استفاده از بازی ماینکرافت در بیمارستان برای کاهش ترس کودکان - تکفارس 
استفاده از بازی ماینکرافت در بیمارستان برای کاهش ترس کودکان - تکفارس 

استفاده از بازی ماینکرافت در بیمارستان برای کاهش ترس کودکان

مصطفی اسماعیلیان
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - 14:00
استفاده از بازی ماینکرافت در بیمارستان برای کاهش ترس کودکان - تکفارس 

رفتن به بیمارستان از دید کودکان می‌توانید یک اتفاق ترسناک و دلهره‌آور باشد، به خصوص اگر خودشان به عنوان بیمار حضور داشته باشند. این مشکلی است که یکی از معروف‌ترین بیمارستان‌های کودک در جهان با استفاده از تکنولوژی توانسته است راهی مناسب برای از برطرف‌کردن آن پیدا کند. با تک‌فارس همراه باشید تا نگاهی به روش کار این محققین بیاندازیم.

همکاری میان سازمان خدمات بهداشتی انگلستان، دانشگاه لندن، مایکروسافت، سامسونگ و تولیدکننده‌ی تراشه‌های الکترونیکی بریتانیا باعث شده تا بیمارستان اورموندِ لندن به یکی از پیشرفته‌ترین و جذاب‌ترین بیمارستان‌های دنیا تبدیل شود. چه کسی می‌داند؟ شاید زمانی که ایده‌ی آن‌ها همه‌گیر شود، فرزندانتان برای عمل لوزه و رفتن به بیمارستان به شما التماس کنند!

این تکنولوژی درایو (DRIVE) نام دارد که هدف آن کاوش و تحقیق در حول فناوری‌های نوین است تا با استفاده از آن‌ها به روند درمانی کودکان بهبود بخشد. چیزی که باعث خلاقانه بودن این پروژه شده است، استفاده از فناوری‌هایی است که هیچ‌کس انتظار دیدن آن‌ها را در بیمارستان ندارد. به عنوان مثال، کودکان با استفاده از یک عینک واقعیت افزوده قادر به دیدن یک نهنگ بزرگ در اتاق بیمارستان خواهند بود و یا خرگوش‌های کارتونی را می‌بینند که در اطراف محوطه‌ی ساختمان مشغول جست و خیز هستند. همینطور پروژه‌ی تحقیقاتی وجود دارد تا میزان مفید بودن یک دایناسور انیمیشنی در محیط واقعیت مجازی را در روند معاینه‌ی کودکان ارزیابی کند و بدین وسیله از ترس بیماران در طول مراحل درمان بکاهد. تیم درایو تاکنون بر روی پروژه‌های بسیاری کار کرده است. به عنوان مثال، یکی از پیشرفته‌ترین آن پروژه‌ی تولیدات بازی است که به بیماران اجازه می‌دهد تا در طی تمرینات فیزیوتراپی قفسه سینه قادر به کنترل بازی‌های کامپیوتری باشند.

اما این تمام فعالیت‌های این تیم تحقیقاتی نیست. کارشناسان یک ماکت مجازی از اتاق‌ها و محیط بیمارستان را در بازی ماینکرافت (Minecraft) تهیه کرده‌اند تا کودکان بتوانند در محیط مجازی بیمارستان قدم زده و بدون ترس با محیط بیمارستان روبرو شوند. محیط بازی ماینکرافت با الگوی پیکسلی و رنگ‌بندی که دارد باعث می‌شود تا کودکان ارتباط بهتری با بیمارستان برقرار کرده و به دلهره‌ی خود غلبه کنند. بازی ماینکرافت بر  روی یک عینک واقعیت مجازی برای بیماران اجرا می‌شود و از این رو کودکان قادر خواهند بود تا آزادانه به اطراف خود نگاه کنند.

نیل سبیر، متخصص اطفال بیمارستان، گفت:

هدف واحد درایو گردهم آوردن کارکنان بیمارستان، دانشجویان علوم کامپیوتر و شرکای صنایع فناوری است تا بر روی پروژه‌ای مشترک کار کرده و با استفاده از افکار خود ابزارهای جدیدی خلق کنند. علاوه بر این، واحد درایو در بیمارستان به عنوان یک تیم مراقبتی فعالیت می‌کند تا با توسعه فناوری‌های نوین، آن‌ها را قبل از آوردن در دنیای واقعی مورد ارزیابی قرار داده و مطمئن شوند که فرآیند معاینه، درمان و مراقبت بیماران از کیفیت کافی برخوردار باشد.

از آن‌جایی که شرکت‌های بزرگی بر روی این پروژه کار می‌کنند، زیاد طول نمی‌کشد تا این صنعت جای خود را در بیمارستان بزرگ لندن باز کند و بعد از آن امیدواریم تا در دیگر بیمارستان‌های جهان نیز شاهد استفاده از فناوری‌های مشابه باشیم. شاید هم بد نباشد تا این تکنولوژی برای بیماران ۲۰ یا ۳۰ ساله نیز استفاده شود. به هر حال هر کسی دوست دارد تا در میحط کسل‌کننده و عذاب‌آور بیمارستان از این امکانات جذاب استفاده کند.

نظر شما کاربران تک‌فارس در مورد این فناوری چیست؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید