دست ها بالا، کنسول Ouya وارد می شود
امروز به شما نشان خواهم داد که ما به قولمان عمل کردم و آن رویای دوردست، توسعه کنسولی در دسترس و آسان برای گیمرها و توسعه دهندگان را به پایان رساندیم.
این بخشی از صحبت های جولی اورمن (Julie Uhrman) موسس و مدیر شرکت اویا (Ouya)، در رابطه با کنسول تازه شرکتش می باشد.
پس از اعلام جنجالی ساخت کنسولی جدید از سوی Kickstarter، هشت میلیون دلار عاید این شرکت برای رسیدن به هدفش شد و آن هدف عرضه کنسولی بر پایه سیستم عامل اندروید ۴.۱ یا همان لوبیای ژله ای (Jelly Bean) بود. هم اکنون آن چه که وعده داده شد بود اماده عرضه می باشد. تاریخ ۲۵ ژوئن در وبسایت رسمی این شرکت به ثبت رسیده است و تعدادی از نسخه های اولیه این کنسول برای حامیان Kickstarter فرستاده شده است (در ماه مارس). هم اکنون تمام چشم ها به سوی Ouya است و این که ایا خواهد توانست دنیای بازی های ویدئویی را تکان دهد؟
با این که هنوز مشخص نیست که Ouya در دنیای کنسول های بازی پس از دو کنسول Xbox One و PS4 (که وضعیت برتری این دو کنسول نسبت به هم نیز مشخص نیست) در رده سوم قرار بگیرد، بهتر است Ouya را داخل نبرد این دو غول صنعت بازی نکنیم و با رقبایی هم سطح خود همانند NVIDIA Shield و Wii U مقایسه کنیم.
کنسول Ouya از آنچه که فکرش را می کنید، کوچکتر است. اندازه آن به عقیده ما برابر با یک پرتقال (!) می باشد. سطح آن صیقلی بوده ولی براق نیست و تا حدودی شیک می باشد. سطح آلومینیومی ناهموار آن جذاب و یکدست به نظر می رسد و مطمئنا در کنار ست تلویزیون شما خودنمایی خواهد کرد.
در سمت پشتی Ouya، پنج پورت پایه شامل پورت شبکه Ethernet، پورت micro-USB، پورت HDMI، پورت USB 2.0 و اتصال آداپتر AC قرار دارد. اورمن (Uhrman) در باره پورت USB تعبیه شده اشاره کرد که این پورت امکان اتصال ابزار ذخیره سازی خارجی را به دستگاه فراهم خواهد کرد. در قسمت درونی دستگاه نیز، Ouya مجهز به چیپست پردازشی NVIDIA Tegra 3 می باشد، همان چیپستی که در Nexus 7 و HTX One +X یافت می شود.
یکی از سطوح Ouya در بردارنده اسامی گروه های حامی ده هزار دلاری Kickstarter به همراه تعداد اعضایشان می باشد، که بر روی بدنه کنسول ثبت شده است. در ابتدای لیست نام Notch، خالق Minecraft دیده می شود.
کنترلر Ouya نیز با دو استیک آنالوگ و دکمه های آن تفاوت آن چنانی با کنترلر Xbox 360 و PS3 ندارد و چرا باید داشته باشد؟ در حقیقت طراحی آن نسبت به کنترلرهای فعلی کمی پیشرفت داشته است. قسمت مشکی در میانه کنترلر صفحه لمسی یا به اصطلاح تاچ پد (Touchpad) کنسول می باشد و بسیار شبیه به آن چیزی است که در Dual Shock 4 (کنترلر PS4) مشاهده کردیم.
پنل این کنترلر از آلومینیوم می باشد. این پنل ها هنگام لمس صاف و خنک (!) به نظر می رسند و هر کدام دارای یک باتری AA در قسمت زیرین می باشد. این پنل ها قابل جدا شدن هستند که خیلی نیاز آن احساس نمی شود! کنترلر با فناوری بلوتوث به کنسول متصل شده و با آن هماهنگ می شود. وارمن هم چنین به این اشاره کرد که جفت کردن ابزار آنها، همانند جفت کردن دو کنترلر، امکانپذیر می باشد. تیم Ouya در حال تست سایر ابزار های جانبی بوده و برنامه دارد که لیستی از ابزار های منتشر کند که “واقعا خوب کار می کنند.”
دو استیک کنترلر و چهار دکمه اصلی آن، طراحی بسیار آشنایی دارد. استیک ها عملکرد دقیقی دارند و دکمه ها نیز از کیفیت بسیار خوبی همانند کنترلر های اصلی (First Party) کنسول های مایکروسافت و سونی برخوردارند. ولی آنه چه که باعث نا امیدی ما شد، تریگرهای آن است. تریگرهای کنترلر Ouya آن طور که انتظار می رود، نرم عمل نمی کنند. ولی با این حال تریگرها ساختار محکمی دارد و لمس آن ها حس استحکام بیشتری نسبت به سایر قسمت های کنترلر به ما داد. این تمام آن چه بود که در یک کنترلر ۵۰ دلاری می توان یافت. با این حال، کنسولی که در دست ماست، کنسول نهایی نمی باشد و احتمالا عیب های کنترلر آن در کنسول نهایی حل خواهد شد.
کنسول Ouya (که هم اکنون در اختیار ماست) با هشت بازی انتخاب شده توسط تیم توسعه دهنده آن به دستمان رسیده است و به احتمال زیاد تغییری در این قسمت صورت نخواهد گرفت. این بازی ها شامل عناوین قدیمی (Old School)، عناوین پورت شده PC، عناوین اختصاصی آندروید و بازی های اورجینال کنسول می باشند عبارتند از: Final Fantasy III، Saturday Morning RPG، The Ball، Puddle، Wizorb، Gunslugs و Fist of Awesome and Stalagfight.
عناوین اختصاصی این کنسول بسیار بیش از آن چه است که انتظار می رود و در PAX East از آن ها رونمایی شده است. ولی باید گفت این بازی ها “حتما” تمامی عناوین در دسترس در موعد عرضه Ouya نخواهند بود و قطعا این تعداد افزایش خواهد یافت. در کنفرانس، اورمن نتوانست تعداد دقیق بازی ها را مشخص کند و این بستگی به توسعه دهنده ها دارد که در چه موعدی بازی های جدید را منتشر کنند.
تصویر زیر مربوط به بازی Fist of Awesome می باشد.
Ouya کنسول عادی شما نخواهد بود! با عرضه زودهنگام این کنسول برای حامیان Kickstarter، سبق و سیاق معرفی آن نیز عادی به نظر نمی رسد. ما با مشت زنی، پرش، دویدن و تیراندازی راه خود را در این بازی های “قدیمی” باز کرده و در آنها پیش روی کردیم. با این حال ابزار یا گیمی که برگ برنده واقعی Ouya خواهد بود هنوز معلوم نشده است.
در تمامی بازی هایی که انجام دادیم، کنترلر بسیار خوب کار کرد و بازی نیز بر روی HDTV بسیار خوب به نمایش درآمد. حتی محیط مربعی و ۸ بیتی بازی Fist of Awesome در رزولوشن ۷۲۰ پیکسل جالب به نظر می رسید. پس از تجربه Gunslugs بر روی تلویزیون ۳۶ اینچی اصلا مطمئن نبودیم که بتوانیم آن را دوباره بر روی صفحه Galaxy S3 بازی کنیم!
در تصویر زیر بازی Gunslugs را مشاهده می کنید.
همه بازی ها خوب کنترل شدند به غیر از یک بازی، The Ball. این بازی که یک شوتر اول شخص معمایی با اتمسفر Raiders of the Lost Ark می باشد،لگ های متعددی در کنترل داشت. با این حال، The Ball، گرافیکی ترین عنوان Ouya محسوب شده و قدرت سخت افزاری آن را نسبتا خوب به نمایش می گذارد. Ouya کارکرد موجهی از خود به نمایش گذاشت ولی عناوین فعلی آن از نظر گرافیک فنی به هیچ عنوان قابل مقایسه با PC و عناوین انحصاری کنسول های مایکروسافت و سونی نیست، با این حال Ouya فریم ریت خوبی ارائه می کند.
و این هم آن عنوان گرافیکی Ouya، با هر واژه ای به غیر از گرافیک می توان توصیفش کرد!
منوی اصلی ouya بسیار قابل مقایسه با داشبورد (Dashbord) کنسول Xbox 360 می باشد. Make، Discover، Play و Manage چهار ابزار پایه این منو می باشند. ابزار Play، امکان دسترسی به همه یان چیزی که شما بر روی کنسول خود دارید از قبیل بازی ها و هم چنین ابزار Flixster را می دهد. Discover، فروشگاهی است که تیم Ouya آن را هدایت خواهند کرد. بر خلاف ظاهر بسیار ساده آن امکانات جالبی در Discover قابل دسترسی خواهند بود. برای مثال گروهی از بازی ها با نام “حالا این رو گوش کن (Now Hear This)” با تم صوتی خاصی در این قسمت گنجانده شده اند.
سیستم دسته بندی خاصی بر اساس تعداد ساعات انجام بازی ها یا امتیاز های داده شده توسط کاربران نیز در نظر گرفته شده است که هر بازی را در قسمتی خاص قرار می دهد. این روش نه چندان نوآورانه Ouya ترفند خوبی برای دفن نشدن بازی های محبوب در زیر انبوه بازی های دیگر است.
Make کانال توسعه محسوب می شود. در هنگام بررسی کنسول، این قسمت اماده کار نبود. Make ابزاری متفاوت خواهد بود. این تفاوت مثلا بر اساس شرایط آب و هوایی و داشتن حساب گیمر یا توسعه دهنده خواهد بود. Manage نیز در بردارنده اطلاعات سیستم و تنظیمات می باشد.
اورمن اشاراتی چند به امکان استریم ویدئو در Ouya کرد. البته این امکان هیچ گونه غافلگیری ندارد! ویدئوی On-Demand و تا ۱۰۰ دلار برچسب قیمتی، Ouya را احتمالا به رقیبی جدی برای Apple TV تبدیل خواهد کرد. اورمن نیز در جلسه ملاقاتمان علاوه بر نام های بزرگی همانند YouTube، HBO و Go نتوانست اطلاعات دیگری بدهد.
با این حال اورمن از Flixster، که ابزار مشاهده تریلر و نمره دهی به فیلم ها می باشد، رونمایی کرده و کارکرد آن را نمایش داد. او با استفاده از این سیستم قسمتی از فیلم G.I Joe: Relation را در کیفیت فوق العاده 1080p استریم کرد. به هر حال، Ouya کاملا بر استریم کردن ویدئو تواناست در حالی که هنوز ابزار Netflix و Amazon محسوب نمی شود!
آن چه پسندیدیم:
۱. طراحی آن کاملا نوآورانه و آزاد است
۲. فقط چند قدم تا راه اندازی فروشگاه اختصاصی مانده است.
۳. هر کنسول یک بسته توسعه نیز محسوب می شود.
۴. قیمت آن فقط ۹۹ دلار است.
آن چه نپسندیدیم:
۱. کنترلر آن با قیمت ۵۰ دلار به نسبت گران است. (یعنی واقعا ۱۰ دلار از کنترلر Xbox One بدتر عمل می کند؟!)
۲. خط تولید بازی های آن هنوز مشخص نیست.
۳. هنوز هیچ پشتیبانی از Netflix و amazon وجود ندارد.
نظرات
ممنون میلاد جان ، عالی بود ، این کنسول حسابی من رو به خودش جذب کرده ، حتما میخرمش ، حتما
قیمتش واقعا عالیه ، کنسولیه که نسبت به قیمتش واقعا ارزش خرید رو داره