دانشمندان موفق به همگام‌سازی مغز سه داوطلب در بازی خانه‌سازی شدند - تکفارس 
دانشمندان موفق به همگام‌سازی مغز سه داوطلب در بازی خانه‌سازی شدند - تکفارس 

دانشمندان موفق به همگام‌سازی مغز سه داوطلب در بازی خانه‌سازی شدند

مصطفی اسماعیلیان
۱۱ مهر ۱۳۹۷ - 23:00
دانشمندان موفق به همگام‌سازی مغز سه داوطلب در بازی خانه‌سازی شدند - تکفارس 

شاید در آینده‌ بتوانیم‌ درون‌کاشت مغزی را درست مانند پروژه‌ی Neuralink الون ماسک گسترش دهیم تا مغز کاربران مستقیما با دستگاه‌های الکترونیکی همگام‌سازی شده و افکار از طریق نوعی تله‌پاتی میان کاربران جابه‌جا شود، اما هنوز تا رسیدن به این سطح از فناوری بسیار فاصله داریم. با این حال دانشمندان دانشگاه واشنگتون توانستند قدم بزرگ در این صنعت نوشکفته بردارند. با تک‌فارس همراه باشید.

این محققان با ساخت شبکه‌ی ارتباطیِ میان‌مغزی، ذهن سه داوطلب را از طریق سیگنال با هم همگام‌سازی کردند تا از این طریق افکار خود را در بازی خانه‌سازی (Tetris) برای دیگری ارسال کنند.

پروفسور راژه رائو، یکی از محققین این پروژه، گفت:

بازی خانه‌سازی به عنوان یک نمونه آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت که در آن ذهن دو انسان قادر به دیدن راه‌حل بودند اما امکان اجرای حرکت را نداشتند. ذهن سوم برعکس دو کاربر دیگر تنها می‌توانست حرکت را انجام دهد و از چینش خانه‌ها اطلاعی نداشت. بازی خانه‌سازی محیطی جذاب و آشنا را برای همکاری میان ذهن شرکت‌کنندگان فراهم می‌کند. البته دیگر بازی‌های مشابه که امکان همکاری و تقسیم کار در آن‌ها وجود دارد نیز می‌توانند در این تکنولوژی مورد استفاده قرار گیرند.

طبق گفته‌ی رائو، در این آزمایش هر داوطلب را در اتاقی جداگانه قرار دادند تا بازی خانه‌سازی را بصورت دورآگاهی با دیگر شرکت‌کنندگان به پایان برساند. در طول آزمایش، دو شرکت‌کننده قادر به دیدن صفحه‌نمایش و خانه‌هایی بودند که در مسیر عمودی به سمت پایین کشیده می‌شدند و داوطلب سوم نیز تنها می‌توانست هدایت خانه‌ها را برعهده گیرد و از اتفاقاتی که در صفحه‌ی نمایش رخ می‌داد اطلاعی نداشت. از این رو سیگنال‌های ارسالی الکترو‌انسفالوگرام (EGG) از مغز دو کاربر دیگر به صفحه‌ای متشکل از لامپ‌های LED منتقل می‌شد و از طریق این کاربر سوم حرکت درست خانه را تعیین می‌کرد.

البته این تحقیق در مقایسه با ارسال مستقیم افکار به انسان‌های دیگر نسبتا ساده است، هرچند که زمینه‌های هیجان‌انگیزی را برای مطالعات آینده فراهم می‌سازد.

رائو ادامه داد:

تمام رابط‌های میان‌مغزی ساخته شده، حجم اطلاعات محدودی را میان ذهن‌ها منتقل می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان برنامه‌های کاربردی و پیچیده‌ای را تولید کرد. به هر حال با پیشرفت کافی در زمینه‌ی ضبط سیگنال‌های مغزی و تکنولوژی‌های مرتبط با آن می‌توان تصور کرد که در آینده‌ای نزدیک قادر خواهیم بود تا شبکه‌ای از ذهن‌های همگام‌سازی شده را خلق کنیم که با خلاقیت و ابتکار به کمک بزرگ‌ترین مشکلات انسان بشتابد و در چارچوبی اخلاقی شاهد شکل‌گیری یک ذهن جمعی پیچیده باشیم.

لینشینگ جیانگ، یکی دیگر از محققان این پروژه، گفت:

در آینده‌ای نزدیک، تکنولوژی رابط میان‌مغزی درهای جدیدی از ارتباطات را به سوی بشر باز خواهد کرد. از آنجایی که ارتباطات مستقیما میان مغزها و بدون نیاز به دیگر اجزای بدن انجام می‌گیرد، چنین رابط‌هایی می‌توانند برای افرادی مورد استفاده قرار گیرند که از بیماری‌های خاص مغزی و یا فلج بدن رنج می‌برند.

لازم به ذکر است که گزارش کاملی از این تحقیق تحت عنوان BrainNet، رابط میان‌مغزی چندگانه در همکاری مستقیم مغزی، منتشر شده است که از بایگانی تحقیقاتی آرکایو قابل دسترسی می‌باشد.

نظر شما کاربران تک‌فارس درمورد این رابط میان‌مغزی چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید