللی فضایی موفق ظاهر شد، ولی چرا این ماموریت با این بازتاب قوی در خبرگزاری‌ها مواجه شده است؟ در ادامه‌ی خبر با ما همراه باشید

یکی از دلایل این بازتاب آن است که در طی ماموریت اخیر شرکت Roscomos  از همان نوع موشکی استفاده می‌شد که بیش از یک ماه پیش به همراه دو فضانورد درونش در انجام عملیات خود موفق ظاهر نشده بود. این نشانه ای از آن است که Roscosmos به طور بالقوه مسئله‌ای را که منجر به ناکامی آن‌ها در ماموریت قبلی شده است را حل کرده و این موشک را مجددا قادر به حمل انسان کرده‌است. و از آن‌جایی که عملیات بعدی این موشک در تاریخ سوم دسامبر سال جاری اجراء خواهد شد، شنیدن این خبر مسرت بخش خواهد بود.

موشکی که مورد بازتاب خبرگزاری‌ها واقع شد، Soyuz FG بود که از یک کپسول پیشرفت (Progress capsule) پر از مواد غذایی مناسب برای سه فضانورد ISS، استفاده می‌کرد. از لحاظ فنی، این اولین سفینه‌ی سایوزی نیست که بعد از وقوع حادثه‌ی اخیر پرتاب شده است، Roscosmos قبلا سه بار پس از حادثه ماه اکتبر، نسخه‌های دیگری از موشک سایوز را مورد آزمایش و پرتاب قرار داده است اما این سفینه‌های نامبرده از نظر تنظیمات در شرایط مشابهی با گونه‌ی شکست خورده قرار نداشتند. سفینه‌های دیگر مورد آزمایش قرار گرفته، از نسخه‌های مختلف سویوز ۲ بهره گرفته‌اند، سویوز ۲ به واقع نسخه‌ی پیشرفته و ارتقاع یافته‌ی نسخه‌ی سابق خود است که به آن قابلیت موتور‌های ارتقاء یافته و سیستم راهنما نیز اضافه شده است؛ سیستم راهنما به منظور انتقال ماهواره‌ها و قرار دادن آن‌ها بر روی مدار‌های مختلف استفاده خواهد شد. موشک Soyuz FG یک نسخه قدیمی از موشکی است که Roscosmos برای حمل افراد و محموله به ایستگاه بین المللی فضایی ISS استفاده می‌کند.

پیش از این رویداد تاسفبار در ماه گذشته، Soyuz FG با احتمال شانس ۱۰۰ درصد موفقیت مواجه شده بود. این حد از اطمینان نیز به دلیل تاریخچه‌ی موفقیت آمیز این موشک تایید شده بود، این موشک از زمان آغاز فعالیتش در سال ۲۰۰۱ تا به حال ۶۴ پرتاب موفقیت آمیز را پشت سر گذاشته بود. اما در تاریخ ۱۱ اکتبر، موشک تنها چند دقیقه پس از مرحله‌ی پرتاب از ایستگاه بیکونور (Baikonur) قزاقستان متلاشی شد، این واقعه‌ی تاسف بار در حالی اتفاق افتاد که نیک هیج (Nick Hague) ،یک فضانورد عضو ناسا، و الکسی آوچنین (Alexey Ovchinin) ،فضانورد عضو شرکت Roscosmos، مسافران این پرواز بودند. خوشبختانه نیک و الکسی از این حادثه جان سالم به در بردند. بعد از این که شکست ماموریت قطعی شد کپسول حامل این افراد وارد حالت قطع شد، و خود را از بدنه‌ی اصلی جدا کرد. سپس کپسول جدا شده یک کاهش شتاب بالستیک را آغاز و موجب شد تا فضانوردان نیروی جاذبه‌ای معادل ۶٫۷G را تحمل کنند. این دو فضانورد نهایتا با فاصله‌ی نیم ساعت پس از بروز مشکل در عملیات، در امنیت کامل بر روی خاک قزاقسان فرود آمدند.

و اما ویدیویی که از شکست این عملیات نشان داده شده، این مشهود است که مشکل اصلی در هنگام جدایی از ایستگاه به وقوع پیوسته است، درست در زمانی که چهار تقویت کننده اطراف پایه موشک باید در حین پرواز جدا شوند. به طور معمول، تقویت کننده‌ها به طور یکنواخت با یک الگوی متقاطع از موشک جدا می‌شوند، اما در طی این عملیات یکی از تقویت کننده‌ها به جای آن، به میانه‌ی بدنه‌ی موشک برخورد کرد و باعث بروز حادثه شد. تحقیقات تکمیلی توسط Roscosmos انجام گرفت و آن‌ها در نهایت نتیجه گرفتند که یک سنسور تغییر شکل یافته در این موشک خاص، عامل اصلی بروز حادثه بود. این سنسور مسئول فرستادن سیگنال جداسازی برای مراحل مختلف بود.

Roscosmos گفت که این سنسور در طول فرآیند مونتاژ موشک آسیب دیده است و این امکان وجود داشت که دو موشک دیگر آماده سازی شده‌ دیگر نیز دچار مشکل مشابه‌‌ای شده باشند. با این حال، با پرواز موفقیت آمیز اخیر این شرکت به نظر می‌رسد که Roscosmos ممکن است مشکل موجود را حلاجی و مرتفع کرده باشد.

آزمایش بزرگ بعدی که در انتظار این موشک است شامل یک پرتاب با فضانوردان سوار بر آن، خواهد بود که در ماه دسامبر به وقوع خواهد پیوست. این ماموریت در ابتدا قرار بود در ۲۰ دسامبر رخ دهد، اما به سوم دسامبر منتقل شد، این جلو انداختن تاریخ اجرای ماموریت به دلیل آن رخ داد که شکست اخیر موشک سایوز ایستگاه فضایی بین المللی را با کاهش تعداد خدمه مواجه کرد و انجام زودتر عملیات پیش رو توانایی جبران مشکل صورت گرفته را خواهد داشت. در طی این پرواز فضانوردی از ناسا ، آنه مک کلین (Anne McClain)، یک فضانورد کانادایی به نام دیوید سنت ژاک (David Saint-Jacques) و فضانورد روسی شرکت به نام اولگ کونونکو (Oleg Kononenko) به ایستگاه فضایی منتقل می‌شود. مک کلاین پیش از این اظهار داشته است از آنجایی که حالت جدایی این موشک در طی پرتاب ناموفق سابق در نهایت جان فضانوردان را بر روی خود را به طور کامل نجات داده است، او به توانایی سایوز اعتماد دارد. مک کلاین به خبر گزاری رویترز گفت:

من هم مثل شما اتفاقی را که در تاریخ ۱۱ اکتبر پیش آمد را دیدم و از آن خبر دارم، اما با وجود قابلیت صحیح حالت جدایی این موشک، من ماموریت انجام گرفته را در واقع یک پیروزی در نظر می‌گیرم نه یک شکست.

اگر این پرتاب به خوبی انجام شود، ناسا ممکن است مجبور نباشد با یک ISS خالی روبرو شود. سه نفر از اعضای خدمه که در حال حاضر در این ایستگاه بین المللی قرار دارند، به مدت پنج ماه در فضا بوده‌اند و تنها می‌توانند به مدت یک ماه دیگر بر روی مدار به ماموریت خود ادامه دهند. این به آن دلیل است که کپسول سویوزی که آن‌ها را به این ایستگاه آورده و آن‌ها را برخواهد گرداند، عمر محدودی را در مدار دارد و باید ظرف شش و نیم ماه به زمین بازگردد. این سه نفر در حال حاضر قرار است که در اواخر ماه دسامبر به زمین برگردند. اگر خدمه بعدی قبل از بازگشت آن‌ها به ایستگاه فضایی نرسند، ناسا یا نیاز به این دارد که ایستگاه را به طور کامل از خدمه خالی کند و یا این که یک کپسول سایوز خالی دیگر را  برای افزایش زمان ماموریت خدمه فعلی، به سوی ایستگاه فضایی بفرستد.

با عملیات موفقیت آمیز که به تازگی به انجام رسید، به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از این سناریوهای احتمالی به بازی وارد شوند. حداقل نه تا الان چرا که همه‌ی ما باید تا تاریخ سوم دسامبر صبر کنیم و چشم‌های خود را به موشک در حال آماده سازی برای پرتاب خیره کنیم. نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید