هر آنچه که لازم است از تلویزیون‌های ۴K Ultra HD بدانید - تکفارس 
هر آنچه که لازم است از تلویزیون‌های ۴K Ultra HD بدانید - تکفارس 

هر آنچه که لازم است از تلویزیون‌های ۴K Ultra HD بدانید

حسین چوبین
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - 16:00
هر آنچه که لازم است از تلویزیون‌های ۴K Ultra HD بدانید - تکفارس 

 اگر قصد خرید یک تلویزیون جدید را داشته باشید، ترجیح می‌دهید تلویزیونی با کیفیت بالا اما صفحه کوچکتر بخرید یا اینکه تلویزیونی با کیفیت کمتر و صفحه بزرگ‌تر را انتخاب می‌کنید؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ بدهیم.
در گذشته زمانی که از تلویزیون‌های ۴K و یا UltraHD حرف می‌زدیم به نظر می‌رسید که این تکنولوژی فقط مختص افراد ثروتمند است. بیایید به گذشته برگردیم زمانی که تازه این اصطلاحات باب شد و کیفیت UltraHD به عنوان یک استاندارد جدید در نظر گرفته شد. اکثر تلویزیون‌های بزرگ‌تر از ۴۰ اینچ دارای کیفیت UltraHD هستند.

۱- تفاوت بین ۴K و UltraHD :

برای کاربران این دو کیفیت با یکدیگر تفاوتی ندارند؛ اما کسانی که در حرفه‌ی سینما و یا پیگیر سینما و تلویزیون هستند، این موضوع را می‌دانند که این دو کیفیت با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. اکثر اوقات به اشتباه فکر می‌کنیم که تلویزیونی با کیفیت ۴K با UltraHD یک کیفیت پخش دارند در صورتی که در تلویزیون‌های ۴K دارای رزولوشن ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ است و تلویزیون‌های UltraHD دارای رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ است. همین تفاوت در تراکم پیکسلی افقی باعث می‌شود نرخ تصویر در تلویزیون‌های ۴K به صورت ۱٫۹:۱ باشد و در تلویزیون‌های UHD به صورت ۱٫۷۸:۱ باشد. در ادامه قرار است به بخشی برویم که اطلاعات بیشتر ما در رابطه با تلویزیون در این بخش است؛ بخش مصرف کنندگان.

هر آنچه که لازم است از تلویزیون‌های ۴K Ultra HD بدانید - تکفارس 

بیشتر اوقات زمانی که ما به تماشای تلویزیون مشغول هستیم، نسبت تصویر ۱۶:۹ است؛ این نسبت کیفیتی نیست که ما از یک تلویزیون با رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ انتظار داریم بلکه این کیفیت دقیقا دو برابر کیفیت FullHD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است. در تلویزیون‌های ۴K تراکم پیکسلی ۴ برابر تراکم پیکسلی تلویزیون FullHD است بنابراین کیفیت هر پیکسل ۴ برابر می‌شود؛ به همین دلیل است که شما از سازندگان تلویزیون می‌شنوید که در تبلیغات از ۴ برابر شدن کیفیت تصویر نسبت به FullHD صحبت می‌کنند. در سال ۲۰۱۳، CTA و CEA تصمیم گرفتند برای کاهش سردرگمی خریداران تلویزیون یک اسم یا یک مدل جدید به عنوان یک کیفیت استاندارد تلویزیونی جدید معرفی کنند. کیفیت ۴K با کیفیت UHD در برخی برندها تفاوتی ندارد. شرکت‌های بزرگ تولید کننده تلویزیون مثل سونی تصمیم گرفتند تا در هرصورت تلویزیون‌های خود را با مدل ۴K وارد بازار کنند؛ در صورتی که برخی از آن‌ها دارای کیفیت UltraHD هستند و فقط نام ۴K را یدک می‌کشند.

۲- آیا من به تلویزیونی با کیفیت UHD نیاز دارم ؟

خیر؛ البته که نه. چرا که همچنان هم کیفیت‌های استاندارد پخش ویدیو ۱۰۸۰p یا همان FullHD است ومدت زمان زیادی لازم است تا کیفیت ۴K و یا UltraHD به عنوان یک سیستم پخش استاندارد و همه گیر تبدیل شود پس اگر تلویزیونی دارید که سالم است و می‌تواند مدت زمان زیادی کار کند لازم به تعویض نیست اما اگر علاقه‌مند به تلویزیون هستید و قصد خرید تلویزیون دارید، به نظر می‌رسد که زمان آن رسیده تا تلویزیونی UHD و یا ۴K بخرید.

۳- مزیت استفاده از تلویزیون UHD چیست ؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این مدل تراکم پیکسلی بالای آن است. کیفیت UHD دارای ۸ میلیون در یک فضای معین است در صورتی که کیفیت FullHD در همین فضای دارای ۲ میلیون پیکسل است. به دلیل این تراکم پیکسلی بالا شما می‌توانید عکس‌ها و تصاویر خود را با کیفیت بالاتری مشاهده کرده و همچنین می‌‌توانید با بزرگ‌تر کردن تصویر بدون آن‌که کیفیت آن‌ها پایین بیاید، آن را تماشا کنید. مزیت دیگر این کیفیت تصویر و تراکم پیکسلی بالای آن این است که باعث می‌شود صفحه‌ی تلویزیون بزرگ‌تر به نظر برسد. تلویزیون‌هایی با این کیفیت در اندازه‌های کوچک‌تر بازدهی بیشتر و بهتری دارند. داشتن تراکم پیکسلی بالا فقط به معنی کیفیت بهتر تصویر نیست؛ زمانی که شما در نزدیکی تلویزیون بنشینید می‌توانید تک پیکسل‌هایی را ببینید که هرکدام جزئیات خاصی را نشان می‌دهند؛ این مدل تلویزیون‌ها طیف رنگ بیشتری دارند و عمق، دوری یا نزدیکی را بهتر نشان می‌دهند به خصوص اگر دارای قابلیت HDR هم باشند.

بعضی از متخصصان و منتقدان عملکرد این کیفیت تصویر را در تلویزیون‌هایی که سایزی زیر ۵۵ اینج دارند در فواصل مختلف و استاندارد بررسی کرده‌اند. در قسمت بالا گفتیم ما موافق این موضوع هستیم که این کیفیت در اندازه‌های کوچک‌تر بازدهی بهتر و بیشتری دارد اما زمانی که ما مقایسه‌ای بین یک تلویزیون ۱۰۸۰p و UHD انجام دادیم متوجه شدیم که کیفیت پخش تصاویر در فواصل مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ در صورتی که در تلویزیون‌های ۱۰۸۰p اینگونه نیست.

۴- چه برندی بهترین نوع کیفیت UHD را تولید می‌کند ؟

در چند سال گذشته شرکت‌های مختلفی در این بخش سرمایه‌گذاری کردند. گاهی اوقات فکر می‌کنیم هر تلویزیونی که دارای کیفیت ۴K و یا UHD باشد خوب است درصورتی که این‌گونه نیست و گاهی اوقات هم فکر می‌کنیم اگر این تلویزیون ساخت شرکت‌های بزرگ مانند سامسونگ، سونی و یا ال جی باشد بهترین بازدهی را دارد اما این‌گونه نیست.

اگر شما به‌دنبال یک تلویزیون با بازدهی بالا و قیمت مناسب هستید، Vizion بهترین گزینه برای انتخاب است. این تلویزیون به نسبت قیمت خود کیفیت تصویر خیلی بالایی دارد. به جز Vizion می‌توان به Hisens هم اشاره کرد که کیفیت بسیار خوبی دارد. TCL هم برندی بود که در چند سال گذشته هیچ خبری از آن نشنیده بودیم اما حال دوباره بازگشته و تلویزیونی با کیفیت خیلی بالا و قیمتی بسیار مناسب معرفی کرده است.

۵- آیا HDMI می‌تواند کیفیت ۴K پخش کند ؟

بله می‌تواند پخش کند اما نکته قابل توجه این است که باید نسخه‌ی HDMI شما با نسخه‌ی HDMI کابلتان یکسان باشد. در حال حاضر از HDMI 2.0 در اکثر تلویزیون‌ها استفاده می‌شود اما اگر از کابل‌های HDMI قدیمی‌تر مثل نسخه ۱٫۴ استفاده کنید باعث افت کیفیت در پخش می‌شود. در واقع این نسخه می‌تواند فقط ۳۰ فریم در ثانیه کیفیت را منتقل کند در صورتی که اگر از یک کابل HDMI با سرعت بالا استفاده کنید کیفیت واقعی تصویر را می‌توانید ببینید. اگر کابل HDMI دارید که مدت زمان زیادی است از آن استفاده می‌کنید، احتمال آن کم است که بتوانید از آن در این تلویزیون‌ها استفاده کنید. بنابر آزمایش‌هایی که انجام شده است ما به این نتیجه رسیدیم که کابل‌های HDMI که بیشتر از ۴ سال عمر دارند، نمی‌توانند سیگنال‌ها و تصاویر را با کیفیت بالا انتقال دهند بنابراین اگر کابلی دارید که بیشتر از ۴ سال عمر دارد باید به فکر خرید یک کابل جدید باشید.

۶- HDR چیست؟ و آیا تمامی تلویزیون‌های UHD از آن پشتیبانی می‌کنند؟

HDR مخفف High Dynamic Range است. وظیفه‌ی آن درخشان‌تر کردن رنگ‌ سفید و تیره‌تر کردن رنگ سیاه است و این کار را با استفاده از طیف رنگ‌ها انجام می‌دهد. این تناقض بین دو طیف رنگ باعث افزایش وضوح و زیبایی تصویر می‌شود و همین موضوع باعث ایجاد تفاوت بزرگی بین یک تلویزیون بدون قابلیت HDR و یک تلویزیون دارای HDR می‌شود. بنابراین HDR باعث ارتقاء کیفیت ۴K می‌شود. تمامی تلویزیون های UHD دارای این قابلیت نیستند اما در چند سال اخیر این قابلیت در تلویزیون‌های ۴K بسیار فراگیر شده است.

هر آنچه که لازم است از تلویزیون‌های ۴K Ultra HD بدانید - تکفارس 

HDR هم انواع مختلفی دارد که با یکدیگر کمی تفاوت دارند. HDR10 و Dolby Vision از پرکاربرد‌ترین انواع HDR است که در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین مدل جدیدی از HDR به نام Hybride Log Gamma به تازگی استفاده می‌شود که در حال محبوب شدن و همچنین شناخته شدن است. درحال حاضر تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت بوده و لازم است به آنچه که قرار است بخریم توجه ویژه‌ای کنیم.

۷- آیا ۴K و یا UHD توانایی پخش کیفیت HD را دارد؟

بله اما با توجه به امکانات هر تلویزیون (مانند HDR) نمی‌توان گفت همگی کیفیت یکسانی در پخش دارند. در واقع کیفیت صفحه‌ی تلویزیون‌ها دو نوع است؛ SD و HD. زمانی که تلویزیون قرار است شروع به پخش کند اطلاعات دریافتی را از SD  به HD تبدیل می‌کند. نکته‌ای که قبلا هم به آن اشاره کردیم این است که تلویزیون با کیفیت ۴K ساخت هر شرکتی الزاما خوب نیست به دلیل محاسباتی که قرار است تلویزیون برای تبدیل انجام دهد، پردازنده باید دارای کیفیت بالا و مناسبی باشد در غیر این صورت نمی‌تواند کارها را به خوبی انجام دهد. پس در این شرایط اگر تلویزیونی با کیفیت ۱۰۸۰p بگیرید کیفیت بهتری نسبت به ۴K خواهید داشت.

۸- محتوای اضافه این سری از تلویزیون‌ها :

هر آنچه که لازم است از تلویزیون‌های ۴K Ultra HD بدانید - تکفارس 

بخش‌های آنلاین زیادی برای این سری از تلویزیون‌ها ایجاد شده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به Netflix ،Amazon و youtube اشاره کرد. اما اگر بخواهید انتخاب زیادی برای برنامه‌های خود داشته باشید، می‌توانید از برند‌های سامسونگ، فلیپس، پاناسونیک و Oppo خرید کنید. زمانی که شما در حال تماشای شبکه‌های تلویزیونی و زنده هستید، به دنبال شبکه‌ای می‌گردید که دارای کیفیت ۴K باشد اما باید گفت کیفیت ۴K و UHD هنوز خیلی برای شبکه‌های تلویزیونی و یا زنده باب نشده‌اند. به جز برخی مسابقات ورزشی خاص مثل مسابقات المپیک و یا مسابقات دیگر شاید از این کیفیت برای پخش استفاده شود. بنابراین  خبری از ۴K در برنامه‌های تلویزیونی نیست.

۹-درباره کیفیت ۸K چه اطلاعاتی موجود است؟

این کیفیت جدید دارای رزولوشن۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ یا ۴۳۲۰p است. ۸K، چهار برابر کیفیت ۴K و ۱۶ برابر ۱۰۸۰p کیفیت دارد. در حال حاضر این تکنولوژی در مراحال اولیه خود است. قرار است از نسل جدید تلویزیون‌ها برای مسابقه‌ی بازی‌های ویدئویی در المپیک ۲۰۲۰ توکیو رونمایی شود.

درمورد کیفیت ۸K می‌توان گفت مدت زمان زیادی باقی‌مانده تا جایگزین کیفیت ۴K شود. این هیولای بزرگ تکنولوژی هنوز به بلوغ خود نرسیده است.

نظر شما در رابطه با این موضوع چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید