بازی های جهان‌آزاد در حال بزرگ شدن! - تکفارس 
بازی های جهان‌آزاد در حال بزرگ شدن! - تکفارس 

بازی های جهان‌آزاد در حال بزرگ شدن!

حسین چوبین
۲۹ مهر ۱۳۹۷ - 08:00
بازی های جهان‌آزاد در حال بزرگ شدن! - تکفارس 

بازی های ویدیویی مسیر طولانی را از ۱۹۸۰ تا به امروز طی کردند؛ از زمانی که بازی ها فقط ۲بعدی بودند و اشیاء فقط در ۳سه جهت می‌توانستند حرکت کنند تا به امروز که از محیط ۸ بیت و ۱۶ بیت عبور کرده‌اند و اکنون توانایی تولید بازی هایی وسیع و سه بعدی را داریم. به زودی بوسیله تکنولوژی شاهد این موضوع خواهیم بود که دیگرشما مجبور به هدایت یک شخص و یا فقط یک داستان نیستید و می‌توانید خودتان انتخاب کنید که چه شخصیتی می‌خواهید و به هر مکانی که دلتان می‌خواهد سفر کنید. پس از گذشت سال‌ها جزئیات بازی‌ها افزایش چشم گیری داشته و همچنین توجه و اهمیت بیشتری هم به این بخش از بازی‌های ویدیویی جمع شده است. شرکت‌هایی که از گذشته توانایی ساخت بازی‌هایی به این سبک را داشتند و توانسته‌اند موفقیت های زیادی کسب کنند، دو شرکت معروف RockStars و Bethesda بودند که اکنون هم با تولید بازی های با کیفیت و جذابی مثل skyrim و GTAV همچنان در این زمینه موفق عمل می‌کنند. اما همانطور که گفتیم بازی‌های ویدیویی جهان آزاد در حال بزرگ‌تر شدن هستند؛ در اغلب بازی‌های پرفروش و محبوب سال کاربران اعلام کردند که بیشتر تمایل داشتند که مراحل فرعی را انجام دهند تا اینکه بخواهند مراحل اصلی داستان را ادامه دهند. در ادامه شرکت‌ها جهت بازاریابی تحقیقاتی را به صورت میدانی انجام دادند و متوجه شدند که هر چه محیط بازی‌ها بزرگتر باشد حس حیات و طبیعی بودن داستان را بیشتر القا می‌کند؛ به عبارتی احساس شگفت انگیز بودن را می‌توان به راحتی احساس کرد. در ادامه شما کاربران تکفارس را برای مطالعه جزئیات بیشتر به مطالعه مطالب زیر دعوت می‌کنم:

پایه گذاری این سبک

نمی‌توان به قطعیت گفت اما اولین بازی جهان آزاد ساخته شده بازیی به نام GTA 3 بود که توسط شرکت Rockstar’s ساخته شد. این بازی تغییر عظیمی در فلسفه بازی سازی ایجاد کرد، که اکنون با گذشت حدود ۲۰ سال از تولید این بازی نتیجه و تاثیر آن را در بازی‌های جدید ببینیم. شرکت Rockstar’s در این بازی به جای آنکه شما را به اجبار به انجام ماموریت های خاص که مرتبط با داستان بازی است بفرستد به شما اختیار می‌دهد تا در بازی به دلخواه خودتان و هر زمان که خواستید مراحل اصلی داستان بازی را دنبال کنید؛ در این بازی شما می‌توانید تقریبا از تمام وسایل نقلیه استفاده کنید و یا حتی با آن‌ها رانندگی و یا خلبانی کنید. اکثر ساختمان‌هایی که در شهر وجود دارند هم قابل رفت و آمدند می‌توانید به اکثر ساختمان‌ها وارد شوید و حتی کارهایی هم انجام دهید. در روند بازی شما می‌توانید به سلیقه خودتان لباس و ظاهر خود را انتخاب کنید. درواقع شما آزاد هستید به عنوان یک شهروند عادی به هر نقطه از نقشه بازی سفر کنید و به اکتشاف بپردازید.

بازی های جهان‌آزاد در حال بزرگ شدن! - تکفارس 

در ادامه باید گفت اگر بازی GTA 3 تولید نمی‌شد شاید هیچگاه خبری از بازی‌های جهان آزاد در حال حاضر نبود. اما این نکته هم باید عنوان کرد که در طی چند سال اخیر شرکت Rockstar’s کمی روند خود را تغییر داده است. این تغییرات را می‌توانید در نسخه آخر بازی GTA مشاهده کنید. همانطور که در این نسخه شاهد بودیم بازی به اندازه‌ی نسخه‌های قبلی آزادی عمل به کاربران خود نمی‌دهد؛ علی رقم وسعت کافی نقشه دربازی GTAV داستان بازی شما را به بخش‌های مختلف نقشه می‌کشد اما شما را دقیقا به همه‌ی مکان های نقشه هدایت نمی‌کند و فقط مناطق خاصی مثلا خارج از شهر و یا مناطق فقیرنشین شهر هدایت می‌کند درواقع مناطقی که داستان در آن‌ها جریان دارد؛ اما شما با انجام مراحل انحرافی و خارج از اصل داستان نمی‌توانید همه‌ی نقشه را بررسی کنید که همین موضوع نشان دهنده تغییر روند فعالیت شرکت Rockstar’s در طی چند سال اخیر است.

قدرت بی‌نهایت در طی بازی

اگرچه در بازی های معرفی شده در این مدت از نظر تکنیکی قدرت و پیشرفت زیادی نداشتند اما سعی کردند تا جهان ساخته شده را بسیار پویا و زنده طراحی کنند و تلاش می‌کنند تا حد ممکن نقشه بازی را بزرگ کنند؛ در واقع تلاش می‌کنند تا اندازه‌‌ی نقشه بازی را بسیار بزرگتر از بازی Skyrim بسازند.

هردو بازی که در بالا از آن‌ها نام برده شد بزرگترین وسعت نقشه را در بین تمام بازی های جهان که به طور رسمی وارد بازار شده‌اند دارند که همین موضوع به کاربران حس قدرت بی‌نهایت را القا می‌کند. همگی می‌دانیم زمانیکه تریلر بازی ها به نمایش در می‌آیند همگی جذاب و ظاهرا کامل هستند اما از زمانیکه خود بازی را تجربه می‌کنیم متوجه ضعف‌های ساختاری بازی می‌شویم؛ این موضوع نشان می‌دهد که داستان و طرح اصلی بازی کامل است اما هنگام ارائه بازی به طور کلی و افزودن جزئیات مشکلات فراوانی به چشم می‌خورد، که به نظر می‌رسد به دلیل نداشتن تجربه کافی سازندگان برای ساختت این نوع بازی هاست.

بازی های جهان‌آزاد در حال بزرگ شدن! - تکفارس 

در اینجا سوالی وجود دارد؛ آیا تجربه کردن در حال حاضر در بازی هایی با محیط‌هایی اینچنین باز یا به عبارتی جهان آزاد برای ما کافی است و می‌تواند نیاز های ما را برطرف کند؟

در جواب باید گفت پاسخ این سوال (نه) است. برای تکمیل و توضیح باید گفت درست است که بازی های جهان آزاد بسیار نسبت به قبل بزرگ شده‌اند اما آنقدر بزرگ نیستند که بتوانند سوال‌های ما پاسخ مناسب و کافی بدهند و نمی‌توان به اندازه‌ی کافی در آن‌ها تجربه کسب کرد؛ برای تکمیل این ایده و رسیدن به آن باید صبر کنیم تا این سبک از بازی ها به اندازه کافی و لازم بزرگ شوند. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که فقط بزرگ کردن نقشه مهم نیست بلکه باید کیفیت جزئیات و بخش‌های مختلف نقشه هم بالاتر برود.

بازی های جهان‌آزاد در حال بزرگ شدن! - تکفارس 

در حال حاضر شرکت Ubisoft سعی در ورود به این زمینه دارد و تلاش هایی هم در این زمینه کرده است. این شرکت بازی‌های در این سبک خود را معمولا به صورت تک نفره یا چند نفره تولید می‌کند. و در طی آن شما می‌توانید عملیات های مختلف خود را به صورت تک‌نفره و یا چند نفره پشت سر بگذارید. در این سری از بازی های این شرکت شما یک نقشه وسیع و پر از ماموریت دارید که می‌توانید همه‌ی آن ها را انجام دهید. یکی از بازی‌هایی که سعی شد به این سبک ساخته شود بازی GhostRecon است که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. ژانر اصلی این بازی شوتر یا همان تیراندازی است اما نکته جذاب و مرتبط با بحث این است که در این بازی در این بازی شما می‌توانید با دادن دستورهای مختلف تیم خود را هدایت کنید و یا به آن‌ها دستور تیراندازی بدهید و یا حتی آن ها را کنترل کنید. در ادامه بازی شما می‌توانید از وسایل نقلیه مختلف هم استفاده کنید. این رویکرد ها در عناوین مختلف از سال ۲۰۱۲ تا به حال تغییر دیدگاه شرکت Ubisoft را نشان می‌دهد؛ البته باید به این موضوع هم اشاره کنیم که دونسخه اخیر بازی Assassins Creed یعنی Origns و odyssey قربانی این تغییر دیدگاه شدند. همانطور که می‌دانید نسخه قبلی این بازی به اندازه‌ی نسخه‌های اولیه هوادار نداشت و با نوعی شکست مواجه بود. دلیل این شکست و ریزش کاربر چنین بازی بزرگی چیزی به جز کم تجربه بودن این شرکت در این زمینه نیست. قطعا باید گفت میدان رقابت بازی‌های جهان آزاد میدان بسیار بزرگی است که شرکت‌های بزرگ باید با بررسی توانایی‌ها و امکانات خود پا در این میدان بزرگ بگذارند.

وجود نقاط ضعف و کاستی‌های فراوان

باید گفت درست است که در این بازی‌ها نقشه وسعت بسیاری دارد اما از کیفیت لازم برخوردار نیست برای مثال می‌توان گفت بخش زیادی از همین نقشه عظیم آب و دریا است. همین موضوع نشان دهنده کیفیت کم است بنابراین همانطور که در بالا هم گفتیم باید به جز بزرگتر شدن بی حد و مرز نقشه بازی‌ها باید کیفیت و جزئیات هم به اندازه‌ی کافی پیشرفت کند تا محیط بازی ها کامل و بی عییب و نقص باشد.

نظر شما بازدیدکنندگان چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید