ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل - تکفارس 
ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل - تکفارس 

ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل

امین حسین پور
۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - 21:00
ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل - تکفارس 

اپل چندی قبل از لپ‌تاپ‌های مدل ۲۰۱۸ خود در اندازه‌های ۱۳ و ۱۵ اینچ رونمایی کرد. مدل مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ مجهز به پردازنده شش هسته‌ای جدید اینتل، ۳۲ گیگابایت حافظه رم و کارت گرافیک Radeon Pro 560X با ۴ گیگابایت حافظه اختصاصی است. به این مشخصات هارد دیسک ۴ ترابایتی را نیز باید اضافه کرد، که به تنهایی ۳،۰۰۰ پوند به قیمت دستگاه اضافه می‌کند. با بررسی تخصصی این لپ‌تاپ با تک‌فارس همراه باشید.

مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ قدرتمندترین لپ‌تاپ سری محصولات مک‌بوک است که اپل تا به امروز برای افراد حرفه‌ای و توسعه‌دهندگان تولیده کرده است که به صفحه بزرگ، قدرت زیاد و دستگاهی قابل حمل نیاز دارند. اگرچه ظاهر مک بوک پرو ۲۰۱۸ تفاوتی با مدل سال گذشته ندارد، اما با بهبودهای مختلفی همراه شده است. با تکفارس همراه باشید تا در ادامه به بررسی مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بپردازیم.

قیمت و رقبا

ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل - تکفارس 

بالاترین مدل مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ مشخصاً جزو انتخاب افراد عادی نخواهد بود. اما حتی ارزان‌ترین مدل قیمتی معادل ۲،۳۴۹ پوند دارد و مجهز به پردازنده نسل هشتم Core i7 اینتل با فرکانس ۲٫۲ گیگاهرتز، ۱۶ گیگابایت حافظه رم و کارت گرافیک Radeon Pro 555X به همراه ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی از نوع SSD است.

از بین لپ‌تاپ‌هایی که اخیراً مورد بررسی قرار داده‌ایم، شاید دستگاهی توان رقابت با مک‌بوک جدید اپل را نداشته باشد، اما Razer Blade، Surface Book 2 و Dell XPS مشخصاتی رقابتی یا حتی بهتر از مک‌بوک‌های ارزان قیمت اپل ارائه می‌دهند و دارای طراحی باریک و وزن سبک مشابه هستند.

برای مثال اگر Dell XPS را در نظر بگیریم، می‌توانید با قیمت ۲،۴۹۹ پوند مشخصاتی معادل پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس ۳٫۱ گیگاهرتز، ۱۶ گیگابایت حافظه رم و یک ترابایت حافظه SSD دریافت کنید. یا Razer Blade مجهز به پردازنده Core i7-8750H، کارت گرافیک قدرتمند انویدیا GTX 1070، حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی و ۱۶ گیگابایت حافظه رم است.

طراحی و ویژگی‌ها

ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل - تکفارس 

علی‌رغم بهبودهای حاصل شده، یک چیز که در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ تغییر نکرده طراحی فیزیکی دستگاه است. مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ در دو رنگ نقره‌ای و خاکستری عرضه می‌شود و مثل همیشه زیباست. سایر تولیدکنندگان در سال‌های اخیر با اپل دست به رقابت زده‌اند، اما همچنان استفاده از بدنه تماماً فلزی و تاچ پد بزرگ مک‌بوک را از رقبا متمایز می‌کند. مک‌بوک پرو جدید ۱٫۸۳ کیلوگرم وزن و ۱۵٫۵ میلی‌متر ضخامت دارد که برای دستگاهی با چنین مشخصاتی عالی به نظر می‌رسد.

صفحه کلید جدید یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با مدل قبلی به شمار می‌رود، اما اپل مکانیک عملکرد آن را تغییر نداده است. در عوض، یک لایه لاستیک سیلیکونی بین کلید‌ها و پایه آلومینیومی زیر آن‌ها قرار داده شده است، که دو تأثیر مهم با خود به همراه دارد.

اول، صفحه کلید کم سر و صداتر از گذشته شده است و برای تایپ کردن در محیط‌های آرام با خیال راحت‌تر بدون ایجاد صدای زیاد می‌توانید به تایپ کردن بپردازید. دوم، طراحی جدید مانع از جمع شدن گرد و غبار در زیر کلید‌ها و مکانیزم‌های سوئیچ می‌شود. افراد زیادی از این مشکل در مدل قبلی شکایت داشتند.

در پایین صفحه کلید، تاچ پد مک‌‌بوک بدون تغییر قرار گرفته است. سطح بزرگ این تاچ پد به همراه مکانیزم کلیک لمسی چند مرحله‌ای هوشمند آن باعث می‌شود لپ‌تاپ‌های دیگر بازار پیش آن کم بیاورند. تاچ پد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ مانند گذشته دقیق و سریع به لمس‌ پاسخ می‌دهد. در قسمت بالای صفحه کلید تاچ‌بار (TouchBar) و در سمت راست آن کلید پاور/تاچ آی‌دی (Touch ID) قرار دارد، که می‌توان از آن برای قفل‌گشایی و انجام پرداخت‌ها از طریق Apple Pay استفاده کرد.

برای اتصالات فیزیکی همان امکانات قبلی را در اختیار داریم. چهار درگاه تاندربولت ۳ در دو طرف دستگاه با سرعت انتقال اطلاعات ۴۰ گیگابیت/ثانیه وجود دارد، که هر دستگاهی که فکرش را بکنید از صفحه نمایش‌های ۴K گرفته تا پردازنده‌های گرافیکی خارجی را می‌توان به آن وصل کرد. به لطف درگاه تاندربولت ۳ قابلیت اتصال تا ۶ دستگاه وجود دارد و حتی می‌توان دو مک‌بوک را برای انتقال سریع اطلاعات به یکدیگر وصل کرد.

صفحه نمایش

ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل - تکفارس 

مثل همیشه، صفحه نمایش یکی از نقاط قوت مک‌بوک به شمار می‌رود. صفحه نمایش این عضو جدید خانواده مک‌بوک‌های اپل از نوع رتینا با وضوح ۲۸۸۰ × ۱۸۰۰ پیکسل است و از پنل IPS استفاده می‌کند، که نتیجه آن داشتن زوایای دید عالی و تولید رنگ‌های با دقت بسیار بالا است.

صفحه نمایش مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ در حالت عادی ۹۹ درصد فضای رنگ DCI-P3 را پوشش می‌دهد و حداکثر روشنایی آن به ۴۴۵cd/m۲ می‌رسد. نسبت کنتراست تصویر در این صفحه نمایش ۱،۴۰۹:۱ است. اپل از فناوری True Tone هم در صفحه نمایش اصلی و هم در تاچ‌بار استفاده کرده است. با استفاده از این فناوری نقطه سفید صفحه نمایش با نور محیط تطابق داده می‌شود و در نهایت فشار وارده به چشم‌ها کاهش پیدا می‌کند.

تنها مشکل در این بخش عدم وجود کلید تغییر وضعیت یا میانبر صفحه کلید برای غیر فعال کردن این قابلیت هنگام کار با برنامه‌های گرافیکی یا ویراش تصویر و ویدئو است. بدین منظور مجبور هستید به قسمت System Preferences بروید تا این ویژگی را غیر فعال کنید.

سخت‌افزار و باتری

ّبررسی لپ‌تاپ ۱۵ اینچی مک‌بوک پرو اپل - تکفارس 

با توجه به اینکه این اولین مک‌بوک پرو مجهز به پردازنده شش هسته‌ای است، این سؤال بزرگ به وجود می‌آید که چه قدر سریع است؟ تا چندی قبل طبق گزارشات منتشر شده این پردازنده حتی از مدل‌های Core i7 ارزان‌تر عملکرد ضعیف‌تری داشته است. اما بعد از آن اپل با عرضه یک به روز رسانی این مشکل را برطرف کرده است.

در اجرای تست‌های مختلف پردازنده شش هسته‌ای جدید به کار رفته در مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ عملکرد سریع‌تری از سایر لپ‌تاپ‌هایی دارد که مورد بررسی قرار داده‌ایم. مک‌بوک پرو ۲۰۱۷ سریع‌تر از Razer Blade، Acer Predator Triton، Asus ROG Zephyrus و Dell XPS است. البته باید توجه داشته باشید که هیچ یک از این لپ‌تاپ‌ها دارای پردازنده Core i9-8590HK به کار رفته در مک‌بوک نیستند.

مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ از سرعت ذخیره‌سازی بالایی نیز برخوردار است و در انتقال اطلاعات به صورت متوالی سرعت بالای ۲٫۶ و ۲٫۷ گیگابایت/ثانیه را به نمایش می‌گذارد، عملکرد پردازنده گرافیکی به اندازه پردازنده مرکزی شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. اگرچه این دستگاه برای گیمرها طراحی نشده است، اما در اختیار داشتن مقداری قدرت گرافیکی بیشتر می‌توانست بهتر باشد، زیرا برنامه‌های زیادی وجود دارند که از پردازنده گرافیکی برای کمک به پردازنده مرکزی سیستم استفاده می‌کنند.

با این حال هنوز هم مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ از قدرت پردازش گرافیکی بالایی برخوردار است. برای مثال، برای انکود یک فایل ویدئویی ۱۲ دقیقه‌ای با کیفیت ۴K با استفاده از برنامه Adobe Premiere Pro به ۱۳ دقیقه زمان نیاز دارید. علی‌رغم مشخصات سخت‌افزاری رده بالا، مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ عمر باتری بسیار خوبی دارد. این عضو جدید مک‌بوک‌های ۱۵ اینچی می‌تواند ۸ ساعت به صورت مداوم ویدئو پخش کند.

در زیر می‌توانید تصاویر عملکرد مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ در تست‌های مختلف را مشاهده کنید.

سخن آخر

مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ بدون شک یکی از بهترین دستگاه‌های قابل حمل با مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند به شمار می‌رود، اما باید قیمت ۶،۲۰۹ پوندی آن را هم در نظر داشته باشید. البته تقریباً نصف این قیمت به خاطر SDD داخلی ۴ ترابایتی آن است و قیمت مدل پایه با حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی ۲،۶۹۹ پوند است. شاید لپ‌تاپ‌های ویندوزی رقیب مقرون به صرفه‌تر باشند، اما این تفاوت قیمت چندان زیاد نیست و با توجه به پردازنده جدید و قدرتمند، صفحه نمایش استثنایی، عمر باتری بسیار خوب و کیبورد جدید حداقل برای عده‌ای می‌تواند ارزشمند باشد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید