بهبود عملکرد اندام های رباتیک با سیستم کنترل ذهنی IBM - تکفارس 
بهبود عملکرد اندام های رباتیک با سیستم کنترل ذهنی IBM - تکفارس 

بهبود عملکرد اندام های رباتیک با سیستم کنترل ذهنی IBM

مصطفی اسماعیلیان
۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - 14:00
بهبود عملکرد اندام های رباتیک با سیستم کنترل ذهنی IBM - تکفارس 

چه می‌شد اگر افراد مبتلا به ناتوانی‌های جسمی یا سندورم قفل‌شدگی قادر‌بودند تا با استفاده از ذهن خود، ابزارها و اندام مصنوعی را کنترل کنند؟ خب، به لطف تحقیقات اخیر دانشمندان، چیزی به واقعیت پیوستن این آرزو نمانده است. در  همین مورد، شرکت IBM به عنوان یکی از پیشگامان این صنعت، از ابزار جدید خود رونمایی کرد. با تکفارس همراه باشید.

به تازگی شرکت IBM دستی رباتیک را طراحی کرده است که توسط  اطلاعات موجود در نوار مغزی کنترل میشود. این سیستم با ترجمه ی اطلاعات دریافتی از نوار مغزی، دستورات لازم را به دست رباتیک ارسال می‌کند تا کاربر به راحتی قادر به ارتباط با دست‌مصنوعی خود باشد.

البته این تکنولوژی هنوز در ابتدای مراحل تولید است و هنوز به نتیجه‌ی دل‌خواه نهایی نرسیده است و البته­ IBM ­نیز تنها شرکتی نیست که قدم در ساخت ابزارهایی گذاشته که توسط مغز کنترل می‌شوند. اما با این حال آنها توانسته‌اند ابزاری بسازند به وسیله ی تکنولوژی‌های در دسترس و ارزان امروزی ساخته شده باشد.

استفان هارر، یکی از محققین IBM در این باره گفت:

هدف اصلی ما در این پروژه، ساخت ابزاری ارزان و مناسب عموم مردم است که با استفاده از تکنولوژی‌های حال حاضر ساخته شده باشد. ارزان بودن از این جهت برای ما مهم است تا هزینه‌های گزاف تحقیقاتی را کنار گذاشته و به یک ابزار مقرون به صرفه برای تمام صنف مردم برسیم. همچنین برای ما مهم است که در جهت ارزان‌سازی هر چه بیشتر این تکنولوژی، از هیچ‌گونه سیستم آزمایشگاهی تخصصی استفاده نکنیم تا این ابزار تنها از تکنولوژی‌های در دسترس ساخته شود.

ابزار کنترلی IBM که در مراحل اولیه ی تولید به سر می‌برد، به کاربران خود امکان کنترل انواع گجت‌ها و قطعات رباتیک را مستقیما از فرمان‌های ذهن، با استفاده از نوار مغزی فراهم می‌کند. این قابلیت میتواند برای افرادی که از ناتوانی جسمی رنج می‌برند بسیار امیدوار‌کننده باشد.

طبق اطلاعات منتشر شده، تحقیقات بعدی این پروژه بر روی کنترل اندام‌های رباتیک و همچنین ربات‌های دستیار تمرکز خواهد داشت.

این سیستم IBM هنوز در دسترس قرار نگرفته است. هارر افزود که تیم محققان در حال برطرف کردن مشکلات و کاهش تأخیر پاسخگویی این سیستم هستند و تا رفع شدن این موارد، برنامه‌ای برای تست آن بر روی انسان ندارند. با این وجود تمام مراحل ساخت این محصول به سرعت در حال تکمیل‌شدن است و فقط مسئله‌ی زمان است تا این تکنولوژی جهانی شود.

به نظر شما کار بران تکفارس، این ابزار چه میزان میتواند برای افراد ناتوان مفید واقع شود؟ دیدگاه خود را برای ما ارسال کنید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.