ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید - تکفارس 
ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید - تکفارس 

ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید

علیرضا هاشمی
۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - 08:00
ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید - تکفارس 

سازندگان قطعات کامپیوتری همچون ایسوز و Hp شروع به طراحی لپ تاپ‌هایی با استفاده از چیپست‌های ARM کرده‌اند. شرکت ARM تصمیم گرفته که از سایه‌ها بیرون آید و نقشه‌های خود را برای به چالش انداختن و باز پس گیری بازار پردازنده‌ها از اینتل در سال ۲۰۲۰ عملی سازد. برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

ARM به تازگی پلن‌های خود را برای طراحی اولین پردازنده‌های حوزه کامپیوتر را به صورت عمومی اعلام کرده است. ARM تصمیم گرفته تبدیل به یکی از بازیگران اصلی این عرصه بشود و ادعا کرده که پردازنده‌های آن قدرتی معادل یا حتی برتری را نسبت به پردازنده‌های اینتل با تکنولوژی Thread خواهند داشت.

ARM قرار است در سال ۲۰۱۹ از تراشه‌هایی ۷ میلیمتری با نام معماری Deimos رونمایی کند و در سال ۲۰۲۰ تراشه‌های ۵ میلیمتری با معماری Hercules را تولید کند. البته نکته قابل تاٌمل این است که بسیاری از برنامه‌های ویندوزی بر اساس دستورالعمل‌های ARM نوشته نشده‌اند، بنابراین برای جبران این مشکل مجبور هستند تا آن را شبیه سازی کنند.مقایسه‌ای که شرکت ARM در برابر با اینتل انجام داده، نشانه‌ی روشنی از اهداف این شرکت در حوزه کامپیوتر‌ها است.

این بدان معنی است که لپ تاپ‌هایی همچون Asus NovaGo با استفاده از پردازنده‌های ARM عملکرد بهتری در مصرف باتری هنگام گیمینگ خواهند داشت اما کارکرد آن‌ها در دو بخش رنج می‌برد: بخش اول به این خاطر است که قدرت محاسباتی پردازنده‌های ARM از خانواده Intel Core ضعیف‌تر است و بخش دوم، هر برنامه‌ای که تراشه‌های ARM نتوانتد پردازش‌های اولیه را انجام دهند، باید آن را شبیه سازی کنند. ARM نمی‌تواند کاری در رابطه با نوع توسعه محصولات مایکروسافت انجام دهد، اما می‌تواند عملکرد محصولات خود را بهبود ببخشد. اما اگر شما فکر می‌کنید که ARM تنها در حال هایپ کردن هواداران است و در واقعیت ضعیف عمل خواهند کرد باید به شما بگوییم که اینگونه نخواهد شد.

ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید - تکفارس 

در بنچمارک Pcmark دستگاه Asus Novago کمترین امتیاز را نسبت به باقی محصولات اینتل بدست آورده است

چیپست‌های ARM در حال حاضر در بازار پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند یکه‌تاز هستند، اما این شرکت چیپست‌های خود را به صورت مستقیم عرضه نمی‌کند و بیشتر به عنوان یک تامین کننده قطعات هوشمند IP شناخته می‌شود و به صورت کلی چیپست‌ها را برای شرکت‌های سامسونگ و کوالکام لایسنس و طراحی می‌کند. پس از آن شرکت‌ها مختار هستند بسته به سیاست خود آن‌ها را تغییر داده و برای گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها تولید کنند. طبق گفته آقای Ian Smythe، شرکت ARM همچنان به این عمل ادامه خواهد داد و اکوسیستم‌های مختص بازاریابی را برای مشتریان تجاری فراهم خواهد کرد.

این ساختار می‌تواند برخی از تهیه کنندگان را به اشتباه بیاندازد. آنچه که شما باید بدانید این است که ARM همچنان به طراحی تراشه‌ها بر اساس مقررات سالانه خود ادامه می‌دهد. شرکت کوالکام در حال حاظر به صورت انحصاری پردازنده‌های مبنی بر معماری ARM را برای رایانه‌های شخصی تولید می‌کند و به همین ترتیب آن را با تراشه‌های اسنپدراگون اصلاح شده‌ی خود تطبیق می‌دهد و در نهایت فروشندگان قطعات کامپیوتری تراشه‌ها را دریافت کرده و آن‌ها را در بازار توزیع می‌کنند.

ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید - تکفارس 

لپ‌ تاپ Asus NovaGo از پردازنده Snapdragon 835 استفاده می‌کند که جزء تراشه سال ۲۰۱۷ کوالکام محسوب می‌شود که موتور‌های محاسباتی Kryo 280 آن بر اساس ARM Cortex-A73 سال ۲۰۱۶ کار می‌کند. کوالکام قول داد پردازنده Snapdragon 845، که جزء تراشه‌های ۲۰۱۷ است، هسته‌های آن مبتی بر ARM’s 2017 هستند و معماری آن بر اساس Cortex-A75 و ۱۰ نانومتری کار خواهد کرد. اما پردازنده Snapdragon 845 به نوعی تغییر کرد و با پردازنده Snapdragon 850 که در Computex امسال، کوالکام آن را به صورت رسمی معرفی کرد، جایگزین شد. هر دو پردازنده Snapdragon 850 و Snapdragon 845 از همان معماری A75 ARM  استفاده می‌کنند اما سرعت کلاک آن‌ها باهم متفاوت است.

در ماه می، ARM سری جدید تراشه‌های خود را با نام  Cortex-A76 معرفی کرد و ادعا کرد عملکرد آن ۳۵ درصد بهتر شده است ( کوالکام هنوز پردازنده‌ای که بر اساس معماری  Cortex-A76 کار می‌کند را معرفی نکرده است). آقای Smythe همچنین گفت شرکای ARM امسال معماری Cortex-A76 را برای پردازنده‌های ۷ میلیمتری استفاده خواهند کرد و سرعت پیشرفت تولیدی خود را حفط خواهند کرد، در صورتی که این پیشرفت برای شرکت اینتل متوقف شده است.

ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید - تکفارس 

به نظر می‌رسد لپ تاپ Asus NovaGo به خاطر عملکرد ضعیفی که داشته، مورد انتقاد قرار گرفته است. این پردازنده از معماری دو ساله ARM استفاده می‌کند که همواره به صورت مداوم در حال بهبود بوده است. آقای Smythe از اظهار نظر در رابطه با این که آیا مشتری‌های شرکت ARM همچون ایسوز و Hp چیپست‌های جدید را خواهند خرید، خودداری کرد. اما افزود که آن‌ها احتمالا در رابطه با عملکرد و توان قدرتی تراشه‌های A76 که ما امروز آن را توصیف کرده‌ایم، خوشحال شده‌اند.

بر اساس طراحی‌هایی که ARM آن‌ها را به نمایش گذاشت، تراشه A76 (احتمالا با سرعت ۳ گیگاهرتزی کار خواهد کرد) گام بلندی در حوزه پیشرفت معماری‌های شرکت ARM برداشته است. آقای Smythe عنوان کرد شرکت ARM بنچمارک تک رشته‌ای SPECINT2006 را بر روی تراشه اجرا کرده و نتایج آن را با امتیازات پردازنده Core i5-7300U مقایسه کرده است. البته این تنها یک معیار بوده است و واحد اندازه گیری آن بر اساس تک رشته‌ای بر روی پردازنده‌های نسل هفتم Kaby Lake اینتل اجرا شده و کیفیت آن را بدست آورده است ( اینتل بزودی پردازنده‌های Kaby Lake-R را عرضه می‌کند و تا قبل از پایان سال از پردازنده‌های Whiskey Lake رونمایی خواهد کرد). و با توجه به سخنان آقای Smythe در حالت Turbo عمل نمی‌کند.

عملکرد تک رشته‌ای معیاری محبوب محسوب می‌شود و به لطف برنامه نویسان، شرکت‌های سازنده تراشه می‌تواند معماری‌های خود همانند ARM و Core را مورد آزمایش قرار دهند اما به طور معمول ARM در این نوع بچمارک‌ها همیشه بازنده بوده است.

به عنوان مثال، خبرگزاری Anandtech در سال ۲۰۱۶ مقایسه‌ای میان تراشه‌ سروری بر پایه معماری Cavium’s ARM و چیپست Xeon اینتل منتشر کرد و مربوط به زمانی می‌شد که ARM هنوز در ساخت پردازنده‌های کامپیوتری فعالیت نداشته است. پردازنده ARM تنها قدرتی معادل ۲۵ درصد از پردازنده Xeon اینتل را داشته است. اگر این سخنان مبنی بر برابر بودن یا قوی‌تر بودن چیپست‌های جدید ARM نسبت به اینتل صحیح باشد، پس باید آن را جهش بزرگی دانست.

آقای Smythe گفت اگر ما به عملکرد پیش بینی شده A76 با سرعت ۳ گیگاهرتز نگاه بیاندازیم، در سطحی بالاتر از پردازنده Core i5 از نظر عملکرد قرار گرفته است.

ARM با چیپست‌های Hercules و Deimos اینتل را به چالش خواهد کشید - تکفارس 

یکی از مزیت‌های پردازنده‌های ARM مربوط به توان مصرفی آن‌ها می‌شود. ARM پردازنده‌های خود را بر اساس پیکربندی که big.LITTLE نام دارد، می‌سازد. موتور‌های محاسباتی A76 به تراشه‌های A55 بهینه شده‌، متصل است و در حالت آماده به کار استفاده می‌شود. این موضوع به A76 کمک می‌کند تا مصرفی زیر ۵ وات داشته باشد، در حالی که پردازنده Core i5-7300U اینتل مصرفی در حدود ۱۵ وات دارد و باعث کاهش عمر باتری می‌شود.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با عملکرد پردازنده‌های ARM چیست؟ آیا به نظر شما شرکت ARM در این امر موفق خواهد شد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید