قابلیت جدید گوگل گلس برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم - تکفارس 
قابلیت جدید گوگل گلس برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم - تکفارس 

قابلیت جدید گوگل گلس برای کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم

مصطفی اسماعیلیان
۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - 14:30
عینک واقعیت افزوده

پیش از این خبری در تکفارس با عنوان بازگشت گوگل‌گلس منتشر شد که نشان از ایجاد تغییرات و بازگشت دوباره ی آن به بازار عینک های هوشمند داشت. در ادامه‌ی این تغییرات، شرکت گوگل با همکاری محققان دانشگاه استنفورد سیستمی را در این عینک طراحی کردند تا در موقعیت‌های اجتماعی به کمک کودکان مبتلا به اوتیسم بشتابد. با تکفارس همراه باشید.

در‌این‌باره دنیل وال، استاد دانشکده اطفال، روانپزشکی و علوم زیست پزشکی استنفورد گفت:

گوگل گلس، ابزار واقعیت افزوده ای شیک، سبک و ساده است. و بسیار مناسب افرادیست که عمدتا دچار حساسیت های ادراکی و مشکلات احساسی هستند.

این ابزار قابل تنظیم است و با کودکان سه ساله نیز سازگاری دارد. این درحالی است که بیشتر عینک های هوشمند موجود در بازار، سنگین و بزرگ هستند و برای کودکان طراحی نشده اند.

پیش از این، ذهنیت مشتریان از اینکه ممکن است از دوربین یا بقیه‌ی حسگرهای عینک استفاده‌ی نادرستی شود، به عنوان یکی از نقاط ضعف گوگل‌گلس عنوان شد. قابلیتی که دقیقا محققان دانشگاه استنفورد از آن استفاده کرده اند تا ارتباط کودکان اوتیسمی را با دنیای اطراف خود بهبود ببخشند. با این تفاوت که از به‌‌جای استفاده از دوربین جلوی عینک برای تشخیص هویت افراد، تمرکز اصلی آن بر روی اطلاع رسانی کاربر از حالات رفتاری مخاطبین است. به این صورت کاربر مبتلا به اوتیسم ارتباط بهتری با اطرافیان خود بر قرار خواهد کرد.

این قابلیت که Superpower Glass نامیده شده است، در تمام موقعیت های اجتماعی که یک فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است با آن روبرو شود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه بیشتر به عنوان یک ابزار آموزشی در خانه است. به این ترتیب، یک نرم‌افزار همراه گوشی هوشمند به کاربران امکان می‌دهد تا به‌وسیله‌ی شکلک‌های مختلف emojis، حالات رفتاری مختلف والدین یا مراقبین را برای بیمار تعریف کنند. همچنین این ابزار میتواند ارتباط چشمی این افراد را بهبود بخشد.

وال ادامه داد:

ما دو آزمایش را بر روی ۶۰ کودک مبتلا به اوتیسم انجام دادیم و تاکنون یافتیم که سیستم Superpower Glass برای کودکان کم‌ سن‌و‌سال مبتلا به اوتیسم بسیار راحت و مناسب است. ما در یک فرآیند چند هفته‌ای، عینک‌های هوشمند را به ۱۴ خانواده دادیم. در آخر، تمام این کودکان بهبود عملکرد قابل ملاحظه‌ای را در بیماری خود تجربه کردند و بیشتر والدین نیز خبر از افزایش ارتباط چشمی فرزندان دادند.

از آنجایی که این آزمایش کنترل شده نبود، ما بر روی ۷۰ بیمار دیگر نیز آزمایش را تکرار کردیم تا تأثیرات درمانی این سیستم ثابت شود.

در همین مورد، پژوهشکده‌ی دانشگاه استنفورد یک مقاله رسمی را منتشر کرده است که برای علاقه مندان این حوزه در وبسایت Nature قابل دسترسی است.

به نظر شما کاربران تکفراس، عینک‌های هوشمند گوگل‌گلس در چه حوزه‌های دیگری میتوانند وارد عمل شوند تا زندگی را برای بیماران خاص راحت‌تر سازند؟

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید