پاسخ منفی اینتل به مایکروسافت در مورد انتخاب تراشه - تکفارس 
پاسخ منفی اینتل به مایکروسافت در مورد انتخاب تراشه - تکفارس 

پاسخ منفی اینتل به مایکروسافت در مورد انتخاب تراشه

سید محمد معلمی
۳ شهریور ۱۳۹۷ - 18:30
پاسخ منفی اینتل به مایکروسافت در مورد انتخاب تراشه - تکفارس 

روز گذشته اعلام شد که مایکروسافت در تلاش است تا از تراشه‌های ARM برای لپ‌تاپ Surface Go استفاده کند ولی به نظر می‌رسد شرکت اینتل با انجام این کار مخالف است.

اوایل ماه آگوست سال جاری، مایکروسافت از لپ‌تاپ Surface Go رونمایی کرد که توانست محصولی را در اختیار مشتریان قرار دهد که همه آن را دستگاهی بین لپ‌تاپ و تبلت بدانند.

درون این لپ‌تاپ، پردازنده Pentium Gold شرکت اینتل به کار رفته است ولی اگر شرکت تولیدکننده تراشه‌ها دخالت نمی‌کرد، ممکن بود قضایا کمی متفاوت باشند.

به طور کلی، تراشه و پردازنده لپ‌تاپ Surface Go از جمله چیزهایی است که همه در مورد آن صحبت و انتقاد می‌کنند زیرا بسیاری از افراد این سؤال را می‌پرسند که چرا مالک ویندوز از پردازنده اسنپدراگون شرکت کووالکوم استفاده نکرده است.

به گفته پائول ثاروت، مایکروسافت در ابتدا تصمیم گرفته بود تا از محصول شرکت کووالکوم استفاده کند ولی اینتل با آوردن دلایلی، نظر این کمپانی را عوض کرد. در واقع این شرکت دادخواست بسیار سنگینی را به مایکروسافت ارائه داد تا مجبور شود از تراشه‌های اینتل در لپ‌تاپ Surface Go بهره ببرد.

تراشه‌های ARM شرکت کووالکوم

هنوز بحث و جدل‌های زیادی میان کووالکوم و اینتل به وجود نیامده است زیرا کمپانی تولیدکننده اسنپدراگون قدمت طولانی ندارد. ضمن اینکه محصولات این شرکت هنوز آنقدر قدرتمند نیستند تا بتوان از آنها در لپ‌تاپ‌ها استفاده کرد.

در این میان اما، مایکروسافت می‌خواهد تراشه‌های ARM را ارتقا دهد تا بتواند از آنها در لپ‌تاپ‌هایش استفاده کند هرچند اینتل دیگر رقبا را وادار کرده است تا ساختار پردازنده x86 او را کپی کنند.

با این وجود و با توجه به سرعت بالای پیشرفت پردازنده‌های ARM، به نظر نمی‌رسد اینتل موفق شود زیرا سرعت متقاعد کردن رقبا توسط توسط این کمپانی بالا نیست. در آخر هفته، قرار است دستگاه‌های جدیدی با پردازنده اسنپدراگون رونمایی گردد. به علاوه، مدل‌های سریع‌تر و بهتر نیز مطمئناً سال آینده به دست افراد خواهد رسید.

برای مایکروسافت هنوز زود است تا به طور کامل از پردازنده‌های ARM استفاده کند زیرا باید اپلیکیشن‌های سازگار با این نوع تراشه‌ها را تولید نماید و عملکرد محصولاتش را نیز طبق آنها تنظیم کند. به همین دلیل، مالک ویندوز باید همچنان از محصولات اینتل استفاده نماید.

پردازنده‌های اسنپدراگون شرکت کووالکوم، دارای سه ویژگی هستند: عملکرد سریع‌تر، دوام باتری بیشتر و اتصال دائمی به اینترنت.

این کمپانی حتی سال گذشته با مایکروسافت همکاری کرد تا دستگاه‌های همیشه متصل به نام ایسوس NovaGo، اچ‌پی Envy x2 و لنوو Miix 630 را تولید نماید. عمر باتری همه لپ‌تاپ‌های نامبرده، از ۲۰ ساعت کمتر نیست که همین سبب استقبال بسیاری از افراد شده است.

البته نگرانی‌های اینتل بی‌دلیل نیست زیرا مایکروسافت در حال طراحی سرورهای مبتنی بر پردازنده‌های ARM می‌باشد که این نوع سرورها سبب خواهد شد تا مرکز تجاری داده‌های این کمپانی از بین برود.

و اما لپ‌تاپ Surface Go

آنهایی که با از مشخصات فنی لپ‌تاپ Surface Go اطلاعی ندارند باید بگوییم که این دستگاه دارای صفحه نمایش ۱۰ اینچی با رزولوشن ۱۲۰۰*۱۸۰۰ پیکسل می‌باشد. سیستم عامل آن ویندوز ۱۰ اس است که پیشرفته‌ترین نسخه محصول ویندوز نام دارد.

رم لپ‌تاپ Surface Go 8 گیگابایت می‌باشد که نمونه‌های حافظه داخلی آن هم ۶۴ و هم ۱۲۸ گیگابایت است که البته انتخاب آنها بستگی به مشتری دارد که چقدر می‌خواهد هزینه کند.

با توجه به اینکه پردازنده‌های اسنپدراگون شرکت کووالکوم در گوشی‌های هوشمند امتحان خود را پس داده‌اند، اگر مایکروسافت در لپ‌تاپ‌های خود از محصولات این کمپانی به عنوان تراشه استفاده کند، آیا عملکرد آنها بهتر خواهد شد یا خیر؟ نظر خود را با دیگران در قسمت انتهای خبر به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید