بعداز سال‌ها انتظار کاوشگر هایابوسا ۲ بر روی سیارک ریوگو فرود آمد - تکفارس 
بعداز سال‌ها انتظار کاوشگر هایابوسا ۲ بر روی سیارک ریوگو فرود آمد - تکفارس 

بعداز سال‌ها انتظار کاوشگر هایابوسا ۲ بر روی سیارک ریوگو فرود آمد

مصطفی اسماعیلیان
۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - 12:30
بعداز سال‌ها انتظار کاوشگر هایابوسا ۲ بر روی سیارک ریوگو فرود آمد - تکفارس 

 بعد از سال‌ها انتظار بلاخره کاوشگر هایابوسا ۲ (Hayabusa 2) با موفقیت به مقصد خود در سیارک ریوگو (Ryugu) منتقل شد و در اولین مرحله از مأموریت خود، دو سطح نشین را بر روی این سیارک آزاد کرد. این یعنی برای اولین بار در تاریخ، هایابوسا ۲ چند نمونه از مواد آلی موجود در این سیارک را به زمین خواهد آورد تا مطالعات لازم بر روی این آن ها انجام شود. با تکفارس همراه باشید.

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، هایابوسای ۲، دومی نسخه از کاوشگر هایابوسا است که مأموریت آن نیز نمونه‌برداری از سطح سیارک‌های اطراف زمین بود. از این رو این می‌توان گفت این نوع مأموریت‌های فضایی هنوز به پایان خود نرسیده‌اند و محققان نیز به کاوش در سطح سیارک‌های اطراف زمین علاقه‌مند هستند.

مأموریت هایابوسای ۲ بسیار پیچیده‌تر از مأموریت اول خواهد بود. این کاوشگر نسبت به کاوشگر قبلی بسیار تقویت شده است و محققان، با تجربه ای که از ساخت سیستم قبلی داشتند، توانستند تجهیزات بیشتری را به هایابوسا ۲ متصل کنند تا مدت زمان بیشتری را در مقصد دوام آورد.

بعداز سال‌ها انتظار کاوشگر هایابوسا ۲ بر روی سیارک ریوگو فرود آمد - تکفارس 

مقصد این کاوشگر، سیارکی به نام ریوگو بود که در مداری میان زمین و ماه در حال چرخش است. ریوگو سیارکی با درجه بندی C است، از این رو تصور می‌شود مقدار بسیار زیادی آب و مواد معدنی را در خود جای داده است که باعث میشود ریوگو به هدفی ارزشمندی برای محققان تبدیل شود تا از آن اطلاعات زیادی را در مورد زندگی خارج زمین، تاریخچه‌ی حیات و طرز کار سیستم خورشیدی بدست آوردند.

کاوشگر هایابوسا در اواخر سال ۲۰۱۴ به مدار خارج زمین پرتاب شد و چند سال اخیر را صرف پیمایش مدار ثابتی نمود تا دقیقا در بالای سیارک ریوگو قرار گیرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هایابوسا موفق شد در همین تابستان به مقصد خود برسد. این کاوشگر در هفته‌ی گذشته به ارتفاع ۵۵ متری از سیارک فرود آمده و دو دستگاه از چهار سطح‌نشینی که با خود حمل می‌کرد را آزاد کرد تا مرحله‌ی اول از نمونه‌برداری از سیارک ریوگو آغاز شود.

سطح‌نشین‌های این کاوشگر که مینرو نام دارند، طوری طراحی شده‌اند تا مستقیما در سطح سیارک فرود آیند. البته این عمل به سادگی فرود بر روی سطح کره‌ی زمین نیست. سطح‌نشین‌ها با جهش به سمت جلو حرکت می‌کنند که به دلیل جاذبه‌ی بسیار کمی که در ریوگو وجود دارد، ۱۵ دقیقه طول می‌کشد که هر سطح‌نشین دوباره به مکان مورد نظر فرود آید. بعد از فرود این دستگاه‌ها، عکس‌هایی از سطح سیارک گرفته و دمای مناطق مختلف آن بررسی خواهد شد تا تحقیقات اولیه در محل فرود آغاز شود.

در کاوشگر هایابوسا نوع دیگری از سطح‌نشین با نام ماسکوت وجود دارد که ابزارهای علمی بیشتری را با خود حمل می‌کند. این نوع سطح نشین نگاه نزدیک‌تری به ویژگی‌های مغناطیسی سیارک انداخته و مواد معدنی غیر‌ مخرب بر روی سطح آن را بررسی می‌کند.

انتظار می‌رود خبرهای اصلی سال آینده منتشر شوند، زمانی که کاوشگر هایابوسا ۲ خودش وارد عمل شده و به وسیله‌ی یک ضربه‌گیر بر ریوگو فرود آید. این ضربه‌گیر با استفاده از انفجار‌های متعدد در محل حفره‌های آتش‌فشانی نمونه‌هایی را جمع‌آوری می‌کند. چنین عملی در شرایط موجود سیارک می‌تواند قدمی بزرگ در علم فضایی محسوب شود. فرآیندی که در آن صفحه‌ای مسی با وزن ۲ کیلوگرم بر روی مواد منفجره نصب خواهد شد و در نتیجه مواد منفجر شده سرعتی برابر با ۲ کیلومتر بر ثانیه را طی خواهند کرد.

بعداز سال‌ها انتظار کاوشگر هایابوسا ۲ بر روی سیارک ریوگو فرود آمد - تکفارس 

تصاویری از مراحل آزمایش ضربه گیر هایابوسای ۲ که باعث تخریب صفحات و موانع مختلف سر راه خود شده است.

هایابوسا علاوه بر ضبط مشاهدات این انفجار، تحقیقاتی را بر روی سطح سیارک انجام میدهد تا بعد ها تاریخچه‌ی دقیقی از شکل گیری آن بدست آید. همچنین مواد آلی را از محل انفجار جمع‌آوری کرده و با خود به زمین منتقل میکند.

در مجموع این یک مأموریت شگفت انگیز و افسانه ای برای محققان صنعت فضایی محسوب میشود که آن را سازمان فضایی ژاپن (JAXA) رهبری می‌کند. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شرکت های استخراج معدن های فضایی نیز به این پروژه بپیوندند تا پیشرفت های بیشتری در مورد تاریخچه ی سیارک های اطراف زمین نصیب محققان شود.

نظر شما کاربران تکفارس در مورد این مأموریت فضایی ژاپن چیست؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید