هوش مصنوعی که قادر به جستجوی افراد در تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ است - تکفارس 
هوش مصنوعی که قادر به جستجوی افراد در تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ است - تکفارس 

هوش مصنوعی که قادر به جستجوی افراد در تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ است

مصطفی اسماعیلیان
۱ آبان ۱۳۹۷ - 14:00
هوش مصنوعی که قادر به جستجوی افراد در تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ است - تکفارس 

به تازگی محققان هندی صنعت هوش مصنوعی موفق به ساخت ابزاری شدند که قادر به جستجوی افراد بر اساس قد، رنگ لباس و جنسیت در میان دوربین‌های نظارتی سطح شهر است. این ابزار درست مانند یک موتور جستجو عمل می‌کند، با این تفاوت که به جای نتایج وب‌سایت، فرد شاخص را از میان افراد موجود در یک ویدیو تشخیص می‌دهد. با تک‌فارس همراه باشید.

این محققان با استفاده از تکنولوژی یادگیری عمیق و مجموعه‌داده‌ی COCO متعلق به شرکت مایکروسافت، برخی از ویژگی‌های انسانی را به شبکه‌ی عصبی پیچشی (CNN) آموختند تا آن‌ها را از قابلیت بینایی رایانه‌ای مورد ارزیابی قرار دهد.

به‌طور ساده‌تر، با استفاده از این سیستم قادر خواهید بود تا جزییات فردی را که به دنبالش می‌گردید به این هوش مصنوعی اطلاع دهید و در عوض این ابزار با جستجو در ویدیوی مورد نظر، او را برای شما نشان خواهد داد. به عنوان مثال، می‌توانید اطلاعاتی شامل “زنی در لباس قرمز و قد ۱۵۳ سانتی‌متر” را عنوان کنید تا هوش مصنوعی تمام ویدیو را با فاصله‌ی یک فریم بر ثانیه بررسی کند و مکان فرد دارای این مشخصات را به شما نشان دهد.

طبق گفته‌ی سازندگان، الگوریم استفاده شده در این ابزار قادر است ۲۸ نفر از ۴۱ شخص موجود در یک ویدیو را در مقیاسی با مجموعه‌داده‌های پیچیده و ویژگی‌های زیست‌سنجی چالش‌برانگیز بیابد، این درحالی است که تنها از معیارهایی همچون قد، رنگ لباس و جنسیت برای این کار استفاده می‌کند.

در نگاه اول، ایده‌ی تشخیص هویت افراد در یک ویدیو دستاوردی مهم به شمار نمی‌آید اما این سیستم پیشرفته حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، مخصوصا اگر مرز دقت چشم انسان را رد کرده و فراتر از یک انسان عمل کند.

در حوزه‌ی امنیت همیشه شرایطی وجود دارند که کارکنان بخش دوربین‌های نظارتی نمی‌داند که در میان جمعیت انبوه مردم به دنبال چه شخصی بگردند. از این رو این تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند کمک شایانی در این شرایط باشد تا هویت اشخاص بر اساس زمان و مکان او معلوم شود.

شرایطی را تصور کنید که در آن گزارش گم‌شدن شخصی داده شده است. در ابتدا ممکن است پلیس تمام دوربین‌های نظارتی که در اطراف محل سکونت و یا محل کار شخص باشند را بررسی کند اما اگر تحقیقات نتیجه‌ای ندهد، خیلی سخت می‌توان مکان بعدی که شخص ممکن است در آن حضور پیدا کرده باشد را پیدا کرد تا تصاویر دوربین‌های منطقه مورد بررسی قرار گیرند، مخصوصا اگر چند روز از گم‌شدن او گذشته باشد، حجم تصاویر ضبط‌شده به میلیون‌ها ساعت خواهد رسید و دیگر اداره‌ی پلیس از عهده‌ی بررسی تمام آن‌ها بر نخواهد آمد.

از این رو اگر زحمت بررسی ویدیوهای ضبط‌شده را به شبکه‌ی عصبی هوش مصنوعی محول کنیم، تنها چند ساعت طول خواهد کشید تا این سیستم با گردهم آوردن اطلاعات ، آن ها را از وجود شخص مورد نظر جستجو کند.

هوش مصنوعی که قادر به جستجوی افراد در تصاویر ضبط‌شده دوربین‌ است - تکفارس 

این تکنولوژی از جهات زیادی می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد و از طرفی پیامدهای پیدا‌کردن اشخاص گم‌شده آن هم در مقیاس بالا و حتی در محدوده‌ی کل یک شهر، یک دستاورد بزرگ برای سیستم نظارت جمعی و امنیت یک کشور به حساب می‌آید. پس به‌جای استخدام یک شخص و یا نصب یک برنامه‌ی نظارتی در دوربین‌های مداربسته، این الگو بدون در بر داشتن هزینه‌ی اضافه قادر است تا چندین دوربین و سیستم کامپیوتری را مورد بررسی قرار دهد. این تکنولوژی بدون نیاز به کارکرد ۲۴ ساعته و با دقت بالایی که در مقایسه با هوش انسان دارد، تنها به دنبال اطلاعاتی می‌گردد که به آن نیاز است.

سازندگان این سیستم امیدوار هستند تا در تحقیقات بعدی خود شاهد پیشرفت و دقت بیش‌تری در این ابزار باشند. اگر علاقه‌مند به جزییات این پروژه هستید پیشنهاد می‌کنم مقاله‌ی این تیم تحقیقاتی را در وب‌سایت arXiv مطالعه کنید.

نظر شما کاربران تک‌فارس در مورد این سیستم نظارتی چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید