آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 
آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 

آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+

سید محمد معلمی
۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - 21:00
آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 

با وب‌ سایت تک‌فارس و یک مقاله مقایسه ای جدید دیگر همراه باشید تا گوشی اکسپریا ایکس زد ۳ و گلکسی اس ۹ پلاس، دو پرچم‌دار شرکت سونی و سامسونگ را با یکدیگر مقایسه کنیم و به بررسی ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

شاید تا به حال به این موضوع پی برده باشید که سونی نسبت به دیگر کمپانی‌های تولیدکننده تلفن همراه متفاوت است زیرا این شرکت هر ۶ ماه یک بار اقدام به معرفی پرچمدار می‌کند در حالی که دیگر کمپانی‌ها معمولاً این کار را سالی یک بار انجام می‌دهند. ضمن اینکه حتی اگر شرکت‌های مختلف بخواهند هر سال یک پرچمدار معرفی نمایند که در آن ویژگیهای ممتاز و امکانات پیشرفته‌ای به کار رفته باشد، به مشکل برمی‌خورند چه برسد به اینکه بخواهند هر ۶ ماه یک بار بهترین محصول خود را با امکانات بسیار بالا در اختیار افراد بگذارند. با این توضیحات، به نظر شما سونی چه کارهایی انجام می‌دهد که می‌تواند در هر نیمه سال از یک پرچمدار رونمایی کند؟

شاید این نکته درست باشد که بگوییم معمولاً در چند سال اخیر کمتر به محصولات جدید سونی توجه کرده‌ایم. البته می‌توان این موضوع را با آمار ناامیدکننده گوشی‌های هوشمند این کمپانی نیز تأیید کرد. به هر حال سونی هیچگاه پا پس نکشیده و سعی کرده در بازار تلفن‌های همراه هوشمند همچنان یک کمپانی مهم و البته قابل احترام برای دیگر رقبا باقی بماند.

شش ماه از معرفی اکسپریا ایکس زد ۲ می‌گذرد و این یعنی باید منتظر مدل جدید می‌نشستیم که سونی در همایش IFA از اکسپریا ایکس زد ۳ رونمایی کرد.اگرچه ظاهر این دستگاه نسبت به اکسپریا ایکس زد ۲ تفاوت زیادی ندارد ولی می‌توان گفت اتفاقات مهم و جالبی در آن رخ داده است تا بتواند مشتریان را به سوی خود جذب کند. نکته مهم در مورد اکسپریا ایکس زد ۳ این است که می‌توان آن را با گلکسی اس ۹ پلاس و گلکسی اس ۹ مقایسه کرد زیرا پرچمدار جدید سونی دارای امکاناتی است که بتوان آن را رقیبی جدی برای پرچمدار پیشین سامسونگ و (شاید بتوان گفت) محبوب‌ترین گوشی فعلی دنیا دانست.

با تک‌فارس همراه باشید تا گوشی اکسپریا ایکس زد ۳ و گلکسی اس ۹ پلاس را با هم مقایسه کنیم.

مقایسه‌ی ظاهر دو گوشی

آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 

نکته کلی: اگرچه اکسپریا ایکس زد ۳ گوشی فوق‌العاده‌ای است ولی انتظاراتی که از یک پرچمدار داشتیم را برآورده نکرده است.

پس از اینکه سونی طراحی جدیدی را در اکسپریا ایکس زد ۲ به کار برد، تصمیم گرفت تا تغییرات چندانی در شکل و شمایل اکسپریا ایکس زد ۳ اعمال نکرده و فقط به چندین تغییر جزئی بسنده کند. برای مثال، فریم آلومینیومی باریکتر و بیشتر صیقل داده شده است. ضمن اینکه صفحه نمایش نیز بدون بزرگ‌تر شدن ابعاد گوشی، وسیع‌تر شده است. بنابراین می‌توان گفت که اکسپریا ایکس زد ۳ یک گوشی بزرگ می‌باشد که به راحتی قابل مقایسه با گلکسی اس ۹ پلاس است. نکته ناامیدکننده در مورد پرچمدار سونی این است که باید کمی اندازه نرمال‌تری می‌داشت زیرا این دستگاه مشتریان کمتری را جذب خود خواهد کرد به همین دلیل افراد علاقه‌مند به گوشی‌های کامپکت به اکسپریا ایکس زد ۳ نگاه نخواهند کرد.

با همه این تفاصیل، اگرچه سونی اکسپریا ایکس زد ۳ ظاهر زیبا و شکیلی دارد ولی گلکسی اس ۹ پلاس از شکل جذاب‌تر و باکلاس‌تری برخوردار است. نکته منفی در مورد اکسپریا ایکس زد ۳، وجود دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا، پاور و دوربین است که باعث می‌شود شخص استفاده‌کننده، هنگامی که گوشی را در دست خود گرفته است به صورت ناخودآگاه آنها را لمس کند.

در مورد گلکسی اس ۹ پلاس نیز باید بگوییم که اگرچه در زمینه طراحی (به خاطر فریم فلزی و لبه‌های تیز) نسبت به گلکسی اس ۸ یک قدم رو به عقب به حساب می‌آمد ولی به طور کلی می‌توانیم آن را یک گوشی خوش دست بدانیم.

حالا که صحبت از ظاهر و امکانات بیرونی شد، بد نیست بدانید که اسکنر اثر انگشت هر دو گوشی در قاب پشتی آنها قرار گرفته است. البته ممکن است قرارگیری این سنسور در اکسپریا ایکس زد ۳ برای برخی از افراد ناخوشایند باشد ولی این نکته آن‌قدر به چشم نمی‌آید.

جمع‌بندی: اکسپریا ایکس زد ۳ و گلکسی اس ۹ پلاس، هر دو گوشی بسیار زیبایی هستند و در این نکته شکی وجود ندارد ولی اگر بخواهیم برنده واقعی در زمینه طراحی را معرفی کنیم، باید نام گلکسی اس ۹ را بیاوریم زیرا این دستگاه بدنه‌ای باریکتر و شمایلی جذاب‌تر دارد در حالی که سونی اکسپریا ایکس زد ۳ کمی بزرگ و سنگین به نظر می‌رسد.

صفحه نمایش‌های اولد و بی‌نظیر

نکته کلی: سونی در اکسپریا ایکس زد ۳ تصمیم گرفت تا از صفحه نمایش اولد استفاده کند.

مطمئناً مهم‌ترین تغییر ایجاد شده در اکسپریا ایکس زد ۳، صفحه نمایش اولد آن است. این نمایشگر دارای رزولوشن ۲۸۸۰*۱۴۴۰ است که از هر نظر بی‌نظیر می‌باشد. نمایشگر اولدی (OLED) که سونی در پرچم‌دار جدیدش استفاده کرده، تار بودن تصویر را تقریباً به صفر رسانده و از کنتراست و شفافیت بالایی برخوردار است تا کمپانی ژاپنی از کیفیت تصاویر اطمینان حاصل کند بنابراین به جرأت می‌توانیم بگوییم که نمایشگر اکسپریا ایکس زد ۳ (به خاطر داشتن ویژگی‌های مشابه)، به راحتی توانایی رقابت با صفحه نمایش گلکسی اس ۹ پلاس را دارد.

سایز صفحه‌ی نمایش اکسپریا ایکس زد ۳ حدوداً ۶ اینچ است و از نمایشگر ۵/۸ اینچی گلکسی اس ۹ بزرگ‌تر و از نمایشگر ۶/۲ اینچی گلکسی اس ۹ پلاس کوچک‌تر است.

هم‌چون گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس، لبه‌های صفحه نمایش اکسپریا ایکس زد ۳ نیز کمی منحنی است و هم‌چون سامسونگ که در روزهای ابتدایی استفاده از این طراحی، امکانات ویژه‌ای را در اختیار کاربران قرار داده بود، کمپانی ژاپنی نیز سعی کرد چنین رویه‌ای را در پیش گیرد.

رابط کاربری در سونی اکسپریا ایکس زد ۳؛ بدون شگفتی

آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 

اگر بخواهیم در مورد رابط کاربری و عملکرد اکسپریا ایکس زد ۳ صحبت کنیم، باید بگوییم که نمی‌توان تفاوت زیادی در این زمینه میان این گوشی و اکسپریا ایکس زد ۲ پیدا کرد. البته یک قابلیت جدید و جذاب وجود دارد که Side Sense نامیده می‌شود. به نظر می‌رسد سونی از اینکه توانسته صفحه نمایش اولد را در پرچمدار جدید خود به کار بگیرد بسیار شگفت‌زده است به همین دلیل تصمیم گرفته تا ویژگی را به این نمایشگر زیبا اضافه کند.

اگر ویژگی Edge UX سامسونگ را به خاطر بیاورید، تقریباً می‌توانید به ماهیت Side Sense اکسپریا ایکس زد ۳ پی ببرید. البته ذکر این نکته الزامی است که قابلیت موجود در پرچمدار سونی به مراتب از Edge UX سامسونگ بدتر است.

کارکرد Side Sense به این شکل است که شما باید کناره‌های صفحه نمایش که جدول ۳*۳ آیکون اپلیکیشن دارد را با دو بار ضربه زدن لمس کنید تا جدول اپلیکیشن‌ها بالا آمده و به شما اجازه انتخاب مناسبترین اپلیکیشن را بدهد. لازم به ذکر است که چگونگی انتخاب برنامه مناسب، بستگی به گزینش‌های اخیر شما دارد.

اضافه شدن چنین قابلیتی مطمئناً اتفاق جدیدی نیست ولی نکته آزاردهنده در مورد Side Sense، اجرا شدن جدول ۳*۳ اپلیکیشن‌ها بدون لمس کردن کناره‌های صفحه نمایش می‌باشد. به علاوه، چندین بار اتفاق افتاده که حتی با وجود ضربه زدن به کناره‌ها، پنل ۳*۳ اجرا نشد بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که Side Sense از آن جمله قابلیت‌هایی است که فایده‌ای برای کاربر ندارد ولی هم هزینه به کارگیری آن زیاد است و هم امکان دارد بی‌مورد حین انجام برخی کارها با گوشی دخالت کند. ذکر این نکته الزامی است که خوشبختانه می‌توان این گزینه را خاموش کرد.

در سمت دیگر، سامسونگ به این نتیجه رسیده که به جای قرار دادن چنین ویژگی‌هایی، بهتر است تمرکز خود را روی دوربین، ظاهر و دیگر امکانات گوشی‌هایش بگذارد. البته نمی‌توانیم منکر مشکل‌دار بودن بخش نرم‌افزاری گوشی‌های سامسونگ شویم ولی به طور کلی عملکرد این دستگاه‌ها ثبات دارد. برای مثال رابط کاربری آن‌ها بسیار دوست‌داشتنی و کاربردی است و تمام ویژگی‌هایی که باید یک گوشی سامسونگ داشته باشد را در خود جای داده است.

اگر شما یک فرد ماجراجو هستید و دوست دارید از اپلیکیشن‌های غیر از شرکت سامسونگ استفاده کنید، این امکان برایتان فراهم شده ولی واقعیت این است که معمولاً خودِ برنامه‌های سامسونگ برای برطرف کردن اکثر نیازهای نرم‌افزاری بسنده می‌کنند.

دوربین اکسپریا ایکس زد ۳؛ همان همیشگی

آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 

دوربین اصلی که در اکسپریا ایکس زد ۳ خواهید یافت، همان چیزی است که در اکسپریا ایکس زد ۲ وجود داشت یعنی یک لنز ۱۹ مگاپیکسلی با f/2.0. البته این دوربین توانایی ضبط فیلم‌ها با کیفیت HDR و کلیپ‌های حرکت آهسته با ۹۶۰ فریم بر ثانیه را دارد.

اما نکته جدید در مورد اپلیکیشن دوربین اکسپریا ایکس زد ۳، رابط کاربری آن است زیرا ساده‌تر شده تا بتوان در آن تنها آپشن‌های ضروری را مشاهده نمود. البته حالات مختلف، تنظیمات و دیگر گزینه‌های ثانویه همچنان وجود دارند ولی برای دسترسی به آنها باید به منوی تنظیمات نرم‌افزار نگاهی بیندازید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدیدی که سونی مدعی است روی آن بسیار سخت تلاش کرده است، قابلیت تشخیص توجه کاربر هنگام عکاسی می‌باشد. بنابراین زمانی که گوشی را از جیب خود خارج کردید و آن را به حالت افقی گرفتید، اکسپریا ایکس زد ۳ تشخیص خواهد داد که شما قصد عکاسی دارید و روشن خواهد شد. در این حالت، گوشی نوعی رابط کاربری جدید را اجرا خواهد کرد تا بتوانید بدون باز کردن اپلیکیشن دوربین، با شاتر مخصوص، اقدام به گرفتن عکس کنید. به طور کلی، به نظر می‌رسد این ویژگی بسیار خوب و کاربردی است ولی این امکان وجود دارد که همچون دیگر ویژگی‌های مبتنی بر حرکت در دیگر گوشی‌ها، این قابلیت نیز درست کار نکند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این تکنولوژی در اکسپریا ایکس زد ۳ به خوبی کار می‌کند یا خیر (امیدواریم این‌گونه باشد) ولی باید تا زمان عرضه گوشی، صبر کنیم.

گلکسی اس ۹ پلاس یک ماژول دوربین اصلی دوگانه را در خود می‌بینید که دو لنز ۱۲ مگاپیکسلی در کنار یک‌دیگر ایستاده‌اند. به علاوه، این دوربین در اکثر شرایط توانسته تصاویر خوبی بگیرد. این دوربین به شما امکان گرفتن تصاویر پرتره باکیفیت با زوم اپتیکال را می‌دهد که خودِ این قابلیت، یک ویژگی بسیار جدید و نوآورانه در عکسبرداری با گوشی به حساب می‌آید.

ضمن اینکه قابلیت دریچه لنز دوگانه f/1.5 و f/2.4 به ترتیب برای عکاسی در نور روز و عکاسی در شرایط نور کم مناسب است. به طور کلی دوربین گلکسی اس ۹ پلاس یک ماژول بسیار قدرتمند است که امکان پیدا کردن مشکل در آن تا حدودی نشدنی است.

انتظارات

آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 

نکته کلی: طرافداران اکسپریا ایکس زد ۳، این گوشی را دوست خواهند داشت ولی گلکسی اس ۹ پلاس دستگاه قدرتمندتری است.

اکسپریا ایکس زد ۳ یک گوشی پیشتاز است و بر خلاف برخی مشکلات در ظاهر آن مانند ابعاد نسبتاً بزرگ و دکمه‌های برجسته، می‌توانیم همچنان این پرچمدار سونی را دستگاه فوق‌العاده و ایده‌آل خیلی از علاقه‌مندان به کمپانی ژاپنی بدانیم. علاوه بر ویژگی‌هایی که گفتیم، رنگ‌های اکسپریا ایکس زد ۳ نیز بی‌نظیر هستند.

به لیست ویژگی‌های عالی اکسپریا ایکس زد ۳، باید سیستم عامل آن یعنی اندروید ۹ و باتری نسبتاً قوی‌تر نسبت به اکسپریا ایکس زد ۲ را (از ۳۱۸۰ میلی‌آمپر به ۳۳۳۰ میلی‌آمپر) نیز اضافه کنیم.

حالا، با توجه به اینکه گلکسی اس ۹ پلاس مدتی است در بازار یافت می‌شود و حتی برخی از افراد صاحب این دستگاه هستند، باید کم‌کم منتظر عرضه اندروید P برای آن باشیم. بد نیست حالا که در مورد باتری اکسپریا ایکس زد ۳ حرف زدیم، به اطلاعتان برسانیم که پرچمدار سابق سامسونگ نیز دارای ظرفیت باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپری است که برای یک گوشی اندرویدی، فراتر از انتظار می‌باشد.

و اما قیمت

سونی اعلام کرده که اکسپریا ایکس زد ۳ در بازار آمریکا با قیمت ۹۰۰ دلار به فروش خواهد رسید و این رقم نسبتاً بالایی است. البته سامسونگ نیز قیمت پایینی برای گلکسی اس ۹ پلاس در نظر نگرفته و بابت فروش این گوشی، از هر نفر ۹۱۵ تا ۹۳۰ دلار پول دریافت می‌کند. البته خرید این دستگاه از سایت‌های فروش اینترنتی مانند آمازون هم ارزانتر خواهد بود و هم ضمانت تعویض را در پی خواهد داشت.

راه دیگر برای اینکه صاحب محصول سامسونگ شوید، خرید گلکسی اس ۹ پلاس از ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت منافعی است زیرا افراد علاقه‌مند به این گوشی قادرند تا هزینه خرید پرچمدار سابق سامسونگ را به صورت اقساط ماهانه پرداخت کنند. البته به نظر می‌رسد این اقدام سامسونگ و ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت، برای جلب نظر مشتریان بیشتر باشد. در این زمینه اما، سونی کمی ضعف دارد بنابراین اگر این شرکت ژاپنی می‌خواهد با ارائه‌دهندگان سرویس اینترنت برای همکاری اکسپریا ایکس زد ۳ همکاری کند، قطعاً کار سختی خواهد داشت. البته به نظر نمی‌رسد ضعف سونی در این زمینه طرفداران وفادار سونی را از خرید اکسپریا ایکس زد ۳ منصرف کند و کسی نیز نمی‌تواند آنها را از انتخابشان منصرف نماید زیرا به طور کلی، محصول تازه معرفی شده کمپانی ژاپنی آن‌قدر خوب هست که بتوانیم ضعف‌هایش را نادیده بگیریم.

نتیجه‌ی نهایی

حالا و با توجه به توضیحات داده شده، اگر ۹۰۰ دلار پول داشتیم و قرار بود برای خرید یکی از دو گوشی اکسپریا ایکس زد ۳ و گلکسی اس ۹ پلاس اقدام کنیم، مطمئناً سراغ اس ۹ پلاس می‌رفتیم زیرا هم طراحی آن فوق‌العاده است و هم صفحه نمایش اولد آن بی‌نظیر. ضمن اینکه ماژول دوربین اصلی و تنوع نرم‌افزاری و خدماتی که سامسونگ ارائه می‌دهد، اصلاً با اقدامات سونی قابل قیاس نیست.

آیا سونی از سامسونگ پیشی می‌گیرد؟ | مقایسه‌ی سونی Xperia XZ3 و گلکسی S9+ - تکفارس 

نظر شما چیست؟ اگر قرار بود بین گلکسی اس ۹ پلاس و سونی اکسپریا ایکس زد ۳ یکی را انتخاب کنید، کدام گوشی مد نظر شما می‌توانست باشد؟ ضمن بیان دلایل خود، نظرات خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید