وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم - تکفارس 
وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم - تکفارس 

وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم

مصطفی اسماعیلیان
۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - 22:00
وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم - تکفارس 

به نظر میرسد که موزیلا با عرضه‌ی آپدیت جدید فایرفاکس با عنوان فایرفاکس کوانتوم (Firefox Quantum­) فرصت بزرگی را برای خود رقم‌ زده تا کروم را از میدان رقابت خارج سازد، آپدیتی که تغییراتی اساسی را در این مرورگر شامل می‌شود تا تجربه‌ی سرعت بیش‌تر، امنیت بالاتر و عملکردی سبک‌تر را برای کاربران به ارمغان آورد. با تکفارس همراه باشید تا نگاهی تخصصی به ویژگی‌ها و امکانات فایرفاکس کوانتوم بیاندازیم.

مرورگری امروزی برای کاربران امروزی

اولین تغییری که با باز کردن مرورگر فایرفاکس کوانتوم به چشم می‌خورد، لوگوی جدید آن است. لوگویی که با حفظ ظاهر قبلی، رنگ بندی زنده‌تر، مدرن و پویاتر از قبل دارد. فایرفاکس کوانتوم مرورگری نوین به نظر می‌رسد؛ محیطی تمیز و براق، با ظاهری ساده اما زیبا که باعث شده تا ساده‌گرایی مرورگر کروم را نیز به چالش بکشد و طراحی آن را قدیمی نشان دهد.

همچنین این به‌روز‌رسان جدید مرورگر موزیلا در مقایسه با کروم، سرعت بیش‌تری را در باز کردن لینک‌ها و صفحات وب به کاربران ارائه می‌دهد. در این مورد موزیلا ادعا می‌کند که در صورت استفاده از قابلیت ضد‌ رهگیری (Anti-tracker)، این مرورگر قادر خواهد بود تا صفحات وب را در نیمی از زمانی که کروم آن را بارگذاری می‌کند، برای کاربر نمایش دهد. از آنجایی که قابلیت رهگیری (Tracker) باعث افت سرعت می‌شود، این مزیت باعث شده تا نسخه‌ی جدید فایرفاکس کوانتوم با مسدود‌سازی محتوای ردیاب‌ها، بسیار سریع‌تر از قبل نتایج جستجو را بارگذاری کند. قابلیت ردیاب جزو افزونه‌های جدیدی است که به سیستم جستجوی وب اضافه شده است و متأسفانه باعث افت سرعت و کاهش امنیت کاربران نیز شده است. از این رو سازمان‌های زیادی دست به کار شده‌اند تا این مشکلات را برطرف نمایند. مسدود‌سازی این ویژگی توسط فایرفاکس کوانتوم در بعضی مواقع ممکن است باعث عدم نمایش تبلیغاتی خاص و یا قابلیتی از وبسایت شود، که هر زمان که خواستید می‌توانید آن ها را از تنظیمات مرورگر فراخوانی کنید.

همچنین این به‌روز‌رسان جدید مرورگر موزیلا در مقایسه با کروم، سرعت بیش‌تری را در باز کردن لینک‌ها و صفحات وب به کاربران ارائه می‌دهد. در این مورد موزیلا ادعا می‌کند که در صورت استفاده از قابلیت ضد‌ رهگیری (Anti-tracker)، این مرورگر قادر خواهد بود تا صفحات وب را در نیمی از زمانی که کروم آن را بارگذاری می‌کند، برای کاربر نمایش دهد. از آن‌جایی که قابلیت رهگیری (Tracker) باعث افت سرعت می‌شود، این مزیت باعث شده تا نسخه‌ی جدید فایرفاکس کوانتوم با مسدود‌سازی محتوای ردیاب‌ها، بسیار سریع‌تر از قبل نتایج جستجو را بارگذاری کند. قابلیت ردیاب جزو افزونه‌های جدیدی است که به سیستم جستجوی وب اضافه شده است و متأسفانه باعث افت سرعت و کاهش امنیت کاربران نیز شده است. از این روی، سازمان‌های زیادی دست به کار شده‌اند تا این مشکلات را برطرف نمایند. مسدود‌سازی این ویژگی توسط فایرفاکس کوانتوم در بعضی مواقع ممکن است باعث عدم نمایش تبلیغاتی خاص و یا قابلیتی از وبسایت شود، که هر زمان که خواستید می‌توانید آن ها را از تنظیمات مرورگر فراخوانی کنید.

محیط مرورگر فایرفاکس کوانتوم از طراحی بسیار آشنایی بهره برده است. به لطف پروژه‌ی داخلی “فانتوم” موزیلا، این مرورگر نسبت به مرورگرهای رقیب، محیطی قابل فهم دارد. حتی اگر مدت زیادی است که از فایرفاکس استفاده نکرده‌اید، با اولین نگاه متوجه جای‌گیری بخش‌ها و امکانات این مرورگر خواهید شد.

وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم - تکفارس 

محیط مرورگر فایرفاکس کوانتوم

تجربه‌ی استفاده از مرورگر فایرفاکس کوانتوم می‌تواند شما را به کیفیتی امروزی در وب‌گردی برساند. با ابزارها و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، دیگر نیازی به نصب افزونه‌های خارجی نیست. به عنوان مثال به مستقیما از مرورگر می‌توانید صفحه‌ای را برای مطالعه به صورت آفلاین ذخیره کنید. همچنین جابجایی در فهرست مرورگر بسیار ساده‌تر از قبل شده است و نوار جستجو نیز بدون مزاحمت و کاوش در اطلاعات شخصی، پیشنهادات مفیدی را به کاربران ارائه می‌کند. در حالی که آدرس URL به صورت پیش‌فرض بر روی یاهو تنظیم شده است، امکان تغییر آن به طیف گسترده‌ای از سرویس‌دهنده‌های وب وجود دارد. حتی می‌توانید با کلیک بر‌روی لوگوی آن‌ها در نوار URL، گزینه‌ی مورد نظر خود را برای جستجو انتخاب کنید. این مزیت می‌تواند بسیار مناسب افرادی باشد که می‌خواهند جستجوی خود را به وب‌سایت‌های آمازون یا ویکی‌پدیا محدود کنند و یا با استفاده از سرویس‌دهنده‌هایی نظیر DuckDuckGo بیش از کاربران دیگر به امنیت حریم‌خصوصی خود حساس هستند.

وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم - تکفارس 

نوار url و امکانات آن در مرورگر فایرفاکس کوانتوم

موزیلا در این به‌روز‌رسان جدید، دسترسی به تاریخچه‌ی جستجو را بسیار ساده‌تر از گذشته ساخته است به طوری که حتی بعد از خاموش و روشن‌کردن کامپیوتر نیز به اطلاعات وب‌گردی خود دسترسی خواهید داشت. در به‌روز‌رسان ۶۱٫۰۲ فایرفاکس کوانتوم، قابلیتی معرفی شد تا به صورت خودکار، اطلاعات و صفحات جستجو‌شده را بعد از پشتیبانی بوت ویندوز بازگردانی کند.

اول امنیت

اگرچه شرکت موزیلا همیشه پیشتاز در حفاظت از حریم کاربران بوده است، اما شاهد هستیم که به‌روز‌رسان جدید مرورگر فایرفاکس کوانتوم، تنظیمات امنیتی بیش‌تری را دریافت کرده است تا روند حفاظت از اطلاعات کاربران هرچه بیش‌تر بهبود یابد. این درحالی است که چندی پیش منابع خبری از رهگیری غیرمجاز کاربران وب توسط گوگل خبر داده‌اند. این اتفاق ممکن است منجر به مهاجرت بسیاری از کاربران وب به مرورگر فایرفاکس شود.

درکنار تمام تنظیمات کوکی‎ها و امکان درخواست (Do Not Track)، فایرفاکس کوانتوم دارای ابزار ایمنی ضد رهگیری است. پیش از این، ابزار ضد رهگیری تنها در حالت وب‌گردی ناشناس در دسترس بود اما هم‌زمان با آپدیت جدید می‌توانید در حالت روزمره‎ی مرورگر نیز از آن استفاده کنید. این قابلیت در صورت مشاهده‎ی سرویس و تبلیغات‎های مشکوک که اطلاعات زیادی را از کاربران درخواست می‎کنند، شروع به مسدود‎سازی محتوای آن‎ها کرده و در نتیجه وب‎سایت‎ها قادر به جمع‎آوری اطلاعات حساس شما نخواهند بود. از همه مهم تر، مسدود‌سازی این ردیاب‌ها باعث بارگذاری سریع‌تر صفحات وب می‌شود. تنظیمات ضدرهگیری مرورگر فایرفاکس کوانتوم این تنظیمات به صورت پیش فرض در دیگر مرورگرها قرار ندارند و کاربران برای استفاده از این قابلیت ها باید افزونه‌های خارجی به مرورگر خود اضافه کنند. همین امر باعث شده تا فایرفاکس کوانتوم به متمرکزترین مرورگر در حریم شخصی کاربران وب تبدیل شود؛ ساده اما پر سرعت.

وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم - تکفارس 

تنظیمات ضدرهگیری مرورگر فایرفاکس کوانتوم

به طور کلی سرعت جستجو در اینترنت و بارگذاری صفحات به سه عامل بستگی دارد: کیفیت اتصال اینترنت، سخت‌افزار کامپیوتر و مرورگر اینترنت. البته که شرکت موزیلا نمیتواند برای تمام کاربران وب اتصال اینترنت پرسرعت gigabit fiber فراهم کند و یا هر سال یک کامپیوتر با سخت‌افزار جدید را به درب منازل ما ارسال کند اما میتواند مطمئن شود که مرورگر فایرفاکس از تمام اماکانات لازم بهره برده تا بتواند حداکثر سرعت را برای کاربران خود به ارمغان آورد. در این مورد ابزار ضد رهگیری که در بالا گفته شد نیز جزو همین امکانات محسوب می‌شود. استفاده از منابع در دو مرورگر فایرفاکس کوانتوم و کروم فایرفاکس کوانتوم از اولین به‌روز‌رسان سال ۲۰۱۸ تا به امروز با هدف رسیدن به حداکثر سرعت وب‌گردی طراحی شده است. این نرم‌افزار اولین مرورگری است که به‌طور فعال از پردازنده چند‌هسته‌ای کامپیوتر قدرت می‌گیرد.

البته با توجه به سرعت پردازنده های چند‌هسته‌ای جدید، بازکردن چند برگه (Tab) چالش زیادی نیست اما اگر چندین برگه را به طور هم‌زمان باز کنید، متوجه خواهید شد که مرورگر بهینه شده‌ی فایرفاکس کوانتوم چه میزان می‌تواند مفید واقع شود. این تخصیص منابع باعث شده تا فایرفاکس به سریع ترین مرورگر در بازار وب‌گردی تبدیل شود. برای مثال، در تست Kraken 1.1 جاوا‌ اسکریپت، گوگل کروم (نسخه‌ی ۶۸) بعد از سه بار اجرا توانست آزمون خود را در ۱۰۵۱ میلی‌ثانیه تکمیل کند، درحالی که فایرفاکس کوانتوم همین آزمون را در ۸۵۵ میلی‌ثانیه به پایان رساند. البته شکست‌دادن کروم در تست سرعت گزینه‌ی خوبی برای تبلیغات است اما چند میلی‌ثانیه کمتر یا بیشتر برای بارگذاری یک صفحه اصلا موضوع با اهمیتی نیست و موزیلا نیز این را به خوبی می‌داند. به هر حال افزایش سرعت هدفی است که فایرفاکس آن را دنبال می‌کند تا بتواند هرچه بیشتر با سخت‌افزار های مدرن هماهنگ شود.

وب‌گردی با طعم امنیت و سرعت | بررسی تخصصی مرورگر فایرفاکس کوانتوم - تکفارس 

استفاده از منابع در دو مرورگر فایرفاکس کوانتوم و کروم

به لطف تکنولوژی قدرتمند ضد رهگیری این مرورگر، موزیلا به طور مستقیم بر بخش مهم وب‌گردی یعنی محتوا تمرکز دارد تا هرچه سریع‌تر آن را برای کاربران به نمایش بگذارد. همچنین به دلیل تخصیص منابع دقیق در فایرفاکس کوانتوم، شاهد اشغال فضای کمتری از حافظه ی رم نسبت به مرورگرهای رقیب هستیم؛ حافظه‌ای که در طول وب‌گردی با مرورگر کروم فدای سرعت بالا شده و بسیار درگیر می‌شود. این مزیت در کنار بهره‌گیری از پردازنده های چند‌هسته‌ای، فایرفاکس را نه تنها سریع‌تر از قبل ساخته است، بلکه می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نزدیک، این سرعت بدون نیاز به منابع سخت‌افزاری بیشتر، افزایش یابد.

ویدیوی زیر مقایسه‌ی کوچکی از سرعت بارگذاری سرویس‌های مختلف را در بین دو مرورگر فایرفاکس کوانتوم و کروم نشان می‌دهد:

پردازنده های چند‌هسته‌ای هم اکنون در بازار سخت افزار رایانه‌ای بسیار رایج هستند و از آن‌جایی که تراشه های جدیدی همچون AMD Threadripper 2000 با ۳۲ هسته رونمایی شده اند، باید انتظار داشت که این تغییرات پردازشی فایرفاکس کوانتوم بتواند به قدمی بزرگ در وب‌گردی تبدیل شود. به‌علاوه، داشتن یک پردازنده ی ۱۶ هسته ای چه مزیتی دارد وقتی تنها از یک هسته ی آن برای وب‌گردی استفاده شود؟ از آنجایی که سرعت یک مرورگر معیار بسیار مهمی است، موزیلا تصمیم دارد در به‌روز‌رسانی‌های بعدی امکانات دیگری را نیز به فایرفاکس کوانتوم اضافه کند. اخیرا نیز به لطف quantum CSS افزایش سرعت قابل ملاحظه ای را در جابه‌جایی میان برگه‌های مرورگر مشاهده کرده‌‌ایم.

آیا ارزش دارد که به جای سایر مرورگرها از فایرفاکس کوانتوم استفاده کنیم؟

کوانتوم با تمام بهبودها و تازگی که دارد هنوز هم عضوی از فایرفاکس کلاسیک است، به همین دلیل شما به هیچ عنوان به آن سطح دسترسی و هم‌گام‌سازی سرویس‌های گوگل که در کروم داشتید نخواهید رسید. تگرچه هنوز هم می‌توانید تنظیمات کروم و بوک‌مارک‌های خود را به مرورگر فایرفاکس منتقل کنید و این مزیت ممکن است برای بسیاری از افراد کافی باشد. اگر با این موضوع مشکلی نداشته باشید و البته به دنبال وب‌گردی ایمن‌تری هستید، فایرفاکس کوانتوم بهترین تجربه ی جستجوی آنلاین و ایمن را به شما ارائه می‌دهد. همچنین عملکرد این مرورگر طبق بنچمارک‌های منتشر شده، بسیار سریع و رضایت بخش است. این سرعت در کنار افزونه‌های قدرتمندی که به صورت پیش‌فرض در آن جای گرفته اند، باعث شده تا فایرفاکس کوانتوم تمام نیاز‌های شما را در وب‌گردی تأمین کند.

به عقیده‌ی تکفارس، اگر از کار با مرورگرهای کروم، Edge و یا Safari خسته شده‌اید، فایرفاکس کوانتوم ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. تجربه‌ی فایرفاکس قطعا قابل مقایسه با دیگر مرورگر‌های مطرح جهان خواهد بود و شاید در بخش‌هایی نیز حس بهتری را به کاربر منتقل کند. اما اگر هنوز به استفاده از این مرورگر شک دارید به عنوان آخرین مزیت می‌توان گفت که فایرفاکس به دلیل محبوبیت کمتری که تاکنون نسبت به مرورگر کروم داشته است، ویروس‌های کمتری نیز برای هدف قرار دادن آن طراحی شده‌اند. پس می‌توان این مورد را به عنوان سطح جدیدی از امنیت فایرفاکس عنوان کرد.

در ادامه اگر تجربه‌ی استفاده از مرورگر فایرفاکس کوانتوم را دارید، دیدگاه خود را با دیگر کاربران تکفارس درمیان بگذارید. همچنین اگر ویژگی‌های مثبت و منفی دیگری را از این مرورگر مشاهده کردید خوشحال می‌شویم که آن را به صورت دیدگاه در قسمت نظرات ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید