تولید آسانسور برای رفتن به فضا توسط ژاپنی‌ها - تکفارس 
تولید آسانسور برای رفتن به فضا توسط ژاپنی‌ها - تکفارس 

تولید آسانسور برای رفتن به فضا توسط ژاپنی‌ها

سید محمد معلمی
۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - 19:30
تولید آسانسور برای رفتن به فضا توسط ژاپنی‌ها - تکفارس 

ممکن است الون ماسک هنوز به آسانسورهایی که انسانها را به فضا می‌برند اعتقادی نداشته باشد ولی ژاپن دارد قصد این پروژه که یکی از رویاهای علاقه‌مندان به فضا است را به واقعیت تبدیل کند تا به جای اینکه از موشک و فضاپیما برای رفتن به فضا استفاده کنیم، از آسانسورهایی بهره ببریم که آسانسورهای فضایی نام دارند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه شیزوکا ژاپن و چندین تیم دیگر از مؤسسات علمی قرار است اولین آزمایش که بخشی از پروژه آسانسور فضایی است را در فضا انجام دهند.

این آسانسور که به یک کابل متصل است، به گونه‌ای طراحی شده تا از طریق یک گذرگاه مردم و اثاثیه آنها را از کره زمین به یک ایستگاه فضایی ببرد.

این پروژه اولین اقدام برای نصب یک محفظه به یک کابل جهت سفر به فضاست. دو ماهواره مکعبی شکل بسیار کوچک که هر کدام ۱۰ سانتی‌متر ابعاد دارد، توسط یک کابل استیل ۱۰ متری به آسانسور وصل شده‌اند که به وسیله ایستگاه فضایی کاگوشیما شهر تانگاشیما تولید شده و قرار است در تاریخ ۱۱ سپتامبر به ایستگاه بین‌المللی فضایی حمل گردد.

هنگامی که آسانسور به مقصد فضایی مد نظر رسید، دو ماهواره پرتاب خواهند شد و محفظه‌ای کوچک در فضا سفر خود را آغاز کرده و توسط یک دوربین متصل به ماهواره مسافرت فضایی خود را ضبط خواهد کرد.

تولید آسانسور برای رفتن به فضا توسط ژاپنی‌ها - تکفارس 

مشاور تخصصی پروژه یعنی شرکت ساخت‌وساز Obayashi نیز در حال کار کردن بر روی یک پروژه مشابه است و پیش از این نیز اعلام کرده بود که انتظار دارد از آسانسور فضایی خود تا سال ۲۰۵۰ رونمایی کند.

البته در این مسیر چندین مشکل وجود دارد. برای مثال، تولید کابل‌های مخصوص که در برابر اتفاقات کهکشانی که معمولاً انرژی زیادی دارند یکی از موانع در این راه است هرچند شرکت Obayashi بر این باور است که نانو تیوب‌های کربنی می‌توانند گزینه خوبی برای استفاده به عنوان کابل باشند. همچنین انتقال برق مورد نیاز آسانسورها برای حرکت از زمین به فضا و تأمین امنیت و حفاظت آنها از بارش شهاب‌سنگ‌ها، از دیگر مشکلات موجود در مسیر تولید آسانسورهای فضایی است.

اگر آسانسورهای فضایی تولید شوند، هم هزینه سفر به فضا کاهش خواهد یافت و هم خطر آن. البته قیمت هر کیلوگرم بار تقریباً ۲۲ هزار دلار محاسبه خواهد شد که آسانسور شرکت Obayashi قرار است آن را به ۲۰۰ دلار کاهش دهد.

کارشناسان بر این باورند که آسانسورهای تولید شده می‌توانند تا ۲۰۰ کیلومتر مسیر را طی کنند و ۸ روز بعد از پرتاب، به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسند.

به نظر شما، اگر آسانسورهای فضایی تولید شوند، تعداد مسافران به فضا افزایش خواهد یافت و دیگر کسی از موشک‌ها استفاده نخواهد کرد؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید