پردازنده Kirin 980 و هوش مصنوعی - تکفارس 
پردازنده Kirin 980 و هوش مصنوعی - تکفارس 

پردازنده Kirin 980 و هوش مصنوعی

سید محمد معلمی
۹ شهریور ۱۳۹۷ - 22:30
پردازنده Kirin 980 و هوش مصنوعی - تکفارس 

بر اولین بار، مدیرعامل هوآوی یعنی آقای ریچارد یو در همایش IFA سخنرانی کرد. البته سخنان او اصلاً به معرفی گوشی جدیدی مربوط نمی‌شدند و بیشتر در مورد هوش مصنوعی و اسمارت هوم صحبت کرد. او ادعا کرد که پردازنده Kirin 980 قادر خواهد بود تا ۷ رکورد را در دنیای دیجیتال و پردازنده‌ها بشکند.

Kirin 980 اولین پردازنده‌ای خواهد بود که با فرآیند ۷ نانومتری تولید می‌شود. به علاوه، این قطعه اولین تراشه‌ای است که هسته Cortex A76، جی‌پی‌یو Mali-G76، ماژول Cat.21 LTE، دو NPU (دو واحد پردازش نورونی که به هوش مصنوعی مربوط است) و مموری سریع LPDDR4X دارد. ضمن اینکه مودم Balong 5000 که از اینترنت ۵G نیز پشتیبانی می‌کند هم در Kirin 980 وجود خواهد داشت.

در Kirin 980، دو NPU به کار خواهند رفت که وظیفه انجام کارهای مربوط به هوش مصنوعی را بر عهده دارند. این دو واحد برای عملکرد بهتر تراشه هنگام مواجهه با مکانیسم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گرفته‌اند بنابراین تشخیص تصویر به ۴۵۰۰ عکس در دقیقه افزایش یافته است و این یعنی ۱۲۰ درصد بیشتر از پردازنده Kirin 970.

در مقایسه با Kirin 970، پردازنده Kirin 980 حدود ۲۰ درصد سریع‌تر و ۴۰ درصد کارآمدتر است. این قطعه که تنها ۱ سانتی‌متر مکعب اندازه دارد، دارای ۶/۹ میلیارد ترانزیستور می‌باشد در حالی که Kirin 970 تنها ۵/۵ میلیارد ترانزیستور داشت.

چهار هسته A55 سرعتی برابر با ۱/۸ گیگاهرتز خواهند داشت و چهار هسته A76 نیز به دو گروه تقسیم شده‌اند. هر گروه از این هسته‌ها می‌تواند سرعتی برابر ۱/۹۲ گیگاهرتز داشته و دو هسته سریع‌تر نیز با سرعت ۲/۶ گیگاهرتز انجام وظیفه خواهند کرد. این هسته‌ها با توجه به کاری که شما انجام می‌دهید متصل یا جدا می‌شوند و همین کار سبب عملکرد بهتر و ذخیره انرژی خواهد شد.

لازم به ذکر است که اولین گوشی مجهز به پردازنده Kirin 980، پرچمدار جدید هوآوی یعنی میت ۲۰ پرو خواهد بود.

همکاری هوآوی با دستیار صوتی الکسا شرکت آمازون

در همایش IFA سال جاری، هوآوی از دیگر فعالیت خود در زمینه هوش مصنوعی نیز رونمایی کرد. این شرکت مدعی است که اسپیکر هوشمندش با دستیار صوتی و هوشمند الکسا شرکت آمازون همگام‌سازی شده است.

این اسپیکر هوشمند که ظاهر بسیار نزدیکی به گوگل هوم و یک مودم دارد، به این دلیل تولید شده تا اتصال دائمی و تجربه کار کردن روی شبکه آنلاین را به کاربران ارائه دهد.

این اسپیکر هوشمند که AI Cube نام دارد، دارای دو باند بوده و برای کار کردن با آن تنها به یک سیمکارت LTE نیاز است.

پردازنده Kirin 980 و هوش مصنوعی - تکفارس 

دیگر اسپیکر هوشمند، Huawei Locator نام دارد که برای کار کردن با این وسیله فقط کافی است یک سیمکارت نانو در آن بگذاریم.

پردازنده Kirin 980 و هوش مصنوعی - تکفارس 

این اسپیکر با GPS، GLONASS، Galileo و Baiduo همگام‌سازی شده و دارای تأییدیه IP68 نیز می‌باشد.

انتظار می‌رود که هم Huawei Locator و هم AI Cube از ماه دسامبر در بازارهای اروپا در دسترس باشند ولی هوآوی هنوز قیمت آنها را مشخص نکرده است.

پردازنده Kirin 980 و هوش مصنوعی - تکفارس 

به نظر شما، آیا هوآوی می‌تواند پس از موفقیت در بازار گوشی‌های هوشمند، در زمینه تولید اسپیکرهای هوشمند نیز به موفقیت دست یابد؟ نظر خود را در قسمت انتهای خبر با دیگران به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید