رونمایی AMD از تراشه‌ی Ryzen-Vega برای کنسول‌های بازی و کامپیوتر‌ها - تکفارس 
رونمایی AMD از تراشه‌ی Ryzen-Vega برای کنسول‌های بازی و کامپیوتر‌ها - تکفارس 

رونمایی AMD از تراشه‌ی Ryzen-Vega برای کنسول‌های بازی و کامپیوتر‌ها

علیرضا هاشمی
۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - 08:30
رونمایی AMD از تراشه‌ی Ryzen-Vega برای کنسول‌های بازی و کامپیوتر‌ها - تکفارس 

AMD پس از معرفی سری جدید پردازنده‌های بالا رده‌‌ی خود با معماری Zen، سوپرایز‌های بیشتری برای طرفداران در سر داشته است. یکی از این سوپرایز‌ها امروز برای همگان نمایان شد و این شرکت تراشه‌های جدید نیمه سفارشی Soc ( سیستم روی یک چیپ) را معرفی کرد که دارای یک پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Ryzen به همراه گرافیک ۸ گیگابایتی از نوع DDR4 و ۲۴ پردازشگر CU ( واحد کنترل) است. برای جزئیات بیشتر با تکفارس همراه باشید.

تمامی این قطعات درون یک تراشه جا شده است و قرار است قدرت لازم برای کامپیوترها و کنسول‌های آینده فراهم آورد. AMD با شرکتی چینی به نام Zhongshan Subor در این پروژه همکاری داشته و باید منتظر ماند و دید که آیا دیگر شرکت‌های تولیدکننده تراشه‌های Soc خود را معرفی می‌کنند یا خیر.

طراحی این نوع تراشه‌ها بسیار جالب است به طوری که پردازنده‌ی این تراشه Soc از نوع چهار هسته‌ای Ryzen است که با تکنیک threading (رشته) به ۸ عدد می‌رسد و سرعتی معادل ۳ گیگاهرتز دارد. بخش گرافیکی آن از ۲۴ عدد Cu و سرعت کلاک ۱٫۳ گیگاهرتزی تشکیل شده است که قدرتی در حدود کارت گرافیک Radeon RX 580 دارد، حتی ممکن قدرتی فراتر از آن نیز ارائه کند.

در رابطه با جزئییات گرافیکی، تراشه‌ی نیمه سفارشی قدرت بیشتر از دیگر محصول AMD یعنی Ryzen 5 2400G دارد زیرا  ۱۱ واحد کنترل Vega آن بر روی سرعت ۱٫۲۵ گیگاهرتز تنظیم شده و به حافظه‌ی سیستم متصل می‌شود. این پردازنده بیشتر مناسب ماژولی است که AMD و اینتل در همکاری باهم برای مینی کامپیوتر Hades Canyon ساختند. تعداد واحد‌های کنترل Vega آن‌ها تقریبا برابر است اما سرعت کلاک بیشتری دارد و گرافیک هشت گیگابایتی از نوع DDR4 حمل می‌کند که در مقایسه با حافظه‌ی چهار گیگابایتی از نوع HBM2، پیشرفت مطلوبی محاسبه می‌شود.

سؤالی که باقی می‌ماند در رابطه با عرضه‌ی آن است، AMD هنوز عنوان نکرده که قرار است محصولی شبیه به آن را روانه بازار کند یا اینکه این پروژه تنها به صورت آزمایشی بوده است.

به نقل از AMD ” طراحی یک تراشه نیمه سفارشی گیمینگ برای شرکت Subor، فرصت‌های بیشتر و هیجان انگیزی را در اختیار ما می‌گذارد تا گیمر‌های چینی بتوانند دسترسی راحت‌تری نسبت به محصولات بالا رده‌ی ما داشته باشند. تراشه‌ی Soc جدید نمونه‌ی بارزی از استراتژی نیمه سفارشی شرکت است. محصولاتی که تنها AMD می‌تواند با توجه به نیاز و درخواستی که مشتریان‌ دارند، آن را ساخته و تحویل مشتری بدهند”

به غیر از کنفرانس مطبوعاتی، تصاویری واقعی از کنسول گیمینگ در وبسایت‌های چینی زبان پخش شده که به نظر می‌رسد شرکت ایسوز از طراحی ROG خود برای آن استفاده کرده و ظاهری مشابه اما خشن‌تر از Xbox را به نمایش می‌گذارد. AMD همچنین اعلام کرد که تراشه Soc از FreeSync و نرم افزار Adrenalin پشتیبانی می‌کند.

نظر شما کاربران تکفارس در رابطه با این موضوع چیست؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

رونمایی AMD از تراشه‌ی Ryzen-Vega برای کنسول‌های بازی و کامپیوتر‌ها - تکفارس 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.