ساخت خانه‌ای با پرینتر سه‌بعدی که قیمتی کم‌تر از یک آیفون دارد - تکفارس 
ساخت خانه‌ای با پرینتر سه‌بعدی که قیمتی کم‌تر از یک آیفون دارد - تکفارس 

ساخت خانه‌ای با پرینتر سه‌بعدی که قیمتی کم‌تر از یک آیفون دارد

مصطفی اسماعیلیان
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 20:30
ساخت خانه‌ای با پرینتر سه‌بعدی که قیمتی کم‌تر از یک آیفون دارد - تکفارس 

صرف نظر از کشوری که زندگی می‌کنید، این روزها خانه‌ها قیمت بسیار بالایی دارند و این افزایش قیمت‌ها به یک مشکل بزرگ برای خریداران تبدیل شده است اما کمپانی ایتالیایی WASP یک راه حل جالب برای این مشکل پیدا کرده است. با تک‌فارس همراه باشید.

به تازگی کمپانی WASP در پروژه‌ای با عنوان گایا، یک خانه‌ی مسکونی ساده‌ای را با پرینتر سه‌بعدی طراجی و اجرا کرد. این بنا کاملا بوسیله‌ی دیوارهای چاپ‌شده در پرینتر سه‌بعدی و مواد اولیه‌ی طبیعی بنا شده است که تمام قیمت طراحی تا ساخت آن چیزی حدود هزار دلار خرج بر می‌دارد.

ماسیمو مورتی، مدیر ارشد شرکت WASP، در این باره گفت:

مواد اولیه‌ی بنا شامل خاک رس، کاه و پوسته‌ی دانه‌ی برنج است. بهره‌گیری از این الیاف طبیعی به ما امکان می‌دهد تا ترک‌خوردگی ترکیبات خشک را به حداقل رسانده و مقاومت دیوارها را افزایش دهیم. این مخلوط خام با استفاده از یک آسیاب مرطوب به نوعی پلاستیک همگن تبدیل می‌شود که گزینه‌ی خوبی برای تولید ساختارهای چاپ شده در پرینتر سه‌بعدی خواهد بود.

ساخت خانه‌ای با پرینتر سه‌بعدی که قیمتی کم‌تر از یک آیفون دارد - تکفارس 

علاوه بر مواد اولیه‌ی نام‌ برده شده، پی ساختمان از بتن و سقف آن نیز از چوب ساخته شده است. این خانه که فضایی با ۲۰ مترمربع را شامل می‌شود، تنها در ۱۰ روز تکیل گردید. هزینه‌ی ساخت چنین بنایی تنها هزار دلار برآورد شده است که طبق گفته‌ی شرکت WASP حتی اگر هزینه‌ی امکانات دیگر خانه را هم به آن اضافه کنیم باز هم تفاوت قیمت چندانی نخواهد داشت.

مورتی ادامه داد:

پروژه‌ی گایا نشان‌دهنده‌ی یک فرهنگ مناسب برای کاهش هزینه‌ها است، مخصوصا اگر عملکرد حرارتی آن با دیگر سیستم‌های سنتی مورد مقایسه قرار گیرد.

طبق گزارشات شرکت WASP، این بنا به هیچ سیستم گرمایشی و تهویه‌ی هوا نیازی نخواهد داشت و خود به تنهایی قادر به حفظ دمای سازگار با خانه در تمام فصول سال است.

این شرکت درحال ارزیابی تمام شرایط است تا با صنعت جدید خود وارد بازار داغ ساخت‌و‌ساز شود. انتظار می‌رود این تکنولوژی در آینده‌ای نزدیک به قابل‌ اعتماد‌ترین سیستم خدمات ساختمانی تبدیل شود.

ساخت خانه‌ای با پرینتر سه‌بعدی که قیمتی کم‌تر از یک آیفون دارد - تکفارس 

البته WASP تنها شرکتی نیست که در این حوزه فعالیت می‌کند. پیش از این، دانشمندان دانشگاه تارتو با همکاری دانشجویان رشته‌ی علوم انسانی استونی، ساختمانی را با بهره‌گیری از یک پرینتر سه‌بعدی طراحی کرده بودند که تماما از مواد اولیه‌ی زغال‌سنگ نارس، خاکستر شیل نفت و نانوذرات سیلیکا ساخته و مانند پروژه‌ی گایا، هدف آن کاهش هزینه‌های ساختمان‌سازی عنوان شده بود.

در این مورد باید گفت، رقابت میان تولیدکنندگان معمولا به نفع مشتری تمام می‌شود و از آن‌جایی که این تکنولوژی ساخت خانه‌ها را سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند، می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای جمعیت رو به رشد کشور‌ها باشد.

نظر شما کاربران تک‌فارس در مورد این ساختمان‌های چاپ‌شده در پرینتر سه‌بعدی چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید