بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس 
بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس 

بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات

حسین چوبین
۲۸ مهر ۱۳۹۷ - 16:00
بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس 

زمانی که آمازون قصد معرفی اکو دات را داشت همگی منتظر بودیم تا از جعبه یک چیز بسیار خاص بیرون آید؛ اما برخلاف انتظار دستگاه معرفی شده آن چنان که انتظار می‌رفت جذاب نبود اما حالا با گذشت زمان از معرفی آمازون این دستگاه به آنچه که قرار بود باشد، رسیده است. در حال حاضر اکو دات توانایی‌هایی خود را بع عمل تبدیل کرده و امروزه به یکی از دستیار‌ها و دستگاه‌های هوشمند مهم در خانه‌ها مبدل شده است.  از شما کاربران تکفارس دعوت می‌کنیم که در ادامه همراه ما باشید.

گاهی اوقات این دستگاه با گوگل هوم مینی نیز مورد مقایسه قرار می‌گیرد اما باید گفت با توجه به وجود قابلیت خارق‌العاده‌ی Dot 3.0 که باعث افزایش کیفیت صدای این دستگاه شده می‌توان گفت همچنان این دستگاه بسیار بهتر از گوگل هوم مینی است. البته نکته دیگری که قابل ذکر است و باعث برتری این اسپیکر شده نسبت به گوگل هوم مینی می‌شود، وجود دسیار شخصی الکسا است که اگر روی این اسپیکر وجود نداشت، تصمیم گیری را بسیار سخت می‌کرد. این اسپیکر از ۱۱ اکتبر و با قیمت ۴۹٫۹۹ دلار قابل تهیه است. در تصویر زیر مدل قبلی این اسپیکر و مدل جدید آن را می‌توانید در کنار یکدیگر ببینید، اسپیکر مشکی اکودات نسل دوم است و رنگ سفید به همراه اسپیکر کوچک‌تر که به عنوان پوشش قرار می‌گیرد اسپیکر نسل سوم است.

جعبه گشایی

بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس 

در ابتدا پس از بازکردن در جعبه با جسمی شبیه به یک توپ هاکی رو‌به‌رو می‌شویم که بسیار فشرده به نظر می‌رسد؛ در واقع باید گفت این همان اسپیکر است و قسمتی که بسیار فشرده به نظر می‌رسد، خود اسپیکر است که باعث افزایش وضوح صدا و همچنین تمیز نگه داشتن اسپیکر در مکان‌هایی مثل آشپزخانه می‌شود. قسمت بالایی و پایین دستگاه از سیلیکون ساخته شده که عمر بالایی دارد. در قسمت بالایی ۴ کلید برای کنترل اسپیکر وجود دارد و می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

کلیدها در بخش بالایی به جز یک کلید با یکدیگر یکسانند. تنها یک کلید  با سایر کلیدها متفاوت است که مربوط به مدیریت و کنترل میکروفون دستگاه می‌شود. این اسپیکر دارای چند رنگ مختلف است که مانند اپل هوم پد مینی براساس رنگ انتخابی شما، به صورت ترکیب طیف رنگ با یکدیگر ست می‌شوند. همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم، به علت روشن بودن رنگ بدنه و جذب آسان گرد و خاک، آمازون اسفنجی برای قسمت بالایی آن طراحی کرده که هم کیفیت و وضوح صدا را بالا می‌برد و هم از کثیف شدن دستگاه جلوگیری می‌کند. اتفاق عجیبی که در این دستگاه شاهد آن هستیم، تغییر نوع اتصال برق این دستگاه است؛ آمازون برای ورودی شارژ این دستگاه از میکرو یو اس بی استفاده کرده و دوشاخه برق نیز به نوعی طراحی شده است که بدون استفاده از هیچ تبدیلی و به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس 

امکانات و جزئیات

در زیر قسمت بالایی هر بخش یک اسپیکر ۱٫۶ اینچی که توانایی پخش صدا را به صورت ۳۶۰ درجه دارد قرار گرفته است؛ یکی از تفاوت‌های اکو دات ۳٫۰ با مدل قبلی همین موضوع است. در مدل قدیمی اندازه اسپیکر داخلی دستگاه کوچک‌تر بوده و همین باعث کاهش وضوح و کیفیت صدا شده بود و نمی‌توانست رضایت کاربران را به طور کامل جلب کند. همانطور که در بالا گفتیم یک کلید در دوبخش مختلف با یکدیگر متفاوتند، این کلید وظیفه کنترل و روشن یا خاموش کردن الکسا را دارد. شما می‌توانید همواره با استفاده از الکسا تماس بگیرید، برای کار‌های مختلف خود مثل آشپزی زمان بگیرید، آخرین اخبار را دریافت کنید، موسیقی گوش دهید، آب و هوا را بررسی کنید و خیلی کار‌های دیگر را انجام دهید. این اسپیکر ابزاری کاربردی برای مدیریت خانه‌های هوشمند است. برای مثال می‌توانید به راحتی دستور دهید تا چراغ‌های درون اتاق خود را روشن کنید یا حتی اگر در خانه خود ربات دستیار دارید می‌توانید آن را نیز مدیریت کنید. همچنین برای کنترل راحت‌تر می‌توانید از اپلیکیشن (App) این دستگاه هم استفاده کنید. الکسا سابقه کار با بیش از هزاران خانه هوشمند را دارد و یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌ها در خانه هوشمند است. شما حتی می‌توانید به راحتی قفل درب‌ها، دوربین‌های مدار بسته و حتی آیفون تصویری را کنترل کنید. محیط اپ بسیار محیط کاربردی و آسانی است و می‌توانید بدون نیاز به تخصص خاصی از آن استفاده کرده و آن را به دستگاه های مختلف متصل کنید.

بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس  بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس  بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس  بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس 

بازدهی و کیفیت صدا

در مورد کیفیت صدای این اسپیکر باید گفت کیفیت صدا به طور فاحشی نسبت به مدل قبلی افزایش یافته است و در ادامه باید گفت این کیفیت صدا به نسبت اندازه خود اسپیکر بسیار حیرت‌آور است. همانطور که در بالا هم گفتیم، همواره اکو دات ۳٫۰ را با گوگل هوم مینی مقایسه می‌کنند؛ کیفیت صدا نیز از این قاعده مستثنی نیست و مقایسه‌ای بین این دو مدل اسپیکر صورت گرفته است که باید گفت اکو دات از این آزمایش نیز با سربلندی بیرون آمد و گوگل هوم مینی را شکست داد که با توجه به این میزان از کیفیت، با اختلاف بسیار زیادی از گوگل هوم مینی پیشی گرفت. برای مقایسه کیفیت و بازدهی صدا در دو اسپیکر اکودات و گوگل هوم مینی باید گفت از نظر بلندی صدا، صدای اسپیکر گوگل هوم مینی از اکودات ۳٫۰ بیشتر است اما این به معنی پخش موسیقی و یا صدا با کیفیت بالا نیست. در واقع زمانی که شما بلندی صدای گوگل هوم مینی را زیاد کنید، در میزان بلندی پخش صدا به طور کامل این موضوع مشخص می‌شود اما در اکو دات اینگونه نیست. در اسپیکر اکو دات بلندی صدا وابسته به کیفیت موسیقی و یا فایل صوتی‌ای است که در حال پخش شدن است، بنابراین اگر بلندی صدای اسپیکر را زیاد کنید به اندازه‌ی میزان کیفیت موسیقی و یا فایل صوتی شما بلندی صدا تغییر می‌کند. بنابراین اگر به دنبال پخش موسیقی با صدای بالا اما کیفیت پایین هستید در این زمینه گوگل هوم مینی از اکودات ۳٫۰ بهتر است. اما در مجموع باید گفت باتوجه به اندازه کوچک و بازدهی بسیار بالا این اسپیکر ارزش خرید بسیار زیادی دارد و همچنین قیمت خیلی مناسب‌تری هم با توجه به امکانات و بازدهی نسبت به قیمت خود دارد.

بررسی اسپیکر هوشمند آمازون | نسل سوم اکو دات - تکفارس 

آیا این دستگاه به نسبت قیمت خود ارزش خرید دارد؟

باید گفت بدون هیچ شک و تردیدی این دستگاه را بخرید به دو دلیل:

اول اینکه در این رده قیمتی، هیچ مدلی بهتر از اکودات ۳٫۰ وجود ندارد. نزدیک ترین رقیب این اسپیکر یعنی گوگل هوم مینی است که قیمتی معادل ۴۹ دلار دارد اما همانطور که در ابتدا هم گفتیم قیمت اکو دات ۴۹٫۹۹ دلار است.

اما دلیل دوم و دلیل بسیار مهم‌تر، کیفیت بسیار بالای اکو دات است. کیفیت صدای اکودات ۳٫۰ و همچنین خدمات آن بسیار بیشتر از گوگل هوم مینی می‌باشد و بنابراین با توجه به اختلاف قیمت کم این دو، مدل اکودات بهتر است. در واقع ما این اسپیکر را به تمامی کسانی که عضو خانواده گوگل هستند نیز پیشنهاد می‌دهیم و باید در اینجا اقرار کرد که گوش دادن به موسیقی با این اسپیکر حسی بسیار لذت بخش دارد. به طور کلی باید گفت برای خرید این اسپیکر لحظه‌ای درنگ نکنید.

برای جمع‌بندی شما را مطالعه جدول زیر دعوت می‌کنم

مثبتمنفی
اندازه کوچک و جمع‌وجورصدای ضعیف برای پخش موسیقی و یا فایل های با کیفیت پایین یا معمولی
قابلیت اتصال به هر نوع دستگاهی
تشخیص صدا از فاصله زیاد
بروزرسانی مداوم اپ اسپیکر و الکسا

در پایان شما را به مشاهده ویدیوی زیر دعوت می‌کنیم برای دانلود روی کلمه دانلودکلیک کنید:

نظر شما کاربران تکفارس در مورد اکودات ۳٫۰ و گوگل هوم مینی چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید