افزایش فروش پردازنده‌های AMD می‌تواند فشار را بر روی اینتل کند - تکفارس 
افزایش فروش پردازنده‌های AMD می‌تواند فشار را بر روی اینتل کند - تکفارس 

افزایش فروش پردازنده‌های AMD می‌تواند فشار را بر روی اینتل کند

علیرضا هاشمی
۵ مهر ۱۳۹۷ - 09:00
افزایش فروش پردازنده‌های AMD می‌تواند فشار را بر روی اینتل کند - تکفارس 

در اوایل امسال شنیده بودیم که شرکت AMD در زمینه فروش پردازنده در حال بازگشت یا به اصطلاح همان کامبک زدن است. هم اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد این شرکت تولیدکننده پردازنده به زودی می‌تواند ۳۰ درصد از سهم بازار تراشه‌های کامپیوتر‌های خانگی را از آن خود کند. برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

این اطلاعات جدید توسط DigiTimes که یک منبع معمول برای شایعات حوزه تکنولوژی و فناوری محسوب می‌شود، در فضای مجازی پخش شده است. هر چند این خبرگذاری پیش‌تر نیز نشان داده که در زمینه این نوع اخبار، چندان هم قابل اتکا نیست. بهرحال طبق اطلاعات جدیدی که از منابع صنعتی استخراج شده، AMD با افزایش فروش خود در سه ماه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸، ۳۰ درصد از سهم بازار تراشه‌ها را به دست خواهد آورد.

البته باید در رابطه با این نوع گمانه زنی‌ها احتیاط کرد، زیرا این پیش بینی‌ها توسط منابع نامشخصی انجام شده است و امکان دارد با تغییرات جدی‌ای که AMD اخیرا در استراتژی خود ایجاد کرده، باعث شده توجه این منابع به این موضوع جلب شود. تلاش اخیر AMD بر این مبنا بوده که تراشه‌های TMSC و پردازنده‌های گرافیکی خود را تکنولوژی ۷ میلیمتری تولید کند تا از این طریق بتواند به دوران باشکوه خود نزدیک شود.

همانطور که در ابتدا گفته شد، پیش‌تر نیز شواهدی در رابطه با افزایش فروش پردازنده‌های AMD وجود داشت، هر چند که این شواهد از نقطه نظر محدود یک خرده فروشی‌ بزرگ بوده است. DigiTimes نیز با بررسی‌های بیشتری که انجام داده، متوجه شده که تاخیر اینتل در عرضه پردازنده‌های ۱۰ میلیمتری (Cannon Lake)، توانسته به اهداف AMD کمک کند.

در واقع، چند ماه پیش بود که شنیده شد اینتل تا نیمه دوم سال آینده، پردازنده‌های Cannon Lake خود را عرضه نخواهند کرد و کاربران رایانه‌های شخصی تنها در اواخر سال ۲۰۱۹ می‌توانند اقدام به خرید این پردازنده‌ها بکنند.

البته زمانی می‌توان اینچنین فرض کرد که این پردازنده‌ها با مشکل دیگری مواجه نشود، در غیر این صورت ممکن است این تاخیرها با توجه به مشکلات مستند شده‌ای که اینتل با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، ادامه یابد. اینتل در زمینه تولید انبوه قابل قبول و تصحیح بازده پردازنده‌های ۱۰ میلیمتری با سختی‌هایی رو به رو است ( باید توجه داشته باشید که در ابتدا انتظار می‌رفت پردازنده‌های Cannon Lake در سال ۲۰۱۶ عرضه شوند).

هنگامی که شما این موضوع را در کنار اخبار اخیر مربوط به مشکلاتی که اینتل در زمینه تولید پردازنده‌های فعلی ۱۴ میلیمتری دارد، قرار دهید، متوجه خواهید شد که دلیل افزایش قیمت و کاهش سهام این شرکت چه چیزی بوده است و شاید دیگر تعجب آور نباشد که پردازنده‌های Ryzen شرکت AMD به صورت مداوم در حال منفعت بردن از این شرایط هستند زیرا آن‌ها در بخش تولید از چنین مشکلاتی رنج نمی‌برند.

به گفته‌ی DigiTimes، تولیدکنندگان رایانه‌های شخصی به طور فزاینده‌ای در حال جایگزینی پردازنده‌ای اینتل با تراشه‌های AMD هستند. این گزارش‌ اشاره‌ای مستقیمی به سازندگانی همچون ایسوز، گیگابایت، MSI و Asrock دارد و عنوان کرده که این شرکت‌ها در حال افزایش عرضه محصولاتی هستند که از پردازنده‌های AMD بهره می‌برند.

به نظر می‌رسد این موضوع باعث شده تا در سه ماه‌ی سوم سال جاری، سهم AMD در بازار پردازنده‌ها به بیش از ۲۰ درصد برسد و انتظار می‌رود این رقم در سه ماه‌ی بعدی به ۳۰ درصد افزایش یابد.

به یاد داشته باشید که همه‌‌ی این پیش بینی‌ها در حد حدس و گمان است، اما این گزارش توانسته شرایط پیش آمده را به خوبی لحاظ کند و آن را با آینده‌ی نزدیک تطابق داده تا موارد ذکر شده قابل قبول به نظر آید.

افزایش فعالیت AMD در بازار پردازنده‌ها و داغ‌تر شدن رقابت می‌تواند به نفع مصرف کنندگان تمام شود و باید آن را نشانه‌ی خوبی دانست زیرا این موضوع فشار بیشتری را بر روی اینتل می‌گذارد تا شاید بازنگری‌هایی را در زمینه قیمتگذاری پردازنده‌های فعلی خود انجام دهد، البته اگر مشکلات و تاخیرهای پردازنده‌های ۱۰ میلیمتری و Cannon Lake ادامه دار باشد.

این فرض زمانی می‌تواند انجام پذیرد که اینتل مشکلات مربوط به سهام خود را حل کرده باشد. این شرکت در بیانیه‌ای که در اوایل این ماه منتشر شد، ادعا کرده که همه چیز تحت کنترل است.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با این موضوع چیست؟ آیا AMD می‌تواند در بازار پردازنده‌ها از رقیب سنتی خود اینتل پیشی بگیرد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید