کاهش فروش اسپیکرهای هوشمند الکسا و جهش گوگل - تکفارس 
کاهش فروش اسپیکرهای هوشمند الکسا و جهش گوگل - تکفارس 

کاهش فروش اسپیکرهای هوشمند الکسا و جهش گوگل

پوریا اسدی
۶ شهریور ۱۳۹۷ - 13:30
کاهش فروش اسپیکرهای هوشمند الکسا و جهش گوگل - تکفارس 

بر طبق گزارشات MediaPost دستگاه‌های الکسای آمازون همچنان پرفروش‌ترین محصولات در بازار اسپیکرهای هوشمند در سراسر جهان هستند، اما Google Assistant در حال نزدیک شدن به این جایگاه است.

با توجه به داده‌های فروش بین المللی اسپیکرهای هوشمند درنیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ توسط  Strategic Analytics،  مدیاپست اعلام کرد که سهم جهانی آمازون از فروش اسپیکرهای هوشمند در سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ از ۴۴ درصد کاهش یافته و در آوریل تا ژوئن به ۴۱ درصد رسیده است. علاوه بر آن، سهم بازار الکسا نسبت به سال گذشته، از ۷۶ درصد سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷، تقریبا به نصف کاهش یافته است.

پس چه کسی سهم الکسا را ​​در بازار بدست گرفته است؟ دستیار گوگل در حال حاضر بزرگترین قطعه از بازار اسپیکرهای هوشمند آمازون در سال گذشته را دارد.

دستیار گوگل در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷، ۱۶ درصد از تمام عرضه‌ی اسپیکرهای هوشمند را به خود اختصاص داده است. با جهش به جلو در این سال و دستگاه‌هایی که با “Hey, Google” کار می‌کنند ۲۸ درصد از عرضه‌ی جهانی را تشکیل می‌دهند.

با این حال، با یک محاسبه‌ی سریع می‌توان فهمید که در زمینه‌ی اسپیکرهای هوشمند نکات بیشتری به جز محصولات آمازون و گوگل وجود دارد. در سال ۲۰۱۷، آمازون و گوگل در طول سه ماهه دوم ۹۲ درصد از کل فروش اسپیکرهای هوشمند دنیا را در اختیار داشتند. بنابراین تولید‌کنندگان دیگر ۸ درصد باقی مانده را تشکیل می‌دادند.

با توجه به Strategic Analytics، هر کدام از شرکت‌های گوگل و آمازون به دنبال ایجاد پایگاه‌های کاربری برای کسب و کارهای مختلف خدمات خود هستند. دو شرکت اسپیکرهای هوشمند خود را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند.

با این حال، در سال ۲۰۱۸، فروش اسپیکرهای هوشمند آمازون و گوگل به صورت تلفیقی در نیمه‌ی دوم سال، ۶۹ درصد از بازار را در اختیار داشتند. دو شرکت آمریکایی هنوز اکثریت فروش را در اختیار دارند، اما در حال حاضر ۳۱ درصد از آن در دست شرکت‌های دیگر است.

به اپل نگاه نکنید. با توجه به ۶۹ درصد از بازار ، اپل عرضه‌ی خود را از سه ماهه قبل، پس از ورود آن به سه بازار جدید در فصل دوم سال، افزایش داده است. با این حال، قیمت بالای آن همچنان مانع تقاضای HomePod می‌شود.

بازار چین مهم‌ترین نیروی منطقه‌ای است که از تحت سیطره قرار گرفتن عرضه در بازار، توسط دو شرکت گوگل و آمازون جلوگیری نموده است و شرکت‌های چینی همان راهی را می‌روند که  رهبران فعلی این کشور در حال طی کردن آن هستند.

Strategic Analytics گزارش داد که بازار چین در حال حاضر به سرعت رشد کرده است و به عنوان بازیکن محلی مانند Alibaba، JD.com و Baidu همان مسیر استراتژیک آمازون و گوگل را دنبال می‌کنند. در نتیجه، بازار آسیا و اقیانوس آرام اکنون نزدیک به ۲۰ درصد در زمینه‌ی فروش اسپیکرهای هوشمند جهانی افزایش یافته است.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید