قیمت پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای Threadripper توسط AMD منتشر شد - تکفارس 
قیمت پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای Threadripper توسط AMD منتشر شد - تکفارس 

قیمت پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای Threadripper توسط AMD منتشر شد

علیرضا هاشمی
۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - 08:00
قیمت پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای Threadripper توسط AMD منتشر شد - تکفارس 

صبح روز دوشنبه، شرکت AMD از چهار پردازنده‌‌ی نسل دوم Ryzen Threadrippers رونمایی کرد و با توجه به قیمت‌هایی که این شرکت برای پردازنده‌های جدید تعیین کرده، می‌توان متوجه شد که AMD در حال تلاش برای باز پس گیری بازار پردازنده‌ها از شرکت اینتل است. برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

قوی‌ترین پردازنده نسل دوم Ryzen Threadrippers مدل ۲۹۹۰WX با ۳۲ هسته و ۶۴ Thread (رشته) است. در لیستی که قیمت‌ها در آن درج شده، مبلغ ۱۷۹۹ دلار برای این پردازنده در نظر گرفته شده است ( در فروشگاه Newegg به صورت پیش فروش). درست است که مبلغ مذکور، رقم بسیار بالایی است اما با این حال اگر بخواهیم پردازنده‌ بالارده‌ AMD را با دیگر همتای خود، Core i-7980XE از شرکت اینتل مقایسه کنیم، هزینه‌ای که برای این پردازنده پرداخت می‌شود، منصفانه است. اینتل سال گذشته پردازنده‌ ۱۸ هسته‌ای Core i-7980XE را با مبلغی معادل ۲۰۰۰ دلار به بازار عرضه کرد.

اگر بخواهیم قیمت هر یک از هسته‌های پردازنده‌ Ryzen Threadrippers ۲۹۹۰WX را به صورت جداگانه محاسبه کنیم(هر ۶۴ Thread آن) مبلغی در حدود ۲۸ دلار برای هر یک از آن‌ها بدست می‌آید. در صورتی که برای هسته‌های پردازنده‌ Core i9-7980XE اینتل، مبلغ پرداختی برای هر عدد نزدیک به ۵۵ دلار است.

قیمت پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای Threadripper توسط AMD منتشر شد - تکفارس 

شرکت AMD در این مراسم تنها به معرفی پرچمدار خود اکتفا نکرده و دیگر پردازنده‌های جدید را معرفی کرد:

  • نسل دوم پردازنده Ryzen Threadripper 2920X با ۱۲ هسته، ۲۴ Thread، سرعت پایه کلاک ۳٫۵ گیگاهرتز و قابل افزایش تا ۴٫۳ گیگاهرتز به قیمت ۶۴۹ دلار
  • نسل دوم پردازنده Ryzen Threadripper 2950X با ۱۶ هسته، ۳۲ Thread، سرعت پایه کلاک ۳٫۵ گیگاهرتز و قابل افزایش تا ۴٫۴ گیگاهرتز به قیمت ۸۹۹ دلار
  • نسل دوم پردازنده Ryzen Threadripper 2970WX با ۲۴ هسته، ۴۸ Thread، سرعت پایه کلاک ۳ گیگاهرتز و قابل افزایش تا ۴٫۲ گیگاهرتز به قیمت ۱۲۹۹ دلار

و در نهایت مشخصات کلی پرچمدار این سری:

  • نسل دوم پردازنده Ryzen Threadripper 2990WX با ۳۲ هسته، ۶۴ Thread، سرعت پایه کلاک ۳ گیگاهرتز و قابل افزایش تا ۴٫۲ گیگاهرتز به قیمت ۱۷۹۹ دلار

پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای Threadripper 2990WX از امروز به صورت پیش فروش در فروشگاه‌های آنلاین قرار گرفته است و انتظار می‌رود در ۱۳ آگوست آماده‌ی تحویل شود. AMD در رابطه با پردازنده‌ ۱۶ هسته‌ای Threadripper 2950X عنوان کرد که در روز ۳۱ آگوست عرضه خواهد شد. مشتریان باید برای دو پردازنده‌‌ ۱۲ هسته‌ای Threadripper 2920X و ۲۴ هسته‌ای Threadripper 2970WX تا پایان ماه اکتبر صبر کنند.

هر چهار پردازنده‌ی نسل جدید Threadrippers مبتی بر معماری بهبود یافته +Zen هستند و از فناوری ۱۲ نانومتری بهره می‌برند. AMD معماری +Zen را در اوایل سال ۲۰۱۸ به همراه نسل دوم تراشه‌های Ryzen معرفی کرد. تمامی اخبار رسمی حاکی از آن است که پردازنده‌های جدید سازگاری کاملی با مادربورد‌های فعلی X399 دارند و بدون نیاز به پردازنده‌های قدیمی، از بروزرسان‌های بایوس پشتیبانی می‌کنند.

AMD ادعا کرده که پردازنده‌های جدید نسبت به نسل اول، عملکرد بهتری ارائه می‌دهند و در مقایسه با پردازنده‌های شرکت رقیب، کمبودی ندارند. AMD همچنین افزود نتایج بدست آمده از بنچمارک Cinebench R15 نشان می‌دهد که سرعت پردازنده ۳۲ هسته‌ای Ryzen Threadrippers ۲۹۹۰WX حدود ۵۱ درصد بیشتر از پردازنده‌ ۱۸ هسته‌ای Core i9-7980XE است. در دیگر بنچمارک‌ها همانند POV-Ray رقم ۴۷ درصد را برای برای پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای ثبت کرده است. البته شرایط در دنیای واقعی با بچمارک‌ها فرق دارد و پردازنده‌هایی که کلاک سریع‌تری دارند از سرعت بالاتری در انجام پردازش‌ها بهره می‌برند.

در رابطه با نامگذاری این سری، AMD از حرف W استفاده کرده است. این شرکت اعلام کرد که عملکرد بسیاری از نرم افزارها و بازی‌ها بر اساس سرعت کلاک پردازنده است و نه تعداد هسته‌ها و Threadهای آن، بنابراین پردازنده‌های ۲۴ هسته‌ای و ۳۲ هسته‌ای با پسوند W عرضه می‌شوند تا به مردم نشان دهد که این پردازنده‌ها مناسب افراد خلاق و سازندگان هستند. به عبارتی دیگر، این پردازنده‌ها مخصوص افرادی هستند که کارهای گرافیکی و پردازش‌های سنگین را انجام می‌دهند و نیاز به همه‌ی هسته‌ها و Threadها برای سرعت بخشیدن به کارشان دارند و صرفاً برای کارهای معمولی ساخته نشده‌اند.

AMD همچنین اعلام کرد، کسانی که نیاز به هسته‌های کمتر و سرعت کلاک بیشتر دارند می‌توانند پردازند‌ه‌های سری X یا پردازنده‌های هشت هسته‌ای Ryzen را خریداری بکنند.

معرفی یک پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای که مخصوص قشر خاصی از کاربران است، می‌تواند نقطه عطفی برای AMD در رقابت با اینتل باشد. تقریباً دو سال پیش بود که اینتل از پردازنده‌ ۱۰ هسته‌ای Core i7-6950X رونمایی کرد و آن را به قیمت ۱۷۲۳ دلار روانه بازار کرد. اما اکنون شاهد این هستیم که پردازنده‌ای با ۳۲ هسته و به مبلغ ۱۷۹۹ دلار در حال عرضه شدن است.

قیمت پردازنده‌ ۳۲ هسته‌ای Threadripper توسط AMD منتشر شد - تکفارس 

البته باید این را نیز در نظر داشت که اینتل کنار ننشسته تا اختیار بازار پردازنده‌ها را به AMD بسپارد. یک روز پیش از اینکه AMD از پردازنده ۳۲ هسته‌ای خود در نمایشگاه Computex رونمایی کند، اینتل پردازنده‌ ۲۸ هسته‌ای با سرعت کلاک ۵ گیگاهرتز را در مقابل دیدگاه همگان به نمایش گذاشت و اعلام کرد این پردازنده تا پایان سال جاری در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

مشکلی که در مراسم اینتل وجود داشت این بود که پردازنده‌ی دمو به نظر دقیق نمی‌رسید و همچنین مقامات شرکت اعلام نکردند که آیا از خنک کننده برای رسیدن چنین سرعتی استفاده شده یا خیر. البته مدتی بعد اینتل اقرار کرد که نسخه‌ی دمو به صورت اورکلاک بوده و شرکت سعی داشته بر قدرت اورکلاک پردازنده مانور بدهد، نکته‌ای که در طول مراسم یک ساعته معارفه این پرذازنده گفته نشد.

صرف نظر از اتفاقاتی که رخ داده، تا چند ماه دیگر AMD پردازنده Threadripper 2990WX را به بازار عرضه می‌کند در حالی که اینتل در این عرصه تنها توانسته یک پردازنده‌ی ۱۸ هسته‌ای به ارمغان بیاورد. شرایط زمانی برای اینتل دشوارتر می‌شود که بخواهد با پردازنده‌ ۲۸ هسته‌ای خود به رقابت با سری Threadrippers شرکت AMD بپردازد. اکنون اینتل باید قیمت‌های خود را طوری تنظیم کند تا توان رقابت با پردازنده‌های جدید AMD را داشته باشد و بتواند مشتریان خود را حفظ کند و با توجه به قیمت ۸۷۱۹ دلاری پردازنده ۲۸ هسته‌ای Xeon Platinum 8176، این کار بعید به نظر می‌رسد.

سیاست‌هایی که AMD اخیرا اعمال کرده، در حال نتیجه دادن هستند و امروز دیگر نگرانی AMD در رابطه با مشتریانی که نیازمند به پردازنده‌های قدرتمند برای وظایف سنگین هستند، برطرف شده است. AMD قصد دارد در زمینه‌ی قیمتگذاری و تعداد هسته‌ها شرکت اینتل را به چالش بکشد، چالشی که اینتل قصد اجتناب از آن را دارد.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با پردازنده‌های جدید Ryzen Threadripper شرکت AMD چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید